Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jokainen suomalainen pisteytetään ja hinnoitellaan sote-uudistuksessa – perusteina koulutus, ikä, perhesuhteet...

Vierailija
10.04.2018 |

– Vastaavan kaltaista on ennenkin keskusteltu, että pitäisikö ihmisille kertoa, kuinka suuren laskun he yhteiskunnalle aiheuttavat, mutta sitä pidetään syyllistävänä. Malli sinänsä olisi kuitenkin julkinen, joten jokainen pystyisi siitä arvioimaan oman kapitaatiomaksunsa suuruutta, Seppälä sanoo lehdessä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005636845.html

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo vaikuttaa hoitoon millä tavalla?

Vaikuttaa siten ettet saa sitä ellet ole poliittista eliittiä tai muuten vaan rahoissasi.

Luokkayhteiskunta täältä tullaan!

Jaa ja missä noin mainitaan. Tuo helvetin pisteytys tuskin kenenkään elämään vaikuttaa yhtään mitenkään. Uutisoitu vain provosoivasti ja jengi käy kuumana :D voi vittu.

Onko pisteytys mahdollista tehdä oikeudenmukaisesti? Ja aivan varmasti ne pisteet vaikuttaa hoitoon pääsyyn. En usko että voittoa tuottavat hoitokeinot alkaa tekemään hyväntekeväisyyttä. Tai edes laskemaan voittojaan.

Onhan tuo pisteytys hyvin keinotekoinen keino, jotta hoitava taho osaa tehdä potilaaksiottoarvion.

Siitä ei ole ihmiselle itselleen mitään hyötyä. Siinä lasketaan henkilön markkina-arvo.

Pisteytys on hyvä tapa määritellä hoidon tarve. Monisairaat, lihavat alkoholistit ja sen sellaiset hoidettavat joutuvat nyt ITSE maksamaan sairautensa. Eivät voi koko aikaa olla toisten lompakolla!

Jos pörriäinen ottaa kaksi potilasta hoitoon xxx summalla. Toinen sairastuu työpaineissa alkoholismiin, vatsahaavaan ja saa työmatkallaan maksatulehduksen. Kyllä ne nipistää ne voitot sitten sen terveen hoidosta.

Jos jostakin on pakko säästää, niin terveen hoidosta. Tähänhän vakuutusyhtiöidenkin toiminta perustuu. Toinen juttu on, miten pörriäinen markkinoi itseään terveille. Lupaako esimerkiksi jotakin ennaltaehkäiseviä palveluita, joita ei julkiselta saa.

Tässä on nyt monesta muuttujasta kiinni, saako pörriäinen vietyä veronmaksajien rahat man-saarelle.

Vierailija
102/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritysten kannattaa ottaa pisteytyksen perusteella mahdollisimman terveitä asiakkaita. He tuovat jatkuvaa tuloa ilman kustannuksia aiheuttavia hoitotoimenpiteitä. Seuraavassa vaiheessa näillä asiakkuuksilla voidaan käydä myös kauppaa, koska ne ovat sidoksissa tiettyyn rahasummaan määrätyn ajan puitteissa.

Juuri tätähän tällä pisteytyksellä yritetään estää.

Kerropa lisää. :D

Kerropa sinä, miten ne rahat pitäisi pörriäisille jakaa, jos on huono asia maksaa sairaimmista eniten.

Miksei ne rahat voisi laittaa julkiselle puolelle, joka ei niitä jaa osinkoina? Se on tietysti hyvä ettei yksityinen voi enää lähettää maksamatta potilasta julkiselle puolelle kalliisiin tutkimuksiin. Ne pitää ostaa tai tehdä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-taustalla ihminen ei nytkään saa asiallista hoitoa mihinkään somaattiseen vaivaan, koska  automaatiolla tekosairas, oli vaiva mikä tahansa.  Nyt taitaa tulla sellaiset pisteet, että suora porttikielto kaikkiin palveluihin?

Vierailija
104/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me, joilla on joku perussairaus, mutta käydään lääkärissä muuten tosi vähän? Minä olen 24, hyväkuntoinen, lapseton, humanististen tieteiden kandidaatti, vuoden päästä maisteri, heinänuha, skolioosipotilas.

No elelet elämääsi niin kuin ennenkin. Ymmärtäkää nyt, että ei tässä ole kysymys yhtään mistään sen kummemmasta kuin siitä profiloinnista, mihin törmäät aina jos otat vakuutuksen. Joku jossakin laskee sulle riskiluvun. Paitsi että tällä kertaa valtio maksaa sen vakuutuksen, et sinä itse.

Kenenkään ei ole pakko pörriäisten asiakkaaksi mennä.

Vierailija
105/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pihalla voi ihmiset olla? Ei ymmärretä ollenkaan, mistä on kyse?

Tsi no, eihän tämä oikeasti yllätä ollenkaan...

Vierailija
106/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me, joilla on joku perussairaus, mutta käydään lääkärissä muuten tosi vähän? Minä olen 24, hyväkuntoinen, lapseton, humanististen tieteiden kandidaatti, vuoden päästä maisteri, heinänuha, skolioosipotilas.

Sinä olet ihanteellinen pörriäisen potilas. Sinusta pörriäinen saa isomman summan kuin perusterveestä potilaasta, mutta käytät palvelua vähemmän kuin mihin on varauduttu. Tuotat siis pörriäiselle hyvin voittoa. 

Vierailija
107/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopun ajat ovat täällä nyt. Kannattaa lukea Raamattua

Vierailija
108/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritysten kannattaa ottaa pisteytyksen perusteella mahdollisimman terveitä asiakkaita. He tuovat jatkuvaa tuloa ilman kustannuksia aiheuttavia hoitotoimenpiteitä. Seuraavassa vaiheessa näillä asiakkuuksilla voidaan käydä myös kauppaa, koska ne ovat sidoksissa tiettyyn rahasummaan määrätyn ajan puitteissa.

Juuri tätähän tällä pisteytyksellä yritetään estää.

Kerropa lisää. :D

Kerropa sinä, miten ne rahat pitäisi pörriäisille jakaa, jos on huono asia maksaa sairaimmista eniten.

Miksei ne rahat voisi laittaa julkiselle puolelle, joka ei niitä jaa osinkoina? Se on tietysti hyvä ettei yksityinen voi enää lähettää maksamatta potilasta julkiselle puolelle kalliisiin tutkimuksiin. Ne pitää ostaa tai tehdä itse.

Systeemi on jo nyt niin vahvasti kahtia jakautunut, ettei julkinen infra pystyisi hoitamaan kaikkia. Siispä julkinen puoli ostaa yksityiseltä perusterveydenhuoltoa, ja asiakas saa valita kumpaa käyttää. Ajatus on, että kilpailu pitää hoidon tason kunnossa ja kulut kurissa.

Sinänsä ei huono malli, ainakaan verrattuna nykyiseen himmeliin, jossa haetaan holtittomasti yksityiseltä lähetteitä julkiselle. Mutta tosiaan on rahoituksesta ja laatukriteereistä kiinni, tuleeko tästä suurin moka Suomen historiassa.

Vierailija
109/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniisti sanottuna kansallissosialistinen meininki. Jotenkin sairasta, että meidän päättäjät ei sitä itse tajua. Ja vielä pahempi jos tajuavat.

Jännästi nykyään "vapaassa markkinataloudessa" yhdistyvät fasismin ja kommunismin huonot puolet ja meille tarjoillaan tämä "valinnanvapautena".

Kyllä siellä vallankahvassa on myös porukkaa jotka kyllä tajuavat mistä on kysymys ja tekevät tämän tietoisesti.

Vierailija
110/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että yksityiset vsökkaavat asiakkaat joiden riski on pieni. Kalliit potilaat jää julkiselle ja hoidon taso huononee. Siksi kun niitä halpoja ei ole kalliiden seassa.

Minä olen erittäin terve, enkä missään nimessä halua että Suomen valtio maksaa minusta joka vuosi jollekin pörriäiselle. Niinpä pysyn maakunnan asiakkaana ja kehotan muita samaan.

Varmaan ne yrittävät markkinoida minulle jotain ihquja terveiden terveyspalveluita, mutta en ota.

Pidätkö itseäsi keskivertosuomalaisena? Vai oletko kenties keskivertoa tiedostavampi ja periaatteellisempi? Pari teikäläistä ei riitä. Tarvitaan se keskivertokin.

Vierailija
111/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka ihan fiksusti spekuloi, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun terveystiedot ovat muuttuneet kauppatavaraksi. Tosin ei hätää, eihän sellaista ole suunniteltu edes sähköverkkojen, tiestön tai pohjavesien osalta, miksi sitten ihmisten terveydellä rahastettaisiin?

Vierailija
112/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet ihanteellinen pörriäisen potilas. Sinusta pörriäinen saa isomman summan kuin perusterveestä potilaasta, mutta käytät palvelua vähemmän kuin mihin on varauduttu. Tuotat siis pörriäiselle hyvin voittoa. 

Mutta jos pisteytys tehdään henkilökohtaisten terveystietojen nojalla, niin sittenhän hänestä ei saa paljon mitään. Nuori ihminen, joka ei käy lääkärissä.

Vierailija
113/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman HALPA hoito ihmisille on tulevaisuuden taikasana!  Älkää uskoko muuta!

Vierailija
114/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota viranomaisiin niin paljon että kertoisin heille sairauksistani koska he kuitenkin tuomitsisivat minun mahdollisuuteni sellaiseenkin koulutukseen johon olisin omasta mielestäni kykenevä. En luota koulutukseen koska opin itse jopa tehokkaammin aloja joihin minulla on todellinen kiinnostus, mutta ovat liian kaukana minulle virallista tietä, koska en ole koulussa istuja tyyppiä. Luon omat maalipaikkani elämässäni, surullista että minun maalipaikat ovat vain minua varten, eikä niitä oteta tosisaan vaikka pystynkin todistamaan kykyni ilman vaadittavaa koulutusta. En luota virkamiehiin vaan he ja tämäntyyppinen yhteiskunta pelottaa minua. En kuulu joukkoon, syyttäkää vain siitä minua jos se tekee olonne ylemmäksi.

Haluan vain sanoa että otan sen nolla pistetettä kaikkeen enemmin kuin teen mitään pakosta. 

Vierailija
115/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että yksityiset vsökkaavat asiakkaat joiden riski on pieni. Kalliit potilaat jää julkiselle ja hoidon taso huononee. Siksi kun niitä halpoja ei ole kalliiden seassa.

Minä olen erittäin terve, enkä missään nimessä halua että Suomen valtio maksaa minusta joka vuosi jollekin pörriäiselle. Niinpä pysyn maakunnan asiakkaana ja kehotan muita samaan.

Varmaan ne yrittävät markkinoida minulle jotain ihquja terveiden terveyspalveluita, mutta en ota.

Pidätkö itseäsi keskivertosuomalaisena? Vai oletko kenties keskivertoa tiedostavampi ja periaatteellisempi? Pari teikäläistä ei riitä. Tarvitaan se keskivertokin.

No se keskivertosuomalainen, joka tykkää ostaa sieltä mistä halavalla saa, saattaa vaihtaakin pörriäiseen, mutta huomaa varmasti pian, että ei pörriäiseltä enää saa mitään muuta ekstraa kuin kohteliaamman tervehdyksen.

Jos maakunnallinen ja pörriäinen saavat saman rahoituksen, eikä kummallakaan ole oikeutta valikoida potilaitaan, niin parasta palvelua tarjoaa se, jolla on isoin volyymi - tämä siis edellyttäen ettei mitään jättiosinkoja jaella. Ja tosiaan lähtökohtaisesti kaikki ovat maakunnan asiakkaita.

Vierailija
116/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne potilaat joiden hoito on jo nyt keskitetty yliopistollisiin sairaaloihin? Heillä ei tule olemaan valinnanvapautta, koska tietotaito ja ehkä välineet kun puuttuu muualta.

Olen itse nähnyt tiettyjen sairauksien hoidon eron eri maissa. Monissa maissa hoito aloitetaan halvimmasta. Suomessa yksilöllisesti. Yksilöllisyys tuottaa loppujen lopuksi voittoa, koska silloin hoito onnistuu paremmin. Mutta voiko tuohon luottaa, että meillä oltaisiin fiksumpia kuin muualla?

Vierailija
117/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se keskivertosuomalainen, joka tykkää ostaa sieltä mistä halavalla saa, saattaa vaihtaakin pörriäiseen, mutta huomaa varmasti pian, että ei pörriäiseltä enää saa mitään muuta ekstraa kuin kohteliaamman tervehdyksen.

Jos maakunnallinen ja pörriäinen saavat saman rahoituksen, eikä kummallakaan ole oikeutta valikoida potilaitaan, niin parasta palvelua tarjoaa se, jolla on isoin volyymi - tämä siis edellyttäen ettei mitään jättiosinkoja jaella. Ja tosiaan lähtökohtaisesti kaikki ovat maakunnan asiakkaita.

Pelkona on julkisen romuttuminen alkuinnostuksen aikana.

Vierailija
118/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa miten asia oikeasti sitten on? Mielelläni ymmärtäisin?

Vierailija
119/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-uudistuksen pisteytysjärjestelmä liittyy uudistuksen ”SO” -puoliskoon. Pisteytysjärjestelmän pohjalta lakisääteisistä sosiaalituvamaksuista kerätyt miljardit jaetaan yksityisille toimijoille, joille siirtyy vakuutuksen antajan rooli. Käytännössä KELAn toiminnot ja sosiaalivakuutusjärjestelmä yksityistetään. Siksi keskustelussa onkin keskitytty uudistuksen ”TE”-puoliskoon.

Vierailija
120/206 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniisti sanottuna kansallissosialistinen meininki. Jotenkin sairasta, että meidän päättäjät ei sitä itse tajua. Ja vielä pahempi jos tajuavat.

Älä huoli. Kyllä Kokoomus, Keskusta ja Perussuomalaiset tajuavat varsin hyvin mitä ovat tekemässä. Tätä on suunniteltu huolella ja hartaasti vuosikaudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi