Pärjäisittekö 87 eurolla 8 päivää?
Mietin mitä köyhäily ruokaa keksii kun tuo budjetti varattu vain. 10e menee vaippoihin,5e wc paperiin.
Ensviikolla kaikki syö lounaan muualla kuin kotona.
2 aikuista ja 4 lasta.
Kommentit (388)
PS äänestäjä kirjoitti:
Ootko ajatellu mennä töihin?
Minne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset keitot ovat halpaa ja ravitsevaa ruokaa, katso vinkkejä esimerkiksi Marttojen sivuilta. Heillä on muutenkin hyviä reseptejä "tarkan markan" kokkaajalle.
Keitot eivät täytä mahaa.
Eli peruna, kasvikset, liha / kala / kana, eivät täytä mahaa. No mikäs sitten täyttää? Taidat olla tosi lihava.
Mä kanssa ihmettelen, että miten samat raaka-aineet keiton muodossa eivät täytä mahaa, mutta jotenkin muuten valmistettuna täyttävät?
Muussa muodossa valmistettuna syön yleensä perunan ja lihan/kalan/kanssa jotain energiapitoista kastiketta, tai sitten imeytän perunoihin rasvaa. Keiton muodossa syön myös niitä itse raaka-aineita vähemmän kuin keitossa. 400 g jauhelihapaketti voi esim. riittää keitossa 5 annokseen mutta sellaisenaan paistettuna 2 annokseen.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin. Helposti.
Joo, pärjäisi sitä ja sentään hengissä säilyisi tuon ajan ihan tietysti vaikka ihan ilman mitään rahaakin, MUTTA.... kyllähän siitä sellaisesta elämästä olisi kaikki mukavuudet vähissä ja viihtyvyys kaukana.
Joku omaehtoisesti, ihan vaan kokeilumielessä siihen ryhdytty ns. 'extreme-´, eli siis äärikokemus on vapaaehtoisuudessaan muuten sitten han eri juttu, kuin se, että rahat on oikeasti loppu ja ettei mistään (laillisin keinoin) voi lisää saada ,tai ole mistään luvassa, eikä mitään mahdollisuutta hankkia.
Eli kaikki, mahdollisesti jännät ,ja niiden hakemisessa ja sillä mielellä tehdyt kokeilut ovat eri asia tavallinen pärjääminen arkipäivässä.
Siihen tuo 87 e:n budjetti ,sentään lähes kahdeksi kokonaiseksi viikoksi, on todellakin aivan onnettoman pieni EDES pelkäksi ruokarahaksi (saati mihinkään vielä muuhun).
Pärjäisin kyllä. Pakastin on täynnä hirven lihaa ja itse kalastettua kalaa ja kerättyjä marjoja, kaapit täynnä kuiva-aineita ja jääkaapissakin paljon tuoretta. Ei minulla useina viikkoina ruokaan hirveästi rahaa menekään.
Itsellä yksinelävänä sama tilanne, mutta lisäksi viikolla auton huolto, jossa vaihdetaan laakeri. Vähän tässä mietin, että mistähän sitä voisi saada lisärahaa tuon laskun maksamiseen, kun ei tuolla oikein ilman korjausta uskalla töihin ajaa. Sinänsä ruoka itsellä riittäisi tarvittavat 10 päivää, jos oikein nuukailisi ja pakasteesta käyttäisi kaiken.
Tämä on itse asiassa ihan puhdistavakin kokemus.
Tuolla saa aamupuurot ja big mac aterian joka päivälle
Kyllä, jos ei tarvi ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sinkkuna toi raha riittäisi 3 viikoksi. Mun viikkobudjetti on 25€.
Askeettinen köyhäily on ratkiriemukasta,leivon aina halvimmista jauhoista ja hiutaleista ja laskeskelen kuinka paljon saan säästöön.
Ohi aiheen menee, mutta taidan tämän innoittamana kokeilla "nollabudjettia" siksi, että tulisi vajennettua varastoja.
Käyn ostamassa jemmaan maitoa ja maitojauhetta, sipulia ja muutaman rasian levitettä. Sitten kokeilen, kauanko menee, että tarvitsee mennä kauppaan.
Kun nyt on inspis päällä, niin laittelen itselle muistiin ruokia, joihin on ainekset olemassa, mutta joita en ole tehnyt aikoihin:
- vispipuuro (pakastepuolukasta tai kuivatuista aprikooseista)
- puuro ruisjauhoista
- rieska ohrasuurimoista
- hernekeitto (kuivatut herneet, pakasteesta lihaa) TAI ihan vaan kasvisversio
- kalakukot pakasteessa oelvista ahvenista ja ruisjauhosta
Varmaan tiukinta tekee tuoreiden hedelmien ja kasvisten puute. Mutta ihan hyvää tekee varastojen perkaaminen. Puuroriisiä esim. ostan joka jouluksi ja melkein aina kun aikomus tehdä puuroa -> kaapeissa monta vajaata pussia.
Kyllähän minä pärjäisin , ja mies. Ei meillä muita asu.
Pärjäisin tuolla tarvittaessa ainakin 6 viikkoa.
Miksi en pärjäisi? 8 päivää pärjää kympillä jos on pakko.
Juuri nyt pärjään kahdella eurolla viisi päivää.
Ostaisin tuolla summalla edullista ruokaa, mutta epäselväksi jää, onko samalla viikolla muita pakollisia menoja, esim. Jos vaikka bussikortti pitäisi ladata, niin siihen menisi jo 43€
Helposti. Välillä menee 15 euroa viikon ruokiin kun olen yksin ja mies esim kalareissulla. Lounaalla töissä syön eväät ja teen isoja annoksia. En ostele mitään mehuja tai limuja juuri koskaan, enkä syö leivonnaisia tai karkkeja. Enkä osta eineksiä koskaan, paitsi kipeänä jos kaapit on tyhjät eikä jaksa tehdä mitään. Mutta jos on rahat vähissä, koetan jaksaa edes puuron tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset keitot ovat halpaa ja ravitsevaa ruokaa, katso vinkkejä esimerkiksi Marttojen sivuilta. Heillä on muutenkin hyviä reseptejä "tarkan markan" kokkaajalle.
Keitot eivät täytä mahaa.
Kyllä täyttävät. Todennäköisesti tekis hyvää itelleskin, oot 70% todennäköisyydellä ylipainoinen.
Pärjää oikein mainiosti. Laitat isoja annoksia nakkisoppa, makaronilaatikkoa, keitä perunoita ja tee ruskeaa kastiketta, johon vähän kinkkumuruja, kaurapuuroa.
juuri ostin kaupasta 32 rullaa wc-paperia 6 eurolla
paketillisen mustapapu-hernerouhetta 2 eurolla
3 pakettia jauhelihaa 3 eurolla
Makaronia 6 pussia 1,20
Perunaa 5 kiloa 4e (oli aika kallista)
2 keräkaalia n. 3 euroa
Porkkanaa 4 kiloa noin 3e
Lanttua 3 kiloa noin 2 euroa
Sipulia kilo hieman alle 2 euroa
Appelsiineja 2 euroa
Kurkkua 3 euroa
Kurpitsasäilyke 2 euroa
Juustoa 4 euroa
8 Kananmunaa 1e
~37 euroa
Lapset 2 ja 5 osaavat jo käydä potalla, lapsi melkein 1 käyttää kestovaippoja ja hänen kanssaan harrastetaan myös vessaviestintää. Yöllä herää 2 kertaa pissalle. Vaippoihin menee 0 euroa. Matkoja varten on jossain varalla varavaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tuollainen budjetti lapsipeeheessä?Lapsilisäkin yli 400.Riittää tuo nyt ihan perusruokiin mutta...Miksi ei ole rahaa säästössä yms?
Monesti lapsilisä menee suoraan vuokraan, eikä riitäkään.
Ap
Ootko ajatellu mennä töihin?