Onko aktiivimallileikkuri heilahtanut jollekin?
Itse olin hieman epävarma, riittävätkö tekemiseni vai eivät, mutta ansiopäiväraha tuli ihan niin kuin ennenkin. Mietin, että onko niitä leikkauksia kuitenkin jo tehty? Onko teistä jollekin tullut vähennyksiä, ja kuinka siitä on ilmoitettu?
Kommentit (81)
Onhan niitä nyt tullut nmonellekin. Se päivittäin maksettava summa lasketaan uudelleen, eli esim ennen 39e/päivä olisi leikattuna 34e/päivä. Luvut keksittyjä, mutta noin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä nyt tullut nmonellekin. Se päivittäin maksettava summa lasketaan uudelleen, eli esim ennen 39e/päivä olisi leikattuna 34e/päivä. Luvut keksittyjä, mutta noin.
kelan raha on 32,?? ja leikattuna se on 30,??.
Itse tein juuri hakemuksen ja siihen tuli tieto että tarkastelujakson 65päivää täyttyivät 1.4. Tällä kertaa saan 518 euron sijaan 507 euroa, 11 päivää normaalisti ja 9 leikattuna. Ensi kerralla jos en täytä aktiivimallin ehtoja summa on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä minä leikkurin periaatteen tiedän, mutta omassa lapussa ei lukenut sanallakaan siitä mitään. Ja koska sen aktiivimallin täyttyminen oli kohdallani vähän epävarmaa, tuli vaan mieleen, onko ne sitten kaiken sähläyksen takia uskaltaneet vielä leikata. Itselläni on kyse siitä, että en ole yrittäjä, mutta tienaan kyllä freelancerina sen verran kuin yrittäjätuloa pitäisi olla. Ymmärtääkseni virallisissa määrittelyissä se freetulo ei kelpaa, vaikka asiasta on eriäviä kannanottoja. Hyvä minulle, että tajuavat, että aika monella alalla saadaan erilaisia freelancepalkkioita eikä olla yrittäjiä tai saada palkkaa.
ap
asia on hyvin yksinkertainen: jos työtön ei tottele, työtön saa rangaistuksen.
kysyttävää?
sosionomi kirjoitti:
kysyttävää?
ääliö.
Mutta ei kai se ansiopäiväraha vielä huhtikuulta ollut? Vai oliko?
Mulla pienenee n. 40 euroa per kk (työmarkkinatuki+lapsikorotukset). Jotenkin epäreilua että myös niistä lapsikorotuksista leikataan, niidenhän olisi tarkoitus kattaa lapsista meneviä kuluja.
Johan sieltä kelalta on tullut jos jonkinmoista lappua aktiivimallista. Aika kummallista sinänsä koska en ole työtön.
Jollakin? Ehdot täyttyivät puolella.
sosionomi kirjoitti:
kysyttävää?
Minä en totellut ja kirje tippui postiluukusta, että leikkuri kävi tottelemattomalle. Thats it.
Vierailija kirjoitti:
sosionomi kirjoitti:
kysyttävää?
Minä en totellut ja kirje tippui postiluukusta, että leikkuri kävi tottelemattomalle. Thats it.
Eihän työtön väkisin voi mihinkään työpaikkaan tai koulukseen tunkeutua.
Onko työtön tottelematon jos hakee aktiivisesti töitä, käy haastatteluissa jopa satojen kilometrien päässä yms mutta kukaan ei juuri häntä palkkaa?
Koko aktiivimalli on terminä typerä ja harhaanjohtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sosionomi kirjoitti:
kysyttävää?
Eihän työtön väkisin voi mihinkään työpaikkaan tai koulukseen tunkeutua.
Onko työtön tottelematon jos hakee aktiivisesti töitä, käy haastatteluissa jopa satojen kilometrien päässä yms mutta kukaan ei juuri häntä palkkaa?
Aktiivisuus on juuri hakemisen aktiivisuutta
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienenee n. 40 euroa per kk (työmarkkinatuki+lapsikorotukset). Jotenkin epäreilua että myös niistä lapsikorotuksista leikataan, niidenhän olisi tarkoitus kattaa lapsista meneviä kuluja.
Aivan totta, kato hemskutti! Tottahan toki se tuli maaliskuun raha tässä kuussa. Jotenkin tässä sekaantui, kun ilmeisesti kelan rahoihin se on vaikuttanut jo nyt.
Eli jään odottamaan tuomiota ensi kuun puolelle... Mielestäni ihan idioottia, ettei freetuloa ole huomioitu, vaan puhutaan ainoastaan palkkatyöstä tai yrittäjätulosta. Eivät ole kassastakaan osanneet ottaa mitään kantaa asiaan, ei heille ollut ohjeistusta tullut. Kuulemma aika moni muukin on kysellyt samaa. Päätin jatkaa entiseen malliin ja ottaa vaikka sen 70 euroa kuussa takkiin, jos ei tämä nyt sitten kelpaa...
ap
Minulle mutta ihan tiedettävästi tarkoituksella. :) jouluna valmistuin mutta sen verran stressaavan 1,5 vuotta kestäneen opintojakson jälkeen (kyllä, opiskelin myös kesäloman), päätin antaa itselleni 3kk loman. Ja ennen kuin työlliset nyt alkaa valittamaan siitä että pitää hakea työtä, ei saa jäädä heidän verorahojaan käyttämään laiskana työttömänä niin tiedoksi. Työhaastattelu on tulossa tiistaina. :) Ja ihan itse sinne soitin ja laitoin tapahtumaan kun ei hakemuksen laiton jälkeen muuten paikasta kuulunut mitään! Nyt toivon että saan paikan. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle mutta ihan tiedettävästi tarkoituksella. :) jouluna valmistuin mutta sen verran stressaavan 1,5 vuotta kestäneen opintojakson jälkeen (kyllä, opiskelin myös kesäloman), päätin antaa itselleni 3kk loman. Ja ennen kuin työlliset nyt alkaa valittamaan siitä että pitää hakea työtä, ei saa jäädä heidän verorahojaan käyttämään laiskana työttömänä niin tiedoksi. Työhaastattelu on tulossa tiistaina. :) Ja ihan itse sinne soitin ja laitoin tapahtumaan kun ei hakemuksen laiton jälkeen muuten paikasta kuulunut mitään! Nyt toivon että saan paikan. :)
te-toimisto ei tee työtarjouksia, vaan määrää ja antaa työnhakuvelvoitteita
Entä voisiko oolla niin että saa valita meneekö kuntouttvaan vai jollekkin kurssille?
Yli puolelle työttömistä leikkuri heilahti.
Kreisiä.
lindströmin politiikkaa voidaan pitää onnistuneempana kuin filatovin
Vierailija kirjoitti:
Itse olin hieman epävarma, riittävätkö tekemiseni vai eivät, mutta ansiopäiväraha tuli ihan niin kuin ennenkin. Mietin, että onko niitä leikkauksia kuitenkin jo tehty? Onko teistä jollekin tullut vähennyksiä, ja kuinka siitä on ilmoitettu?
Tuet tulee kuukauden jälkeen perässä. Huhtikuussa sait Maaliskuun rahat. Eli aktiivimallin leikkuri heilahtaa ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ottanut sen sairaalloisena vihana yksinhuoltajia ja puoliorpoja lapsia kohtaan. Heidän päälleen voi vapaasti sylkeä, he eivät pysty puolustautumaan. Jumalatonta menoa.
Itseltäni leikattiin se 4,65% työmarkkinatuesta nyt huhtikuulle. Taitaa pysyä samana ainakin sen 3kk. En tiedä, ilmeisesti senkin jälkeen, koska en pidättele hengitystäni että mitenkään täyttäisin aktiivisuusehtoja, sillä työttömyyttä takana yli 5 vuotta.