Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensi kesän hääkutsut taas saapunut...

Vierailija
06.04.2018 |

Olen ehkä hirveä ihminen, mutta en voi sille mitään että en vaan jaksa häitä. Muutama ystävä menee kesällä naimisiin ja kolmas ensi syksynä. Tiedossa olisi häiden lisäksi kahdet polttarit. Mua ei vaan millään kiinnosta, vaikka ovat mulle muuten tosi rakkaita ystäviä. Kahdet häistä on juuri ihanasti heinäkuussa, jolloin minulla on kesäloma. Voin sanoa että en tule tuhlaamaan kahta viikonloppua kesälomastani näihin häihin. Nyt mietin vain miten kieltäydyn ystävällisesti toisista. Onko muilla samoja ajatuksia?

Kommentit (248)

Vierailija
201/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en oo päässyt yli kahteen vuoteen häihin. Rakastan häitä ja odotankin koko ajan että joku kavereista menis naimisiin. Valitettavasti vaan rupee noi naimattomat kaverit oleen jo vähissä ja näyttää vähän siltä että ne on mun häät mitä seuraavaksi juhlitaan 😄

Vierailija
202/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en pääse häihin, vaikka kuinka haluaisin! Kaveripiirini ei ole mikään maailman laajin, mutta siinäkin suurin osa pysyttelee jatkuvasti sinkkuna tai ei halua mennä naimisiin - tai ainakaan pitää häitä. Eräällä opiskelukaverillani oli viime vuonna häät, mutta hänkään ei kutsunut ketään opiskeluporukastamme, koska kuulemma jo muu kaveripiiri sekä lähisuku oli niin laaja. Muutama serkkuni on mennyt naimisiin, mutta vihkiminen tapahtui maistraatissa eikä juhlia pidetty.

Kai minulla on vain huono tuuri tämän asian kanssa. Tiedän, ettei ketään voi vaatia menemään naimisiin, eikä häitä todellakaan tarvitse pitää, jos ei halua - mutta olisi niin kiva päästä suunnittelemaan rakkaan kaverin polttareita ja juhlistaa hänen häitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka ei ole tullut mihinkään juhliini 15 vuoteen. Kaikkiin olen kutsunut ja niitä on monia.

Nyt hän pitää kesällä omat 40-vuotisjuhlat ja ilmoitin etten pääse. Suuttui selvästi ja kauhisteli itku kurkussa puhelimessa että tosi moni ei pääse. En ala arvailemaan miksi ei pääse mutta ei hän soittele tai pidä yhteyttä juuri muihin kuin ydinperheeseensä joten siinä saattaa olla syitä, ei ystävyys elä ellei sitä yhtään hoida.

Että on siinä perää.

Haluaisitko sinä kutsumasi ihmiset kanssasi juhlimaan? Häät on tosi tärkeä juhla. Elämässäsi riittää kesiä. Kyllä sillä on väliä jätätkö ystävien juhlat väliin, ei se ole vain palstan väärinymmärtäjien teoria.

Ei mukaan ole aina huvittanut kun kuumimman hääbuumin aikaan oli koko ajan polttareita ym. Jos oli päällekkäisyyksiä niin vein sitten edes polttarikalun teatteriin/syömään. Ystävät ovat mulle tärkeitä.

Vierailija
204/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ylipäänsä sosiaalinen jos et kestä laajaan ystäväpiiriin väistämättä kuuluvia asioita kuten hääkutsuja?

Vierailija
205/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hääkutsut on saapunut". Hohhoijaa, tiedän tuon perusteella vähän liikaakin aloittajasta.

Vierailija
206/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä murheet. Miksi ystäviä on ihmisillä, jotka eivät ystäviä ansaitsisi?

T: Täysin ystävätön ja kaveriton

Vierailija
207/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keski-ikäinen ja olen päässyt häihin vain 2  kertaa elämäni aikana, joista toinen oli ollessani 8v. Oma lähipiiri on hyvin pieni eli 9 henkeä, jos lasken sisarukseni mukaan.

1 meni naimisiin, mutta teki sen maistaarissa, eikä ole ehtinyt kummankaan puoliskon työkiireiltä pitämään minkäänlaisia juhlia.

1 on kihloissa, mutta ei ole kiinnostunut naimisiin menemisestä. Ehkä joskus 5 vuoden päästä voi olla toista mieltä.

1 oli jo naimisissa tavatessamme.

1 seurustelee vakavasti, mutta edes kihlat eivät ole vielä ajankohtaiset. 

5 on sinkkuja, joista ainakin 2 on tietoisesti myös päättänyt pysyä sinkkuna.

6 asuu ulkomailla, osa hyvinkin kaukana, joten mahdollinen häihin meneminen olisi taloudellisesti iso keikaus. Menisin tosin silti, jos kutsu tulisi, on sen verran läheisistä ihmisistä kyse.

Miten teillä riittää niin paljon läheisiä, että aina joutuu ravaamaan häissä?? Ihan aidosti olen ihmeissäni asiasta.

Vierailija
208/248 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tavaraa ei koskaan tarvita, mutta häämatkaa voitte halutessanne avustaa tilillemme....

jotenkin sitä toivoisi, että joku pareista keksisi vihdoin jotakin muuta.

Aina tuo ihan sama fraasi eri muodossa: ei tarvita mitään lahjoja paitsi rahaa ”häämatkaa varten”, niiivvvvarrrmaan.

Kuinka moni rahaa häämatkatilille pyytävistä oikeasti lähtee niillä rahoilla sinne häämatkalle?

Kerrotko missä muodossa tuon saman asian saa ilmaista? Itse olen menossa naimisiin parin vuoden päästä, ja siihen mennessä pitäisi ilmeisesti keksiä sellainen muoto, joka ei loukkaa ketään. Tavaraa kun ei tarvita.

Vierailija
209/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä viimeksi v. 2012, ja sitä ennen 2011. Haluaisin niin kovasti häihin, mutta kukaan ei järjestä :D Serkkuja mulla on vain muutama, ja muut lähisukuun kuuluvat nuoret ei joko usko avioliittoon, tai sitten muuten vaan hannailee. Kaveripiirin miehet ja naiset suurimmaksi osaksi sinkkuja.

Oh the struggle!

Vierailija
210/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tavaraa ei koskaan tarvita, mutta häämatkaa voitte halutessanne avustaa tilillemme....

jotenkin sitä toivoisi, että joku pareista keksisi vihdoin jotakin muuta.

Aina tuo ihan sama fraasi eri muodossa: ei tarvita mitään lahjoja paitsi rahaa ”häämatkaa varten”, niiivvvvarrrmaan.

Kuinka moni rahaa häämatkatilille pyytävistä oikeasti lähtee niillä rahoilla sinne häämatkalle?

Kerrotko missä muodossa tuon saman asian saa ilmaista? Itse olen menossa naimisiin parin vuoden päästä, ja siihen mennessä pitäisi ilmeisesti keksiä sellainen muoto, joka ei loukkaa ketään. Tavaraa kun ei tarvita.

Ilmoitatte vain, että ei lahjoja, niin sillähän se asia on selvä. Eihän häitä lahjojen takia pidetä, vaan juhlitaan sitä, että lupaudutte toisillenne loppuelämäksi. 

Vierailija
211/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan pyytäminen ei ole sopivaa missään muodossa, etenkään kutsussa. Siinä kohtaa kun ihmiset ilmoittautuvat häihin, he saattavat kysyä lahjatoivomuksia. Tässä kohtaa voit sanoa, että ei ole mitään erityisiä toivomuksia kun kaikki kodin tarpeet on jo ehditty hankkia. Edelleenkään et sano toivovasi rahaa, koska se on yksinkertaisesti epäkohteliasta ja moukkamaista. Voit lisäksi korostaa sitä, että teille on tärkeintä että läheiset pääsevät juhlimaan tärkeää päivää kanssanne.

Fiksut ja jopa tollommatkin ihmiset osaavat antaa rahaa lahjaksi ihan pyytämättä. Osa näistä, jotka muuten antaisivat rahaa, eivät halua antaa rahaa jos sitä pyydetään. Älä siis pyydä.

Vierailija
212/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin kyllä menisin vaikka kauemmaksi, jos voisin majoittua siellä hotelliin ja hääpaikka olisi siinä lähellä. Hääparin pitäisi tosin miettiä kaukaa tulevia, jos juhlapaikka on kaukana kaikesta eikä mitään kuljetuksia ole varattu. Ei ole kiva kysellä illan aikana muilta vierailta, saako jossain vaiheessa kyydin hotellille vai pitääkö tilata taksi monen kymmenen kilometrin päähän. Tuollaisetkin häät on tullut nähtyä.

Sen sijaan polttarit on ihan turhanpäiväisiä, sellaisten takia en matkustaisi toiselle paikkakunnalle. Kaikkein pahinta olisi olla morsiusneito, joka joutuu käyttämään viikkoja toisten häiden järjestelyyn.

Itse menin naimisiin ihan salassa ilman mitään etukäteisilmoittelua tai yhtään vierasta. Tuo tuntuu edelleen parhaalta ratkaisulta.

Vierailija
213/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näissä tilanteissa vähän laittaa miettimään miten tärkeä ystävyys silloin oikein on. Itse, etenkin törkeiden ystävien kohdalla itkisin jos en saisi kutsua sillä haluan olla siellä jakamassa tämän heidän onnen päivänsä. Ellei taustalla sitten ole jonkin sortin kateus kun se ei ole vielä omalla kohdalla. Mutta omalla kohdallani kun tarkoituksella omistan pienen ystäväpiirin on asiat näin. Jos omaa monia ja kaikki on menossa naimisiin ja joka kesä on häitä niin silloin en kyllä ihmettele jos jossain vaiheessa alkaa tulla raja vastaan. Mutta silloinkin riippuu vaan siitä miten tärkeitä ne ystävät todella sitten ovat.

