Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.

Vierailija
12.04.2018 |

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (590)

Vierailija
61/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää. Meillä oli aikanaan ihan päinvastainen tilanne - lapseton työparini valitsi oman lomansa aina ensin, ja minä sain, mitä jäljelle jäi. Se oli vähän ikävää puolisoni kannalta, koska me taas emme voineet sopia lomiamme keskenämme tai siis vaihdella loma-aikojamme ennen kuin tämä työparini oli lyönyt omansa lukkoon. Tavallisesti hän halusi pitää lomansa silleen vähän hankalasti heinä-elokuun vaihteessa, että lasten tarhan ja koulun loma-aikojen kanssa oli värkkäämistä. Lisäksi puolisoni työpaikalla olisi pitänyt olla kiertävä lomasysteemi, mutta hän joutui sitten sumplimaan niitä omia lomiaan minun venkslaamiseni takia.

Noi on kyllä ikäviä juttuja.

Vierailija
62/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto että mä oon kans niin kyllästyny tuohon!! Muistan kun olin aikoinaan töissä niin NELJÄN vuoden aikana en kertaakaan saanut päättää lomiani! Siis mun mielestä se on voivoi jos on itse päättänyt hankkia lapsia, ei silti yhtä voida SYRJIÄ sen perusteella. Sitäpaitsi kyllähän lapsettomallakin voi olla puolison lomat, miksi se olisi eri asia kun lasten lomat. ARGHHH. Toivottavasti pystyt sanomaan häistä ja sinut otettaisiin vakavasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä oikein tämä loman määräytyminen menee, työntekijät sopii keskenään eikä esimies kykene mitään päätämään. Jos sinulle on esimies luvannut loman heinäkuulle ja häät ovat silloin ja olet vuosia joutunut joustamaan narina muiden suunnalta kuulostaa naurettavalle.

Mitä näihin lapsiin vetoamiseen tulee niin sitäkin kyllä näkee, että olipa lapset minkä ikäisiä hyvänsä taaperosta jo täysi-ikäisiin tai puoliso hoitovapaalla pitää loma saada heinäkuulle, hiihtolomalle ja jouluksi. Jossain kohtaa sekin ymmärrys loppuu kun selkesäti se aika on ohitettu ettei voida vedota lapsen hoito ongelmiin.

Koulujen loman aikojen ulkopuolella lomailussa on puolensakin joten en ihan ymmärrä miksi kaikille se heinäkuu on niin tärkeää.  Sää on pointti, mutta on niitäkin kesiä ollut jolloin toukokuussa on helteitä ollut ja sateettomia aikoja. Asiat vaan unohtuvat kun viime vuosina on sattunut olemaan viileitä keväitä/alku kesä.

Vierailija
64/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto että mä oon kans niin kyllästyny tuohon!! Muistan kun olin aikoinaan töissä niin NELJÄN vuoden aikana en kertaakaan saanut päättää lomiani! Siis mun mielestä se on voivoi jos on itse päättänyt hankkia lapsia, ei silti yhtä voida SYRJIÄ sen perusteella. Sitäpaitsi kyllähän lapsettomallakin voi olla puolison lomat, miksi se olisi eri asia kun lasten lomat. ARGHHH. Toivottavasti pystyt sanomaan häistä ja sinut otettaisiin vakavasti!

Täytyykö sinun pitää huolta puolisostasi kuin vanhemman päiväkoti-ikäisestä lapsestaan?

Vierailija
65/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Onko tämän yksinhuoltajan, jolla ei ole tukiverkkojen, syytä valita lapsensa hoitopaikaksi yksityinen päiväkoti?

Ei niitäkään niin vain valita. Kunta voi passittaa yksityiseen päiväkotiin, jos kunnallisella ei ole tilaa. Tervetuloa nykyaikaan.

Vierailija
66/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varahoitomahdollisuus on aina olemassa.

Rasittaa meidän suvussa tämäkin,kun mummua juoksutetaan ympäri suomea sen kesälomat,että saadaan maksuttomat kuukaudet kesälle.

Vierailija
67/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö sinun pitää huolta puolisostasi kuin vanhemman päiväkoti-ikäisestä lapsestaan?

Kukaan ei missään tapauksessa halua yhteistä lomaa puolisonsa kanssa, ei kukaan.

Vierailija
68/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Onko tämän yksinhuoltajan, jolla ei ole tukiverkkojen, syytä valita lapsensa hoitopaikaksi yksityinen päiväkoti?

Ei niitäkään niin vain valita. Kunta voi passittaa yksityiseen päiväkotiin, jos kunnallisella ei ole tilaa. Tervetuloa nykyaikaan.

Joo, mutta jos tilanne jatkuu vuodesta toiseen niin tuskin on kyse kunnan passituksesta. Varmasti saisi jonotettua paikan kunnalliseen juuri heinäkuun hoitopaikkatilanteen vuoksi.

Vierailija
69/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Aikuisten maailmassa käsitetään, että päätös hankkia lapsia ei ole mikään pakottava tarve vaan mutku mä haluun -tarve, jonka seurauksista vastaat itse. Toivottavasti et kasvata lapsiasi yhtä itsekkäiksi.

Vierailija
70/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei missään tapauksessa halua yhteistä lomaa puolisonsa kanssa, ei kukaan.

Jos vastakkain on lapsellisen toive koska päiväkoti kiinni eikä varapaikkaa ole vs lapsettoman toive, koska haluaa lomailla puolison kanssa, niin kumman toive akuutimpi?

Vierailija
71/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puolisoiden pitää pitää huolta toisistaan ja parisuhteestaan tai kohta on entinen parisuhde. Ja joku voi oikeasti myös pitää huolta sairaasta ja vammaisesta puolisosta. Esimerkiksi meidän työpaikalla mies huolehti vaikeavammaisesta vaimostaan. Kukaan ei valittanut. -ohis

72/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että sä olet joustanut lomissa aikaisempina vuosina, koska lapsiperheet on aika kusessa usein noiden lomien kanssa, ja kyllä se lisää yhteiskuntamme hyvinvointia, että perheet saavat edes joskus olla yhdessä. Nyt on kuitenkin sinun vuorosi ehdottomasti, pidä puolesi! :) 

Vierailija
73/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Koulujen lomat alkaa kyllä jo kesäkuussa.

Vierailija
74/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Aikuisten maailmassa käsitetään, että päätös hankkia lapsia ei ole mikään pakottava tarve vaan mutku mä haluun -tarve, jonka seurauksista vastaat itse. Toivottavasti et kasvata lapsiasi yhtä itsekkäiksi.

Ne lapset tuppaavat olemaan yhteiskunnan jatkuvuudelle tärkeitä, joten siksi asia ei ole vain "vanhemman oma ongelma". Nythän ollaan jo todella huolissaan syntyvyyden laskusta, johon (laskuun siis) yhtenä syynä näen työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen vaikeuden/toisinaan jopa mahdottomuuden.

Vierailija
75/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastakkain on lapsellisen toive koska päiväkoti kiinni eikä varapaikkaa ole vs lapsettoman toive, koska haluaa lomailla puolison kanssa, niin kumman toive akuutimpi?

Kunnalla on velvollisuus järjestää päivähoito, joten varapaikka on. Ihan turhaa puhetta tällainen.

Vierailija
76/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Hienoa, että sä olet joustanut lomissa aikaisempina vuosina, koska lapsiperheet on aika kusessa usein noiden lomien kanssa, ja kyllä se lisää yhteiskuntamme hyvinvointia, että perheet saavat edes joskus olla yhdessä. Nyt on kuitenkin sinun vuorosi ehdottomasti, pidä puolesi! :) 

Ohis: Ainoastaan lapsiperheet ovat perheitä vai? Muiden perheiden hyvinvoinnista viis?

Vierailija
77/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kummankaan. Molempien toive on yhtä tärkeä.

Vierailija
78/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on päiväkodissa kyllä sen varatoimitusjohtaja pitää pystyä järjestämään.

Vierailija
79/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana olin aina lomalla toukokuussa tai elokuun pari viimeistä viikkoa. Kerran pidin lomani putkeen niin että olin heinäkuun puolestavälistä elokuun puoleenväliin.

Lapsellisena sitten usein kesäkuun ekat viikot ja elokuun alusta kaksi viikkoa. Mies on pitänyt aina heinäkuun ja elokuussa viikon.

Nyt uudessa paikassa olin kesälomalla ekaa kertaa viime vuonna ja pidin kolme viiikkoa heinäkuussa ja viikon elokuussa. Tämä oli kiva ratkaisu, varsinkin ykkösluokkalaisen kannalta

Vierailija
80/590 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun loma sentään on LOMAA! Ei lasten kanssa mitään lomaa vietetä, vaan se on yhtä puurtamista sekin.