Miten työssäkäyvät vanhemmat järjestätte lasten hoidon kesälomalla? Vakavasti kysyn.
Olemme molemmat töissä. Toinen lapsemme on päiväkodissa, toinen ekallaluokalla. Meillä vanhemmilla on yhteistä lomaa 3-4 viikkoa.
Miten te ratkaisette lasten kesälomajärjestelyt?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tukiverkkoja. Ollenkaan.
Joten päiväkoti-ikäisenä lapsi oli hoidossa niin kauan kuin tarha oli auki - käytännössä juhannukseen.
Koululainen on leireillä. Kaksi kesäkuun ekaa viikkoa srkn leirillä, yhden viikon naapurin äidin hoivissa (maksoin). Elokuussa palkkasin nuoren tulemaan kotiimme 3-4 h päivässä lounasaikaan.
Vmp koko lomailu. Kun kesä on saatu sumplittua, tulee syysloma ja kohta 2vkn joululoma ja heti perään jo hiihtoloma.
Ihan kuraa 😐Ovatko molempien koko suvut siis jo kuolleet?
Taas näitä sukulaisten hyväksikäyttäjiä. Sukulaiset ja ystävät eivät ole ilmaisia lastenhoitajia. Ihme maalaisten urpoilua. Lapset hoidetaan itse tai heille järjestetään palkattu hoitaja tai muuta tekemistä. En ikinä käyttäisi sukulaisiani tukiverkkona, enkä käyttäisi lomaani toisten lasten hoitamiseen. Rajansa kaikella.
Heippa, kiitos kaunis ideoista ja kesäloma-arkenne jakamisesta. Hyviä ideoita.
Näillä mennään :)
T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Te saatte päivähoidon aina.
90-luvulla oli ihan toisin. T. Ysärin vanhempi
Eihän subjektiivinen päivähoito-oikeus koske koululaisia. Itse se on järjestettävä ja maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Huh onpas vaikeeta lomat nykyään :o nuorena sain olla lomalla yksin päivät jos vanhemmat töissä, eivät edes miettineet hoitajaa tms hankkia. Tosin olin aika itsenäinen lapsi, osasin tehdä itse helppoja ruokia ja vhs elokuvia katsoin ja leikin ulkona että sisällä. Ja tämä ennen peruskoulua.
T.26 vuotias N
Olisko sinulle kuitenkin sovittu joku paikka, jos tarvitset apua?
Ihmisen mieli toimii niin, että osa asioista unohtuu :)
Onko sinulla itselläsi lapsia?
Riippuu niin lapsesta, miten pärjää kotona. Ekaluokkalainen on vielä aika pieni olemaan ihan yksin esim 8 tuntia, minkä se työpäivä vähintään kestää. Jos on isompia sisaruksia tai joku tuttu naapuri saatavilla se onnistuu, mutta ihan yksin en omaa ekaluokkalaistani jättäisi koko päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisen vanhemman pitää olla poissa töistä. Mutta niinhän sitä kouluaikanakin täytyy koulun loputtua toisen olla kotona lapsen kanssa.
Normaalia työpäivää tehdään, vaikka on pieniä koululaisia. Lapset ovat olleet ekan ja tokan luokan koulun jälkeen iltapäiväkerhossa.
Koulun kesäloma-aika on ongelmallinen, kun ko kerhoa ei ole. No päiväleirit ja isovanhemmat auttavat, kiitos heille.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistuttaa joka kesäkuu, että 12 vuotta on se raja, jota nuoremmat ei saisi olla yksin.
Nykyään on ihan eri säännöt kuin omassa lapsuudessa.
Meillä on kotitoimisto ja kaupunkitoimistoonkin (joka on leikkipuiston vieressä) joten meillä lapsilla ei ole ollut yksinäistä.
Ja nyt nuo ovatkin jo teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Joten päiväkoti-ikäisenä lapsi oli hoidossa niin kauan kuin tarha oli auki - käytännössä juhannukseen.
Koululainen on leireillä. Kaksi kesäkuun ekaa viikkoa srkn leirillä, yhden viikon naapurin äidin hoivissa (maksoin). Elokuussa palkkasin nuoren tulemaan kotiimme 3-4 h päivässä lounasaikaan.
Vmp koko lomailu. Kun kesä on saatu sumplittua, tulee syysloma ja kohta 2vkn joululoma ja heti perään jo hiihtoloma.
Ihan kuraa 😐
Meillä oli ihan sama tilanne. Isovanhemmat niin iäkkäitä, etteivät jaksaneet/kyenneet hoitamaan. Ei sisaruksia meillä kummallakaan. Samoja ratkaisuja kuin monella. Ekaluokkalainen päiväleireillä: srk, MLL, NMKY, kaupunki jne. Leikki-ikäinen päiväkodissa. Joskus joku nuori palkattu lapsenhoitajaksi.
Vanhempien lomat peräkkäin tai lomittain.
Ei tukiverkoston puuttuminen ole lainkaan harvinaista. Ne joilla sellainen on, niin siitä nauttikoon. Se ei ole poissa muilta.
Muistan kun veli kysyi että voisiko äitini auttaa alakoululaisen poikansa kanssa viikon kesällä. Hirveä mekkala miten huonoja ja piittaamattomia vanhempia veli vaimoineen ovat.
Enpä ole sitten itsekään apua pyytänyt.
Meillä on palkattu hoitaja 2-3 viikkoa kesästä meidän molemmille tokaluokkalaisille tänä kesänä, kun mieheni kanssa olemme lomalla Malediiveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä sukulaisten hyväksikäyttäjiä. Sukulaiset ja ystävät eivät ole ilmaisia lastenhoitajia. Ihme maalaisten urpoilua. Lapset hoidetaan itse tai heille järjestetään palkattu hoitaja tai muuta tekemistä. En ikinä käyttäisi sukulaisiani tukiverkkona, enkä käyttäisi lomaani toisten lasten hoitamiseen. Rajansa kaikella.
Monet eläköityneet mummot ja papat kuule mielellään hoitavat omia lapsenlapsiaan ja tarjoavat näin näille aikaansa ja saavat itsekin niin jotain tekemistä päiviinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat haluavat auttaa hyvin monessa perheessä ja kun puhutaan kesälomasta Niin silloin ei satojen kilometrien välimatkakaan yleensä ole ongelma
Olen isoäiti, töissä, kesälomaa 4 vko. Pitäisikö minun olla se lapsenlasten kanssa vai saisinko pitää lomaa? Matkustaa,mökkeillä, käydä sukulaisten luona? Kun on se 84v äitikin, jokakaipaa seuraa.
Et osaa kuintekaan lukea? Jos isovanhempi HALUAA ihan itse hoitaa lapsenlapsiaan, niin harva kieltäytyy ellei kyseinen henkilö ole jotenkin sairas tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että jos isovanhemmat soittavat ja kysyvät voivatko meidän lapset mennä heille kesälomalla, niin vastaan ettei käy, koska näin ei kuulu tehdä?
Tietenkään ei pidä tuputtaa lastaa toisille hoitoon. Olihan täälläkin joku aika sitten ketju, jossa joku marasi siskonsa toimivan näin. Mutta siinä kohtaa pitää saada oma suu auki. Voi siis kohteliaasti sanoa, että ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Taktikoin asian jo lapsia hankkiessani. Olin äitiyslomalla, kun esikoinen meni kouluun ja sen jälkeen hoitovapaalla, kunnes nuorempi oli 3 v. Kun nuorempi meni kouluun, esikoinen oli jo teini ja pärjäsivät keskenään.
Kai teini sai tästä jotain korvausta? Naapurissa saman tyylinen kuvio ja menee siinä teinin kesä mukavasti hukkaan lapsenvahtina.
Ekaluokkalainen on viisi viikkoa yksin koska mun loma on elokuussa (ei oma valinta) ja miehen neljä viikkoa ei kata koko kesää, ei ole koko perheen yhteistä lomaa päivääkään. Nuorempi päivähoidossa joten lomailee silloin kuin vanhemmatkin. Itse vuorotöissä joten käytännössä ekaluokkalainen on korkeintaan pari päivää viikossa päivän itsekseen ja silloinkin muutaman tunnin. En ole edes huolissani, kun on reipas ja fiksu tapaus. Isovanhemmat itsekin työelämässä, joten ei apua tällä saralla.
Päiväleirejä kartoitin, ei mahdollista kuljetella työpäivän aikana, kun on niin hulluina aikoina auki (9->).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemma isoäidit ovat, toinen vaari evvk ja toinen vaari jo niin vanha, että ei pysty hoitaan.
Suvut? Sisaruksilla on omat elämät, jos sitä tarkoita. Mutta siis jos haet sitä, että olisi joku sukulainen, joka voisi auttaa, niin EI OLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuraa 😐Meillä oli ihan sama tilanne. Isovanhemmat niin iäkkäitä, etteivät jaksaneet/kyenneet hoitamaan. Ei sisaruksia meillä kummallakaan. Samoja ratkaisuja kuin monella. Ekaluokkalainen päiväleireillä: srk, MLL, NMKY, kaupunki jne. Leikki-ikäinen päiväkodissa. Joskus joku nuori palkattu lapsenhoitajaksi.
Vanhempien lomat peräkkäin tai lomittain.
Ei tukiverkoston puuttuminen ole lainkaan harvinaista. Ne joilla sellainen on, niin siitä nauttikoon. Se ei ole poissa muilta.
Kyllähän tuon kesäloman nyt sumplii, mutta kuten kirjoitin, heti syyslomaa viikko, kohta pari viikkoa joululomaa ja taas kohta hiihtoloma. Miehellä on viisi viikkoa - minulla vähän enemmän - lomaa vuodessa. Lapsella on lomaa öööö 14 vkoa. On se aika raastava yhtälö, jos ei ole mummoloita jeesaamaan. Kukaan täysjärkinen ystävä tms. ei tod. polta omaa lomaansa lapsen hoitoon. Eli ostopalveluilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan pitää neljä viikkoa lomaa viikon pätkissä pitkin kesää, työnantaja ei anna pitää pidempää lomaa kerrallaan. Nuo 4 viikkoa koitan saada järjestettyä 1.luokkalaisemme loma-aikaan. Koululaisen loppuloman hän ja veljensä ovat mukanani töissä.
Miehellä tuore työsuhde, lomaa ei ole vielä kertynyt.
Isovanhempia on elossa yksi, äitini. Hän on ollut jo pitkää sairas ja olemme hoitaneet häntä. Lastenhoitoapua ei ole häneltä mahdollista saada.
Lastenhoitajaa ei olla palkattu, sillä meidän tulomme ovat samaa luokkaa kuin mitä sille hoitajalle pitäisi maksaa :D
Maalla asutaan eikä tukiverkkoja lähellä asu.
Töiden jälkeen puuhastellaan kaikkea mukavaa koko perheen voimin. Olen onnellinen perheestäni enkä ole osannut kaivata koskaan apua lastenhoitoon.
Jos en voisi ottaa lapsia töihin mukaan olisi varmaan otettava lainaa ja palkattava hoitaja.
Taidat vähän liioitella? Lomaa on lain mukaan annettava vähintään yksi kahden viikon jakso, ei voi pätkiä koko lomaa yksittäisiksi viikoiksi. Jos puhut totta, niin kannattaa mainita asiasta esimiehelle ja tarvittaessa ottaa yhteyttä liittoon.
Meillä menee lapset äitipuolelle hoitoon. Vieraiden kanssa en uskaltaisi lapsia jättää.
Koulujen pitkät lomat historiaan kirjoitti:
Lapsiperheellinen tarvitsisi juuri tuon heinäkuun, koska suurin osa kesäleireistä on kesäkuussa.
Kiitos tämän ajattelutavan, minulla ja puolisollani ei ole moneen vuoteen ollut yhteistä kesälomaa. Toisen työpaikka on suljettu heinäkuun, toisen työnantaja antaa heinäkuun lomat aina lapsiperheellisille. Vaikka tästäkin keskustelusta olen ymmärtänyt, että käytännöllisempää olisi, jos vanhemmat pitäisivät lomansa peräkkäin, käytännössä moni on haluton pitämään lomansa kesäkuussa, koska silloin hoito on kuulemma helpompi järjestää. Ilmeisesti lapsiperheen yhteinen loma heinäkuussa on tärkeämpi kuin pariskunnan yhteinen loma.
Meidän pelastus on ollut miehen vuorotyö. On iltavuorossa (ma-pe) joka toisen viikon. Joka toinen viikko, kun molemmat päivävuorossa, on järjestetty niin, että yhden viikon on harrastukseensa liittyvällä päiväleirillä, yhden toisessa mummolassa ja yhden viikon on anoppi meillä. Sitten ollaankin jo kesälomissa (alkaa heinäkuun puolivälissä). Ja siis vanhempi toinen aloittaa aina viikon ennen toista ja vastaavasti toinen on loppupäästä viikon pidempään). Yhteistä lomaa yleensä noin 3 viikkoa.