Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkeasti koulutetut ihmiset uskovat ihmeellisiin hömppäjuttuihin? Missä on kriittisyys?

Vierailija
07.04.2018 |

Sanotaan, että korkeakoulutuksen hankkiminen lisää ihmisen kriittisyyttä ja parantaa tiedonhankinnan valmiuksia. Jos näin on, niin miksi moni korkeakoulutettukin sitten sekoaa kaikenlaiseen epämääräiseen hömppään? Enkelihoitoihin, horoskooppeihin, ihmeellisiin dieetteihin, skientologiaan yms. En tajua tätä! Osaako joku selittää asian minulle?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme tutkinnoistamme huolimatta yhtä tyhmiä kuin kaikki muutkin.

T: yliopiston käynyt

Vierailija
2/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on myytti. Eivät korkeakoulutetut ole keskimäärin sen sivistyneempiä, kriittiseen ajatteluun kykenevämpiä tai varsinkaan tiedonhankintataidoiltaan kuin korkeakouluttamattomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä usko. Kyllä enemmistö taikauskoisista idiooteista on vähän koulutettuja.

Vierailija
4/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opintojen suorittaminen ei tarkoita ajattelemista. Peruskriittinen ajattelutapa ja HALU pohtia asioita syntyy vain ajan kanssa, monille ei lainkaan.

Vierailija
5/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on myytti. Eivät korkeakoulutetut ole keskimäärin sen sivistyneempiä, kriittiseen ajatteluun kykenevämpiä tai varsinkaan tiedonhankintataidoiltaan kuin korkeakouluttamattomat.

Tähän olen itsekin päätynyt ihmisten juttuja kuunneltuani. Moni ihminen hämmästyttävän herkkäuskoinen kaikenlaisten juttujen suhteen koulutustasosta riippumatta. Ehkä sitä kriittistä ajattelua ei sitten osata soveltaa kuin pieneen määrään asioita.

Vierailija
6/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä usko, mutta pidän mielen avoimena. Enhän minä tiedä onko enkeleitä oikeasti olemassa. En ole saanut todisteita  suuntaan tai toiseen.

Vierailija
7/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntihän perustuu monesti hyvään muistiin ja ulkoa oppimiseen, se joka muistaa kokeissa parhaiten mitä koulukirjassa on kirjoitettu niin saa parhaat pisteet. Ja tuokaan ei vielä takaa, että koulukirjoissa kaikki totuus kerrottaisiin, varsinkaan historiankirjoissa.

Vierailija
8/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako aloittaja itse epäillä tieteellisiä tutkimustuloksia? Löytyykö rahkeita siihen? Nehän eivät ole mitään lopullisia totuuksia.

Vierailija
9/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska korkeastikoulutetut ymmärtävät, että se mitä eivät ymmärrä, ei ole välttämättä yhtään sen enempää epätodellista kuin se, mitä ymmärtävät/luulevat ymmärtävänsä. Jos jostain ei ole todisteita, se ei tarkoita, etteikö se voisi olla todellista.

Vierailija
10/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on paljon hauskempaa, kun ajattelee "omituisesti". Mun hömpät ei satuta ketään ja itsetuntoa on sen verran, ettei järkevikköjen pilkka tunnu missään.

Vierailija
11/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä usko, mutta pidän mielen avoimena. Enhän minä tiedä onko enkeleitä oikeasti olemassa. En ole saanut todisteita  suuntaan tai toiseen.

Kannattaa perehtyä todistustaakkaan. http://www.tervettaskeptisyytta.net/skeptisen-mielipiteen-muodostaminen…

Vierailija
12/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako aloittaja itse epäillä tieteellisiä tutkimustuloksia? Löytyykö rahkeita siihen? Nehän eivät ole mitään lopullisia totuuksia.

Tiedemaailmassa näkemyksiä päivitetään uusien tietojen myötä. Horoskoopit yms. huttu säilyy samanlaisena vaikka maailma muuttuu.

Vierailija
13/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausiliitteessä haastatellun tohtorin mukaan yksi selitys on, että ”kaikki eivät halua jakaa kyynistä ja materialistista maailmankuvaa”. Ennen kirkko ja uskonto tarjosivat tarvittavan ”hömpän”, mutta nyt niiden rooli on heikentynyt ja tilalle on syntynyt tyhjiö, johon kaikenlaiset vaihtoehtojutut sopivat.

Vierailija
14/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Insinöörit eivät useimmiten sorru hömppään, humanistit puolestaan jopa keskivertotallaajia useammin.

Vierailija
15/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausiliitteessä haastatellun tohtorin mukaan yksi selitys on, että ”kaikki eivät halua jakaa kyynistä ja materialistista maailmankuvaa”. Ennen kirkko ja uskonto tarjosivat tarvittavan ”hömpän”, mutta nyt niiden rooli on heikentynyt ja tilalle on syntynyt tyhjiö, johon kaikenlaiset vaihtoehtojutut sopivat.

Kuulostaa uskottavalta selitykseltä.

Vierailija
16/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta. Insinöörit eivät useimmiten sorru hömppään, humanistit puolestaan jopa keskivertotallaajia useammin.

Tämä ei mene aivan yksiselitteisesti näin.

Vierailija
17/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään korkeasti koulutetaan niin valtavasti ihmisiä, että yliopistoon pääsee tyhmempikin.

Vierailija
18/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valtavan raskasta jos kaikkea pitää tarkastella kriittisesti. Joskus voi vain uppoutua hömppään ja unohtaa kriittisyyden. Valitse taistelusi.

Vierailija
19/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi?

Vierailija
20/87 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse diplomi-insinöörinä en ole törmännyt yhteenkään kuvailemasi kaltaiseen ihmiseen ammattikunnassani. Eli en menisi sanomaan, että korkeasti koulutetut ihmiset tuommoisiin uskovat. Asia sitten erikseen jos puhutaan humanisteistä, jotka ovat jo alkuunsa tyhmiä kun menevät tuhlaamaan noin viisi vuotta elämästään yliopistolla "oppimassa" ei mitään ja velkaantuvat samalla usein. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan