Mies haluaisi, että muutamme paikkaan, jossa minulle ei ole mitään
Hänelle siellä olisi työ, on hänellä tosin työ nykyisessä kaupungissammekin. Meillä molemmilla on täällä nykyisellä seudulla työpaikat, sukulaisia, ystäviä, ja olemme molemmat kotoisin täältä, joten kaikki tutut paikat ovat täällä, lähtien tutusta kampaajasta ja tutusta lääkäristä jne. Hän saisi nyt uuden työn satojen kilometrien päästä paikasta, josta minun on vaikea saada oman alan töitä. Olen tosin hoitovapaalla nyt, joten en ole töissä, mutta täällä nykyisellä paikkakunnalla minulla on kuitenkin oman alan työ johon palata ja josta tykkään. En tunne ketään läheltäkään sitä uutta paikkakuntaa ja kyseessä on aivan pieni kaupunki, joten en tiedä miten siellä edes tutustuisi oman henkisiin ihmisiin. Kai sieltä jotain harrastuksia löytyisi, mutta ei niitä joita harrastan täällä nyt. Miestä harmittaa kun en haluaisi muuttaa. Mitä tehdä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa lähteä yksin, koska hänelle elämä on nähtävästi enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. Ap lopettaa hoitovapaan, palaa töihin ja lapset menevät hoitoon. Isää voivat nähdä joka toinen viikonloppu tms. miten nyt sovittekin. Tärkeintä on, että jokainen saa sen, mikä itselle on tärkeintä eli mies uuden mielenkiintoisen työn, ap apua arkeen ja lapset hyvän koulun.
Ap:n elintaso saattaa tosin laskea jonkin verran, mutta tuskinpa kovi radikaalisti.
Tosin ap:lla täytyy olla aika eksoottisia harrastuksia ja harvinainen ammatti, kun mahdollisuuksia kumpaakaan ei uudelta paikkakunnalta löydy.
Olen kemiantekniikan DI. Kerro minulle mitä töitä teen paikkakunnalla, jossa ei ole yhtään tehdasta tai ole yliopistokaupunki, jossa on konsulttifirmoja tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa lähteä yksin, koska hänelle elämä on nähtävästi enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. Ap lopettaa hoitovapaan, palaa töihin ja lapset menevät hoitoon. Isää voivat nähdä joka toinen viikonloppu tms. miten nyt sovittekin. Tärkeintä on, että jokainen saa sen, mikä itselle on tärkeintä eli mies uuden mielenkiintoisen työn, ap apua arkeen ja lapset hyvän koulun.
Ap:n elintaso saattaa tosin laskea jonkin verran, mutta tuskinpa kovi radikaalisti.
Tosin ap:lla täytyy olla aika eksoottisia harrastuksia ja harvinainen ammatti, kun mahdollisuuksia kumpaakaan ei uudelta paikkakunnalta löydy.
Olen kemiantekniikan DI. Kerro minulle mitä töitä teen paikkakunnalla, jossa ei ole yhtään tehdasta tai ole yliopistokaupunki, jossa on konsulttifirmoja tms?
Saman kysymyksen kysyisin tuon kirjoittajalta, itse olen meteorologi ja alan töitä vain muutamissa kaupungeissa Suomessa. Ystäväni on yliopistotutkija, hän saa alan hommia vain yliopistokaupungeista, onneksi on alalla, jota opetetaan ja tutkitaan useammassa eri yliopistossa maassamme. Toinen ystäväni on lääkealaan erikoistunut lääkäri, ja töitä lähinnä lääkefirmoissa ja jossain tutkimuslaitoksessa, eli taaskin vain parilla paikkakunnalla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kommentoida mitä tekisi tilanteessani. Ap.
Anna miehen muuttaa ja jää sinä sinne missä asut. Ilman tukiverkkoja olisit täysin miehen armoilla ja onneton.
Eli suomeksi: Itse en muuttaisi paikkaan jossa en halua asua.Asia on meillekin ajankohtainen ja asunnonhaku käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä voit tietää, mikä on sinulle paras ratkaisu. Voit seurata miestäsi ja sanoa samalla hyvästi omalle urakehityksellesi. (Minä tein niin ja nykyään manaan omaa typeryyttäni, varsinkin kun miehestä tuli sittenkin lopulta eksä. En muuttanut kerran miehen työn vuoksi vaan aika monta kertaa. Lapsetkaan eivät ole muistelleet kovin kiitollisina jatkuvaa muuttamista.)
Voit myös ilmoittaa miehelle, että et halua muuttaa vieraalle paikkakunnalle. Sen jälkeen on kolme mahdollisuutta:
1) miehesi peruu muuttoaikeensa ja jää sinne, missä asutte nyt
2) avioliittonne muuttuu etäsuhteeksi, kun mies muuttaa yksin vierraalle paikkakunnalle
3) päätätte erota sovittamattomien ristiriitojen vuoksi ja miehesi muuttaa yksin uuden työn perässä.
On neljäskin vaihtoehto: Muutatte uudelle paikkakunnalle, mutta sinä olet työsi vuoksi viikot nykyisellä paikkakunnalla. Mies huolehtii viikolla lasten hoidot ja muut asiat uudella paikkakunnalla sikäläisten tukiverkkojen avustuksella.
Mahtaisiko tämä visio innostaa miestä, kun tulisikin koko pulla eikä pelkästään rusinat.
Pelkkä vaihtelunhalu on kyllä aivan järjetön syy hajottaa nykykuvio. Noin vaihtelunhaluinen mies ei ole satsauksen arvoinen muutenkaan, koska seuraavaksi kun työn vaihtaminen ei sammuttanutkaan tulta hännän alla, häntää lähdetään hieromaan vieraisiin.
Sitten on tietysti mahdollista, että miehellä on todellisuudessa parempiakin syitä hinkumiselleen, ja ne olisi syytä kartoittaa kunnolla. Ihan jo siksikin, että mies ei koe tulevansa jyrätyksi mielivaltaisesti.
Muutto työttömyyteen kuulostaa kannattamattomalta jo teoriassakin, koska kaikki toimenpiteet jotka kiristävät kotona olijan pinnaa, pitäisi olla lähtökohtaisesti nounou. Ei ole myöskään mitään takeita, että mies edes viihtyisi uudessa paikassaan.
Entisessä maailmassa tuostakin tilanteesta silti selvittäisiin voittajina, kun oli helppo taas lähteä seuraavaan paikkaan tai palata takaisin. Nykyisessä työllisyystilanteessa - ei, ei ja ei. En näe, miten selviäisitte muutosta voittajina. Sinä katkeroidut joka tapauksessa. Joten jos jonkun on pakko katkeroitua joka tapauksessa, niin miksi se olisit sinä, jolla on asiasyyt takanasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä voit tietää, mikä on sinulle paras ratkaisu. Voit seurata miestäsi ja sanoa samalla hyvästi omalle urakehityksellesi. (Minä tein niin ja nykyään manaan omaa typeryyttäni, varsinkin kun miehestä tuli sittenkin lopulta eksä. En muuttanut kerran miehen työn vuoksi vaan aika monta kertaa. Lapsetkaan eivät ole muistelleet kovin kiitollisina jatkuvaa muuttamista.)
Voit myös ilmoittaa miehelle, että et halua muuttaa vieraalle paikkakunnalle. Sen jälkeen on kolme mahdollisuutta:
2) avioliittonne muuttuu etäsuhteeksi, kun mies muuttaa yksin vierraalle paikkakunnalle
3) päätätte erota sovittamattomien ristiriitojen vuoksi ja miehesi muuttaa yksin uuden työn perässä.
On neljäskin vaihtoehto: Muutatte uudelle paikkakunnalle, mutta sinä olet työsi vuoksi viikot nykyisellä paikkakunnalla. Mies huolehtii viikolla lasten hoidot ja muut asiat uudella paikkakunnalla sikäläisten tukiverkkojen avustuksella.
Mahtaisiko tämä visio innostaa miestä, kun tulisikin koko pulla eikä pelkästään rusinat.
Tämä. Alat suunnitella, miten kivan pikkuasunnon laitat nyk. paikkakunnalle itsellesi ja miten mies ja lapset sitten kivasti asuvat siinä paremmassa talossa viikot keskenään. Onpa kiva sitten tulla perjantaina kotiin pitkän ajomatkan jälkeen, kun mies ja lapset ovat vastassa puhtaassa kodissa valmiin ruuan kanssa. Jää kivasti arki-iltoina aikaa omille jutuille. Ja tosiaan, autonkinhan tarvitse; ei joka viikko noin pitkää matkaa huonolla autolla viitsi ajaa. Katsoppas mies ku tässä on kiva Audi A4 quattro, jaksaa ajaa talvellakin joka viikko kotiiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP sanoi, että hänellä ei ole kokemusta hanttihommista, kuten kassatyöstä. Korkeakoulutetut mainitsevat harvemmin kassatyön mahdollisena työpaikkana.
Uusi paikkakunta voi tarjota myös mielenkiintoisia asioita! Jos vaihtoehdon tyrmää ajatustasolla, niin tuskin muuttamisesta löytää positiivisia asioita (parempi asunto, lasten harrastukset etc.).
En muuttaisi. Tosin aivan mahdollista olisi myös kokeilla sitä, että muuttaisitte, mutta sinä juuri olisit viikot töissä toisella paikkakunnalla. Tai miksei vaikka toisinkin päin, mutta minua kyllä houkuttaisi kuulla, mitä mieltä mies olisi lasten hoitamisesta yksin ilman tukiverkkoja, niin kuin sinä joutuisit tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP sanoi, että hänellä ei ole kokemusta hanttihommista, kuten kassatyöstä. Korkeakoulutetut mainitsevat harvemmin kassatyön mahdollisena työpaikkana.
Uusi paikkakunta voi tarjota myös mielenkiintoisia asioita! Jos vaihtoehdon tyrmää ajatustasolla, niin tuskin muuttamisesta löytää positiivisia asioita (parempi asunto, lasten harrastukset etc.).
Niin, aloittaja nimenomaan antoi ymmärtää ettei ole tehnyt töitä joihin voi ns. Päästä kuka vaan. Vaan nimenomaan jotain vaativampaa.
Mitä sellainen ihminen tekee paikkakunnalla jossa on kunnantalo, tk, koulu ja ässämarket, johon ehkä voisi työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi. Itse olen aikoinaan muuttanut miehen työn vuoksi pienelle paikkakunnalle. Tilanne oli erilainen, koska minullekin oli töitä. Sukulaiset ovat kaukana. Ystäviä ei juuri ole. Mies menetti työnsä eikä uutta työtä ole löytynyt. Lapset joutuvat muuttamaan muualle opiskelujen vuoksi, koska täällä ei kuin peruskoulu ja lukio.
Kyllä molempien pitää olla muuton kannalla ja on syytä miettiä asiat pitemmälle tulevaisuuteen. Mitä jos mies ei viihdykään uudessa työssä?
Ahdistaa vaan tämä tilanne. Mies käyttää hirveästi vaivaa muuton perustelemiseen. Hän keksii minulle joka päivä hyviä syitä muuton toteuttamiselle. Suurin osa niistä on järkisyitä, joita en pysty kiistämään. Mutta yhtään hyvää tunnesyytä hän ei ole keksinyt. Ja minua ahdistaa muuttoidea päivä päivältä enemmän. En halua järjen vuoksi asua paikassa jota tunnetasolla on tunne yhtään hyväksi paikaksi ja jossa ei ole minulle mitään sellaista, joka tuntuisi hyvältä. Joku vaikkapa rahansäästö ei tunnu hyvältä vaikka onkin fakta. Ap.
No luettele toki meillekin niitä järkisyitä. Ja sitten anna miehelle oma järkisyiden listasi kumottavaksi. Eipä hän siihen taida pystyä. Se, että toimit vaistolla, ei tee syitäsi järjettömiksi.
Entä miehen tunnesyyt? Mitkä ne ovat, ja miksi kaiken riskeeraaminen tuntuu hänestä niin hyvältä? Tuleeko hänelle miehekäs olo siitä, että retuuttaa perhettään perässään kuin taapero nallea korvasta?
Miksi tuossa säästyisi rahaa, jos tulevaisuudessa olet työtön?
Mitkä ovat miehen piilevät tunnesyyt? Eli kokeeko hän jäävänsä ulkopuoliseksi, jos sukusi on lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aloittaja nimenomaan antoi ymmärtää ettei ole tehnyt töitä joihin voi ns. Päästä kuka vaan. Vaan nimenomaan jotain vaativampaa.
Mitä sellainen ihminen tekee paikkakunnalla jossa on kunnantalo, tk, koulu ja ässämarket, johon ehkä voisi työllistyä.
Olen korkeakoulutettu, väitellyt. Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon ja siellä oman alan tutkimusryhmään assariksi, siksi ei ole kokemusta hanttihommista, lukioaikana en saanut kesätöitä vaikka hain. Nykyään en työskentele yliopistolla kuitenkaan enää. Mutta taustani vuoksi minua ei ehkä haluttaisi noihin mainitsemiisi paikkoihin töihin, eli arvasit tilanteen ihan oikein. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan loistava idea esittää miehelle. Hän ilmeisesti kuvittelee, että hän käy siinä uudessa paikassa työssä ja muuten arki luistaa vaimon hoitamana.
Itse en tuossa tilanteessa repisi elämää ihan palasiksi vain siksi, että mies haluaa vaihtelun vuoksi uuden työpaikan. Asia olisi ihan eri, jos mies jäisi kotipaikkakunnalla työttömäksi eikä uutta työtä olisi tiedossa, mutta sittenkin vain silloin, että uudella työpaikalla olisi myös itselle koulutusta vastaava työpaikka varma.
En muuttaisi. Pitäisi kiinni työpaikastani.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kommentoida mitä tekisi tilanteessani. Ap.
Mä hakisin eron. Sen jälkeen mies voi muuttaa ihan minne haluaa.
Pitäisi ajatella molempien elämää, jos olisin mieheni en kyllä ikinä yrittäisi sinua vastahakoisesti saada toiseen paikkaan. Varmasti häntä harmittaa, mutta jos et sinne halua muuttaa hänen pitäisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa vaihtelua. Tekis hyvää sullekki nähdä muutakin elämää. Rohkeasti muuttamaan!
Eihän tuossa ole mitään järkeä muttaa jonnekin pikkukaupunkiin, jossa ei ole töitä eikä aloittajan harrastusmahdollisuuksia. Hulluksihan siellä tulisi pitemmän päälle tai ainakin masentuisi.
Pitäähän sen paikkakunnan olla mieluinen. Muuttaisitko itse paikkakunnalle, jossa ei ole mitään mielenkiintoa sinulle?
Kertoo paljon miehestäsi.
Ajattelee vain itseään, ja odottaa sun mukautuvan.
Muistuttaa exääni.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ajatella molempien elämää, jos olisin mieheni en kyllä ikinä yrittäisi sinua vastahakoisesti saada toiseen paikkaan. Varmasti häntä harmittaa, mutta jos et sinne halua muuttaa hänen pitäisi ymmärtää.
Luulen, että pohjimmiltaan mieheni kuvittelee, että minulle riittää perhe ja koti ja siksi ei ymmärrä miksi itken jonkun oman alan työn perään. Hän ei taida oikeasti aivan ymmärtää että urani on minulle tärkeä, vaikka väittääkin ymmärtävänsä. Ap.
Normaali työssäkäyntialue on 80km. Esim. pääkaupunkiseudulla työmatkat kestävät helposti yli tunnin, jos joutuu vaihtamaan kulkuvälinettä... AMK-tutkinto/ammattitutkinto ja työkokemusta, niin kyllä mahdollisuuksia voi löytyä, jos on avoin uusille haasteille :)
En oikein usko, että pystyisin etäsuhteeseen kun on lapsiakin. Eli jos mies lähtisi ja minä jäisin, niin eroa se varmaan tarkoittaisi. Sääli vaan, että lapsemme on miehelle erittäin tärkeitä ja rakkaita ja iso osa hänen elämän sisältöä. Ap.