Vierailija
214/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tuntemuksesi täysin ap. Yksi kutsu, mutta kai se on mentävä, kun kyseessä veljen häät. Muuten jättäisin väliin surutta. Ei pahalla hääpareja kohtaan, heille kaikkea hyvää, mutta itse olen vaan sen tyyppinen ihminen, joka ei nauti vähäänkään vieraana olemisesta.

Vierailija
215/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on pääasiassa helvetin laiskoja ja itsekkäitä. Juhlien järjestämisessä on iso homma, ja vaikka kaikki on valmiina ja kyseessä hyvä ystävä tai läheinen ihminen, naristaan ettei viitsi ajaa 50:ntä kilometriä hääpaikalle tms... Mun mielestä helvetin loukkaavaa. Yleensä nää on ne samat ihmiset, jotka ei ole koskaan järjestäneet itse mitään juhlia, eivätkä ymmärrä mikä järjestäminen niissä on, eivätkä ole kokeneet  sitä miltä tuntuu kun ihmiset eivät tule juhliin. 

Vierailija
216/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on pääasiassa helvetin laiskoja ja itsekkäitä. Juhlien järjestämisessä on iso homma, ja vaikka kaikki on valmiina ja kyseessä hyvä ystävä tai läheinen ihminen, naristaan ettei viitsi ajaa 50:ntä kilometriä hääpaikalle tms... Mun mielestä helvetin loukkaavaa. Yleensä nää on ne samat ihmiset, jotka ei ole koskaan järjestäneet itse mitään juhlia, eivätkä ymmärrä mikä järjestäminen niissä on, eivätkä ole kokeneet  sitä miltä tuntuu kun ihmiset eivät tule juhliin. 

En järjestä itse mitään, koska se ei ole mun juttu, en kutsu ketään, koska se ei ole mun juttu. En myöskään osallistu, koska sekään ei ole mun juttu. En siis odota keneltäkään yhtään mitään. Missä se ongelma on?

Vierailija
217/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En järjestä itse mitään, koska se ei ole mun juttu, en kutsu ketään, koska se ei ole mun juttu. En myöskään osallistu, koska sekään ei ole mun juttu. En siis odota keneltäkään yhtään mitään. Missä se ongelma on?

Varmaan just siinä, ettet tajua kuinka itsekäs olet. Ei sulla varmaan ole kavereitakaan, jos todella olet tuollainen. Mutta se ei varmaan ole sulle ongelma. 

Vierailija
218/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan pyytäminen ei ole sopivaa missään muodossa, etenkään kutsussa. Siinä kohtaa kun ihmiset ilmoittautuvat häihin, he saattavat kysyä lahjatoivomuksia. Tässä kohtaa voit sanoa, että ei ole mitään erityisiä toivomuksia kun kaikki kodin tarpeet on jo ehditty hankkia. Edelleenkään et sano toivovasi rahaa, koska se on yksinkertaisesti epäkohteliasta ja moukkamaista. Voit lisäksi korostaa sitä, että teille on tärkeintä että läheiset pääsevät juhlimaan tärkeää päivää kanssanne.

Fiksut ja jopa tollommatkin ihmiset osaavat antaa rahaa lahjaksi ihan pyytämättä. Osa näistä, jotka muuten antaisivat rahaa, eivät halua antaa rahaa jos sitä pyydetään. Älä siis pyydä.

Kiitos hyvästä vastauksesta! Miten muuten toimitaan sellaisessa tilanteessa, jossa parilla on lahjalista jenkkityyliin? Kyselläänkö parilta vasta kutsun saapumisen jälkeen lahjatoiveista erikseen vai merkitäänkö lahjalistan liike jo kutsuun?

Vierailija
219/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan just siinä, ettet tajua kuinka itsekäs olet. Ei sulla varmaan ole kavereitakaan, jos todella olet tuollainen. Mutta se ei varmaan ole sulle ongelma. 

En ole se keneltä kysyt, mutta tuleeko yllätyksenä, että ihmiset ovat erilaisia? Kyllä ihminen voi olla itsekäs ja hänellä on siihen oikeus. Saa toki loukkaantua, mutta miksi tuhlata energiaa sellaiseen? Jos itse odottaa ymmärrystä, voi sitä yrittää ymmärtää myös toista näkökulmaa vai mitä. Minulla ainakin on ystäviä, mutta jos juhlimme, juhlimme pienellä porukalla valmiissa pöydässä, usein ravintolassa. Jos ei jollain ystäviä olisikaan, mitä se on sinulta pois? Oikeasti. Mietipäs sitä.

Vierailija
220/248 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ymmärryksestä ja kysymästä. On mulla ystäviä, mutta minun kaltaisia, jotka arvostaa samanlaisia juttuja ja mua tällaisenä kuin olen. Ja ei, ei mulle ole ongelma se, mitä muut musta ajattelee, ehkä se sitten tekee musta itsekkään. Olkoon näin.