Muistoja c-kaseteista
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ostettu kasettini oli kokoelma Techno & Dance III. Iskä haki sen minulla keväällä '93 perjantai-iltana Shelliltä! Kuuntelin sen WalkManilla olkkarin sohvalla. Muistan, kuinka hyvältä se kuulosti: äänen stereokuva ja basso soivat nappikuulokkeilla kallossani fantastisesti. Kasetti ja siskon vanha WalkMan ovat edelleen tallessa.
Varastitko sinä edelliset kasetit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ostettu kasettini oli kokoelma Techno & Dance III. Iskä haki sen minulla keväällä '93 perjantai-iltana Shelliltä! Kuuntelin sen WalkManilla olkkarin sohvalla. Muistan, kuinka hyvältä se kuulosti: äänen stereokuva ja basso soivat nappikuulokkeilla kallossani fantastisesti. Kasetti ja siskon vanha WalkMan ovat edelleen tallessa.
Tässä langassa on puhuttu ostetuista vs nauhotetuista kaseteista. Jälkimmäisenä mainitut olivat nauhoitettu radiosta, LP-levyltä, kaverin kasetilta tjmv. lähteestä tyhjille, kaupasta ostetuille kassuille. Siinä ero ostetun ja kopioidun kasetin välillä. (Huom.: tyhjä kasettikin siis ostettiin eikä varastettu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä langassa on puhuttu ostetuista vs nauhotetuista kaseteista. Jälkimmäisenä mainitut olivat nauhoitettu radiosta, LP-levyltä, kaverin kasetilta tjmv. lähteestä tyhjille, kaupasta ostetuille kassuille. Siinä ero ostetun ja kopioidun kasetin välillä. (Huom.: tyhjä kasettikin siis ostettiin eikä varastettu.)
Kyllä minä varastin tyhjiä C-kasetteja ja myin kavereille. Sillä tienasin rahoja alkoholiin! Hahah!
Siskon kanssa voitimme natikka nimisen soittimen, oli kyll ihanaa aikaa, nuorten sävellahjaa kuunneltiin ja tietysti hurriganesia ym kaseteilta.
Vierailija kirjoitti:
Elettiin jo kyllä cd-aikakautta, mutta. Minä ja vanhempani ovat olleet aina epämusikaalisia, mutta koulussa järjestettiin levyraati eikä opettaja uskonut, ettei meillä ihan oikeasti ole äänitteitä. Löysin kuitenkin yhden c-kasetin rauli badding somerjokea ja kuunneltuani läpi valitsin esitettäväksi kappaleeksi bensaa suonissaan. Tykkään tuosta biisistä edelleen mutta vastaanotto ala-asteella oli kovin kehno. Siihen aikaan oli varmaan spice girlsit tai jotkut muotia.
Juu. Ala-aste ikäisillä on monesti käsitys, että voi kuunnella vain yhdenlaista musaa. Jos jokin on pinnalla, niin sitä kuunnellaan ja mistään muusta ei voi tykätä. Jää äkkiä porukoiden ulkopuolelle ja saa vielä ääliön leiman otsaan, jos kuuntelee jotain muuta kuin kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä varastin tyhjiä C-ka
Viitsii iso ihminen yhä kehua ja naureskella tommoselle nuoruuden sikailulle, mitä tyhmää tuli tehtyä. 😮
Lyijykynä, millä nauhan kelaus tai suoristui sujui.
Se oli joskus 1986 tai 87, kun kuulin ekan kerran Judas Priestia ja kappaleen Turbo Lover. Näin myös Priestin konsertin kaverin kotona VHS-nauhalta ja se oli ihan helvetin hyvä. Lainasin Turbo C-kasetin ja kotona kopioin sen rippilahjaksi saamallani kasettiradionauhurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehno mankka veti joskus nauhaa sisään. Lyijykynällä pyörittelin takaisin paikoilleen.
Joo ja nauha meni ihan sykkyrälle ja pahassa tapauksessa se katkesi. Teipillä pystyi korjaamaan.
Minä korjailin värittömällä kynsilakalla , tarkkuutta vaativaa työtä pinsettien kanssa.😡 Ja miksi ne parhaimmat musiikit sisältävät kasetit hajosikin , tarkoituksella ostin kasetteja jotka sai ruuveista auki että sai löysätä liian tiukkoja kasetteja.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun kyllästyi johonkin itse tehtyyn kasettiinsa, niin kumi käteen ja sitten kumitin kannen sisäpuolelta ne lyijykynällä kirjoittamani biisit.
Ja ei kun uusi nauhoitus. Ja uudet nimet päälle. Sai just niitä bändejä ja biisejä ja just siinä järjestyksessä mitä halusi.
Lainailtiin paljon kavereilta kasetteja ja kopioitiin ne. Kukaan ei puhunu sen laittomuudesta mitään, oliko edes laitonta silloin 80-90-luvulla?
Mulla oli hieno mankka, tupladekillä, heti ysärin alussa sain vielä cd-soittimen tupladekeillä.
Tupladekki minulla vielä täysin toimivana tallella ja käytössä. Kasetteja , valmiita ja itse rauhoitettuja tallessa noin 500 kappaletta ja se ihana walkmankin löytyy.🥰😁
Vierailija kirjoitti:
Postikortilla kirjoitin joskus radioasemalle ja toivoin jotain laulua - toiveeni luettiin ja mulla EI OLLUT KASETTI VALMIINA :*(.
Samoin, lauantain toivotut. Istuin lattialla valmiina odottamassa tulisikohan...ja voi sitä riemua kun tuli kuulutus että seuraava toive...sitä onnen tunnetta ei voi oikein mihinkään verrata kun oikein nimensä kuuli radiosta ja sai kappaleen nauhalle.
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan R-kioskilla oli jonkinlainen postimyyntiliike. Tilasin sieltä Sanyo-merkkisen pienen kannettavan radio-kasettinauhurin. Se on vielä tallessa ja varmaan peri vuotta sitten kuuntelin siitä radiota. Samoin tässä "museossa" on vielä laite, jossa on radio, oikea levysoitin, CD-levysoitin ja se tulpakasettidekki. Ja tietenkin kaiuttimet. Se on hankala viedä ilman autoa asianmukaiseen keräyspaikkaan, joten olen vielä antanut sen olla ja kuuntelen varsinkin radiota ja joskus levyjäkin. Kohtahan se alkaa olla vintagea :) Ehkä perikuntani sitten roudaa sen pois.
Älä vain hävitä sitä , pyydän.🥺
Se epätoivo, kun sen suosikkikasetin nauha ruttaantui ihan solmuun mankan sisälle!
Onnea oli kaksipesäinen nauhuri, jolloin saattoi lainata kasetin kaverilta ja äänittää sen itselleen. Tai edellisen kokemuksen viisastumattamana tehdä parhaista itselleen varmuuskopiot.
Jotkuthan nimitti näitä kasettisoittimia "mankka" -nimellä, mutta en tiedä onko mankka eli magnetofoni ihan sama laite kuin c-kasettisoitin? Kasetin nauha toki perustuu magnetismiin, mutta ehkä magnetofoni on jokin vanhempi nauhaformaatti tai vain vanhahtava nimitys?
Puhuttiin silti mankasta tai ehkä jotkut valveutuneemmat kasettimankasta. Kasettinauhuri oli enemmän aikuisten kieltä, muistelisin.
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiin silti mankasta tai ehkä jotkut valveutuneemmat kasettimankasta. Kasettinauhuri oli enemmän aikuisten kieltä, muistelisin.
No olin lapsi 80-luvulla, syntynyt 70-luvulla ja minusta mankka kuulosti vähän vanhanaikaiselta. Sanoin itse yleensä kasettisoittimeksi kun Commodore 64:n ja vastaavien tallennusvälineenä oli yleensä kasettiasema.
Silloin kun minä olin lapsi niin tuli kuunneltua niitä kuuntelukasetteja. Niistä muistan voimakkaimmin Aladdinin.
Siis ne ovat myös niitä c-kasetteja ja niiden mukana oli kirjat, josta käännettiin sivua äänimerkin jälkeen.
Näitähän on kuunneltavissa youtubessa ilman kirjoja. Täyttä nostalgiaa mulle.
Tässä yksi niistä:
M31
Tehtiin omaa musiikkia äänittämällä kasetille kaikkee. Radiosta ja muualta. Rytmit pelti ja muovitölpillä.
Oltiin punkibändi mutta ei ollut soittimia. Tai oli meillä akustinen kitara, leluurut ja melodika. Rankkaa kamaa.sanotukset otettiin lehtiotsikoista.hitto kun ois vie noi tallessa.
Taisin olla n 18v, kun kesäduunista sain eka tilin. Lauantaina matkustin 77 km lähimpään kaupunkiin ostamaan mankkaa.
Kotona harmikseni huomasin, että oli viallinen tuote, eikä voinut äänittää mankan ulkopuolelta (soitin silloin kitaraa). Seuraavana lauantaina takaisin liikkeeseen ja sain vaihdettua mieleiseen mankkaan.
Soitin ja lauloin kymmeniä kasetteja tai lähinnä opettelin soittamaan. Mut kyllä ne hienolta kuulosti. Ihana muisto 🔥💕