Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukeen voisi tehdä ehdotuksen

Nina
12.04.2018 |

Laskut ja muut menot ja niiden tarkat tiedot laitetaan Kelalle. Ja tilitiedoista pitää olla tarkka erittely.
Ajattelin tehdä ehdotuksen, joka olisi kohtuullista.
Kauppakuiteista myös tieto.
Aikoinaan olen maksanut "itseni kipeäksi" veroja 30 vuotta ja hoitanut omalta osaltani verojen maksamista.

Elämäntilanne muuttui ja nyt jouduin hakemaan toimeentulotukea.
Itse en haluaisi kustantaa kenenkään alkoholin käyttöä. Enkä kyllä tupakankaan.

Teidän mielipiteitä kuulen mielelläni.
Kukaan älkööt sanoko kyseessä olevan provo.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakasta jää marginaalisen pieni kate myyjälle verrattuna ruokaan. Eli argumentti tupakan ostamisesta jotta se pitäisi talouselämää pystyssä on pelkkää valhetta.

Vierailija
62/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Kela voisi hoitaa suoraan vuokrat ja laskut ja tämän jälkeen rahojen sijasta jakaa "toimeentulopakkauksia" joissa on pussikeittoja yms. Kuukauden tarpeiksi? Ja jos vaatteille on tarvetta, olisi saatavana valtion massatuottamia toimeentuloasuja, jotka toki palautetaan, jos taloudellinen tilanne korjaantuu. Suomi Kuntoon!

Tai juureksia, sipulia, ym. kuukaudeksi.

Hygieniatarvikkeita unohtamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vapaaehtoisesti elänyt todella, todella niukalla rahalla. Opiskelun alkuvuosina se tarkoitti sitä että minulla oli kuukaudessa 20 € ruokaan. Minulle se toki oli vapaaehtoista, en olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen koska rahaa oli himpun verran alle 20 000 € säästössä ja olisin voinut käyttää niitä. En kuitenkaan halunnut, en myöskään halunnut lukiolaisena aloittaa velkaantumista opintolainalla. Siispä mentiin ihan minimillä.

Millaista elämä sitten oli? Aivan kamalaa. Koulupäivinä söin ensimmäisen kerran koulussa ja seuraavan kerran iltapalaksi makarooneja tai puuroa. Viikonloppuna söin niitä makarooneja tai puuroa kahdesti päivässä. Vaatteita en voinut ostaa. Kun jouduin käymään lääkärissä oli pakko kajota säästötiliin. Kirjat hankin kirjastosta. Mitään hauskaa elämässä ei ollut. En voinut käydä elokuvissa, ostaa yhtä suklaapatukkaa, en voinut harrastaa mitään mihin olisi mennyt senttikään rahaa, en voinut kävellessä kuunnella musiikkia koska kuulokkeet hajosivat. Selvisin niistä kolmesta vuodesta ainoastaan sillä että tiesin voivani lopettaa kokeiluni milloin vain, minulla on rahaa. Kesällä oli myös enemmän liikkumavaraa koska sain kesätöitä ja silloin elämisen menoihin oli käytettävissä 50 €. Kaiken muun laitoin säästöön.

Mitä tästä kokeilusta jäi käteen? Se että pystyin ostamaan oman asunnon kun valmistuin ylioppilaaksi. Ei yhtään mitään muuta. Minulle lukioaika tarkoittaa todella yksinäistä, surullista ja stressaavaa aikaa jolloin ei ollut mitään piristävää. Olisin voinut toimia toisin, mutta masentunut ja ahdistunut 16-vuotias näki että ainoa oikea tapa elää on olla erittäin nuuka ja pyrkiä ainoastaan siihen että kerryttää omaisuutta. Millään muulla ei ole lopulta väliä. Ajatusmalli jonka perin vanhemmiltani sen 20 000 € lisäksi.

Haluaisinko että yksikään ihminen joutuu elämään niin että on varaa ainoastaan välttämättömään joka pitää hänet elossa? En. Nuo vuodet olivat elämäni synkin ajanjakso ja kaikkea leimasi se etten voi tehdä oikein mitään. Okei, olisin voinut liikkua luonnossa ja käydä ilmaistapahtumissa. Liikunta kuitenkin olisi lisännyt energiantarvetta ja ilmaistapahtumiin kyllästyi hyvin nopeasti. Kaikkeen tavalliseen kuluu rahaa. Minua pyydettiin koulun jälkeen kahville, en voinut mennä. Olisin päässyt venäjän kielen kurssilla Venäjälle, mutta olisin joutunut maksamaan siitä 50 € jota minulla ”ei ollut”. Paikkakunnalla olisi ollut kesätyörekrytapahtuma mutta se oli niin kaukana etten voinut kävellä eikä varaa bussiin ollut. Siinä missä muut 18-vuotiaat kävivät syntymäpäiviä juhlimassa juomalla vaikka edes sen yhden oluen, minä olin syntymäpäivänäni kotona syömässä puuroa ja join ensimmäisen kerran 20-vuotiaana. En voinut edes mennä baariin, koska narikka olisi maksanut. Olin yksin koska en voinut viettää kenenkään kanssa aikaa jos siihen meni rahaa. Kesätyöt sain suhteilla (onneksi) koska en olisi voinut mennä työhaastatteluun rikkinäisissä kengissä ja hupparissa.

Minun veroprosentti on vaihdellut aikuisiällä välillä 25–60 %. Maksan sen mielelläni. Mielelläni tarjoan sillä pienellä tt-tuella elävälle edes muutamia mukavia asioita elämään kuten vaikka uudet kengät tai suklaapatukan. Jopa sen ajoittaisin oluen. Jos joku haluaa käyttää kaiken ylimääräisen siihen niin antaa mennä. Minulla on nykyisin kaikki mitä tarvitsen enkä tarvitse kuin tavallista elämää. Jos saisin puolet enemmän rahaa ilman veroja, en keksisi mihin sellaiseen sen laittaisin joka ilahduttaisi minua nyt enemmän kuin suklaapatukka olisi ilahduttanut minua lukiolaisena. En tarvitse sitä Balmuirin huivia tai uusinta iPhonea.

Jos puhut totta olit harvinaisen voimakasluonteinen sen ikäiseksi.

Vierailija
64/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vapaaehtoisesti elänyt todella, todella niukalla rahalla. Opiskelun alkuvuosina se tarkoitti sitä että minulla oli kuukaudessa 20 € ruokaan. Minulle se toki oli vapaaehtoista, en olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen koska rahaa oli himpun verran alle 20 000 € säästössä ja olisin voinut käyttää niitä. En kuitenkaan halunnut, en myöskään halunnut lukiolaisena aloittaa velkaantumista opintolainalla. Siispä mentiin ihan minimillä.....

Millasta elämäs oli. Aivan kamalaa. Et voinut ostaa mitään ylimäärästä. Et ees yhtä suklaapatukkaa.

Toihan oli sun ihan oma valinta. Sait paljon muuta verrattuna moneen opiskelijaan.

Kirjotukses oli mun mielestä aika negatiivinen. Jos halusit opintotuenkin säästää, mikäs siinä. Mutta miksi valittavaan sävyyn koko kirjoitus? Opintotuella olisit saanut hyvinkin itelles pieniä "ylellisyyksiä" kuten leffakäynnin ja muutamiakin suklaapatukoita ja pizzoja.

Miten oikeestaan tää liittymä toimeentulotukeen ja aloittajan ajatukseen?

Jossainmäärin oon samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Ei mukaan huvita yhtään että joku vetää keppanaa ja röökiä niillä veroeuroilla joita maksan (tulovero 28%)

Vierailija
65/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskoisi, että ap:n malli suvaitsisi karkkipussin ostamisen. Sehän ei ole välttämättömyys, ilmankin karkkia pärjää.

Sokerihumalaako aattelit? Mää olin lukevinani alotuksesta että siinä puhuttiin alkoholista ja tupakasta. Oikaskaa toki jos luin väärin.

Vierailija
66/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tupakkia ja oluttahan nyt kannattaa tietenkin ostaa jos haluvaapi kovalla prosentilla valtiolle veroja maksaa!

Vierailija
67/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tupakkia ja oluttahan nyt kannattaa tietenkin ostaa jos haluvaapi kovalla prosentilla valtiolle veroja maksaa!

Tää on kyl ihan totta.

Mutta ei pahemmin myyjälle tuo ostovoimaa lisää kun kate on käytännöllisesti katsoen mitätön.

Vierailija
68/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan toimeentulotukea, koska palkka on hyvin pieni ja tunteja harvoin täydet. Pitäisikö multa kieltää käymästä työporukan kanssa joskus ottamassa pari kaljaa töiden jälkeen? Eristetään lopuistakin ihmisistä ja normaaleista asioista, joita työssäkäyvät ihmiset tekevät.

Vierailija
69/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan toimeentulotukea, koska palkka on hyvin pieni ja tunteja harvoin täydet. Pitäisikö multa kieltää käymästä työporukan kanssa joskus ottamassa pari kaljaa töiden jälkeen? Eristetään lopuistakin ihmisistä ja normaaleista asioista, joita työssäkäyvät ihmiset tekevät.

"Eristetään lopuistakin ihmisistä ja normaaleista asioista"

Voi miten surullista!!! Sydäntä riipasevaa!! Jollet voi mennä baareihin nii eristäydyt? Tätä vois pyöritellä moneen suuntaan kuten perheellisten äitien pitää säännöllisrsti käydä ottamassa kuppia jotta ne ei eristäydy?

Onpa säälittävän suppeeta sun elämä jollet voi kavereita ja ystäviä tavata muualla. Vaihtoehtojahan löytyy.

Ite heivaisin kaverit jos vois vaan kuppilassa tavata!!

Vierailija
70/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Kela voisi hoitaa suoraan vuokrat ja laskut ja tämän jälkeen rahojen sijasta jakaa "toimeentulopakkauksia" joissa on pussikeittoja yms. Kuukauden tarpeiksi? Ja jos vaatteille on tarvetta, olisi saatavana valtion massatuottamia toimeentuloasuja, jotka toki palautetaan, jos taloudellinen tilanne korjaantuu. Suomi Kuntoon!

Tai juureksia, sipulia, ym. kuukaudeksi.

Hygieniatarvikkeita unohtamatta.

Minkälaisen määrän juureksia arvelet yhden aikuisen käyttävän kuukaudessa? Pitääkö ne itse hakea jostain vai tuodaanko kotiin? Missä niitä voisi säilyttää, kun juurekset nahistuvat nopeasti huoneenlämmössä, sipulit alkavat itää ja perunat vihertyvät? Toimittaako Kela kaikille uudet kylmäkalusteet, kuukauden juuressatsit kun ei sovi pieneen jääkaappiin?

Vierailija
71/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pussikeittoja?! Oikeasti? Mitään noin typerää en ole koskaan kuullut.

Vierailija
72/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussikeittoja?! Oikeasti? Mitään noin typerää en ole koskaan kuullut.

Kuka ottaa noi tekstit ees todesta. Pelkkää saivartelua ja pään aukomista.

Vierailija
73/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saan mäkin. Yhtään senttiä ei kulu röökiin tai alkoholiin. Kyl mä pystyn käymään teatterissa ja jotain muita pieniä ylellisyyksiä tarjoon itelleni. Ei mun ainakaan joka kuukausi tarvi ostaa esim. vaatteita.

Vierailija
74/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleena syntynyt ajatus. 

Vierailija
75/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleena syntynyt ajatus. 

Mitkä on sun perustelut

Vierailija
76/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla heräs ajatus miks tarvis olla maksusitoumuksia? Kun ne koetaan noloksi.

Eikö muka tän päivän tietotekniikka mahdollistais esim ladattavan lahjakortin jossa on kielto tupakkaan ja alkoholiin?

Ei tarvis kassalla olla nolona.

Vierailija
77/78 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä huvittavaa. Itse olen saanut toimeentulotukea yhteensä n. neljä vuotta, ja olen sinä aikana käyttänyt rahaa alkoholiin alle kymmenen kertaa, ja tällä hetkellä en pysty ollenkaan juomaan lääkityksen takia. Tupakkaa en pysty polttamaan kun kurkun kanssa ongelmia jo ihan ilmankin. Elokuvissa käyn n. kerran vuodessa, ulkona syömässä ehkä kolme-neljä kertaa. En ole kertaakaan valittanut tukien suuruudesta/vähyydestä enkä edes siitä että vaativat joka kuulta kopiot tiliotteista ja laskuista. Syön monipuolista kasvisruokaa suurimman osan ajasta, jotkut tuotteet ostan aina luomuna. Usein kiinnitän huomiota kilo- ja litrahintaan, tarkastan joka viikko eri kauppojen tarjoukset ja kävelen usein vähän pitemmän matkan päähän kauppaan jossa on parempia tarjouksia kuin lähimmässä marketissa. Jotkut yksilöt kyllä käyttävät tt-tukea vääriin asioihin, mutta meitä muita ei siitä tarvitse rankaista.

Vierailija
78/78 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan paras idea. Ladattava maksukortti. Taatusti tekniikka mahollistaa jo sen.