30-39-vuotiaiden naisten keskimääräinen vyötärönympärys on 83,4 cm
Aika paljon minusta. Eikös naisille tyypillisesti ala massua kertyä vasta vaihdevuosien jälkeen hormonaalisten muutosten takia?
Kommentit (151)
Kun kaikki ympärillä ovat lihavia, muuttuu "normaalin" määritelmä lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30-40-vuotiaiden naisten puolustukseksi on sanottava, että siinä iässä moni synnyttää. Vaikka toki tällä palstalla "raskauskilot" ovat pelkkää syöpöttelyä ja jokainen palautuu viikossa, saa tosielämässä korsettia jumpata pari vuotta ennen kuin vyötärö kapenee ennalleen. Ja monella voi olla muitakin kiireitä.
N41, lapsia kolme, nuorin 5 kk, paino normaalialueella, vyötärö kapeimmalta kohdalta 77 cm, ennen lapsia noin 65 cm.
Onhan se niinkin varmaan, mutta 40-49-vuotiailla naisilla se keskimääräinen vyötärönympärys on vielä enemmän, 87,8 cm.
Heillä taas premenopaussi näkyy vatsassa.
Aina naisilta löytyy jokin tekosyy sille isolle mahalle, mutta kun he näkevät isomahaisen miehen, niin siihen ei voi olla mitään muuta syytä kuin olut ja makkara. Eiköhän nuo asiat ole otettu huomioon jo siinä vaiheessa kun on tutkimuksiin perustuen määritelty terveellisiä mittoja vyötärönympärykselle?
Raskaus saattaa repiä vatsalihakset erilleen - joten sen tähden vatsa alkaa pullottaa ulospäin!
- myös leikkaukset vatsaan, etenkin pystysuorat viillot johtavat vatsan ulostyöntymiseen...
Näitä voidaan korjata kirurgisesti - mutta ilmeisesti fysioterapiakin voi auttaa ja siellä suunniteltu treeniohjelma?
Vaihdevuodet nostavat hormoen takia naisillakin painoa vyötärölle - hormonit saattavat vaikuttaa muutenkin, esim. monia ehkäisypillerit lihottavat...
Miehillä ei ole tällaisia syitä...
- ja miesten on helpompi laihduttaa ja hankkia itselleen energiaa polttavia lihaksia.
Ikää melkein viisikymmentä, painoa 52kg. ja vyötärönympärys 65cm.
Pelkkää vyötärönympärystä on aika turha miettiä. Sopivaan vyötärönympärykseen kun vaikuttaa moni asia. Pituus ja ruumiinrakenne olennainen osa tässä asiassa. Itse olen 160cm pitkä ja vyötärönympärys 65cm. Koen olevani ihannepainossani eikä ole huonon ruokavalion tuomaa pömppöä.
Naisilla omat ongelmat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30-40-vuotiaiden naisten puolustukseksi on sanottava, että siinä iässä moni synnyttää. Vaikka toki tällä palstalla "raskauskilot" ovat pelkkää syöpöttelyä ja jokainen palautuu viikossa, saa tosielämässä korsettia jumpata pari vuotta ennen kuin vyötärö kapenee ennalleen. Ja monella voi olla muitakin kiireitä.
N41, lapsia kolme, nuorin 5 kk, paino normaalialueella, vyötärö kapeimmalta kohdalta 77 cm, ennen lapsia noin 65 cm.
Onhan se niinkin varmaan, mutta 40-49-vuotiailla naisilla se keskimääräinen vyötärönympärys on vielä enemmän, 87,8 cm.
Heillä taas premenopaussi näkyy vatsassa.
Aina naisilta löytyy jokin tekosyy sille isolle mahalle, mutta kun he näkevät isomahaisen miehen, niin siihen ei voi olla mitään muuta syytä kuin olut ja makkara. Eiköhän nuo asiat ole otettu huomioon jo siinä vaiheessa kun on tutkimuksiin perustuen määritelty terveellisiä mittoja vyötärönympärykselle?
Raskaus saattaa repiä vatsalihakset erilleen - joten sen tähden vatsa alkaa pullottaa ulospäin!
- myös leikkaukset vatsaan, etenkin pystysuorat viillot johtavat vatsan ulostyöntymiseen...
Näitä voidaan korjata kirurgisesti - mutta ilmeisesti fysioterapiakin voi auttaa ja siellä suunniteltu treeniohjelma?
Vaihdevuodet nostavat hormoen takia naisillakin painoa vyötärölle - hormonit saattavat vaikuttaa muutenkin, esim. monia ehkäisypillerit lihottavat...
Miehillä ei ole tällaisia syitä...
- ja miesten on helpompi laihduttaa ja hankkia itselleen energiaa polttavia lihaksia.
Mutta kun nuo rajat terveydelle on määritelty juurikin niin, että on mitattu valtava joukko naisia ja tutkittu heidän terveydentilansa. Siellä on ollut jo edustava määrä niitä repeytyneitä vatsalihaksia ja muita tekosyitä mukana.
