Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jokainen suomalainen pisteytetään ja hinnoitellaan sote-uudistuksessa – perusteina koulutus, ikä, perhesuhteet...

Vierailija
10.04.2018 |

– Vastaavan kaltaista on ennenkin keskusteltu, että pitäisikö ihmisille kertoa, kuinka suuren laskun he yhteiskunnalle aiheuttavat, mutta sitä pidetään syyllistävänä. Malli sinänsä olisi kuitenkin julkinen, joten jokainen pystyisi siitä arvioimaan oman kapitaatiomaksunsa suuruutta, Seppälä sanoo lehdessä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005636845.html

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me, joilla on joku perussairaus, mutta käydään lääkärissä muuten tosi vähän? Minä olen 24, hyväkuntoinen, lapseton, humanististen tieteiden kandidaatti, vuoden päästä maisteri, heinänuha, skolioosipotilas.

Sinä olet ihanteellinen pörriäisen potilas. Sinusta pörriäinen saa isomman summan kuin perusterveestä potilaasta, mutta käytät palvelua vähemmän kuin mihin on varauduttu. Tuotat siis pörriäiselle hyvin voittoa. 

Mutta jos pisteytys tehdään henkilökohtaisten terveystietojen nojalla, niin sittenhän hänestä ei saa paljon mitään. Nuori ihminen, joka ei käy lääkärissä.

Saa, koska hänellä on kaksi diagnoosia. Perusterveellä ei ole. Diagnoosista syntyy oletus, että palvelujen tarve on suurempi kuin sellaisella, jolla ei ole mitään diagnoosia. 

Vierailija
122/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Kuinka perustuslaki toteutuu tässä pisteytyksessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne potilaat joiden hoito on jo nyt keskitetty yliopistollisiin sairaaloihin? Heillä ei tule olemaan valinnanvapautta, koska tietotaito ja ehkä välineet kun puuttuu muualta.

Olen itse nähnyt tiettyjen sairauksien hoidon eron eri maissa. Monissa maissa hoito aloitetaan halvimmasta. Suomessa yksilöllisesti. Yksilöllisyys tuottaa loppujen lopuksi voittoa, koska silloin hoito onnistuu paremmin. Mutta voiko tuohon luottaa, että meillä oltaisiin fiksumpia kuin muualla?

Erikoissairaanhoito ei kuulukaan Soteen, joten pisteytystä tai ei, erikoissairaanhoidossa ei tule jatkossakaan olemaan valinnanvapautta. Sote koskee vain perusterveyydenhuoltoa eli käytännössä niitä asioita, jotka tähän asti olet hoidattanut terveyskeskuksissa. Soten myötä siis tapahtuu seuraavaa:

1. Perusterveydenhuollon palvelut (saat valita julkisen ja yksityisen perusterveydenhuollon väliltä)

2. Yksityislääkärin palvelut (kuten tähänkin asti)

3. Erikoissairaanhoidon palvelut (kuten tähänkin asti)

4. Työterveyshuollon palvelut (kuten tähänkin asti)

Sote koskee siis vain tuota kohtaa 1. Ei siis pidä sekoittaa erikoissairaanhoitoa perusterveydenhuoltoon eikä myöskään perusterveydenhuoltoa yksityislääkärin palveluihin. 

Vierailija
124/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhdenvertaisuus

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Mä en enää ihmettelisi, vaikka nykyinen hallitus yrittäisi lakkauttaa perustuslain, sen verran ongelmalliseksi se on osoittautunut monessa käänteessä (Luojan kiitos).

Vierailija
125/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me, joilla on joku perussairaus, mutta käydään lääkärissä muuten tosi vähän? Minä olen 24, hyväkuntoinen, lapseton, humanististen tieteiden kandidaatti, vuoden päästä maisteri, heinänuha, skolioosipotilas.

No elelet elämääsi niin kuin ennenkin. Ymmärtäkää nyt, että ei tässä ole kysymys yhtään mistään sen kummemmasta kuin siitä profiloinnista, mihin törmäät aina jos otat vakuutuksen. Joku jossakin laskee sulle riskiluvun. Paitsi että tällä kertaa valtio maksaa sen vakuutuksen, et sinä itse.

Kenenkään ei ole pakko pörriäisten asiakkaaksi mennä.

”Paitsi että tällä kertaa valtio maksaa sen vakuutuksen, et sinä itse.”

Ja höpöti höpöti. Sinä itse maksat sen vakuutuksen lakisääteisissä sosiaaliturvamaksuissasi.

Tuota pisteytysjärjestelmää tulla käyttämään pohjana noiden maksujen jyvittämisessä yksityisille toimijoille, jolloin sosiaaliturvamaksujen rahaliikenne saadaan yrityssalaisuuksien piiriin.

Vierailija
126/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, että kiireessä väsätään pisteytystä joka ei vain toimi.

Mietitään kahta samanlaista avioparia, joista toinen on väkivaltainen ja toinen ei. Samat pisteet, mutta kymmenkertainen ero lääkärikäynneissä.

Mietitään raitista ja kaappijuoppoa, samat pisteet.

Mietitään eri sukupuolia: toinen käy usein lääkärissä ja saa varhaisen diagnoosin ja edullisen hoidon. Toinen ei käy lääkärissä ennenkuin terminaalivaiheen syövässä.

Mistä ne tietävät, elänkö onnellisessa seurustelusuhteessa vai vedänkö käteen vihaten maailmaa ja itseäni, samat pisteet.

Hoidanko itseäni harrastuksilla ja liikunnalla vai makaanko sohvalla kaljotellen, samat pisteet. Vai tuleeko koteihin valvontalaitteet ja kaikille nilkkapanta???

Tietojaan ei voi tarkistaa eikä korjata, mutta niitä voi varastaa ja myydä.

Vierailija
127/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten koulutus ja perhesuhteet vaikuttaa terveysmenoihin? Esim. raitis hoikka lukion käynyt sinkku vs. lihava juoppo perheellinen maisteri?

Kysymyshän on tietenkin ominaisuuksien kokonaisuudesta ja todennäköisyyksistä. 

Vierailija
128/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Köyhät einespaskaa syövät itsensä sairastuttaneet alemman luokan roskaihmiset ovat jo huolissaan korottuvista terveydenhoitomaksuista.

Ei kyllä heru sääliä.

Se einespaska vaan valitettavasti on halvempaa kuin luomuruoka.

Mieti hetki sitä, vaikka tuskin maksaa vaivaa.

Einespaskan ja luomuruoan välilläkin on aika paljon vaihtoehtoja. Einespaska ei muutenkaan tule halvemmaksi kuin valmistaa itse ruoka raaka-aineista.

Vierailija
129/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa, että kiireessä väsätään pisteytystä joka ei vain toimi.

Mietitään kahta samanlaista avioparia, joista toinen on väkivaltainen ja toinen ei. Samat pisteet, mutta kymmenkertainen ero lääkärikäynneissä.

Mietitään raitista ja kaappijuoppoa, samat pisteet.

Mietitään eri sukupuolia: toinen käy usein lääkärissä ja saa varhaisen diagnoosin ja edullisen hoidon. Toinen ei käy lääkärissä ennenkuin terminaalivaiheen syövässä.

Mistä ne tietävät, elänkö onnellisessa seurustelusuhteessa vai vedänkö käteen vihaten maailmaa ja itseäni, samat pisteet.

Hoidanko itseäni harrastuksilla ja liikunnalla vai makaanko sohvalla kaljotellen, samat pisteet. Vai tuleeko koteihin valvontalaitteet ja kaikille nilkkapanta???

Tietojaan ei voi tarkistaa eikä korjata, mutta niitä voi varastaa ja myydä.

Tässähän on tietysti kysymys populaatioista eikä yksilöistä. Tilastolliset menetelmät pätevät suurille joukoille, vaikka yksittäisten yksilöiden kohdalla voi olla vaikka minkälaisia poikkeamia. Siksi kokonaisuuden kannalta ei ole mitään merkitystä sillä kuinka vihan vallassa juuri sinä vedät käteen.

Vierailija
130/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän ei itse asiassa ole kovin pitkä matka siihen, että otetaan jokaiselta syntyessään dna-näyte ja analysoidaan geeniperimän pohjalta yksilön hoitoarvo. Kysehän on tavallaan samasta asiasta, eugeniikasta. Se vain toteutetaan ensin sosiaalisista lähtökohdista, mutta ennen pitkään edessä on biologiset ominaisuudet.

Vierailija
131/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän ei itse asiassa ole kovin pitkä matka siihen, että otetaan jokaiselta syntyessään dna-näyte ja analysoidaan geeniperimän pohjalta yksilön hoitoarvo. Kysehän on tavallaan samasta asiasta, eugeniikasta. Se vain toteutetaan ensin sosiaalisista lähtökohdista, mutta ennen pitkään edessä on biologiset ominaisuudet.

Ja kuitenkin tulokset räätälöidään vallassa olevien tarpeiden mukaan ei biologisen kyvykkyyden. Pitkääneläviä kannattaa laittaa kuluttaviin töihin jne. Ei hintaa määritellä biologian mukaan vaan puristetaan mehut tehokkaammin sieltä mistä enemmän heruu, riippumatta ihmisen omista motivaatioista.

