Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV auki vieraiden aikana?

Töllö
11.04.2018 |

Pidetäänkö teillä tv auki vieraiden aikana?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Saunaillassa kyllä, mutta häissä yms. lätkän katsominen on minusta jo loukkaavaa.

Vierailija
82/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan! On tosi juntti tapa. Ylipäätään ihmettelen niitä joilla TV laulaa vaikkei sitä kukaan katso.

Samaa mieltä. Jos ihmiset ovat varta vasten kokoontuneen jonkun luokse, niin miksi televisio pitäisi olla koko ajan taustalla päällä. Kyllähän hyvässä seurassa pitäisi jutun aiheita riittää eikä normaalin puheäänen pitäisi joutua kilpailemaan tv:stä tulevan taustaäänen kanssa. Samalla tavan turha taustamusiikki häiritsee jos tarkoituksena on kunnolla keskustella toisten kanssa.

On eri asia, jos ja kun sovitetaan että katsotaan illanvieton yhteydessä vaikkapa YLE TV1:n 20:30 uutislähetys, jotta näkee mitä maailmalla on tapahtunut tai jos tarkoitus on seurata porukalla esimerkiksi jalkapallo- tai jääkiekko-ottelua. Jos taas pääasiallisena tarkoituksena on katsoa rauhassa tv:tä, niin eihän silloin kannata kutsua vieraita käymään tai mennä kyläilemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tv on päällä on muuten ihan eri tavalla häiritsevää, kuin se, että radio on päällä. Tv kun on voimakkaasti visuaalinen ärsyke, ja ihmisen katse ohjautuu liikkuvaa kuvaa kohti suorastaan automaattisesti, sitä vilkuilee ja katselee, vaikkei edes kiinnostaisi. Radio ei aiheuta samanlaista.

Eli vastaukseni on: ei pidetä telkkaria päällä vieraiden aikana. 

Ja jos katseesi ohjautuu liikkuvaa kuvaa kohti, puhuminen muuttuu mahdottomaksi, niinkö? En vieläkään ymmärrä. Yhtä lailla pyykkinarulla lepattavat pyykit tai taivaalla lentävät linnut ovat visuaalinen ärsyke, mutta enpä ole kenekään keskustelukyvyn kuullut häiriintyneen näiden näkemisestä. 

Mä ainakin olen hirveän visuaalinen ihminen luonnostani. Harrastan kuvataiteita ja hahmotan esimerkiksi tunteet kuvina ja väreinä. Mulle tv on visuaalisesti niin vahva ärsyke, etten kykene sen päällä ollessa keskittymään muuhun. Omassa kodissa tv on pienessä huoneessa erillään seurustelutuloista ja kun sitä katselen, en muuta tee samalla.

Entäs joku kirkas kiehtova taulu tai rumat väärin kohdistetut tapetit? Meneekö vierailu sellaisesta pilalle?

Vierailija
84/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tv on päällä on muuten ihan eri tavalla häiritsevää, kuin se, että radio on päällä. Tv kun on voimakkaasti visuaalinen ärsyke, ja ihmisen katse ohjautuu liikkuvaa kuvaa kohti suorastaan automaattisesti, sitä vilkuilee ja katselee, vaikkei edes kiinnostaisi. Radio ei aiheuta samanlaista.

Ja jos katseesi ohjautuu liikkuvaa kuvaa kohti, puhuminen muuttuu mahdottomaksi, niinkö? En vieläkään ymmärrä. Yhtä lailla pyykkinarulla lepattavat pyykit tai taivaalla lentävät linnut ovat visuaalinen ärsyke, mutta enpä ole kenekään keskustelukyvyn kuullut häiriintyneen näiden näkemisestä. 

Mä ainakin olen hirveän visuaalinen ihminen luonnostani. Harrastan kuvataiteita ja hahmotan esimerkiksi tunteet kuvina ja väreinä. Mulle tv on visuaalisesti niin vahva ärsyke, etten kykene sen päällä ollessa keskittymään muuhun. Omassa kodissa tv on pienessä huoneessa erillään seurustelutuloista ja kun sitä katselen, en muuta tee samalla.

Nykyajan televisioissa on radio-tila / energiansäästötila jolla voi esimerkiksi sammuttaa näytön joka estää siis kuvan näkymisen. Toimenpide siis sammuttaa näytön mutta ääni kuuluu silti. Siinä ratkaisu teille visuaalisesti helposti ärsyyntyville. Jokaisella on oikeus tehdä kotonaan mitä haluaa. Eikä se ole teitä herkkiä kohtaan mitään kiusantekoa ymsjos taustalla pauhaa radio tai jokin muu juttu.

Vierailija
85/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Saunaillassa kyllä, mutta häissä yms. lätkän katsominen on minusta jo loukkaavaa.[/quote

]

No eikös normikyläilyt nyt ole lähempänä saunailtaa kuin häitä?

Vierailija
86/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs joku kirkas kiehtova taulu tai rumat väärin kohdistetut tapetit? Meneekö vierailu sellaisesta pilalle?

Menitkö jotenkin jumiin? Et tunnu oikein pääsevän näistä ajatuksistasi eteenpäin.

Vierailija
87/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan televisioissa on radio-tila / energiansäästötila jolla voi esimerkiksi sammuttaa näytön joka estää siis kuvan näkymisen. Toimenpide siis sammuttaa näytön mutta ääni kuuluu silti. Siinä ratkaisu teille visuaalisesti helposti ärsyyntyville. Jokaisella on oikeus tehdä kotonaan mitä haluaa. Eikä se ole teitä herkkiä kohtaan mitään kiusantekoa ymsjos taustalla pauhaa radio tai jokin muu juttu.

Hmm, se saa kyllä minut jatkossa harkitsemaan moneen kertaan sitä, että viitsinkö tällaiseen paikkaan enää kylään lähteä. Todennäköisesti en.

Vierailija
88/110 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa kyläillessä jos on telkkari päällä, kunhan se on sen verran hiljaisella, ettei häiritse keskustelua. Sama kyläillessäni muiden luona. Kiinnostavista ohjelmista tai hauskoista mainoksista on mukava keskustellakin yhdessä jos ei muuta puheenaihetta tunnu välillä olevan.

Vierailija
89/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä on välillä ei.

Ei mielestäni ole junttia vaan rentoa, kodikasta. Mutta kieltämättä tv on herkemmin päällä niiden vieraiden aikana joista ei niin välittäisi.

TODELLA JUNTTIA.

Vierailija
90/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei sitä pidetä muutenkaan auki, jollei kukaan katso.

Eri asia jos vieraiden kanssa on oikein tarkoitus katsoa yhdessä telkkaria, esim. joskus urheilua.

Vierailija
91/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menitkö jotenkin jumiin? Et tunnu oikein pääsevän näistä ajatuksistasi eteenpäin.

Tottakai keskustelu jää jumiin, kun kukaan ei vastaa kysymyksiin ja perustele sitä kantaansa. Tässä on nyt perusteltu, että keskustelu on vaikeaa, jos on ääntä. Kysyin, miksi sitten keskustelu onnistuu ihan hyvin esimerkiksi matkatoimistossa tai lakiasiatoimistossa, vaikka radio onkin päällä. Toinen perustelu oli visuaalinen ärsyke, josta puolestani esitin kysymyksen, ahdistaako muutkin visuaaliset ärsykkeet, kuten heiluva pyykkinaru, räikeä iso taulu tai vaikka takkatuli ja akvaari/terraario. Näihin en ole kumpaankaan saanut vielä vastausta.

Ymmärrän toki, että jotakuta voi ärsyttää jokin random-asia, mutta eihän se sinun henkilökohtainen ärsytyksesi tee siitä mitään yleistä sääntöä. Tällaiselle säännölle pitää olla joku muukin peruste. 

