Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.

Vierailija
12.04.2018 |

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (590)

Vierailija
561/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsettomat naiset pitävät lapsentekovapaata heinäkuussa, kun komeat, viriilit hopeaketut täyttävät terassit.

Vierailija
562/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.

Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.

Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.

Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.

Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?

Niin, on se ap kyllä julma akka, kun haluaa yhden kerran häidensä takia pitää loman heinäkuussa.

Itsehän pitäisin puoleni ja jos ei onnistu, niin ilmoittaisin, että jousto on jatkossa kaikkien lomapäivien ja lasten saikkupäivien suhteen totaalisen loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan oikeasti lapsuuden leppoisissa heinäkuussa ne pysyvät hyvät muistot luodaan, kun vahnemmilla viimein aikaa.

Lapsettomat vanhapiiat keksivät varmasti viihdykettä itselleen ympäri vuoden.

Aivan, mutta ehkä teidän kaikille mahdollisille sikimmeiden yh-mammojen tulisi lomailla ihan omalla kustannuksella, ei lapsettomien?

Vierailija
564/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat asuvat puolet vuodesta Espanjassa ja kun lapset olivat pieniä, olimme kaikki kesälomat syyskuussa Espanjassa. Oli todella mukavaa.

Sitten alkoi esikoisella koulu ja oli pakko mennä kiertävään. Muilla kierros oli kesä-heinä-elokuu ja minulla aina syyskuu.

Mutta esim yhden lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa, eikä hän halua lomaa ikinä syyskuussa.

Se, että itse joustaa ei tarkoita muidenkin pitää joustaa.

Eikä me mitenkään joustettu. Espanjassa oli kivointa olla juuri syyskuussa. Kaikki voitti.

Meillä kun lapset sai olla kesän tarhassa ilman, että asiasta tuli ongelmaa tai pahaa sanaa.

Vierailija
565/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Ihmettelen jos teitä on kolme vuorottelemassa lomianne ja aikaa on viisi kuukautta ja et saa yhtään kesä/heinä/elokuuta lomaa? Sinun mukaasi myös touko ja syyskuu ovat lomakuukausia kuin ovatkin monessa paikassa. Miksi teillä ei ole lomalistat johon kukin nimeää ensin haluamansa loman ja esimies sovittaa ajankohdat.

Paras lienee kiertävä lista jossa kukin joutuu joustamaan ja saa vuorollaan lomansa myös keväisin tai syksyisin.

Vierailija
566/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan oikeasti lapsuuden leppoisissa heinäkuussa ne pysyvät hyvät muistot luodaan, kun vahnemmilla viimein aikaa.

Ja tämä ei toteudu kesäkuun tai elokuun lomalla, koska..?

Vierailija
567/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä ei toteudu kesäkuun tai elokuun lomalla, koska..?

Koska äityli haluaa lomansa pitää heinäkuussa ja jos ei saa niin kiukuttelee lapsilleen ne muut kesäkuukaudet. Ei niille lapsille ole sillä kuukaudella väliä, näille itsekkäillä mammoille on. Lapset on vaan se tekosyy.

Vierailija
568/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalainen kirjoitti:

En ihmettele miksi syntyvyys on Suomessa laskussa. Kuka tänne uskaltaa lapsia tehdä, jos oikeasti ihmiset ajattelevat noin. Pitäisi olla ennen lapsen tuloa hyvä työpaikka, missä loman saa kesäkuukausiksi tai hyvät tulot/ varahoitopaikka.

Meillä lomat on miehen kanssa eriaikaan, max viikko yhteistä ja se kyllä valitettavasti vaikuttaa parisuhteeseen ja koko perheen hyvinvointiin negatiivisesti. Miehellä kiertävät lomat ja itse saan yleensä loman viettää milloin haluan.

Kyllä meillä lapsettomillakin on parisuhteet, ja haluaisimme mekin joskus saada viettää yhteisen kesäloman puolison kanssa. Ja vaikka ei olisikaan parisuhdetta, on meillä ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, joiden kanssa kenties haluaisimme sopia jotakin yhteistä kesäksi. Että ihan tätä en niele argumentiksi sen puolesta, että lapsia tehneillä pitäisi olla etuajo-oikeus toivoa mieluisimmat loma-ajankohtansa.

... Ja mielestäni tässä liioitellaan nyt aika rankasti sitä, ettei saada ihan aina sitä mieluisinta lomakuukautta. En ole elämäni aikana saanut vielä kertaakaan ihan rehellistä kesälomaa yhdessä mieheni kanssa opiskelujen ( =kesätyöt), pätkätöiden ja määräaikaisten työsuhteiden vuoksi. Joo, asettaahan se toki rajoitteita, ettemme voi lähteä kahden viikon ulkomaanreissulle, mutta ei parisuhteemme tämän vuoksi missään syöksylaskussa ole. Sitten ne lomat vaan järjestellään niin, että saadaan tehtyä mukavia asioita yhdessä vähän vähemmin resurssein. 

Vierailija
569/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat piiat/lespot valittaa, tekisitte ite pentuja, saisitte lomia.

Vierailija
570/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhemmat asuvat puolet vuodesta Espanjassa ja kun lapset olivat pieniä, olimme kaikki kesälomat syyskuussa Espanjassa. Oli todella mukavaa.

Sitten alkoi esikoisella koulu ja oli pakko mennä kiertävään. Muilla kierros oli kesä-heinä-elokuu ja minulla aina syyskuu.

Mutta esim yhden lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa, eikä hän halua lomaa ikinä syyskuussa.

Se, että itse joustaa ei tarkoita muidenkin pitää joustaa.

Eikä me mitenkään joustettu. Espanjassa oli kivointa olla juuri syyskuussa. Kaikki voitti.

Meillä kun lapset sai olla kesän tarhassa ilman, että asiasta tuli ongelmaa tai pahaa sanaa.

Tässähän nyt sinänsä on eri asia, että sinä itse olet siinä asemassa, että saat aina toivomasi ja muille ei-niin-suositun loma-ajankohdan. Asia olisi täysin eri, jos te muut haluaisitte aina kesä-heinä-elokuun lomaksi, ja velvoittaisitte vaikka työpaikkanne "ei-tuolla-edes-ole-lapsia" työntekijän pitämään syyskuun lomaa, että te muut pääsette perheinenne viettämään kesälomaa.

Vierailija
571/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän keskustelun jälkeen ei kyllä tee mieli tehdä lapsia, jos joka heinäkuussa lapset ovat vaarassa jäädä heitteille, naapurit tekee lastensuojeluilmoituksia ja sosiaalitoimi huostaanottaa, parisuhde romahtaa eikä esimieskään ymmärrä, kuinka vaikeeta tää on jos ei saa lomailla heinäkuussa ja ne tyhmät lapsettomat saa.

Vierailija
572/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sielläpä on oikein esimerkillinen äiti :D älä pliis pilaa niiden oikeasti hyvien ja reilujen äitien mainetta.

Vierailija
573/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lapsettomana pidän lomani osissa touko-, syys- ja marraskuussa. 

Toukokuussa käyn jossain kaupunkilomalla, syyskuussa saatan lähteä vaikka Alpeille patikoimaan tai jonnekin rantalomalle, kun on edullisempaa tuohon aikaan, mutta vielä lämmintä. Marraskuussa pakenen loskaa johonkin lämpimään. Kesällä on mukava olla töissä, kun on muutenkin hiljaisempaa. Pystyn tekemään etätöitä ja tuolloin tulee tehtyä lähinnä puoltapäivää ja tunnen olevani osittain lomalla kotona. Meillä siis on tärkeää, että kaikki työt tulee tehtyä, ei se miten kauan koneella istuu. Toki olen aina tavoitettavissa, mutta voin ottaa vaikka aurinkoa pihalla tai käydä pitkällä lenkillä. 

Vierailija
574/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin se vaan menee useimmissa paikoissa. Puheet ja lupaukset unohdetaan, uusi lomienjako kun tulee eteen, niin taas samaa rataa kuin ed vuonnakin.

Vierailija
575/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli uusi työntekijä, joka alkoikin selittää, että ei voi päivystää jouluna lasten takia. Hän oli kuitenkin hyvin tietoinen päivystyksistä ennen meille tuloa. Pomo pisti hänet ruotuun sanoen, että täällä päivystetään vuorollaan oli lapsia tai ei. 

Vierailija
576/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tässä aviomiehen kanssa eletään ja valitan silti 😂

Vierailija
577/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lapsellisia kommentteja täällä. Minä, minä, minä...

Pienet 7-13 vuotiaat eivät voi olla yksin kotona paria kuukautta eikä kaikilla ole tukiverkostoja. Onhan se tosi kurjaa jos joku joutuu aina joustamaan, mutta sitten jos sinulle siunaantuu niitä lapsia niin ymmärrät miten vaikeaksi yhteiskunta tekee lapsen kasvattamisen työnohella.

Lapset joutuvat ihan hirmu pienestä alkaen pärjäämään yksin itse, koulumatkoissa ja kotona. Ei lapsuuskaan kauan kestä.

Höpöhöpö. Älä puhu kaikkien perheellisten puolesta ja anna kuvaa, kaikki olemme noin kädettömiä ja aivottomia. Lastenhoidon järjestämiseen on miljoona vaihtoehtoa. Jos ei muuta keksi niin lyö rahaa tiskiin ja palkkaa sen hoitajan.

Ja monella se oma palkka voi olla vähemmän kuin se, mitä hoitajalle pitäisi maksaa.

Ja tämäkö tulee yllätyksenä siinä vaiheessa kun aletaan kuset housussa miettiä sitä lastenhoitoa. Valtavan monilla myös esim. autot, lomamatkat, kodin rempat jne. maksaa enemmän kuin heidän kuukausipalkkansa on mutta mitenköhän ihmeessä he niitä kuitenkin pystyvät kustantamaan... hmmm.

No hieman eri asia säästää remonttiin tai autoon, kuin maksaa siitä, että saa käydä töissä. Sitten on parempi todeta, että pitää palkatonta tai irtisanoutua, jos ei onnistu.

Eikös se lapsen normaali päivähoitokin ole tuota että vanhempi maksaa siitä että saa käydä töissä. Miten se on kesällä eri asia?

No jos kuukaudessa jää paritonnia nettoa ja siitä maksaa 200e päivähoidosta, on aika eri asia kuin että maksaisi sen koko 2000e palkkaa hoitajalle kotiin. Jos ymmärrät.

Onneksi Suomessa kenenkään ei tarvitse kesälomakuukausina maksaa tuhansia euroja saadakseen lapselle hoitoa, vaan kunta on velvollinen järjestämään tässä tapauksessa varahoitopaikan. Sille tietenkään me lapsettomat emme voi mitään, ettei se varahoitopaikka hoidu tutussa paikassa ja tutuin hoitajin, mutta joskus elämässä pitää sietää hieman epämukaviakin muutoksia.

Pienet koululaiset eivät kunnan päivähoitoa saa. Ja eka-tokaluokkalainen ei ainakaan vielä pärjää koko päiviä yksin, vaikka pari tuntia ehkä voikin olla. Jolloin jäljelle jää sukulaisten armollisuus tai maksullinen hoitaja, jolle pitää maksaa ihan kunnon tuntipalkka.

Kyllä mua ihmetyttää miten me lisääntyneet opiskelijat pärjätään ollenkaan. Ei tosiaan saa kesälomaa heinäkuussa kesätyöstä.

Ja rahaakin on talvikaudella vähän hankalampi säästää.

Minulla on kouluikäisiä lapsia ja olen joutunut siirtämään opiskeluun sisältyviä harjoitteluja sen vuoksi, ettei ole ollut eka- ja tokaluokkalaisille hoitajaa. Harkkapalkka ei olisi kattanut ruoka- ja asumiskuluja sekälasten leirimaksuja = pelkän kesäkuun leirit 4×70×2=560e.

Vierailija
578/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat vain kerran elämässä (toivottavasti). Koulusta ollaan syys-, talvi-, kevät- ja kesälomalla joka vuosi.

Lapsellisten vuoro joustaa.

Vierailija
579/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole peruste, että ei ole lapsia, että pitää ottaa aina ne loma-ajat, jotka jää jäljelle perheellisiltä.  Kaikista oikeudenmukaisin on järjestely, että lomat kiertää,  ja jokainen saa vuorollaan kesä - heinä - elokuun.   Ehdota sitä järjestelyä jatkoa varten, mutta nyt pidät puolesi ja sanot että kun olet tähän saakka joustanut,  niin nyt on sinun vuorosi saada haluamasi aika.  ja sinullahan on siihen hyvä peruste.  Vaikka ei se edellytä mitään syytä, että sinäkin saat  joskus haluamasi loma-ajan.  Mutta kokemusta on, että kaikki joilla on mies, niin tarvitsee ehdottomasti loman samaan aikaan ja ne jotka on sinkkuja, niin he joutuu joustamaan. sitä edellytetään...

Vierailija
580/590 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien lebous on tarkoittanut lapsetonta. Tiedän paljon lesboja, jotka ovat äitejä. And by The way siinä parisuhteessa on jopa kaksi äitiä 😂