Ensi kesän hääkutsut taas saapunut...
Olen ehkä hirveä ihminen, mutta en voi sille mitään että en vaan jaksa häitä. Muutama ystävä menee kesällä naimisiin ja kolmas ensi syksynä. Tiedossa olisi häiden lisäksi kahdet polttarit. Mua ei vaan millään kiinnosta, vaikka ovat mulle muuten tosi rakkaita ystäviä. Kahdet häistä on juuri ihanasti heinäkuussa, jolloin minulla on kesäloma. Voin sanoa että en tule tuhlaamaan kahta viikonloppua kesälomastani näihin häihin. Nyt mietin vain miten kieltäydyn ystävällisesti toisista. Onko muilla samoja ajatuksia?
Kommentit (248)
Jätä kaikki polttarit väliin, käy vaan kirkossa, (jos siis on kirkkovihkiminen).
Kiität kohteliaasti kutsusta ja vastaat, että valitettavasti olet estynyt tulemasta. Syitä ei tarvitse esittää. Samoin polttareiden osalta.
Sitten ihmetellään palstalla kun ystävät kaikkoaa.
Jaa miksiköhän.
”En halua käyttää aikaani heihin.”
Ota lomamatka just noille juhlapäiville, ei tarttee silloin selitellä mitään.
Nyt äkkiä varaamaan hääviikolle luomenpoistoa tai matkaa.
Itse lähinnä harmittelin kun kukaan tuttu ei ole menossa naimisiin. Mutta eipä noihin häihin mikään pakko ole mennä jos ne ei ole oma juttu.
Mun tuttavalla oli yhtenä kesänä omat ja neljän ystävänsä häät. Hän sanoi että ei jaksaisi, mutta kaikkiin osallistui silti. Pitivät yhteispolttarit illanistujaisten merkeissä ja sit häissä osa porukasta oli vain alun ja syönnin ja sitten lähtivät pois.
Jep! Eihän se ole pakko mennä. Tietysti jos on hyvä ystävä kyseessä, niin olisi se kohteliasta esittää joku syy miksi ei pääse. Polttaritkin on sovittu niin että yhdessä katsottiin mikä päivä varmasti sopii kaikille.... Mutta joo, joku syy on keksittävä että ainakin ne toiset häät jätän käymättä.
Ja sitten perinteinen tahalleen väärinymmärtäjä löytyy aina: "Sitten ihmetellään palstalla kun ystävät kaikkoaa." :D
AP
Jep, tajuan tunteen. Olen vähän päälle kolmekymppinen ja viimeiset viisi vuotta on joka kesä ollut useammat häät juhlittavana. Ensi kesälle ei ole vielä tullut yhtäkään kutsua, joten olen toiveikas sen suhteen, että ensimmäinen kierros alkaisi olla tässä... Olen iloinen jokaisen avioon päätyneen parin puolesta, mutta en haluaisi käyttää kesän harvoja vapaita viikonloppujani jossain Keuruun kirkonmäellä.
No ei ne ystävät sinulle kovin rakkaita ole jos edes häihin ei jaksa osallistua. Polttarit tuskin on pakollisia.
Mutta toki voit aina laittaa itsesi kaikkien muiden edelle ja et mene koskaan kenenkään häihin. Osa ystävistä ymmärtää eikä piittaa ja osa ei ymmärrä. Elämä on valintoja.
Rakkaan ystävän häihin menisin ehdottomasti jos ei olisi muuta syytä olla pois kun en jaksa.
Oletko itse naimisissa? Jos et ole niin oletko kateellinen? Jos olet avioliitossa ja pidit häät niin tulivatko nämä tänä kesänä häät järjestävät ystävät häihisi? Vuoroin vieraissa?
Täytyy kyllä sanoa että minä ainakin loukkaantuisin hyvälle ystävällä joka ei viitsi vaivautua häihini. Jos siis syy on ettei vaan jaksa kiinnostaa. Ymmärrän ettei ole pakko ketään kiinnostaa mutta tuskin kiinnostaa ystävyyskään. HYVÄN ja RAKKAAN ystävän kanssa kuitenkin jaetaan elämää puolin ja toisin.
Kummin kaimat on sitten ihan eri asia.
Muistakaa: Lahja ja onnittelukortti täytyy eiketin mukaan toimittaa hääpaikalle vaikka olisi estynyt.
Muu on epäkohteliasta ja saamansa hääkutsun totaali ignooraaminen on äärimmäisen loukkaavaa.
Tulis ny hää- ja polttarikutsuja, ottaisin taas kaiken ilon irti!
Mulla oli yhtenä kesänä viidet häät ja neljät polttarit. Seitsemän viikonloppua touko-elokuussa niihin meni. Kahdet polttarit jätin väliin, koska olivat matkustamisen ja yöpymisen takana, kustannus olisi noussut 300 €/polttari. Hyvin noihin sai rahaa silti uppoamaan, häälahjatx4 200 €, kahdet polttarit yhteensä 300 €, matkat hääpaikoille 200 €. Ja tietty vaatteet, mutta onneksi pärjäsi yhdellä koltulla.
Kyllä voi ihan hyvin kieltäytyä, mitäs sitä selittelemään. Aina voi sanoa että matka varattu tai sukujuhlaa tai joku ulkomaan ystävä tulossa vierailulle.
Tänä kesänä onneksi vain yhdet, ja nekin elokuussa. Jippii.
Häät on mukavia, niissä yleensä sattuu ja tapahtuu!
Ilman muuta menkää häihin kun saatte kutsun!
En itse kehtaisi jättää menemättä hyvän ystävän häihin vain sen takia ettei huvita, vaikka olenkin todella introvertti ja väsyn liiassa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ei se ole ystäväni vika, että moni muukin menee samoihin aikoihin naimisiin, joten en haluaisi häntä siitä "rankaista". Tulee mieleen, oletko ystävä lainkaan vai onko pikemminkin joku korkeintaan tuttu kyseessä. Tutun häillä ei minullekaan olisi niin väliä, mutta kun mietin ystäviäni, haluan totta kai olla läsnä heidän tärkeinä päivinään :)
Jos on yli 50 hengen häät, eipä se hääpari edes huomaa, jos joku kaveri puuttuu - harvoinpa ehtivät kaikkien kanssa kuin muutaman sanan vaihtaa. Kortin ja pienen muistamisen voi lähettää, mutta en lähettäisi varsinaista häälahjaa.
Mulle tuli onneksi vain yksi kutsu, mutta jää väliin. Kyseessä kaveri, ei edes erityisen läheinen sellainen, ja häistä tuntisin hääparin lisäksi neljä ihmistä. En myöskään erityisemmin pidä häistä, omat on vielä tulossa lähiviikkoina, mutta ne on pienet ja intiimit.