Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 'asenneongelma' on aina opiskelijan oma ongelma, mihin ei saa mitään tukea, mutta kaikenkarvaiset muut oppimishäiriöt oikeuttaa psykologeihin ja erityisopetukseen?

Vierailija
08.04.2018 |

Siksi vaan ihmettelen, kun tunnen useita akateemisesti hyvin lahjakkaita ihmisiä, joilta on jäänyt jatkotutkinnot suorittamatta vain siksi, että eivät ole päässeet yli asenneongelmistaan. Yhtä lailla se ihmisen syrjäyttää, että ei pysty tekemään järjettömiä asioita ilman syytä tai selitystä. Miksi lukihäiriöinen saa erityishuomiota koulussa, vaikka olisi hyvin keskinkertainen oppilas? Moni omaperäinen, älykäs ja lahjakas ihminen on jäänyt yhteiskunnan ulkopuolelle, koska koulussa ei puututtu haluttomuuteen hyväksyä typeryydet. Ei mulla muuta.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sä apua saat, varaat ajan vaan psykologille. Jos sinusta asioiden prosessointi, läksyjen teko ja tutkielmat ovat "typeryyksiä", niin psykologi on sulle oikein hyvä osoite.

Yli-ihmiskuvitelmat ovat merkki suuruudenhulluudesta ja todellisuudentajun hämärtymisestä.

Vierailija
2/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sä apua saat, varaat ajan vaan psykologille. Jos sinusta asioiden prosessointi, läksyjen teko ja tutkielmat ovat "typeryyksiä", niin psykologi on sulle oikein hyvä osoite.

Yli-ihmiskuvitelmat ovat merkki suuruudenhulluudesta ja todellisuudentajun hämärtymisestä.

Tuskin saa ellei sitä maksa itse. Ei masentuneet, itsetuhoiset tai rankan kriisin elämässä kokeneetkaan meinaa saada apua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin saa ellei sitä maksa itse. Ei masentuneet, itsetuhoiset tai rankan kriisin elämässä kokeneetkaan meinaa saada apua

Kyllä saa. Ei mitään pitkäkestoista terapiaa, mutta pääsee keskustelemaan ja kartoitukseen.

Vierailija
4/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koulussa saa. Sille on jopa oma valinnainen tuntinsa.

Vierailija
5/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en ole nähnyt enkä kuullut tarjottavan itselleni enkä muillekaan opiskelijoille, jotka jossain vaiheessa opintietään turhautuivat turhiin, huonosti perusteltuihin ja vielä huonommin toteutettuihin opintoihin, joihin olisi pitänyt kuitenkin käyttää vuosikausia parasta nuoruuttaan. Tunnen useita yliopistolta eri vaiheissa häipyneitä opiskelijoita, jotka eivät vaan pystyneet motivoimaan itseään opintoihin.

Itsekin jaksoin ylioppilaskirjoituksiin asti autopilotilla ja kuusi ällää tuli hyvin helposti. Sen jälkeen en vaan keksinyt yhtäkään alaa, jossa ei olisi tarvinnut mukautua jäykkiin, luovuuden tappaviin robottihommiin. Opiskelin kyllä joitakin vuosia, mutta kukaan ei tarjonnut apua kipuiluihini. Niinpä ne jäivät hoitamatta.

Vierailija
6/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodollinen koulutus onkin pitkälti täysin turhaa riittävän älykkyyden omaavalle. 

Vierailija
7/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asenneonelmaisia ytitetään puolipakolla vääntää psykologille ja kuraattorille, mutta eivät he yleensä halua tulla tai ainakaan puhua koska asenne.

T. Koulupsykologi

Vierailija
8/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarjonnut apua? Pyysitkö itsellesi apua? Sitä pitää pyytää ja yleensä jopa vaatia. Sulla voi ihan hyvin olla jokin diagnosoitava häiriö tms. jonka olet itse nimennyt asenneongelmaksi. Diagnoosilla ainakin pitäisi saada apua.

Vierailija
9/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodollinen koulutus onkin pitkälti täysin turhaa riittävän älykkyyden omaavalle. 

Yrittäjänä minäkin olen ikäni toiminut ja ihan hyvän elannonkin sillä tienannut. Harmittaa vaan, että ei tullut silloin nuorempana mietittyä asioita siltä kannalta, että minulla oli ongelma. Voisin nyt olla vaikkapa psykiatri tai ministeri, jos olisin viitsinyt hankkia muodollisen koulutuksen. Yrittäjänä on joutunut tekemään paljon enemmän töitä. Keski-iässä sitä arvostaisi helppoa ja riskitöntä virkaa.

Minusta kouluissa pitäisi enemmän mainostaa psykologista apua juuri näihin motivaatio-ongelmiin. Paljon oli YTHS:n seinillä julisteita syömis- ja paino-ongelmaisille, mutta jos olisi ollut "Eikö opinnoissa ole mielestäni mitään järkeä? / Tuntuvatko opinnot turhilta ja epäkäytännöllisiltä? - tule keskustelemaan, apua on saatavilla!" -kampanjoita, en olisi ehkä häipynyt muihin hommiin.

Vierailija
10/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai niihin apua saa, mutta eihän se apu voi olla sitä, että "ei tietenkään sinun tarvitse gradua tehdä". Joutuvat ne muutkin apua saavat tekemään ne samat jutut, mutta heille vain annetaan erilaisia välineitä siihen. 

Vierailija
11/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asenneonelmaisia ytitetään puolipakolla vääntää psykologille ja kuraattorille, mutta eivät he yleensä halua tulla tai ainakaan puhua koska asenne.

T. Koulupsykologi

No sepä se. Minullekin olisi jonkun pitänyt hakata päähän, että ei ole mitään väliä sillä, onko opinnot relevantteja tai uskonko voivani joskus käyttää niittä elämässä. Minut olisi pitänyt saada tajuamaan, että suurin osa työelämästä ja elämästä muutenkin on täynnä aikaahaaskaavaa, rajoittavaa ja usein suorastaan kiusanteoksi tarkoitettua sosiaalisten ja byrokraattisten sääntöjen viidakkoa, mutta ihmisen on vaan pakko kestää kaikki se, että voi tässä yhteiskunnassa saada jonkinlaisen aseman ja kanssaihmisten kunnioituksen.

Vierailija
12/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on opintopsykologi, jonka vastaanotolle saa mennä myös asenneongelmien vuoksi.

Yliopistonlehtori

Vierailija
13/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minulla on ihan neurologinen häiriö opiskelulle, enkä saanut siihen apua, ennen kuin lähdin ensiksi itse sitä hakemaan... Eikä se sen suurempi apu loppujen lopuksi ollut, kaiken työn saa kuitenkin yhä tehdä itse ja oman asenteen opiskeluun muuttaa. 

Eli pitää itse haluta sitä muutosta.

On muuten jännää, että aina nämä syrjäytyvät miehet ovat niitä "lahjakkaita" ja parempia kouluissa, mutta eivät sitten koskaan kuitenkaan menesty koulussa. 

Vierailija
14/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulla on ihan neurologinen häiriö opiskelulle, enkä saanut siihen apua, ennen kuin lähdin ensiksi itse sitä hakemaan... Eikä se sen suurempi apu loppujen lopuksi ollut, kaiken työn saa kuitenkin yhä tehdä itse ja oman asenteen opiskeluun muuttaa. 

Eli pitää itse haluta sitä muutosta.

On muuten jännää, että aina nämä syrjäytyvät miehet ovat niitä "lahjakkaita" ja parempia kouluissa, mutta eivät sitten koskaan kuitenkaan menesty koulussa. 

Minä olen kylläkin nainen ja menestynyt aina opinnoissa erinomaisesti. Motivaatio vaan loppui siihen järjettömään ajanhaaskuuseen.

Vierailija
15/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on opintopsykologi, jonka vastaanotolle saa mennä myös asenneongelmien vuoksi.

Yliopistonlehtori

Joka vuosi kymmenet tuhannet opiskelijat keskeyttävät opintonsa. Kyllä heille voisi näkyvämminkin tarjota jotain apua, kun kuitenkin muihin ongelmiin apua tarjotaan jatkuvasti.

Vierailija
16/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kai niihin apua saa, mutta eihän se apu voi olla sitä, että "ei tietenkään sinun tarvitse gradua tehdä". Joutuvat ne muutkin apua saavat tekemään ne samat jutut, mutta heille vain annetaan erilaisia välineitä siihen. 

Minua ei olisi haitannut yhtään tehdä gradua, jos olisin löytänyt jonkun merkityksellisen tutkimusaiheen. Tuntui vaan aivan älyttömältä käyttää melkein vuosi johonkin keksimällä keksittyyn höpöhöpötutkimukseen. Siinä kai se asenneongelma juuri näkyi. Ei olisi ikinä pitänyt ajatella, että asioiden tekemiseen pitäisi olla joku syy, vaan olisi vaan pitänyt uskoa, että pitää tehdä kun käsketään.

Vierailija
17/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Asioiden prosessointi ja uuden oppiminen eivät ole millään tavalla typeriä, mutta yliopistossa niitä ei juuri tapahtunut. Kurssit olivat hyvin alkeellisia, eikä niiltä juuri koskaan saanut mitään uutta tai mielenkiintoista näkemystä mihinkään. Osaan kyllä opiskella, ja sain aina erinomaiset arvosanat, mutta en kokenut saavani hommasta mitään henkilökohtaisella tasolla älyllisesti tyydyttävää.  Olisin tarvinnut valmentajan, joka olisi auttanut pääsemään yli näistä epärealistisista odotuksista.

Vierailija
18/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenneongelma lähtee itsestä ja sille on helpompi tehdä jotain, kuin oikeille oppimisvaikeuksille, jotka johtuvat ihan aivoista. Asenneongelma on psyykkinen ongelma, johon on itse etsittävä apua.

Vierailija
19/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Asioiden prosessointi ja uuden oppiminen eivät ole millään tavalla typeriä, mutta yliopistossa niitä ei juuri tapahtunut. Kurssit olivat hyvin alkeellisia, eikä niiltä juuri koskaan saanut mitään uutta tai mielenkiintoista näkemystä mihinkään. Osaan kyllä opiskella, ja sain aina erinomaiset arvosanat, mutta en kokenut saavani hommasta mitään henkilökohtaisella tasolla älyllisesti tyydyttävää.  Olisin tarvinnut valmentajan, joka olisi auttanut pääsemään yli näistä epärealistisista odotuksista.

Tai sitten olisit voinut vain aikuistua, ja tajuta, että opiskelu on vain opiskelua. Gradu on opinnäyte, ei oikeaa tutkimusta. Siinä vasta opetellaan tutkimuksen tekoa ja raportoinnin rakennetta. Ja kurssit ovat yleiskatsauksia. Työelämässä sinä sitten opettelet itsenäisesti ne asiat, mitä oikeasti tarvitset. Tärkeintä opiskeluissa on suoritua niistä reippaasti ja kohtuullisin arvosanoin, jotta pääset eteenpäin. Joko jatko-opintoihin, jos tutkimus kiinnostaa, tai työelämään.

Vierailija
20/57 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten olisit voinut vain aikuistua, ja tajuta, että opiskelu on vain opiskelua. Gradu on opinnäyte, ei oikeaa tutkimusta. Siinä vasta opetellaan tutkimuksen tekoa ja raportoinnin rakennetta. Ja kurssit ovat yleiskatsauksia. Työelämässä sinä sitten opettelet itsenäisesti ne asiat, mitä oikeasti tarvitset. Tärkeintä opiskeluissa on suoritua niistä reippaasti ja kohtuullisin arvosanoin, jotta pääset eteenpäin. Joko jatko-opintoihin, jos tutkimus kiinnostaa, tai työelämään.

Ei minua enää kiinnosta opiskelu, koska pelleilyltähän se tuntuu vielä enemmän näin vanhempana. Minulle oli päässyt muodostumaan se väärä kuvitelma, että opiskelusta sinänsä olisi jotain hyötyä. Toki nyt ymmärrän, että opiskelun tarkoitus on vain käyttää ne vuodet jonkun byrokraatin määräämien opintokokonaisuuksien tenttimiseen, jotta saa sen paperin, jolla voi myöhemmin päästä oikeisiin töihin. Vieläkin tuntuu vaikealta tajuta, miksi ihmisen pitää opiskella itsestäänselvyyksiä läsnäolopakolla vuosikausia ennen kuin hänestä tulee pätevä mihinkään julkisella sektorilla. Ja toki yksityiselläkin sektorilla vaaditaan monenlaista pilipalikirjainyhdistelmää nimen perään, ellet satu olemaan firman omistaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi