Mitä tuolle kiukuttelevalle 7-vuotiaalle pitäisi tehdä?
Temperamenttia on kotioloissa vähän liikaa. Kun hain hänet eilen kaverin luota kylästä, alkoi raivoaminen siitä, että meillä on ihan tylsää kotona ja meillä on vain tyhmiä leluja. Minä sanoin, että jokaisella on oma koti, ja usein kylässä vieraat lelut tuntuvat kivemmilta kuin kaverin lelut. Sitten kun murjotusta vain jatkui ja ruokapöydässä neiti työnsi lautasensa pois, sanoin että mene pois pöydästä, jos ei kelpaa. Niin hän tekikin ja huusi mennessään, että meillä on aina pahaa ruokaa, jota ei kukaan voi syödä. Tänään päivä sujui hyvin siihen asti, kun oltiin lähdössä pyöräilemään. 7-vuotias ei halunnut laittaa ulkohousuja. Komensin, että ne on laitettava, pelkillä legginseillä ei lähdetä pyöräilemään. Hän kävi mielenosoituksellisesti vaihtamassa pinkit farkut jalkaan. Sanoin, että farkkujen lahkeet menee kyllä pyöräillessä kuraan, kun on pätkä hiekkatietä reitillä. Tyttö marssi omaan huoneeseensa ja murjotti siellä tunnin. Yleensä olen mennyt perässä ja ääntä korottamalla määrännyt, että nyt ne ulkohousut jalkaan ja vähän äkkiä. Tänään en kuitenkaan jaksanut, kun ei se minullekaan ole kivaa lähteä suuttuneen lapsen kanssa pyörälenkille vapaapäivänä. Kävin ilmoittamassa, että turha murjottaa siellä huoneessa, pyörälenkkiä ei tule, kun ei suostu laittamaan ulkoiluun sopivia vaatteita päälleen. Kyllä tympäisee tuon lapsen käytös. Meillä on 2 muuta lasta, mutta kumpikaan ei ole ollut erityisen haastava. Yleensä sopimalla on pärjätty toisten kanssa (lukuun ottamatta uhmaikää, jolloin sellainen käytös on normaalia). Onko vinkkejä?
Vaikket vastannut mulle, niin sen verran kommentoin tuohon, että lapsen kiukku on luonnekysymys. Se on juuri noin, että vaikka perheessä olisi kolme lasta, yksi niistä voi olla kiukkuisempi ja tahtovampi ja vaativampi kuin muut. Ei se siitä riipu, miten lasten kanssa keskustellaan. Jos kaikki lapset tuntuvat erityisen haastavilta, silloin on jo syytä katsoa peiliin ja miettiä, onko kasvattajalla parannettavaa omissa metodeissaan, onko perheessä liian tiukat tai liian lepsut säännöt, onko muussa ympäristössä jotain vialla. Esim. koulukiusaaminen tai ryhmän ulkopuolelle jääminen näkyy kotona kiukkuisuutena tai alakuloisuutena. Kokemusta on.