Miksi korkeasti koulutetut ihmiset uskovat ihmeellisiin hömppäjuttuihin? Missä on kriittisyys?
Sanotaan, että korkeakoulutuksen hankkiminen lisää ihmisen kriittisyyttä ja parantaa tiedonhankinnan valmiuksia. Jos näin on, niin miksi moni korkeakoulutettukin sitten sekoaa kaikenlaiseen epämääräiseen hömppään? Enkelihoitoihin, horoskooppeihin, ihmeellisiin dieetteihin, skientologiaan yms. En tajua tätä! Osaako joku selittää asian minulle?
Kommentit (87)
No korkeakoulutustakin on aika monenlaista. Jollain fysiikan alan tutkijalla on varmasti vähän eri tavalla rakentunut ajatusmaailma kuin vaikkapa luokanopettajalla, joka tekee gradunsakin parityönä jonkun toisen kanssa.
Ei kaikki yliopistossa opetettava tiede ole todistusarvoltaan samanarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Itse diplomi-insinöörinä en ole törmännyt yhteenkään kuvailemasi kaltaiseen ihmiseen ammattikunnassani. Eli en menisi sanomaan, että korkeasti koulutetut ihmiset tuommoisiin uskovat. Asia sitten erikseen jos puhutaan humanisteistä, jotka ovat jo alkuunsa tyhmiä kun menevät tuhlaamaan noin viisi vuotta elämästään yliopistolla "oppimassa" ei mitään ja velkaantuvat samalla usein.
Työskentelen teknisellä alalla korkeakoulutettujen ihmisten kanssa. Tällaisia ihmisiä on tullut töissä vastaan.
Ap
Esimerkiksi historiantutkija Erkki Hautamäki on tuonut varsin merkittäviä salaisia dokumentteja ja asiakirjoja esiin Suomenkin sotahistoriaan liittyen
mutta silti monet historian professorit ja oppineet eivät halua avata silmiään niille. Ei se korkea koulutus vielä takaa sitä, että tietäisi kaikesta kaiken, joskus se koulutus myös saattaa aiheuttaa putkinäköä asioille.No miten esim ruotsin kieliopin tai renesanssiajan historian opiskelu suojaa tai on suojaamatta hömpältä? Eikä ne mekaniikan kurssitkaan henkimaailman asioihin ota kantaa..kai sitä voi jotain matriisilaskua tehdä ja samanaikaisesti olla kovasti nouseva härkä venus kaakossa.
Osa myös vähän niin kuin leikisti uskoo vaikka horoskooppeihin, mutta eivät oikeasti perusta mitään oikeaa päätöstä hömpälle. Erikseen ne jotka sitten tosiaan juottavat hopeavettä lapselleen..
Kai me kaikki johonkin uskotaan. Jonakin toisena aikana toisessa paikassa meidänlaiset oikein järkevät ihmiset uskoisivat johonkin ihan muuhun ;)
Vierailija kirjoitti:
Jollain fysiikan alan tutkijalla on varmasti vähän eri tavalla rakentunut ajatusmaailma kuin vaikkapa luokanopettajalla
Matemaattisia aloja opiskelleet ihmiset ovat herkkäuskoisia ja heitä on helppo huijata. Näin tutkimusten mukaan.
Monesti matemaattiset ihmiset ovat myös uskovia. Minäkin tunnen useampia. Yhden matikan opettajan, yhden fyysikon ja yhden dippainssin.
Minulla on myös seurakuntanuoruus, joten tiedän, että yliopiston kristillisessä toiminnassa tekniikka ja luonnontieteet olivat vahvasti edustettuina.
Ei se sitä tarkoita, etteivätkö nämä ihmiset kykenisi kriittiseen ajatteluun, mutta on ilmeistä, että matemaattisuus ja halu löytää syvempiä merkityksiä kulkevat käsi kädessä.
Intiassahan voi luke professoriksi astrologiassa. Yli puolet mensan jäsenistä uskoo siihen. Astrologia kaipais mun mielestä enemmän tieteellisiä tutkimuksia. Sen on todella monimutkaista mitä siitä tiedän.
Vaikuttavatko eri planeettojen ja tähtien liikkeet meihin eri tavalla ja miten.
Vaihtoehto henkisyys on kai sitten korvannut sen perinteisen kristillisyyden, tai joillekkin se on vain jonkinlaista viihdettä vähän niinkuin toiselle elokuvat.
Toki roomassa, ja antiikin Kreikassa uskottiin kaikenlaiseen, ja suomessakin joskus tonttuihin, metsän jumaliin jne.
Ehkä siellä on jopa totuuttakin olemassa.
Ihmisellä voi olla luontaisesti, osalla tarve palvoa jotain, tai ajatella asioita materian yli.
Nykypäivän vaihtoehtoiset henkisyydet on mun mielestä aika kevyitä, eikä aiheuta harmia.
Ja ei kai sitä liian vakavasti pidä todellakaan ottaa.
Itse harrastan joogaa välillä, ja saan siitä harmoniaa elämään. Enkeli jutut mulle on vähän liikaa, vaikka en niitä kiellä.
Opiskelen korkeakoulussa, ei kai sillä ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
No miten esim ruotsin kieliopin tai renesanssiajan historian opiskelu suojaa tai on suojaamatta hömpältä? Eikä ne mekaniikan kurssitkaan henkimaailman asioihin ota kantaa..kai sitä voi jotain matriisilaskua tehdä ja samanaikaisesti olla kovasti nouseva härkä venus kaakossa.
Osa myös vähän niin kuin leikisti uskoo vaikka horoskooppeihin, mutta eivät oikeasti perusta mitään oikeaa päätöstä hömpälle. Erikseen ne jotka sitten tosiaan juottavat hopeavettä lapselleen..
Kai me kaikki johonkin uskotaan. Jonakin toisena aikana toisessa paikassa meidänlaiset oikein järkevät ihmiset uskoisivat johonkin ihan muuhun ;)
Aivan, mutta jos miettii esimerkiksi keskiajan elämänmenoa, niin onhan silloinkin osa ihmisistä ollut kriittisempiä kuin toiset.
Ja miksi naiset nimenomaan usein uskoo kaikenlaiseen enkelihuuhaahan? Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin tuntea myötähäpeää. Toki löytyy myös miehiä jotka uskovat vaikka homeopatiaan... mutta silti näyttää naisvaltaiselta.
Minäpä olen yksi niistä kovasti parjatuista HUMANISTEISTA, vieläpä jumaliste TAIDEALALTA! En tunne lähipiiristäni ja tiedeympyröistäni yhtään hömppäihmistä. Tämä ei toki ole yleistettävissä koko ihmiskuntaan mutta kehtaan silti väittää enempää tutkimatta ihan omaan kokemukseeni perustuen että hömppäuskomukset ovat vähän yleisempiä matalammin koulutettujen keskuudessa. Toisaalta tunnen esimerkiksi muutamia konservatiiviuskovaisia matematiikan alalta, muutamia myös omalta alaltani.
Pakko ihan vittuillakseni vielä lisätä tähän että kyllä, olen oman alan töissä, ollut valmistumisestani asti.
786564 kirjoitti:
Minäpä olen yksi niistä kovasti parjatuista HUMANISTEISTA, vieläpä jumaliste TAIDEALALTA! En tunne lähipiiristäni ja tiedeympyröistäni yhtään hömppäihmistä. Tämä ei toki ole yleistettävissä koko ihmiskuntaan mutta kehtaan silti väittää enempää tutkimatta ihan omaan kokemukseeni perustuen että hömppäuskomukset ovat vähän yleisempiä matalammin koulutettujen keskuudessa. Toisaalta tunnen esimerkiksi muutamia konservatiiviuskovaisia matematiikan alalta, muutamia myös omalta alaltani.
Pakko ihan vittuillakseni vielä lisätä tähän että kyllä, olen oman alan töissä, ollut valmistumisestani asti.
En ole missään vaiheessa itse tässä parjannut humanisteja.
Ap
No hei, edes koulutus ei saa naisia lopettamaan alistumista aviomiehille. En ole muuten koskaan tavannut Korhonen-Järvinen nimistä akateemista miestä. Aika seksististä.
Vähän ot, mutta miksi jumalaan uskominen on jotenkin hyväksyttävämpää kuin noi sun mainitsemat asiat. Aivan samanlainen hömppäjuttu.
Vierailija kirjoitti:
No hei, edes koulutus ei saa naisia lopettamaan alistumista aviomiehille. En ole muuten koskaan tavannut Korhonen-Järvinen nimistä akateemista miestä. Aika seksististä.
Liittyy aiheeseen miten?
Ap
Vierailija kirjoitti:
786564 kirjoitti:
En ole missään vaiheessa itse tässä parjannut humanisteja.
Ap
Et ehkä sinä mutta muissa kommenteissa tämä syöpä nimeltä humanismi on mainittu useampaan otteeseen.
Palstalla on saanut huomata, kuinka monilta ihmisiltä puuttuu kriittisyys omia näkemyksiä kohtaan. Jos perustelee hyvin, miksi jonkun näkemys on väärä, niin perustelun pätevyydellä ei ole monille merkitystä ja viestiä alapeukutetaan joukolla. Ei olla valmiita myöntämään, että voi myös itse olla väärässä, ja avoimuus puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta miksi jumalaan uskominen on jotenkin hyväksyttävämpää kuin noi sun mainitsemat asiat. Aivan samanlainen hömppäjuttu.
Jätin tämän mainitsematta, koska en halunnut tökätä kepillä muurahaiskekoa. Moni on vähintään tapauskovainen. On kovempi kynnys erota kirkosta, johon on aina kuulunut kuin hakeutua johonkin uuteen juttuun mukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi naiset nimenomaan usein uskoo kaikenlaiseen enkelihuuhaahan? Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin tuntea myötähäpeää. Toki löytyy myös miehiä jotka uskovat vaikka homeopatiaan... mutta silti näyttää naisvaltaiselta.
Tässä voi olla kyse siitäkin, että naisille on sosiaalisesti hyväksytympää tykätä tai olla mukana tällaisissa jutuissa kuin miehillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain fysiikan alan tutkijalla on varmasti vähän eri tavalla rakentunut ajatusmaailma kuin vaikkapa luokanopettajalla
Matemaattisia aloja opiskelleet ihmiset ovat herkkäuskoisia ja heitä on helppo huijata. Näin tutkimusten mukaan.
Monesti matemaattiset ihmiset ovat myös uskovia. Minäkin tunnen useampia. Yhden matikan opettajan, yhden fyysikon ja yhden dippainssin.
Minulla on myös seurakuntanuoruus, joten tiedän, että yliopiston kristillisessä toiminnassa tekniikka ja luonnontieteet olivat vahvasti edustettuina.
Ei se sitä tarkoita, etteivätkö nämä ihmiset kykenisi kriittiseen ajatteluun, mutta on ilmeistä, että matemaattisuus ja halu löytää syvempiä merkityksiä kulkevat käsi kädessä.
Eivätkö yleensä kaikki ihmiset pyri etsimään jotain syvempiä merkityksiä elämälleen? Olivat selitykset sitten enemmän tai vähemmän itse pureskeltuja. Eikö tämä ole kuitenkin ihan tavallinen osa ihmisluonnetta persoonallisuustyypistä riippumatta?
Miksipäs ei, jos siitä tulee hyvä fiilis. Itse uskon (varovaisesti) keijuihin, esim.