Vierailija
132/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä sama tuli mieleen kun kuulin asiasta. Yksilöiden profilointia voidaan tehdä eri tavoin, sosioekonomisin ja biologisin perustein. Tällainen profilointihan on ollut jo pitkään käytössä vakuutusyhtiöillä vakuutusmaksujen määrittelyssä ajoneuvovakuutuksissa, henkilövakuutuksissa, palovakuutuksissa jne. Pohjimmiltaan on kyse samasta asiasta, eli vakuutuksen myöntäjä, eli tässä tapauksessa sairausvakuutuuksen myöntäjä haluaa määrittää millaisen kustannusriskin vakuutuksenottaja aiheuttaa, oli se vakuutuksenantaja sitten julkinen tai yksityinen taho.

Raadollisesti tässä maailmassa kaikkea on kuitenkin mitattava viime kädessä rahalla, sillä pelkät kauniit ajatukset tai ideologiat eivät hoida ketään.

Vierailija
133/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniisti sanottuna kansallissosialistinen meininki. Jotenkin sairasta, että meidän päättäjät ei sitä itse tajua. Ja vielä pahempi jos tajuavat.

Jännästi nykyään "vapaassa markkinataloudessa" yhdistyvät fasismin ja kommunismin huonot puolet ja meille tarjoillaan tämä "valinnanvapautena".

Kyllä siellä vallankahvassa on myös porukkaa jotka kyllä tajuavat mistä on kysymys ja tekevät tämän tietoisesti.

Tämä on orwellilaista newspeakia parhaimillaan. 'Valinnanvapaus' tarkoittaa tietenkin vastakohtaansa. Ja väärin valitseva maksaa hengellään.

Vierailija
134/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulle tulis plussaa nuoruudesta ja yliopistosta, miinusta perussairaudesta ja suuresta mahdollisuudesta hankkiutua raskaaksi (vai jääkö neuvolatoiminta julkisen puolen heiniksi?). Jotenkin silleen. :)

Vierailija
135/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ihmiset äänestää yhä näitä Kokoomuslaisia, joiden tavoitteena myydä kaikki suomalainen ulkomaille ja kaupata vaikka ihmisetkin, kunhan saavat itse rahaa jolla mainoksia pusketaan tuutista ulos ja saadaan lisää vaikutusvaltaa hölmöiltä mainosmedian uhreilta

Vierailija
136/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo että kansalaisten pisteytystä hallitukselta, jonka yhtä puoluetta ei ole koskaan edes voinut äänestää?

Vierailija
137/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne potilaat joiden hoito on jo nyt keskitetty yliopistollisiin sairaaloihin? Heillä ei tule olemaan valinnanvapautta, koska tietotaito ja ehkä välineet kun puuttuu muualta.

Olen itse nähnyt tiettyjen sairauksien hoidon eron eri maissa. Monissa maissa hoito aloitetaan halvimmasta. Suomessa yksilöllisesti. Yksilöllisyys tuottaa loppujen lopuksi voittoa, koska silloin hoito onnistuu paremmin. Mutta voiko tuohon luottaa, että meillä oltaisiin fiksumpia kuin muualla?

Erikoissairaanhoito ei kuulukaan Soteen, joten pisteytystä tai ei, erikoissairaanhoidossa ei tule jatkossakaan olemaan valinnanvapautta. Sote koskee vain perusterveyydenhuoltoa eli käytännössä niitä asioita, jotka tähän asti olet hoidattanut terveyskeskuksissa. Soten myötä siis tapahtuu seuraavaa:

1. Perusterveydenhuollon palvelut (saat valita julkisen ja yksityisen perusterveydenhuollon väliltä)

2. Yksityislääkärin palvelut (kuten tähänkin asti)

3. Erikoissairaanhoidon palvelut (kuten tähänkin asti)

4. Työterveyshuollon palvelut (kuten tähänkin asti)

Sote koskee siis vain tuota kohtaa 1. Ei siis pidä sekoittaa erikoissairaanhoitoa perusterveydenhuoltoon eikä myöskään perusterveydenhuoltoa yksityislääkärin palveluihin. 

Kiitos asiallisesta kommentista! Selvensi paljon.

Vierailija
138/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhdenvertaisuus

Ei hätää, ratkaisu on tietenkin se, että muutetaan perustuslakia (ja pyyhitään muutamalla kansainvälisesti tehdyllä sopimuksella sitä minne aurinko ei paista).

Vierailija
139/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ymmärrän, että pisteytys on järkevä tapa määrittää maksuperuste, mutta en edelleenkään ymmärrä, miten valtio säästää tässä?! Jos julkisella puolella sama hoito tuotetaan ilman voiton tavoittelua, miten tämä voi onnistua? Jos pörriäiselle maksetaan samasta hoidosta sama summa kuin millä julkinen tuottaisi kyseiset palvelut, pörriäinen ei tuota voittoa, jollei se sitten tuota palveluita tehokkaammin (=asiakkaan kannalta huonommin). Jos taas sille maksetaan enemmän, valtio häviää tässä. En tajua.

Vierailija
140/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällissotahan tuosta voi syttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi