Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantaja joutuu maksumieheksi kun joku saa vauvan? Hinta voi olla kymppitonneja.

Vierailija
05.04.2018 |

Sehän voi merkitä konkurssia pikkufirmalle.

Onko tämä omiaan edistämään ilmapiiriä, jossa lapset koetaan tervetulleeksi?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa, mistä ne kulut muka tulee?

Vierailija
22/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa Kelasta korvauksen maksetuista äitiysvapaan palkoista, äitiysvapaalla kertyneistä lomista sekä 2500 € kertakorvauksen. Eli ei täysin työnantajan maksamaksi äitiysvapaa tule.

Ei täysin mutta kalliiksi se tulee silti

Kuinka kalliiksi euromääräisesti? Esimerkkitapaus?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001646775.html

Tosta laskelmasta voi kysyä mistä tuo hatusta vedetty sijaisen rekrytointikulu 1000€ tulee? Maksaako ilmoituksen laitto mollin sivuille? Mikä tuo sijaisen koulutusajan palkka/perehdytysajan palkka ja sosiaalikulut 6200 euroa on? Kyse on kuitenkin duunarihommasta johon alan ammattilainen ei tarvitse minkäänlaista perehdytystä. Ai niin. Ytittäjä tekee tietysti itse 18 t työpäiviä kun aloittaa tehollisen työaikasan laskemisen kun nousee sängystä ja pieraisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmista puuttui kertakorvaus ja sijaisen perehdytys on aika kallis. Yleensä sijaiset aloittaa 1-2 vko ennen äitiyslomalle jääntiä. Varmasti pienyrittäjille kaikki eurot ovat merkittäviä, joten en vähättele kustannuksia. Joskus vain tuntuu, että laskelmat vähän yläkanttiin.

Vierailija
24/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa Kelasta korvauksen maksetuista äitiysvapaan palkoista, äitiysvapaalla kertyneistä lomista sekä 2500 € kertakorvauksen. Eli ei täysin työnantajan maksamaksi äitiysvapaa tule.

Jos palkka sivukuluineen on 4000 e, saa Kelasta noin 1700 e eli vähemmän kuin puolet kuluista.

Vierailija
25/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa menee konkurssiin siitä, että naiset synnyttää alle 1,5 lasta elämänsä aikana. Ei suinkaan väestön ikääntyminen, eläkkeiden kulut ja nuorten osuuden lasku onneksi uhkaa maamme taloutta mitenkään.

Vierailija
26/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun raskaus ei maksanut ainakaan mitään mun työnantajalle. Kummasti ei ollut enää töitä mulle asti enää loppuvaiheessa, olin siis lomautettuna, ei maksanut mitään äitiysloman ajalta ja työsopimus tuli päätökseensä 2kk lapsen syntymän jälkeen. Silti oli pakastehernepussi molemmissa sieraimissa. Eihän se ole työantajalle muuta kuin ilmottaa ettei maksa, Kela maksaa sitten. Niinkuin maksaa työnantajalle jos hän maksaa. Toki sijaisen palkka on maksettava mutta niinhän se olisi alkuperäisenkin palkka maksettava.

Vierailija
27/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka sivukuluineen on 4000 e, saa Kelasta noin 1700 e eli vähemmän kuin puolet kuluista.

Äitiysvapaalla olevalle ei tartte lain mukaan maksaa palkkaa. Jos maksaa palkkaa kolmen kuukauden ajan, on työnantaja itse mukana työehtosopimuksessa, jossa näin on sovittu. Oma vika.

Äitiysraha on 90 prosenttia palkasta ensimmäiset kuukaudet, sitten 70 prosenttia. Esim. sairauslomalla olevan kulut korvataan selvästi huonommin.

Vierailija
28/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinnan pitäisi kuulua vain omia kopioitavan eli lapsia haluavien maksettavaksi. Malli voitaisiin ottaa esim Sveitsistä. Tämä pakko sanoa ennenkuin vasemmistohurmokset maalaavat kauhukuvia ojissa makaavista perheistä.

Vierailija
29/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää on että tehdään tulonsiirtoja eli "yritystukia" vahvasti voittoa tekeville yrityksille ja tulonsiirtoja

eli "asumistukea" vuokra-asujille elikäs sitä kautta "vuokraloordeille" elikäs päättäjille ja niiden kavereille. Niilläkin rahoilla hoidettaisiin yhteiskuntaa ja kustannettaisiin äitiyslomien kustannukset ainakin osittain.

Vierailija
30/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi suomalaiset naiset (ja miehet) ovat huomaavaisia eivätkä lisäänny enää. :)

Niin... ja ainut pikku haittapuoli siinä on suomalaisten sukupuutto

Jos nyt ihan rehellinen olet itsellesi, niin mikä ihmeen haitta se on.

Olisitko mieluummin joidenkin vierasta kieltä sönköttävien seurassa? Mä en.

Vierailija
31/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankinnan pitäisi kuulua vain omia kopioitavan eli lapsia haluavien maksettavaksi. Malli voitaisiin ottaa esim Sveitsistä. Tämä pakko sanoa ennenkuin vasemmistohurmokset maalaavat kauhukuvia ojissa makaavista perheistä.

En tiedä miten asiat on hoidettu Sveitsissä mutta me emme selvästikään asu Sveitsissä, emnekä voi kopioida heidän ratkaisujaan. Kuten sanoin aiemmin, niin tällä asialla on väliä jos haluaa jatkossakin asua suomalaisessa Suomessa. Joku täällä tulee aina asumaan, teemme lapsia rai emme.

Vierailija
32/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuden kulut pitää vastaavasti maksaa jokaisen itse. Palvelutalot, kotihoito, eläkkeet, vanhuuden vaivat oman kukkaron huoleksi.

Vierailija
33/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain palkan ja kelasta vielä päivärahaa. Paljonkohan tuli työnantajalle tappiota? Ta maksoi vain peruspalkkaa, mutta päiväraha laskettiin vuosituloista, jossa mukana vuorolisät. Kela maksoi erotuksen, muuten olis tullu mulle tappiota 3kk.

Vierailija
34/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan syntymästä koituvat kulut pitäisi kustantaa esimerkiksi verojen alennuksina perheeltä eikä niin että työnantaja pistetään kärsimään

Eikä pidä.

Yhteiskunta tukee tässä maassa jo enemmän lapsiperheitä kuin missään valtiossa koskaan ihmiskunnan historiassa. Kai niiden perheiden nyt jotain itsekkin pitäisi maksaa?

Vierailija
35/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kustannukset pitäisikin periä / velvoittaa sen synnyttäjän maksettavaksi 100%. Sillä selviäisi kuka tai ketkä ovat päteviä vanhemmiksi ja tuo nykyinen Yh / sosiaali-lårttoilu miesten ja yhteiskunnan piikkiin loppuisi.

Vierailija
36/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi suomalaiset naiset (ja miehet) ovat huomaavaisia eivätkä lisäänny enää. :)

Eihän siinä mitään jos maksat itse elämäsi ehtoovuosina sekä hoitosi että eläkkeesi. Ja olet ok että elät maassa jota johtaa muut kuin suomalaiset.

No minun eläkkeeni ja vanhuuden terveydenhuoltoni takia ei tarvitse minkään kansan väkisin pysytellä olemassa. Enkö olekin epäitsekäs ja uhrautuva? Kuolen tarvittaessa vaikka vähän nuorempana hoidettavissa olevaan sairauteen. Luottamus EU:hun ja maassa kasvaneisiin ruskeasilmäisiin tummatukkiin on mulla itse asiassa huomattavasti korkeampi kuin vaikka nykyiseen hallitukseen.

Vierailija
37/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu meni jälleen kerran ohihuuteluksi mutta sanon nyt vielä viimeisen kerran: tässä maassa tulee aina asumaan joku, teimme lapsia tai emme. Me päätämme, kenen kanssa ja kenen ehdoilla haluamme elää. Nykymenolla emme tule elämään suomalaisessa Suomessa.

Vierailija
38/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole ainakaan yksikään työnantaja maksanut palkkaa äitiysloman ajalta. Minulle ei tullut mieleenikään, että työnantaja maksaisi siitä jotain. Ihan hyvin pärjäsin. 

Vierailija
39/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään jos maksat itse elämäsi ehtoovuosina sekä hoitosi että eläkkeesi. Ja olet ok että elät maassa jota johtaa muut kuin suomalaiset.

No minun eläkkeeni ja vanhuuden terveydenhuoltoni takia ei tarvitse minkään kansan väkisin pysytellä olemassa. Enkö olekin epäitsekäs ja uhrautuva? Kuolen tarvittaessa vaikka vähän nuorempana hoidettavissa olevaan sairauteen. Luottamus EU:hun ja maassa kasvaneisiin ruskeasilmäisiin tummatukkiin on mulla itse asiassa huomattavasti korkeampi kuin vaikka nykyiseen hallitukseen.

Respektiä sinulle kun et kiemurtele vasn puhut suoraan. En tosin tajua, miksi kukaan täysjärkinen suunnittelee itselleen tuollaista tulevaisuutta.

Vierailija
40/70 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kehdataan vielä kertoa kuinka "jätän heti pillerit pois, kunhan  on vakkarisopimus". Ja kun putken saa auki, ollaan seuraavat 12 vuotta äitiyslomilla ja kaiken maailman hoitovapailla. Takaisin tullaan sairastelevien lasten ehdoilla täysin ulkona ammattitaidon vaatimuksista.

No, mitä muutakaan he voisivat? Tuollaista se on lasten kanssa. Se ei ole tietenkään reilua työnantajaa kohtaan mutta sille ei ole nyt vaihtoehtoa. Systeemi pitää muuttaa sellaiseksi, että lapsista aiheutuvat kulut maksetaan yhdessä.

Tässä on ongelman ratkaisu. Sama pitäisi ulottaa sairastamiseen. Palkanmaksun pitäisi katketa välittömästi vapaan alkaessa, ja Kelan korvattava palkkaa vastaava summa perhevapaalla olevalle, joko suoraan tai työnantajan kautta tapahtuvana tilityksenä. Sairausajan tai perhevapaan palkka on sosiaaliturvaa, ja sellaisena sen pitäisi itsestään selvästi kuulua veroista maksettaviin asioihin.