Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mediassa ja keskustelupalstoilla kauhistellaan aina Amanda Aholan kaltaisia tapauksia, mutta harvemmin ihmisiä, jotka muokkaavat itsensä plastiikkakirurgialla leopardin tai yksisarvisen näköiseksi?

Vierailija
06.04.2018 |

Tämä on asia, jota olen kummastellut niin kauan, kuin näitä Amanda Aholoita on alkanut näkyä lehtien palstoilla.

Usein nämä kritisoivat ja kauhistelijat kauhistelevat Amandan näköisissä plastiikkakirurgian taidonnäytteissä sitä, kuinka nättejä nämä Amandat ovat olleet ennen leikkauksia. Eli toisin sanoen jos olet ruma, kauneusleikkaukset ovat ok? Vai mikä tuossa on pointtina, että otetaan esille se, kuinka kaunis on ollut ennen leikkauksia ja että kuinka suuren virheen teki, kun meni pilaamaan kauneutensa? Se vasta pinnallista on, jos oikeasti pitäisi olla tekemättä itselleen asioita vain muiden mielipiteiden vuoksi. Ulkopuolisetko sen määrittelevät, miltä kukakin saa näyttää?
Yhteiskunnassammehan on tietyt kauneusihanteet, mutta kuinka moni niihin sopii ilman "rumentavia" kauneusleikkauksiakaan? Moni on kauneusihanteiden ulkopuolella jo ihan luomuna.

Mediassa kauhistellaan usein nimenomaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat tehneet itsestään "hottiksen" eli yliampunut naiselliset piirteensä. Miksi on enemmän väärin ja paheksuttavaa, että yliampuu ulkonäkönsä muistuttamaan barbie-nukkea kuin vaikkapa lohikäärmettä tai tiikeriä? On paljon ihmisiä, jotka muokkaavat ulkonäkönsä esim. koko vartalon peittävillä tatuoinnella, asentavat päähänsä sarvi-implantteja. Usein barbieksi plastiikkakirurgian avulla itsensä muokkaavia myös kauhistellaan terveysriskien vuoksi, mutta kuinka monet kauhistelevat samalla tavoin lohikäärmeeksi itsensä muokannutta, jolla on implantoitu sarvet päähän? Millä tavalla sarv-implantit olisivat vähemmän riskialtis toimenpide?

Onko niin, että ihmisbarbien kauhistelijat eivät todellisuudessa kauhistele itse operaatiota tai sitä, että on ollut "nätti aiemmin" ja pilannut ulkonäkönsä, vaan sitä, että ihmisbarbiet muistuttavat niistä ominaisuuksista, jotka tekevät naisesta kauniin ja seksuaalisesti vetovoimaisen? Ei ihmisbarbie välttämättä ole ollenkaan onnistunut versio kauniista naisesta, mutta se nimenomaan vain muistuttaa siitä, mitkä piirteet ovat naisellisia ja kauniita, kun ne pysyvät maltillisina. Ja koska kauneus on yhteiskunnassamme tavoiteltua, se myös herättää aina paheksuntaa niiden taholta, jotka eivät koe pystyvänsä itse koskaan sopimaan näihin ihanteisiin ja se taas aiheuttaa alemmuudentunteita.

On aina yhtä ärsyttävää lukea iltalehtien artikkeleiden kommenttiosiota, kun kirjoittajien todelliset tuntemukset näkyvät niin selvästi. Ihmisbarbieita paheksuvat naiset eivät koskaan olisi yhtä kiinnostuneita paheksumaan jotakuta, joka on tehnyt itsestään vaikkapa sen lohikäärmeen.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se yksinkertainen syy ole se, että niitä eläinmuokkaajia on niin häviävän vähän. Onko Suomessakaan yhtään? Näitä seksinukketapauksia on runsaasti ja ihan kotimaassakin eli tulee niin kuin lähemmäksi. Ja todellakin kauhistellaan niitä kissaihmisiäkin, jopa vielä enemmän jos vaan silmiin osuu.

Tietenkin niitä on vähemmän, koska suurin osa ihmisistä haluaa muistuttaa kuitenkin sitä lajia kuin mitä oikeasti ovatkin. En kuitenkaan usko, että eläimiksi itsensä muokkaavia paheksuttaisi samalla tavalla kuin barbieksi itseään muokkaavia, sillä barbieksi itsensä muokkaavat haluavat korostaa nimenomaan vallalla olevia ihanteitamme, jotka luonnollisesti herättävät ihmisissä suuria henkilökohtaisia tunteita muistuttaen niistä ominaisuuksista (toki yliammuttuina) jotka tekevät naisesta naisen.

ap

Vierailija
22/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten itsekin tahdot korostaa: "jokainen saa tehdä kuten haluaa", myös sanoa todellisen mielipiteensä. Vapaus ei koske ainoastaan Amandaa ja muita hänenlaisiaan. Ei kannata odottaa että muiden reaktiot olisivat sellaisia kuin itse toivoo. Ilkeä ei toki tarvii olla, mutta Amandan ulkonäkö ei miellytä kaikkia, eikä kaikki mielipiteet hänestä miellytä kaikkia. 

Vierailija
24/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Mulla taas on semmoinen mielikuva, että nimenomaan näitä leopardi- ja liskoihmisiä kauhistellaan ja arvostellaan oikein urakalla. Niitä varten taitaa olla ihan omia sivustojaan - nimenomaan sitä kauhistelua varten.

Ketä esimerkiksi? Misseistä kauhistellaan jokaista jolla on edes silarit, saati sitten huulitäytteet.

Vierailija
25/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuo pantterit, yksisarviset ja barbiet ovat ihan samalla viivalla. En tosin viitsi kauhistella koska lienee selvää, että ovat todella marginaaliryhmä jolla on pahoja ongelmia. Sen sijaan jotenkin kauhistuttaa ihmiset jotka pilaavat naamansa liian monella "tavallisella" kauneusleikkauksella.

Vierailija
26/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten itsekin tahdot korostaa: "jokainen saa tehdä kuten haluaa", myös sanoa todellisen mielipiteensä. Vapaus ei koske ainoastaan Amandaa ja muita hänenlaisiaan. Ei kannata odottaa että muiden reaktiot olisivat sellaisia kuin itse toivoo. Ilkeä ei toki tarvii olla, mutta Amandan ulkonäkö ei miellytä kaikkia, eikä kaikki mielipiteet hänestä miellytä kaikkia. 

Olisiko sinusta myös ok jos saisi tietää, että sinun ulkonäköäsi kauhisteltaisiin selkäsi takana esim. työpaikkasi taukotiloissa?

Vierailija
27/27 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinusta myös ok jos saisi tietää, että sinun ulkonäköäsi kauhisteltaisiin selkäsi takana esim. työpaikkasi taukotiloissa?

Eihän se kiva ole. Mutta minkäs teet. Se että näin käy, on kuitenkin paljon todennäköisempää silloin kun ulkonäössä on jotain tavallisesta poikkeavaa, etenkin jos se on itse aiheutettua.