Miten työssäkäyvät vanhemmat järjestätte lasten hoidon kesälomalla? Vakavasti kysyn.
Olemme molemmat töissä. Toinen lapsemme on päiväkodissa, toinen ekallaluokalla. Meillä vanhemmilla on yhteistä lomaa 3-4 viikkoa.
Miten te ratkaisette lasten kesälomajärjestelyt?
Kommentit (139)
Perheet on pienempiä nykyään kuin "ennen", harvalla nykylapsella on sen verran isompia isoja sisaruksia, jotka voisivat katsoa pienempien perään. Ei välttämättä ole edes serkun serkkua. Sikäli on turha haikailla niiden aikojen perään, kun lapset pärjäsivät omillaan. Nykyään eivät pärjää, eikä yhteiskuntakaan katso hyvällä, jos pieni koululainen jätetään pärjäämään omillaan. Eikä isovanhemmiltakaan voi enää odottaa samaa kuin vaikka oman äitini lapsuudessa: serkukset lähetettiin maalle mummolaan viikkotolkuksi, kun vanhemmat kaupungissa olivat töissä ja/tai lomailivat.
Nykyinen 10 viikon kesäloma toimii vain, jos jompikumpi vanhemmista on opettaja vakityösuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusavuttomia nää nykyajan lapset on? Itse ainakin muistan että jopa ekaluokalla (isi oli töissä 07-16 ja äiti vuorotöissä) olin muutaman tunnin yksin kotona. Tähän opettelin jo koulun jälkeen, koulusta kotiin avain kaulassa katsomaan piirrettyjä/tekemään koulutehtäviä. Kesällä sit pihalla keinuttiin parhaan kaverin kanssa (eikä hänenkään vanhemmat olleet kotona), katsottiin piirrettyjä, leikittiin kissojen kanssa. Läheiseen leikkipuistoon mentiin ilmaiselle(?) lounaalle ja sit kohta vanhemmat tulikin jo kotia. Ihan turvassa pysyttiin vaikka jopa sinne leksuun käveltiin jne. Eikä koskaan tehty mitään pahaa vielä tuossa iässä, teininä sit enemmänkin... Kuulostaa jotenkin oudolta jos ei jo kouluikäinen paria tuntia yksin kotona pärjää?!
Mä just tuolla ylempänä kirjoitin, että meillä oli kesällä palkattu hoitaja ja olen syntynyt v. 1980. Ei ollut siihen aikaan tavallista, että alaluokkalaiset olisivat olleet yksin kotona, ellei ollut vanhempia sisaruksia.
Leikkipuistoruokailu on muuten vain Helsingissä.
Helsingissä vietinkin kouluaikani, ja pienempänä maalla isoveljet katsoi perään. Ja itse olen 1994. Mut ei meillä eikä parhaan kaverin perheessäkään jossa molemmat vanhemmat oli töissä 8-16 tullut mieleenkään palkata hoitajia. Leivät osattiin tehdä itse jos oli nälkä, ja tosiaan tuo puistoruokailu. Isoveljet minulla katsoi vähän perään jos sattui kotona olemaan kun olivat just siinä aikuisuuden korvilla. Ja ihan hyvin pärjättiin, toki tähän täytyy lasta opettaa pikkuhiljaa, mut oikeasti hieman oudolta kuulostaa jos ei ees paria tuntia kouluikäinen pärjää yksin? Ei siis nuorempi. Ja toki jos on pidempi päivä ja rahaa sit palkkaisin hoitajan.
Ja tähän vielä totean et en sitten tiedä kuinka nykymaailma on muuttunut, eli ehkä tuolloin oli turvallisempaa jättää lapset keskenään jne? Itselläni on siis vasta lapsi tulossa joten en osaa sanoa... Riippuu niin lapsestakin miten uskaltaisi jättää yksin.
Sinullahan oli ne teini-ikäiset veljet katsomassa perään. Et ollut yksin.
Kuten sanoin, ei olleet kokoaikaa eikä todellakaan edes joka päivä kun olivat enemmän omilla menoillaan.
No, joka tapauksessa lasten jättäminen yksin ei ole ollut erityisesti tapana silloin eikä aikaisemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä (äiti) olen kesät kotona. Taloudellisesti kesät olisivat joka tapauksessa katastrofaalisia, kun leirit tai hoitajan palkkaaminen söisi niin paljon. Tällä tavoin on vähemmän rahaa käytettävissä, mutta ei myöskään stressiä. On yhteistä lomaa, ei sumplimista ja lapsikin saa olla miten tykkää. Ymmärrän kyllä, ettei kaikissa perheissä ole mahdollista elää yksillä tuloilla.
Kuulostaa ihanalta. Mutta vaikka teoriassa voisikin olla varaa, aika harvassa taitaa olla nykyään työpaikat, joissa annettaisiin olla kesät kotona. Voi toimia ehkä vuorotöissä? Omia töitä ei vaan voi laittaa stopille 10 viikoksi, 4 viikkoakin tekee jo tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusavuttomia nää nykyajan lapset on? Itse ainakin muistan että jopa ekaluokalla (isi oli töissä 07-16 ja äiti vuorotöissä) olin muutaman tunnin yksin kotona. Tähän opettelin jo koulun jälkeen, koulusta kotiin avain kaulassa katsomaan piirrettyjä/tekemään koulutehtäviä. Kesällä sit pihalla keinuttiin parhaan kaverin kanssa (eikä hänenkään vanhemmat olleet kotona), katsottiin piirrettyjä, leikittiin kissojen kanssa. Läheiseen leikkipuistoon mentiin ilmaiselle(?) lounaalle ja sit kohta vanhemmat tulikin jo kotia. Ihan turvassa pysyttiin vaikka jopa sinne leksuun käveltiin jne. Eikä koskaan tehty mitään pahaa vielä tuossa iässä, teininä sit enemmänkin... Kuulostaa jotenkin oudolta jos ei jo kouluikäinen paria tuntia yksin kotona pärjää?!
Mä just tuolla ylempänä kirjoitin, että meillä oli kesällä palkattu hoitaja ja olen syntynyt v. 1980. Ei ollut siihen aikaan tavallista, että alaluokkalaiset olisivat olleet yksin kotona, ellei ollut vanhempia sisaruksia.
Helsingissä vietinkin kouluaikani, ja pienempänä maalla isoveljet katsoi perään. Ja itse olen 1994. Mut ei meillä eikä parhaan kaverin perheessäkään jossa molemmat vanhemmat oli töissä 8-16 tullut mieleenkään palkata hoitajia. Leivät osattiin tehdä itse jos oli nälkä, ja tosiaan tuo puistoruokailu. Isoveljet minulla katsoi vähän perään jos sattui kotona olemaan kun olivat just siinä aikuisuuden korvilla. Ja ihan hyvin pärjättiin, toki tähän täytyy lasta opettaa pikkuhiljaa, mut oikeasti hieman oudolta kuulostaa jos ei ees paria tuntia kouluikäinen pärjää yksin? Ei siis nuorempi. Ja toki jos on pidempi päivä ja rahaa sit palkkaisin hoitajan.
Ja tähän vielä totean et en sitten tiedä kuinka nykymaailma on muuttunut, eli ehkä tuolloin oli turvallisempaa jättää lapset keskenään jne? Itselläni on siis vasta lapsi tulossa joten en osaa sanoa... Riippuu niin lapsestakin miten uskaltaisi jättää yksin.
Kuten sanoin, ei olleet kokoaikaa eikä todellakaan edes joka päivä kun olivat enemmän omilla menoillaan.
Sanoit, että oli muutaman tunnin yksin kotona. Aloituksessa kysyttiin lasten hoidon järjestämisestä silloin kun vanhemmat ovat TÖISSÄ. Kenenkään työpäivä ei ole muutamaa tuntia vaan n. 6-8 tuntia + matkat päälle eli yksinoloa tulisi parhaimmillaankin sellaiset 7 tuntia päivässä. Että sikäli tämä nykylasten haukkumisesi uusavuttomiksi menee aika pitkästi ohi maalin.
Meillä porrastetaan töihin menemisiä. Toinen on töissä 7-15 ja toinen 10-18. Viisi tuntia yksioloa menettelee. Laitetaan lounas lämmitysvalmiiksi ja käyvät ulkona leikkimässä kavereiden kanssa niin äkkiä tuo aika menee. Työmatkoihin ei onneksi mene aikaa kuin 15 min kummallakaan vanhemmalla.
Aikoinaan järjestimme asian niin, että olimme peräkkäin lomalla miehen kanssa, ei päivääkään päälekkäin. Kaksi ekaa viikkoa oli seurakunnan päiväkerhossa. Ei ongelmaa, se on kuitenkin vain muutama vuosi, kun lapset on jo niin isoja, että voivat yksin olla. Kyllä sen muutaman vuoden voi ne vanhemmat olla eri aikoina lomilla aivan hyvin, sitä ehtii myöhemmin sitten lomailemaan yhdessä vuosikymmenet.
Luen tätä keskustelua, vaikka minulla ei ole lapsia. Kuulostaa kyllä todella ikävältä ja hankalalta asialta! En muista omasta lapsuudestani, että olivatko vanhemmat aina kotona kesällä. Muistan yhden tapauksen, jossa kaverini kanssa kiivetiin liukumäenkatolle ja minä en uskaltanut tulla enää alas. Kökötin siellä katolla kaksi tuntia odotellen, että isä tulee töistä auttamaan minut pois. Ei minulla mtn hätää ollut, kaverini piti seuraa ja toi kotoani minulle leluja seuraksi :D Muistan, että viihdyin paljon leireillä ja leikin paljon ulkona. Ei siihen lapsena kiinnittänyt niin paljon huomiota, mutta 90-luvulla taisi olla huolettomampaa. Pitääkin kysyä isältäni, että miten he hoitivat tämän asian. Nykyään taitaa vaan olla hankalampaa! :/
Mielestäni täällä ei yksikään yksinhuoltaja vastannut, että miten hoito järjestyy, kun vanhempia on vain yksi.
Saattaa olla rahatkin vähissä, ettei hoitajan palkkaaminen tai palkaton loma tulisi kyseeseen.
Miten on?
Poika 9 v menee koulukavereiden kanssa liikuntaleireille kesän ensimmäiset pari viikkoa. Välillä menee pikkusiskolleni, joka on opettaja ja jolla on samanikäisiä lapsia. Saavat serkut toisistaan kavereita eli ihan win - win tuo järjestely.
Meillä tehtiin siten, että tarha-aikana oltiin lomalla, kun tarha oli kiinni. Sitten alakouluaikaan oltiin lomalla vuorotellen. Pari viikkoa sitten meillä oli lapsenvahtina vaari tai joku kesätöitä haluava sukulaisnuori. Talvellekin kun piti säästää viikko - pari syys- ja hiihtolomia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että oli muutaman tunnin yksin kotona. Aloituksessa kysyttiin lasten hoidon järjestämisestä silloin kun vanhemmat ovat TÖISSÄ. Kenenkään työpäivä ei ole muutamaa tuntia vaan n. 6-8 tuntia + matkat päälle eli yksinoloa tulisi parhaimmillaankin sellaiset 7 tuntia päivässä. Että sikäli tämä nykylasten haukkumisesi uusavuttomiksi menee aika pitkästi ohi maalin.
Onko molemmat vanhemmat samaan aikaan toissa? Jos vuorotyolaisia voisiko esimerkiksi toinen tehda aamua kun toinen iltaa? Jolloin ehka valissa valilla voisi jaada se pari tuntia jolloin yksin/tuttu tms. Lapsenlikkana?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni täällä ei yksikään yksinhuoltaja vastannut, että miten hoito järjestyy, kun vanhempia on vain yksi.
Saattaa olla rahatkin vähissä, ettei hoitajan palkkaaminen tai palkaton loma tulisi kyseeseen.
Miten on?
Ja pätkätyöläisillä ei välttämättä ole viikkoakaan lomaa, tai muuten työpaikkaa vaihtavilla.
Koululaisilla on lomaa esim. tänä kesänä 9 viikkoa ja 3 päivää meidän kunnassamme.
Viime talvena lomaa oli 3 vkoa ja 2 päivää. Eli yhteensä siis 13 viikkoa vuodessa. Joululomalla oli ekalla viikolla 3 päivää ja toisella viikolla 4 päivää lomaa eli ei mielestäni koululaiselle kohtuuttoman raskasta, vaikka jopa yksin olisi (ehkä ekaluokkalaista lukuunottamatta).
Vanhemmilla on lomaa kummallakin yleensä 5 viikkoa vuodessa, yhteensä 10 viikkoa, kun lapsella on yleensä kaksi vanhempaa. Ongelma koskee siis kolmea viikkoa vuodessa ja esim. meidän kunnassamme kesäkuussa on monenlaista päiväleiriä, joissa saa lämpimän aterian ja välipalan noin 100 euroa/vko. Kolme viikkoa siis 300 euroa, sama kuin pienen lapsen päivähoitomaksu kuukaudessa. Miten selvisitte lapsen päivähoitomaksuista, jos tämä on rahallisesti iso ongelma? Vai teittekö lapsen yhteiskunnan elätettäväksi?
Ihmettelen kovasti tuota yhtä, joka selitti, että heillä on kuusi vuotta sama ongelma. Miksi tehdä enemmän lapsia kuin on oikeasti varaa? Meillä on kaksi lasta ja esikoinen oli kaksi kesää leireillä kolme viikkoa, kuopus yhden. Nyt 8v ja 12v viettävät kesälomaa keskenään. Eivät kokkaile lounaita keskenään, kun laitan ne valmiiksi lämmitettäväksi, ja toki olen kännykällä tavoitettavissa, jos jotain ongelmaa tulisi. Omassa lapsuudessani me kaikki 8-vuotiaasta alkaen olimme kotona lomisin - koko ala-asteen luokka. Kenenkään äiti ei ollut kotiäiti, kun asuimme sellaisessa kaupungissa, jossa oli paljon koulutetuille työpaikkoja. Päivät kuluivat toistemme luona vieraillessa tai leikkipuistotapaamisissa. Hauskaa oli!
Päiväkoti-ikäisen kanssa helppoa. Jos oma päiväkoti on kiinni niin osoitetaan siksi ajaksi "vara"päiväkoti. Ei niillä hoitajilla ole koko kesää lomaa vaan ovat myös niissä toisissa päiväkodeissa kesällä osan aikaa. Itse voi pitää lomansa milloin tahansa. Ongelma tulee pienten koululaisten kohdalla. Yksi vaihtoehto ainakin Helsingissä on leikkipuistot, siellä tarjotaan myös ruoka. Ihan hyvä jos siellä on lapselle tuttuja kavereita. Muita vaihtoehtoja ovat mummot ja vaarit tai muut sukulaiset. Toki voi myös palkata hoitajan.
Itse saan pitää neljä viikkoa lomaa viikon pätkissä pitkin kesää, työnantaja ei anna pitää pidempää lomaa kerrallaan. Nuo 4 viikkoa koitan saada järjestettyä 1.luokkalaisemme loma-aikaan. Koululaisen loppuloman hän ja veljensä ovat mukanani töissä.
Miehellä tuore työsuhde, lomaa ei ole vielä kertynyt.
Isovanhempia on elossa yksi, äitini. Hän on ollut jo pitkää sairas ja olemme hoitaneet häntä. Lastenhoitoapua ei ole häneltä mahdollista saada.
Lastenhoitajaa ei olla palkattu, sillä meidän tulomme ovat samaa luokkaa kuin mitä sille hoitajalle pitäisi maksaa :D
Maalla asutaan eikä tukiverkkoja lähellä asu.
Töiden jälkeen puuhastellaan kaikkea mukavaa koko perheen voimin. Olen onnellinen perheestäni enkä ole osannut kaivata koskaan apua lastenhoitoon.
Jos en voisi ottaa lapsia töihin mukaan olisi varmaan otettava lainaa ja palkattava hoitaja.
Me ei lomailtu yhtäaikaa kuin maksimissaan viikon verran, jos sitäkään.
Sit lapset oli lomalla mummulassa ja mummilassa, molemmissa muutaman päivän.
Myöhemmin kun olin yh ja etävanhempaa ei voinut lapsensa vähempää kiinnostaa, lapsia hoiti kesällä mun äitini ja parina kesänä lasten serkku. Lähinnä se oli seuranpitoa ja ruoan lämmittämistä.
Tämä kyllä mietityttää. Vielä pari vuotta lapsen saa päiväkotiin kesäksi ja tulevan kesän olen itse vapaalla, mutta sitten tuleekin tilanne että lomaa on minulla vain 3-4 viikkoa kesässä. Varmaankin päiväleirejä kartoitan. Harmillisesti isovanhempia ei kiinnosta auttaa asiassa vaikka eläkkeellä olisivatkin. Pohdin myös että teoriassa olisi mahdollista palkata kotiin hoitajaa edes osaksi kotihoidontuella niin kauan kuin nuorempi on siinä iässä, niin saisi molemmat hoidettua. Toisaalta se tulisi tosi kalliiksi verrattuna siihen että nuorempi olisi vain päiväkodissa. Hankalalta vaikuttaa. Ehkä täytyy tähdätä pätkäsopimuksiin jatkossa ja olla kesät kotona ja freelancerina.
Onneksi mulla on 38 päivää lomaa jo ensi vuonna kun lapsi menee ekalle. Kuusi viikkoa kesällä, viikko syksyllä, kaksi jouluna ja yksi talvella. Pystyn itse päättämään loma-aikani ja lisäksi tekemään 1-2 pv viikossa etätöitä. Työmatka 1km. Miehellä on 5 viikkoa lomaa, ei pysty päättämään itse loma-ajankohtaa ja kesäloman saa tietää vasta toukokuussa ja se voi olla mitä vaan toukokuun alun ja syyskuun lopun välillä.
Tarvittaessa palkataan lapsenvahti, ollaan valmiit maksamaan 10 e tunti jollekin nuorelle siitä, että vie meidän lasta huvipuistoon, ulmlilemaan, jätskikiskalle ihan mitä kivaa nyt haluavatkin tehdä.
Mieheni on yksityisen musiikkioppilaitoksen opettaja. Hänellä on hieman pidempi loma kuin koululaisilla, eli meillä ei ole koskaan ollut hoito-ongelmaa kesällä.
Tiedän monia perheitä, joissa oikeasti joudutaan miettimään, mitä koululainen tekee kesällä.