Turha minua syyttää jumiutumisesta, jos vain hoetaan visuaalista ärsykettä perustelematta sitä lainkaan.  Jos näitä ei osata perustella, niin tulee mieleen se kolmas perustelu, eli että joku joskus keksi, että television katselu on junttia ja sitä sitten hoetaan sen kummemmin miettimättä. Tämähän ei tietysti palstalla yllätä, mutta olisipa kiva, että huomaisitte sen itsekin. 

Vierailija
92/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai keskustelu jää jumiin, kun kukaan ei vastaa kysymyksiin ja perustele sitä kantaansa. Tässä on nyt perusteltu, että keskustelu on vaikeaa, jos on ääntä. Kysyin, miksi sitten keskustelu onnistuu ihan hyvin esimerkiksi matkatoimistossa tai lakiasiatoimistossa, vaikka radio onkin päällä. Toinen perustelu oli visuaalinen ärsyke, josta puolestani esitin kysymyksen, ahdistaako muutkin visuaaliset ärsykkeet, kuten heiluva pyykkinaru, räikeä iso taulu tai vaikka takkatuli ja akvaari/terraario. Näihin en ole kumpaankaan saanut vielä vastausta.

Ymmärrän toki, että jotakuta voi ärsyttää jokin random-asia, mutta eihän se sinun henkilökohtainen ärsytyksesi tee siitä mitään yleistä sääntöä. Tällaiselle säännölle pitää olla joku muukin peruste. 

Turha minua syyttää jumiutumisesta, jos vain hoetaan visuaalista ärsykettä perustelematta sitä lainkaan.  Jos näitä ei osata perustella, niin tulee mieleen se kolmas perustelu, eli että joku joskus keksi, että television katselu on junttia ja sitä sitten hoetaan sen kummemmin miettimättä. Tämähän ei tietysti palstalla yllätä, mutta olisipa kiva, että huomaisitte sen itsekin. 

TV:n auki pitäminen taustalla vieraiden aikana on junttia, koska se häiritsee seurustelua. Olisit tajunnut sen, jos olisit lukenut kommentit ajatuksen kanssa. Mutta olet selvästi sellainen ihminen, jota ei haittaa se, jos vieraat eivät kylässä luonasi viihdy. Varsinainen ongelma onkin siis asenteesi. Olet huono isäntäväen edustaja!

Vierailija
93/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on televisio päällä, ei kuitenkaan liian kovalla, että vieraiden kanssa pystyy keskustelemaan. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että olen tavattoman tylsä ja television auki pitäminen rentouttaa tunnelmaa.

Pisteet sinulle rehellisyydestä!

Vierailija
94/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta huomaavaisen isäntäväen tulisi ymmärtää kysyä vierailta haluavatko he TV:n olevan vierailun aikana mieluummin taka-alalla päällä vai ei. Vierailusta pitäisi pyrkiä tekemään kaikille kiva kokemus.

No kuulostaisi kyllä kummalliselta tuollainen kysymys vierailun alussa, jos televisio on jo päällä. Pitäisikö sammuttaa pyykkikoneet ja kysyä, pitääkö vieras varmasti tauluista, että voidaan laittaa rumat taulut piiloon vierailun ajaksi? Jonkun vanhan sairaan ihmisen tai pienten lasten kohdalla ymmärrän, mutta kavereiden kesken en kyllä tajua. 

Omistat TV:n, josta ei saa virtaa pois? Tai olet teknisesti niin tumpelo, ettet osaa sammuttaa TV:ta ja se pauhaa siksi päällä yötä päivää?

Vierailija
95/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TV:n auki pitäminen taustalla vieraiden aikana on junttia, koska se häiritsee seurustelua. Olisit tajunnut sen, jos olisit lukenut kommentit ajatuksen kanssa. Mutta olet selvästi sellainen ihminen, jota ei haittaa se, jos vieraat eivät kylässä luonasi viihdy. Varsinainen ongelma onkin siis asenteesi. Olet huono isäntäväen edustaja!

Hohhoijaa! Luetko tuom äskeisen viestini, niin jatketaan sitten.

Vierailija
96/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä selittelevällä tv-juntilla ei selvästikään käy koskaan kukaan kylässä. Tämä on pelkkää hypoteettista pohdintaa siitä, että pitäisikö vieraat jotenkin ottaa huomioon silloin, JOS joku joskus kävisi kylässä. Näin ei tule käymään, joten suotta murehdit sitä, että mitä tapahtuu silloin, kun vieraat tajuavat ettet TV:ta osaa sammuttaa. Ota rennosti, saat olla yksiksesi rennosti TV:si kanssa maailman tappiin asti!

Vierailija
97/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tv pysyy auki mutta ei ole toiminnan keskipiste, ellei vieras itse niin halua. Osaan jutella hyvin häiriintymättä, vaikka radio/ töllö olisi auki, itseasiassa ne rentouttavat tunnelmaa.

Eri asia olisi jokin fiini päivällinen ( näitä ei onneksi ole), tai jos tulisi jokin ohjelma jonka haluaisi rauhassa katsoa muttei vierasta kiinnosta. Silloin pistäisin nauhoituksen ja katselisin myöhemmin.

Ei mulle se teeveen katselu nyt niin pyhä toimitus ole etten voisi toisella silmällä seurata ja samalla jutustella.

Naurattaa nämä ” on junttia”- kommentoijat, heillä on ilmeisesti niin hienoja vieraita että heidät pitää rautakanki selässä ja puku päällä ottaa vastaan?

Ja joo, minäkin olen visuaalinen, ja vieläpä kuvataiteilija.

Vierailija
98/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että vieraana itsekin on mukavampaa jos tv tai radio on auki, niistä voi löytyä myös keskustelunaiheita. On hirveän kiusallista, jos pitää vain istua kahvipöydässä, keskittyä sen emännän tai isännän puheisiin ja yrittää itsekin puhua jotain mielenkiintoista. Ei kiitos. 96

Vierailija
99/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tv pysyy auki mutta ei ole toiminnan keskipiste, ellei vieras itse niin halua. Osaan jutella hyvin häiriintymättä, vaikka radio/ töllö olisi auki, itseasiassa ne rentouttavat tunnelmaa.

Eri asia olisi jokin fiini päivällinen ( näitä ei onneksi ole), tai jos tulisi jokin ohjelma jonka haluaisi rauhassa katsoa muttei vierasta kiinnosta. Silloin pistäisin nauhoituksen ja katselisin myöhemmin.

Ei mulle se teeveen katselu nyt niin pyhä toimitus ole etten voisi toisella silmällä seurata ja samalla jutustella.

Naurattaa nämä ” on junttia”- kommentoijat, heillä on ilmeisesti niin hienoja vieraita että heidät pitää rautakanki selässä ja puku päällä ottaa vastaan?

Ja joo, minäkin olen visuaalinen, ja vieläpä kuvataiteilija.

"Ei minua haittaa olla vieraiden edessä munasillaan... Häh! Mihin kaikki vieraat katosivat! Ihme jäykistelijöitä!"

Vierailija
100/110 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta ja vieraista sekä vierailun laadusta. Jos kaveri tulee kylään ja tilanne on hyvin epämuodollinen, voimme jopa leikkiä Sohviksia ja yhdessä katsoa telkkua ja kommentoida ohjelmistoa. Virallisissa tilaisuuksissa (perhejuhlat, appiukon kyläily tai lasten appi/anoppiehdokkaiden vierailu) telkku pysyy kiinni. Sitten jos nuoriso rynnii kylään, katsotaan varmastikin jotain leffaa tai musiikkivideoita tai juutuupia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän