Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työssäkäyvät vanhemmat järjestätte lasten hoidon kesälomalla? Vakavasti kysyn.

Kesäheinä
11.04.2018 |

Olemme molemmat töissä. Toinen lapsemme on päiväkodissa, toinen ekallaluokalla. Meillä vanhemmilla on yhteistä lomaa 3-4 viikkoa.

Miten te ratkaisette lasten kesälomajärjestelyt?

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ekaluokkalainen ja eskarilainen. Juhannukseen asti ekaluokkalainen on koulun kesäkerhossa (eli sama porukka mikä järjestää ltapäiväkerhon järjestää myös alkukesäksi päivän ajaksi ohjattua toimintaa ja lounaan 1-2 luokkalaisille). Aika kallis juttu, mutta mielellään maksan, kun saan lapsen "turvaan". Eskarilainen on päiväkodin kesähoidossa eli joutuu kuljettamaan naapuripäiväkotiin, mutta siellä kuitenkin muitakin tuttuja lapsia ja opettajia omasta päiväkodista.

Juhannuksen jälkeen ekaluokkainen menee mummilaan 3 viikoksi (pappa on eläkkeellä ja onneksi lupasi hoitaa). Valitettavasti nähdään ekluokkalaisen kanssa luultavasti yhtenä viikonloppuna tuona aikana, kun minulla on usein viikonloppuna töitä ja mummilaan niin paljon matkaa, että sinne ei pysty ajamaan yhden yön takia (matkoihin menee 4-5 tuntia suuntaansa). Eskarilainen menee kesäsulkupäiväkotiin eli koko alueella on auki yksi päiväkoti mihin menee kaikki alueen lapset, tolkuton määrä lapsia tiloihin nähden ja välttämättä näillä "isoilla" ei ole yhtään tuttua hoitajaa ryhmässä. Mahdollisesti menee mummilaan yhdeksi viikoksi riippuen minun työvuoroista.

Minun ja miehen loma alkaa heinäkuun puolessa välissä ja siitä koulun alkuun lomaillaan koko perheellä.

Vierailija
42/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan kamalan vaivalloiselta ja vaikealta :/ Koko kesä  menee siihen että täytyy järjestellä lapsen asioita ja toimia lapsenvahtina. Mitä nuo tuollaiset leirit maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalainen on ilmoitettu koko kesäkuuksi erilaisille päiväleireille. Yksi kunnan järjestämä, muut harrastustoiminnan kautta. Laskin, että menee noin 600e. Yhden lapsen kanssa tämä vielä menettelee, parin vuoden päästä kun koululaisia on kaksi, on varmaan järkevämpää palkata lapsille hoitaja. En tiedä.

Leirit on toki kauempana kuin lähikoulu, joten kesäkuu meneekin sitten kuskaten ja kelloa vastaan juosten. Onneksi pystytään vähän jakamaan kuskauksia lapsen kaverin vanhempien kanssa.

Loput 6 viikkoa ollaan limittäin lomalla. Onneksi sentään pari viikkoa yhdessä koko perheenä. Lapsi pääsee lisäksi 3 päiväksi mummilaan. Ollaan kiitollisia tästä, mutta 3 päivää 10 viikosta on kuitenkin aika minimaalinen apu.

All in all, koululaisten pitkät lomat ei ole tätä päivää. Toi kesäkuu tulee tuskin olemaan mitään rentoa lomaa lapsellekaan, leiriltä toiselle. Toivottavasti edes hyviä muistoja tulee.

Juuri näin, täysin samaa mieltä. Mitä se lapsikaan siitä nauttii että 10 viikkoa pitää olla siellä sun täällä, juosta leiriltä ja kerhosta toiseen. Vanhemmat eivät saa rentouttavaa loma-aikaa eikä lapsi.

Vierailija
44/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivan kamalan vaivalloiselta ja vaikealta :/ Koko kesä  menee siihen että täytyy järjestellä lapsen asioita ja toimia lapsenvahtina. Mitä nuo tuollaiset leirit maksaa?

On se niin väärin, että lapsen asioista huolehtiminen ja lapsen hoitaminen kuuluu lapsen omille vanhemmille.

Vierailija
45/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattiin tuttavien lukiolaistyttö hoitamaan ala-asteikäisiä lapsia. Lapset tykkäsivät tytöstä ihan hirveesti ja niillä oli ollut kivaa yhdessä. Ruuat tein aina valmiiksi, niin ei tarvinnut tytön muuta kuin lämmittää ne.

Vierailija
46/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä (äiti) olen kesät kotona. Taloudellisesti kesät olisivat joka tapauksessa katastrofaalisia, kun leirit tai hoitajan palkkaaminen söisi niin paljon. Tällä tavoin on vähemmän rahaa käytettävissä, mutta ei myöskään stressiä. On yhteistä lomaa, ei sumplimista ja lapsikin saa olla miten tykkää. Ymmärrän kyllä, ettei kaikissa perheissä ole mahdollista elää yksillä tuloilla.

Vierailija
47/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se niin väärin, että lapsen asioista huolehtiminen ja lapsen hoitaminen kuuluu lapsen omille vanhemmille.

Niinhän se kuuluu, en kai muuta väittänytkään. Totesin vain että kuulostaapa ikävältä.

Vierailija
48/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tukiverkkoja. Ollenkaan.

Joten päiväkoti-ikäisenä lapsi oli hoidossa niin kauan kuin tarha oli auki - käytännössä juhannukseen.

Koululainen on leireillä. Kaksi kesäkuun ekaa viikkoa srkn leirillä, yhden viikon naapurin äidin hoivissa (maksoin). Elokuussa palkkasin nuoren tulemaan kotiimme 3-4 h päivässä lounasaikaan.

Vmp koko lomailu. Kun kesä on saatu sumplittua, tulee syysloma ja kohta 2vkn joululoma ja heti perään jo hiihtoloma.

Ihan kuraa 😐

Ovatko molempien koko suvut siis jo kuolleet?

Ööö...itsekö käytät kaikki lomasi jonkun pikkuserkun tai veljenpojantyttären lasten vahtimiseen???? Ei sukulaiset ole = tukiverkko.

Vierailija
49/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeatahan tämä on, joka kesä. Meillä on kaksi pientä koululaista. Anoppi hoitaa pitkin hampain kaksi viikkoa kesäkuussa, viikonlopun käyvät välissä kotona. Viikon ovat päiväleirillä, toinen fudisleirillä ja toinen kunnan leirillä. Juhannukselta jään itse viideksi viikoksi lomalle, mies jää heinäkuun puolella ja lomailee koulun alkuun asti. Yhteistä lomaa meillä on noin kaksi viikkoa, joista toisen viikon mies on esikoisen kanssa ulkomailla fudista pelaamassa. Koko perhe lomaillaan yhdessä viikko. Lokakuussa taas edessä viikon syysloma, en tiedä miten järjestetään....

Vierailija
50/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikansa kutakin"

Toki näin, mutta näin kaksilapsisessa perheessä, jossa lapset sen tyypillisen 2-3 vuoden ikäerolla, tätä sumplimista on perätysten noin kuusi kesää + syys- ja talvilomat. Se on aika pitkä aika maksella päiväleireistä tai pitää kaikki lomat puolisostaan erillään.

Meillä tämän kesän päiväleirit on halvimmillaan ollut 100e/viikko ja kalleimmillaan 250e/viikko. Ensimmäinen on tuettu leiri, jälkimmäinen urheiluseuran.

Vierailija
51/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat haluavat auttaa hyvin monessa perheessä ja kun puhutaan kesälomasta Niin silloin ei satojen kilometrien välimatkakaan yleensä ole ongelma

Olen isoäiti, töissä, kesälomaa 4 vko. Pitäisikö minun olla se lapsenlasten kanssa vai saisinko pitää lomaa? Matkustaa,mökkeillä, käydä sukulaisten luona? Kun on se 84v äitikin, jokakaipaa seuraa.

Ilmeisesti et ole kommentin mukainen isovanhempi, joka haluaa auttaa. Kommentti ei tällöin koskenut sinua.

Meillä molemmat isovanhemmat (vielä työssäkäyviä) haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa myös omien lomiensa aikana.

Vierailija
52/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä.... jos kolmekin viikkoa makselee kahden lapsen leirejä, halvimmillaan 100 e/vko, niin loppusumma on jo 600 e... ihanan kallista näin terveyhdenhuollon palkkoja nauttiville. Kun anoppi on ainoa tukiverkko niin ei naurata. Omat vanhemmat ovat jo kuolleet, miehen isä alkoholisti ja miehen veli iso vitsi.... Kavereilla on omat lapset hoidettavana ja asuvat kaukana, pakko vain pärjätä itse ja anopin avustuksella.

Vierailija
53/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiset tuskin onnestasoikeana tuhlaa lomansa, ja tulee hoitamaan lapsia aamusta alkaen

Vierailija
54/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hetken isovanhemmat ovat suurella todennäköisyydellä itse viettäneet koululaisena lomiaan mummoloissaan. Ja omien lasten loma-aikana tilanne oli eri, kun jo pienet koululaisetkin oli hyväksyttävää jättää keskenään kotiin tai lähettää viikkoleireille, joissa yövyttiin.

Ei sillä, ymmärrän ettei 4 viikon omaa lomaa halua kokonaisuudessaan viettää lastenlasten kanssa, mutta pientä pelisilmää ja kokonaiskuvan luomista kaipaisin. Onneksi monet isovanhemmat jo näin tekevätkin. Yhden viikon apu voi olla jo iso apu lomapalapelissä. Koululaisilla on keskimäärin kuitenkin noin 15 viikkoa vuodessa lomaa.

Vierailija
55/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh onpas vaikeeta lomat nykyään :o nuorena sain olla lomalla yksin päivät jos vanhemmat töissä, eivät edes miettineet hoitajaa tms hankkia. Tosin olin aika itsenäinen lapsi, osasin tehdä itse helppoja ruokia ja vhs elokuvia katsoin ja leikin ulkona että sisällä. Ja tämä ennen peruskoulua.

T.26 vuotias N

Nykyajan lapsia paapotaan. Yksin jätetään vasta kun on18-vuotias.

Vierailija
56/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tuntuu erikoiselta, jos ei käy töissä ja tajua työelämän realiteetteja. Sinulle siis kerrottakoon, että tämä ongelma on perheissä, joissa molemmat vanhemmat ovat töissä, eli eivät voi olla kotona lasten kanssa, eivätkä voi töistä lähteä esim. kuskaamaan lasta kesken päivän.

Vierailija
57/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen vanhemman pitää olla poissa töistä. Mutta niinhän sitä kouluaikanakin täytyy koulun loputtua toisen olla kotona lapsen kanssa.

Vierailija
58/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen suku ja perhe. Autetaan toisiamme asioissa, onneksi.

Vierailija
59/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh onpas vaikeeta lomat nykyään :o nuorena sain olla lomalla yksin päivät jos vanhemmat töissä, eivät edes miettineet hoitajaa tms hankkia. Tosin olin aika itsenäinen lapsi, osasin tehdä itse helppoja ruokia ja vhs elokuvia katsoin ja leikin ulkona että sisällä. Ja tämä ennen peruskoulua.

T.26 vuotias N

Nykyajan lapsia paapotaan. Yksin jätetään vasta kun on18-vuotias.

Mä oon 38 ja meillä oli hoitaja kotona kesäisin, kunnes olin suunnilleen neljäsluokkalainen. Alle kouluikäisen jättäminen kotiin ruokaa laittamaan ei kuulosta kovin fiksulta.

Vierailija
60/139 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palkkasin lukiolaisen samoilla ehdoilla kun kunta työllistää täällä nuoria (730 €/kk, 30 h/viikko). Tulijoita olisi ollut useampikin. Tuohon sai kotitalousvähennyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi