yksinäinen joulu tulossa
exän kanssa joulun viettäminen on ajatuksena täysin mahdoton. Kaiken sen jälkeen miten minua kohteli. Lasten takia en moiseen lähde ikinä; muu on itsensä pettämistä.
En ole uutta ottanut. Vieläkin suuri osa traumoista auki.
On tulossa jälleen kerran täysin yksinäinen joulu.
Mutta mieluummin yksin kuin myrkyllisen ihmisen vaikutuspiirissä.
Kuitenkin.
En myöskään valehtele itselleni, joulu on perhejuhla. Joskus mulla oli perhe. Ehjä perhe. Enää ei ole.
En voi vaikuttaa kaikkeen eikä elämä mene kuten haluaisi.
Vaihtoehto? Esittää rooleja että olisi hyvissä väleissä ja mennä esittämään teatteria. Ei ikinä. Ei koskaan enää sitä esittämistä lapselle. En ikinä unohda sitä miten minua kohdeltiin.
Kommentit (21)
Minua ei haittaisi viettää yksinäinen joulu, mutta lapsille ja lapsenlapsille pitää/haluan järjestää joulun kaikilla herkuilla. Mutta onhan se raskasta, ei sitä voi kieltää.
Tiedän, mistä puhut.
Mä tein sen virheen, että lasten takia vietin ekan joulun eron jälkeen exän luona -nukuin olkkarin sohvalla- ja olin henkisesti sen jälkeen aivan romuna.
Sinkkujoulu tulossa täälläkin, päätin 4,5 vuoden seurustelusuhteen kuukausi sitten. Meinasin, että olisin lähtenyt jonnekin päin Eurooppaa jouluksi yksin, mutta nyt matkojen hinnat nousseet niin korkeiksi, etten ehkä raaski. Olisi pitänyt olla nopeampi! Onneksi tässä on marras-joulukuussa kaikkea kivaa ohjelmaa, niin ehkä se joulu menee jotenkin. Lapset on onneksi jo aikuisia ja onnellisesti parisuhteissa.
No mutta onhan sinulla joulu, kun lapset ovat luonasi. Jos ovat toisen vanhemman luona aaton, voivat olla joulupäivän toisen luona. Järjestät kunnon joulun lapsille jouluruokineen ja koristeluineen. Ei siihen puolisoa tai esittämistä tarvita.
Lastenlapsille ei tarvitse koko joulunaikaa antaa, jos oikeasti ei jaksa tai tahdo. Meillä tehtiin joskus sopimus, että isovanhemmillakin saa olla omat joulunajan suunnitelmat. Kaksi päivää riittää hyvin, lasten muistoja se ei haalenna.
Yksinäinen joulu voi olla mukava ja rentouttava, mutta myös hyvin ahdistava. Etenkin, jos ei tahdo viettää sellaista.
Itsestäsi riippuu oletko yksin jouluna vai kaksin lapsesi kanssa. Antaessaan saa, ainakin hyvän joulumielen.
Mitä arvoja opetat lapselle? Hyvän tekeminen on helppoa.
Tehkää linnuille ruokintapaikka ja antakaa ruokaa läpi talven. Käykää joulupadalla. Tehkää joulu yhdessä, paistakaa ja leipokaa. Jne. Käykää kahvilla sukulaisilla jne.
Ottaisin melkein yksinäisen joulun sen sijaan, että valvon mieheni luona syöpäosastolla eikä hän näe enää jouluja. 36-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mistä puhut.
Mä tein sen virheen, että lasten takia vietin ekan joulun eron jälkeen exän luona -nukuin olkkarin sohvalla- ja olin henkisesti sen jälkeen aivan romuna.
Sinkkujoulu tulossa täälläkin, päätin 4,5 vuoden seurustelusuhteen kuukausi sitten. Meinasin, että olisin lähtenyt jonnekin päin Eurooppaa jouluksi yksin, mutta nyt matkojen hinnat nousseet niin korkeiksi, etten ehkä raaski. Olisi pitänyt olla nopeampi! Onneksi tässä on marras-joulukuussa kaikkea kivaa ohjelmaa, niin ehkä se joulu menee jotenkin. Lapset on onneksi jo aikuisia ja onnellisesti parisuhteissa.
Et ole yksin, sinulla on lapsia joiden luokse voit mennä jouluna. Jos ette vietä kaikki yhdessä joulua,vielä parempi. Aatto yhdellä lapsella,joulupäivä toisena.
Just,yksin jouluna itkut alkaneet. Ensin tuhotaan kaikki suhteet ja sitten itkua perään. Aitoa olla pitää,ei mitään teatteri näyttelyä lähdetä vetämään. Kyllä aikuisen ihmisen pitää sen verran selkärankaa rakentaa että osaa tulla toimeen toisten kanssa senverran ettei yksin jää jouluksi.
Olen viettänyt yksinäisiä jouluja. Vanhempien kuolemien jälkeen oli raskaita jouluja. Perheelliset viettävät omat joulut. En osaa sanoa muuta neuvoa, kuin että voi mennä kirkkoon. Voi pyytää ystäviä kylään. Sitten voi vain levätä. Tai jos on töitä, tekee niitä.
Ihan yhtä "yksinäinen" sinun koko elämäsi on. Miten helvetin väliä jollain joululla?
Itseensä tyytymätön ihminen ei koskaan ole tyytyväinen mihinkään muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä "yksinäinen" sinun koko elämäsi on. Miten helvetin väliä jollain joululla?
Joulu on perhekeskeinen juhla. Tottakai se ottaa koville, jos perhe on hajonnut tai läheisiä kuollut. Minusta olet empatiakyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perhekeskeinen juhla. Tottakai se ottaa koville, jos perhe on hajonnut tai läheisiä kuollut. Minusta olet empatiakyvytön.
Mutta aloittajalla on edelleen lapset. Ei ole mitään syytä, miksi hän ei järjestäisi joulua lapsilleen, vaikka se osuisikin johonkin muuhun päivään kuin aattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mistä puhut.
Et ole yksin, sinulla on lapsia joiden luokse voit mennä jouluna. Jos ette vietä kaikki yhdessä joulua,vielä parempi. Aatto yhdellä lapsella,joulupäivä toisena.
Oletuksia.
En voi käydä kuin max kahvilla, kun asuvat miten asuvat, kaukana ja/tai ahtaasti. Tulevat kyllä käymään syömässä jossain vaiheessa luonani, mutta se on parin tunnin vierailu, koska käyvät myös kumppaniensa vanhempien luona jouluna. Muuten olen yksin koko joulun ajan. No, koirat on onneksi kainalossa.
Itse vihasin joulustressiä, kun piti ajella kaikki sukulaiset ja läheiset 300km säteellä jouluna läpi silloin, kun olin avioliitossa ja sukua oli vielä elossa. Nyt en todellakaan halua, että omat lapset joutuu miettimään, kenen luona, tai miten viettävät joulunsa, vaan mulle riittää, että käyvät tässä pyörähtämässä jonain päivänä, joka heille sopii. Enkä todellakaan ala tunkemaan kenenkään luo joulun viettoon yhtään kahvittelua pidemmäksi aikaa. Haluan, että kaikilla on mukava ja stressitön joulu.
Nykyisinhän järjestetään myös yksinäisten yhteisiä jouluja. Jos lapset ovar ex:n luona, lähde vaikka laivalle jouluksi. Voit saada uusia ystäviä.
En taida ottaa yhtään lomapäivää joulun ympärillä, jos olen kotona joulun. Keväällä sitten, kun aurinko taas paistaa. Enimmäkseen siis yksin, voi olla että kokonaankin, jos aikuisen lapsen kanssa ei nähdä. Valmistelut minimissä, en jaksa mitään turhia laittamisia. Jotenkin vaan korostaisi sitä, että ei ole ketään, jota varten laittaisin mitään. Helppo siivota myös pois joulun jälkeen pois muutama koriste ja kynttilä. Kirkossa voisin pistäytyä. Tämä on jo tuttua, niin osaa asennoitua, osaa arvostaa paria vapaapäivää, kun saa levätä ja saa olla ilman paineita ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin melkein yksinäisen joulun sen sijaan, että valvon mieheni luona syöpäosastolla eikä hän näe enää jouluja. 36-vuotias.
no toivotaan sitten, ettei sun tarvi siellä osastolla enää olla vaan saat olla yksin kotona.
Muista hemmotella itseäsi silloin, jollakin hyvällä ja tarpeellisena lahjalla, tai mukavalla pikkureissulla.
Parhaiden joululaulujesi lista soimaan, kun klikkaat ateriaa (jollet sitten anna vain kokkien hoitaa jouluruokasi).
Hyvää ja rauhallista joulua jo etukäteen!