Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.

Vierailija
12.04.2018 |

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (590)

Vierailija
41/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti vain herätti heissäkin jupinaa jos joku tarvitsi lomaa keväällä viikon ja samoin syksyllä isäänsä auttaakseen?

Vierailija
42/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häiden takia tarvii 4 vk lomaa?

Luitko viestiä ollenkaan? Ennen häitä häiden järjestelyä ja häiden jälkeen häämatkalle. Tosin tuon luulisi tajuavan ilman selitystäkin.

Miten ihmeessä me muut ollaan edes päästy naimisiin 😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mikään vuorottelu onnistu niin ottaisin saikkua. Onneksi olen töissä virka-aikaan arkisin ja isossa talossa joten meitä on tarpeeksi että kesälomatkin saa silloin kun haluaa.

Yksi eniten ärsyttävistä asioista töissä, kun jotkut noin vain silloin tällöin "ottaa saikkua". Eli sairaslomien väärinkäyttäjät.

Vierailija
44/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.

Juuri katsoi että viimekesänä olin lomalla ensin juhannuksen molemmin puolin 2 viikkoa ja elokuun 2 vikaa viikkoa. Meillä on siis tuotannossakin kiertävä systeemi toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, ainoastaan meillä toimiston puolella ollaan aina keskenään sovittu (eli muut ovat päättäneet millon haluavat pitää ja vedonneet lapsiinsa).

No nuohan on yleensä ne halutuummat viikot. Juhannuksen aikoihin kun pitää niin "säästää" 2 lomapäivää. Elokuussa tunnetusti parhaimmat lomakelit.

Eli mikä ongelma?

Ongelma on ehkä se, että jokaisella on omat syynsä haluta lomaa juuri tietyksi ajaksi. Esimerkiksi festareille on vaikea mennä kuukautta etu- tai jälkikäteen.

ohis

Eikö ne festarit ole yleensä viikonloppuna? Max 3 päivää miksi pitää olla 4 viikkoa lomaa Ruisrockin takia?

Vierailija
45/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus mitä idiootteja täällä pyörii!

Tottakai ap:lla on oikeus lomailla heinäkuu, ja mielestäni pitäisi laittaa kiertävät lomat niin olisi kaikille tasapuolisesta jos muuten menee aina tappeluksi.

Pidä vaan puolesi ja onnea häiden johdosta 😊

Vierailija
46/590 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksijätteet eivät oikeuta etuilemaan lomien varaamisessa.

Vierailija
47/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä taas päinvastoin, lapsellisena joustanut omissa lomatoiveissaan, mutta tänä vuonna haluaa oikeasti lomailla kesällä, eikä keväällä tai syksyllä.

Vierailija
48/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Vierailija
49/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Vierailija
50/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Vierailija
51/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää lasten lomat on ihan järjettömiä.

Mutta asiaan: Työnantajahan se loppujen lopuksi määrää, kuka on kulloinkin lomalla. Olikos se niin, että 10 päivää on saatava pitää yhtäjaksoisesti. Keskustelet loman ajankohdasta vain ja ainoastaan työnantajasi kanssa, se ei työtovereillesi kuulu millään tavalla eivätkä he sitä päätä. Toiveita saa esittää, mutta ne eivät ole pitäviä eivätkä sovittuja. 

Muakin välillä vituttaa tää "mut eihän sulla oo lapsia, voit ihan hyvin pitää talvilomasi vaikka maaliskuussa". No en, mulla on sukulaisia ja perhettä ja sisarusten lapsia, joiden kanssa lomailen, jos niin haluan.

Kiertävä lomasysteemi, jos kaikki eivät voi olla samaan aikaan, ei tarvi napista. Lisääntyneet hoitakoot lapsensa niinkuin parhaaksi näkevät, mutta ei toisten ihmisten kustannuksella.

Vierailija
52/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajalle potkut.

Vierailija
53/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksijätteet eivät oikeuta etuilemaan lomien varaamisessa.

Tyhmä kommentti. Ap:kin on seksijäte, kuten sinäkin. Eihän seksijätteen häätkään tuo sitten etuoikeuksia.

Vierailija
54/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtuttaa lapsellisten paapominen ja lelliminen. Meillä lapsettomilla on ihan samanlainen oikeus toivoa lomia milloin halutaan!

Huokaus. Totta kai on. Yleensä se menee niin, että heinäkuun lomaoikeus kiertää.

Mutta toisaalta, ainakin minä joustin ihan mielelläni aikoinaan tuossa asiassa. On tosiaan aika kurjaa viedä pientä lasta ventovieraaseen hoitopaikkaan, jos oma tarha on kiinni heinäkuussa, kuten joskus käy.

Kun sitten omat lapseni olivat siinä iässä, minä taas sain samaa jelppiä kollegoilta niinä parina vuonna, kun ongelma oli ajankohtainen. Nyt taas lomailen ihan mielelläni muulloin kuin heinäkuussa.

Minusta fiksut ihmiset osaavat joustaa puolin ja toisin, eivätkä kuvittele, että se on arvovaltakysymys, saanko MINÄMINÄ lomailla heinäkuussa.

Kivoja lomakuukausia on kaksi muutakin. On vähemmän ryysista monissa lomakohteissakin kesäkuussa...

t. kesäkuisin mielellään lomaileva kahden lapsen äiti

Niin mä oon ihan mielellänikin joustanut aiempina vuosina senkin takia et kesälomamatkat on paljon edullisempia koulujen loma-aikojen ulkopuolella ja töissä on kesä-heinäkuussa tosi rauhallista eli oon ihan mielelläni ollut siellä. En edes ajatellut et tästä voisi nyt tulla ongelma kun yhtenä vuonna haluan pitää lomani silloin kun haluan ja se on alustavasti jo sovittukin :(

- AP

Minusta on aivan kohtuullista Ap:n pitää tänä vuonna heinäkuu. Jos esimerkiksi heinäkuussa riittää kaksi työntekijää, niin Ap olisi 4vk pois, työntekijä A olisi 2vk kesäkuussa ja 2vk heinäkuun alussa ja työntekijä B 2vk heinäkuun lopussa ja 2vk elokuun alussa (tai halutessaan kesäkuussa). Meillä on ainakin työpaikoilla sovittu yhdessä kuka pitää mitäkin. Esimerkiksi voi olla sovittu, että jokainen on 1vk heinäkuussa.

Vierailija
55/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämän yksinhuoltajan, jolla ei ole tukiverkkojen, syytä valita lapsensa hoitopaikaksi yksityinen päiväkoti?

Vierailija
56/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Kaksi viikkoa ehkä voisin ymmärtää näissä tapauksissa, jossa hoitopaikka on kiinni. Toisen kaksi viikkoa pitää sitten toinen vanhempi.

Vierailija
57/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa ehkä voisin ymmärtää näissä tapauksissa, jossa hoitopaikka on kiinni. Toisen kaksi viikkoa pitää sitten toinen vanhempi.

Eiköhän siitä kahdestakin viikosta joku lapseton mieltään pahoita.

Btw, toivottavasti kukaan ei enää ihmettele miksei suomalaiaet lisäänny. Kun yleisen mielipiteen mukaan näemmä ne lapsetkin pitäisi jättää heitteille yksin kotiin päiväkodin ollessa kiinni, jottei lapsettonia kohdella eriarvoisesti. Ja joo, itse otan lapsen pokkana töihin jos ikinä tulee tuollaista tilannetta.

Islannissahan esimerkiksi ne lapset monesti tulevatkin töihin mukaan, jos päivähoitoa ei sinä päivänä ole tarjolla.

Vierailija
58/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on ollut liian laiska rullaamaan kumia, eihän seuraukset voi ulottua niihin jotka ovat olleet järkevämpiä?

Nauttikoon koko rahan edestä ja järjestäköön asiansa miten parhaiten pystyvät.

Yhteiskunta hoitaa, äänestämällä voit vaikuttaa. :)

Ehkä vanhempiesikin olisi pitänyt ajatella noin.

Vierailija
59/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.

Juuri katsoi että viimekesänä olin lomalla ensin juhannuksen molemmin puolin 2 viikkoa ja elokuun 2 vikaa viikkoa. Meillä on siis tuotannossakin kiertävä systeemi toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, ainoastaan meillä toimiston puolella ollaan aina keskenään sovittu (eli muut ovat päättäneet millon haluavat pitää ja vedonneet lapsiinsa).

No nuohan on yleensä ne halutuummat viikot. Juhannuksen aikoihin kun pitää niin "säästää" 2 lomapäivää. Elokuussa tunnetusti parhaimmat lomakelit.

Eli mikä ongelma?

Ongelma on ehkä se, että jokaisella on omat syynsä haluta lomaa juuri tietyksi ajaksi. Esimerkiksi festareille on vaikea mennä kuukautta etu- tai jälkikäteen.

ohis

Eikö ne festarit ole yleensä viikonloppuna? Max 3 päivää miksi pitää olla 4 viikkoa lomaa Ruisrockin takia?

Jos vaikka jatkaa siitä matkaa eteenpäin seuraavalle paikkakunnalle ja viettää välipäivät lomaa? Niin me ainakin joskus tehtiin kavereiden kanssa kun kaikki oltiin nuoria ja lapsettomia ja samaan aikaan lomalla.

Vierailija
60/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää lasten lomat on ihan järjettömiä.

Mutta asiaan: Työnantajahan se loppujen lopuksi määrää, kuka on kulloinkin lomalla. Olikos se niin, että 10 päivää on saatava pitää yhtäjaksoisesti. Keskustelet loman ajankohdasta vain ja ainoastaan työnantajasi kanssa, se ei työtovereillesi kuulu millään tavalla eivätkä he sitä päätä. Toiveita saa esittää, mutta ne eivät ole pitäviä eivätkä sovittuja. 

Muakin välillä vituttaa tää "mut eihän sulla oo lapsia, voit ihan hyvin pitää talvilomasi vaikka maaliskuussa". No en, mulla on sukulaisia ja perhettä ja sisarusten lapsia, joiden kanssa lomailen, jos niin haluan.

Kiertävä lomasysteemi, jos kaikki eivät voi olla samaan aikaan, ei tarvi napista. Lisääntyneet hoitakoot lapsensa niinkuin parhaaksi näkevät, mutta ei toisten ihmisten kustannuksella.

Viimekädessä työnantaja on se joka päättää. Meillä vaan on yleensä ensin keskusteltu työntekijöiden kesken, saadaanko lomatoiveet sumplittua yhdessä niin että kaikki saisivat haluamansa ajankohdan ja työnantaja voisi vain vahvistaa toiveet. Yleensä se on onnistunut hyvin, mutta meillä onkin mukava tiimi ja osataan ottaa toisemme huomioon. Ymmärrän, että kaikilla työpaikoilla niin ei ole.