Ja energiaa kuluttavat lihakset aiheuttavat myös isomman nälän ja lisäävät painoa. Laihduttamisen helppoudestakaan en olisi varma, sillä miesten on laihdutettava paljon alempaan rasvaprosenttiin, jotta olisivat "terveellisellä alueella". Mitä vähemmän rasvaa kehossa on, sitä vaikeammaksi laihduttaminen käy. Alipainoisia naisiahan on paljon enemmän kuin alipainoisia miehiä, joten kyllä se laihduttaminen naisiltakin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävä! Kun itse olin tuon ikäinen mulla oli 71cm ja sekin tosi suuri vaikka painoa vain 52kg. Nyt 20v ja muutamaa kiloa myöhemmin vyötärö 81cm. Nyt olen normaalipainoinen (vaihdevuosista ja 4 lapsesta huolimatta)
No, meilläpä ei olekaan rasvaa reisissä. Mulla on ollut aina yli 80cm (nyt jo lähes 90cm) ja painoin silloin jotain 54kg. Nyt olen 64kg. Ja 163,5cm pitkä.
No en mä koe että reitenikään olisi paksut?? Nykyiset mitat 95-81-95 ja reidet 55cm. Muuten sama paino ja pituus kuin sinulla
Harakka86 kirjoitti:
Pelkkää vyötärönympärystä on aika turha miettiä. Sopivaan vyötärönympärykseen kun vaikuttaa moni asia. Pituus ja ruumiinrakenne olennainen osa tässä asiassa. Itse olen 160cm pitkä ja vyötärönympärys 65cm. Koen olevani ihannepainossani eikä ole huonon ruokavalion tuomaa pömppöä.
Lantiolla enemmän leveyttä. Mitat Ly93, Vy65, Ry94.
Osa puhuu nyt aivan eri mitoista. Vyötärön ympärys = kapein kohta
Vatsan ympärys = navan kohdalta
Vierailija kirjoitti:
Osa puhuu nyt aivan eri mitoista. Vyötärön ympärys = kapein kohta
Vatsan ympärys = navan kohdalta
No samaa aluetta, mahan koko vaikuttaa kyllä siihen vyötäröönkin.
Aina naisilta löytyy jokin tekosyy sille isolle mahalle, mutta kun he näkevät isomahaisen miehen, niin siihen ei voi olla mitään muuta syytä kuin olut ja makkara. Eiköhän nuo asiat ole otettu huomioon jo siinä vaiheessa kun on tutkimuksiin perustuen määritelty terveellisiä mittoja vyötärönympärykselle? [/quote]
Niin no mikäs se syy siihen miesten isoon mahaan sitten on jos ei "kalja ja makkara" eli mitä suuhun pistää?
Taitaa olla niin, että naisten kasvanut alkoholin kulutus alkaa jo näkyä kasvaneina vyötärönympäryksinäkin. Maksa rasvoittuu ja masu paisuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin no mikäs se syy siihen miesten isoon mahaan sitten on jos ei "kalja ja makkara" eli mitä suuhun pistää?
No vaikka hormonaaliset syyt tai kasvain. Sama ylimääräinen kalorimäärä se on naistenkin mahaisuuden syynä, mutta jostain syystä sitä yritetään kuitenkin kovasti kaikella muulla selitellä.
163cm ja vyötärö 95. Lantio suunilleen sama.
Täällä myös yksi isovyötäröinen normaalipainoinen.
Mitat 171/66 ja vy 85 cm. Ja juu, en käytä alkoholia paljoa, ehkä 1-2 lasia viiniä viikossa. Salilla 3-5 kertaa, sekä 1 HIIT jumppa viikkoon. Vaan vyötärö on ja pysyy. Pco toki syynä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi isovyötäröinen normaalipainoinen.
Mitat 171/66 ja vy 85 cm. Ja juu, en käytä alkoholia paljoa, ehkä 1-2 lasia viiniä viikossa. Salilla 3-5 kertaa, sekä 1 HIIT jumppa viikkoon. Vaan vyötärö on ja pysyy. Pco toki syynä siihen.
Jännä, mullakin pco, mutta kropan malli täysin eri kuin sulla. Vyötärö on vaan 65-68cm. Pelottaa niin paljon vanheta, jos mulle kävis noin.
En tiedä miten tämä mittaus hoidetaan, mutta omalla mitalla kotona on 68 cm vähän navan yläpuolelta mistä hoitajakin sen otti. Kapeimmasta kohdasta vähän navan alta on 64 cm. Ja terveystiedoissa lukee 71 cm.
BMI 18.
Pakko puolustautua.
Mulla vyötärönympärys on 78cm, mutta huom! Olen 170cm pitkä ja painan 55kg, vaatekoko xs. Kylkiluut näkyy kun nostan kädet ylös. Ruumiinrakenne on jotenkin leveä keskivartalosta ja kylkiluut kovin ulkonevat, vaikka muuten olen siro. Esim. häämekon jouduin teettämään tämän takia.
Eli eipä tästä montaa senttiä ole matkaa noihin lukemiin...
Tämä riippuu ihan vartalotyypistä. Itselläni todella hoikat raajat ja lantio, takapuoli olematon. Jotta vyötärönympärys olis 70 sentin tienoilla saisin painaa korkeintaan 50 kg. Painan 60 kg ja mielstäni normaalipainoinen, vyötärö on se mikä se on.
Kyllä mulla kapein kohta on nimenomaan navan kohdalla...
Stressi vaikuttaa hormoneihin ja sitä kautta rasvan kerääntymiseen kehoon, mutta sama kai se mistä syystä sitä rasvaa sisäelinten ympärille kerääntyy. Yhtä haitallista se silti on.