Miksi mediassa ja keskustelupalstoilla kauhistellaan aina Amanda Aholan kaltaisia tapauksia, mutta harvemmin ihmisiä, jotka muokkaavat itsensä plastiikkakirurgialla leopardin tai yksisarvisen näköiseksi?
Tämä on asia, jota olen kummastellut niin kauan, kuin näitä Amanda Aholoita on alkanut näkyä lehtien palstoilla.
Usein nämä kritisoivat ja kauhistelijat kauhistelevat Amandan näköisissä plastiikkakirurgian taidonnäytteissä sitä, kuinka nättejä nämä Amandat ovat olleet ennen leikkauksia. Eli toisin sanoen jos olet ruma, kauneusleikkaukset ovat ok? Vai mikä tuossa on pointtina, että otetaan esille se, kuinka kaunis on ollut ennen leikkauksia ja että kuinka suuren virheen teki, kun meni pilaamaan kauneutensa? Se vasta pinnallista on, jos oikeasti pitäisi olla tekemättä itselleen asioita vain muiden mielipiteiden vuoksi. Ulkopuolisetko sen määrittelevät, miltä kukakin saa näyttää?
Yhteiskunnassammehan on tietyt kauneusihanteet, mutta kuinka moni niihin sopii ilman "rumentavia" kauneusleikkauksiakaan? Moni on kauneusihanteiden ulkopuolella jo ihan luomuna.
Mediassa kauhistellaan usein nimenomaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat tehneet itsestään "hottiksen" eli yliampunut naiselliset piirteensä. Miksi on enemmän väärin ja paheksuttavaa, että yliampuu ulkonäkönsä muistuttamaan barbie-nukkea kuin vaikkapa lohikäärmettä tai tiikeriä? On paljon ihmisiä, jotka muokkaavat ulkonäkönsä esim. koko vartalon peittävillä tatuoinnella, asentavat päähänsä sarvi-implantteja. Usein barbieksi plastiikkakirurgian avulla itsensä muokkaavia myös kauhistellaan terveysriskien vuoksi, mutta kuinka monet kauhistelevat samalla tavoin lohikäärmeeksi itsensä muokannutta, jolla on implantoitu sarvet päähän? Millä tavalla sarv-implantit olisivat vähemmän riskialtis toimenpide?
Onko niin, että ihmisbarbien kauhistelijat eivät todellisuudessa kauhistele itse operaatiota tai sitä, että on ollut "nätti aiemmin" ja pilannut ulkonäkönsä, vaan sitä, että ihmisbarbiet muistuttavat niistä ominaisuuksista, jotka tekevät naisesta kauniin ja seksuaalisesti vetovoimaisen? Ei ihmisbarbie välttämättä ole ollenkaan onnistunut versio kauniista naisesta, mutta se nimenomaan vain muistuttaa siitä, mitkä piirteet ovat naisellisia ja kauniita, kun ne pysyvät maltillisina. Ja koska kauneus on yhteiskunnassamme tavoiteltua, se myös herättää aina paheksuntaa niiden taholta, jotka eivät koe pystyvänsä itse koskaan sopimaan näihin ihanteisiin ja se taas aiheuttaa alemmuudentunteita.
On aina yhtä ärsyttävää lukea iltalehtien artikkeleiden kommenttiosiota, kun kirjoittajien todelliset tuntemukset näkyvät niin selvästi. Ihmisbarbieita paheksuvat naiset eivät koskaan olisi yhtä kiinnostuneita paheksumaan jotakuta, joka on tehnyt itsestään vaikkapa sen lohikäärmeen.
Kommentit (27)
Ihmisbarbien kauhistelu kiinnostaa, mutta se ei, että etsittäisiin syitä kauhisteluun?
ap
Ai? Mulla taas on semmoinen mielikuva, että nimenomaan näitä leopardi- ja liskoihmisiä kauhistellaan ja arvostellaan oikein urakalla. Niitä varten taitaa olla ihan omia sivustojaan - nimenomaan sitä kauhistelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Mulla taas on semmoinen mielikuva, että nimenomaan näitä leopardi- ja liskoihmisiä kauhistellaan ja arvostellaan oikein urakalla. Niitä varten taitaa olla ihan omia sivustojaan - nimenomaan sitä kauhistelua varten.
Aika pitkään ollaan kauhisteltu ihan vain näitä itsestään "hottikseksi" muokanneita.
En ymmärrä mitään tällaista, oli kyse sitten itsensä leopardiksi muuttamisesta, taikka barbiksi.
Sen ymmärrän, jos jollakin on hirvittävän kokoisen lepattavat korvat, että ne haluaa operoida ns. näteimmiksi jne.
Palovammauhrien ja muiden onnettomuuksien uhrien kauneuskirurgia on ok.
Minulla on nenässä hassu kyhmy, ja nenänpäässä kulkee viiva (samalla tavalla kuin koiralla) mikä onkin aika yleistä.
En silti koskaan operoisi näitä pois. Ainoa mitä haluaisin, olisi tuuheammat hiukset. En silti vetäisi övereitä, ja hankkisi itselleni lattiaan asti ulottuvaa paksua lettiä. Kohtuus kaikessa.
Ja jos kommenttiosion viesteihin on luottamista, niin harva mies edes pitää naiselliset piirteensä yliampuneita ihmisbarbieita seksikkäinä vaan päinvastoin niin hirveän vastenmielisinä. Eikö tämä kerro siitä, että nämä miehet kuvittelevat olevansa jossain valta-asemassa, jossa voivat määrätä, miltä kukakin nainen saa näyttää ilman kauhisteluja? "Pilasi kauneutensa, yhyy, emme enää pidä häntä kauniina, virheen teki!" Ei, nimenomaan ei tehnyt virhettä, vaan teki juuri niin kuin itse halusi tehdä.
ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitään tällaista, oli kyse sitten itsensä leopardiksi muuttamisesta, taikka barbiksi.
Sen ymmärrän, jos jollakin on hirvittävän kokoisen lepattavat korvat, että ne haluaa operoida ns. näteimmiksi jne.
Palovammauhrien ja muiden onnettomuuksien uhrien kauneuskirurgia on ok.
Minulla on nenässä hassu kyhmy, ja nenänpäässä kulkee viiva (samalla tavalla kuin koiralla) mikä onkin aika yleistä.
En silti koskaan operoisi näitä pois. Ainoa mitä haluaisin, olisi tuuheammat hiukset. En silti vetäisi övereitä, ja hankkisi itselleni lattiaan asti ulottuvaa paksua lettiä. Kohtuus kaikessa.
Miksi et ymmärrä? Etkö sinä ymmärrä, että yhteiskuntamme ihanteet eivät ole absoluuttinen totuus sille, millainen ihmisen tulisi olla? Eikö jokainen saa näyttää ja tehdä keholleen mitä haluaa?
Jotkut nauttii överistä ulkonäöstä, sallittakoon se heille. Mikä oikeus minulla on päättää, miltä muiden ihmisten pitäisi näyttää?
Eikö tämän päivän suvaitsevaisessa yhteiskunnassamme tulisi katsoa suopeammin myös ihmisbarbieita? Millä tavalla on enemmän väärin kokea syntyneensä väärän näköiseen kehoon kuin väärään sukupuoleen? On ihan ok, että joku tietää jo lapsesta asti, että ei ole oikeasti tyttö vaan poika ja aikuisällä alkaa muuttaa sukupuoltaan, mutta sitten jostain kumman syystä onkin psykiatrin tarpeessa oleva aivoton sekopää, jos tietää jo lapsesta asti, että on syntynyt väärän näköiseksi?
ap
Koska se olisi muunlajisten syrjimistä! Laji on oma valinta. Kuten sukupuolikin, koska vagina ja penis ovat pohjimmiltaan sosiaalisia konstruktioita.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kaikkia kauhistellaan ihan yhtä lailla. Enemmän tässä varmaan hankaa se, että nää leidit tekee itsestään kamalan näköisiä. Ei monella ole sanomista, jos kauneusleikkaukselle on terveydellinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kaikkia kauhistellaan ihan yhtä lailla. Enemmän tässä varmaan hankaa se, että nää leidit tekee itsestään kamalan näköisiä. Ei monella ole sanomista, jos kauneusleikkaukselle on terveydellinen syy.
Miksi kenenkään tulisi näyttää sellaiselta, mikä miellyttäisi suurinta osaa ihmisistä? Eiköhän nämä ihmiset muokkaa itseään omien ihanteidensa mukaisiksi, miksi heitä pitäisi kiinnostaa se, mitä juuri sinä heistä ajattelet?
ap
Jotenkin tekopyhää, että ihmiset jotka jauhavat jatkuvasti samoja fraaseja "antaa kaikkien kukkien kukkia" eivät kuitenkaan itse anna, vaan kokevat oikeudekseen määritellä sen, miltä muiden tulisi näyttää ja kauhistelevat, kun joku haluaakin näyttää sellaiselta, mikä ei heitä itseään miellytä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näillä muokkaajilla on MIELENterveydellinen syy? Eikö se ole riittävä syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näillä muokkaajilla on MIELENterveydellinen syy? Eikö se ole riittävä syy?
Amanda on käynyt psykiatrilla ja saanut psyykkisesti terveen paperit.
En tiedä miksi barbielookia arvostellaan enemmän, mutta mulla on outo viehtymys ja kiinnostus näihin "kissaihmisiin" :D en tiedä mistä kumpuaa. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että kukin tyylillään, ja parempi että nimenomaan sillä omalla tyylillään. Jos oma tyylii on Barbie niin olkoon. Olen siis itse täysin tatuoimaton, lävistämätön ja implantiton, ja itseasiassa aika klassinen. Mutta onko näin koska oikeasti pidän omasta klassisesta tyylistäni, vai siksi että pelkään arvostelua niin paljon? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi barbielookia arvostellaan enemmän, mutta mulla on outo viehtymys ja kiinnostus näihin "kissaihmisiin" :D en tiedä mistä kumpuaa. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että kukin tyylillään, ja parempi että nimenomaan sillä omalla tyylillään. Jos oma tyylii on Barbie niin olkoon. Olen siis itse täysin tatuoimaton, lävistämätön ja implantiton, ja itseasiassa aika klassinen. Mutta onko näin koska oikeasti pidän omasta klassisesta tyylistäni, vai siksi että pelkään arvostelua niin paljon? En tiedä.
Ensimmäinen fiksu kommentoija.
ap
Eiköhän se yksinkertainen syy ole se, että niitä eläinmuokkaajia on niin häviävän vähän. Onko Suomessakaan yhtään? Näitä seksinukketapauksia on runsaasti ja ihan kotimaassakin eli tulee niin kuin lähemmäksi. Ja todellakin kauhistellaan niitä kissaihmisiäkin, jopa vielä enemmän jos vaan silmiin osuu.
Jatkan vielä, että ihmisbarbieita kommentoivat miehetkään tuskin jaksaisivat kommentoida niin tunteikkaana jotakuta miestä, joka on muokannut itsensä muistuttamaan lohikäärmettä.
ap