Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.

Vierailija
05.04.2018 |

Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).

Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).

Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.

New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.

Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.

Kommentit (645)

Vierailija
301/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Clevelandissa

Ohiossa, ja vaikka siellä oli keskustan ympäristössä kävelyteitä, olin tuttavapiirissäni ainoa joka halusi kävellä. Valehtelematta kaikkien muiden mielestä se oli kummallista ja koomistakin, ja laitettiin suomalaisen erikoisuuteni piikkiin. Ja minun ystäväpiirini koostui pitkälti normaalipainoisista yliopiston jatko-opiskelijoista ja tutkimushenkilökunnasta.

Vierailija
302/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisia ja lihavia on USAssa on kaksi kertaa enemmän kuin Suomessa väestömäärään suhteutettuna. Tilastoja tästä on netti pullollaan. Että se siitä, miten "amerikkalaiset ei ole sen lihavampia kuin suomalaisetkaan, katsokaa vaikka itärannikon kaupunkien terveystietoisia".

Tämä nyt vaan ei ole totta. Puolet suomalaisista on ylipainoisia, amerikkalaiset kaikki eivät ole, lähellekään, joten on helppo todeta, että väitteesi on aika räikeä valhe. Joten lähde, kiitos.

Meksikossakin muuten ylipaino on yleisempää kuin Usassa.

On se totta, lähteitä on netti pullollaan, tässä eka joka sattui silmään:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002905347.html

Tuossa artikkelissa, josta itse näin otsikon, puhutaan lihavuudesta. Sinä ylipainosta. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista, että Usassa olisi kaksi kertaa niin paljon ylipainoisia kuin Suomessa. Ylipainoisten määrässä ei ole kovin suurta eroa. Merkittävästi lihavia on Usassa enemmän kuin Suomessa.

"Vuonna 2007 tehdyn selvityksen mukaan 74 % yhdysvaltalaisista oli ylipainoisia (painoindeksi yli 25). Luku on maailman yhdeksänneksi korkein; Yhdysvaltojen edellä on vain joukko Tyynenmeren saarivaltioita ja Kuwait.[175]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvallat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!

Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.

Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.

Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi. 

Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!

Tuttavani oli vaihto-oppilas vuotenaan Alabamassa ja kertoi vastaavan tarinan. Poliisi pysäytti kun hän ja vierailulla olleet vanhempansa olivat kävelyllä, ei todellakaan ole siellä päin tapana. 

Kummaa. Turistireissulla Kaliforniassa porukka rullaluisteli ja lenkkeili pitkin kevyen liikenteen väyliä. Surffaajia oli joka rannalla ja muistan yhä sen golffarimiehen kauniin, hoikan vaimon...

Toki lihaviakin näkyi, muttei mielestäni voittopuolisesti. Kertaakaan en mitään hampurilaisen tapaistakaan syönyt ja ihan normaalin kokoisia annoksia.

Vertailet kaliforniaa ja alabamaa, oikeasti?

Samaa ihmettelin. Jokainen, vaikka vain keskustelupalstoja lukeva taitaa tietää nykyisin, että Kalifornia on juuri tuo leffojen rantapaikka, jossa keskitytään ulkonäköön ja liikuntaan. Se antaa vain pienen osakuvan koko suuresta maasta, Yhdysvalloista. 

Vierailija
304/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).

Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).

Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.

New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.

Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.

Arvaanko oikein, jos arvaan, että kys. kaupunki ei ollut kummallakaan rannikolla, vaan ns. Rust Beltillä, keskilännessä, Bibel Beltillä tms? 

Vierailija
305/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani amerikkalaiset ovat hoikkia ja fiksuja. Joka maassa on näitä yksinkertaisia ihmisiä ,jotka vain lisääntyvät ja syövät. Jenkeissä on enemmän ihmisiä/enemmän rupusakkia.

Vierailija
306/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvaltoja ja Suomea verrattaessa pitää myös muistaa että siellä ei ole jokamiehen oikeuksia. Ei voi lähteä tuosta vaan sienestämään tai edes ulkoilemaan metsään vaikka sellainen alkaisi oman pihan vierestä. Luvaton liikkuminen yksityisalueella (trespassing) on rikos. Ja lähtökohtaisesti kaikki alueet ovat yksityisalueita ellei muusta ole todisteita.

Siksi ne kansallispuistot ovat niin suosittuja vaikka niissäkin on sisäänpääsymaksut.

Ulkoilu on siis oikeasti sidottu niihin teihin. Joita joko on tai ei ole, ja joilla liikkuminen on keskimäärin paljon turvattomampaa kuin täällä koska oletusarvo on etteivät ihmiset kävele muualla kuin siellä mihin on erityisesti suunniteltu jalkakäytävät. 

Tuollainen olisi minulle helvetti koska arvosta vapautta. Ihanaa olla vapaa ja elää ja asua vapaassa maassa kuten Suomi. Minua ei haittaa lainkaan jotkin asiat jotka eivät ole niin vapaita kuin Yhdysvalloissa. Pelkkä jokamiehenoikeus jo voittaa ne potenssiin kaksi.

Vierailija
307/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on käynyt pari kertaa Orlandossa ja sanoi että ei siellä pärjää ilman autoa, auton vuokraus on välttämättömyys jos haluat jonnekin mennä. Siellä ei vaan ole jalkakäytäviä. Ja kaikki myydään tosi isoissa paketeissa, maitoakaan ei saa litran purkissa kuten Suomessa. 

Tuo on kyllä ihan totta myös oman kokemuksen mukaan (samassa paikassa muutaman kerran käyneenä). Ruokaostoksia olisi ollut aivan mahdoton tehdä ilman autoa, koska tosiaan maitopurkit painoi melkein neljä kiloa kappale ja kaikki muukin ruoka myytiin isoissa pakkauksissa, suomalaisittain "tukkupakkauksissa".

Vierailija
308/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/@33.7568018,-84.5123671,3a,75y,169.93h,64.17…

Juuri tällainen! Kodeista drive way autotielle, eikä mitään mahdollisuutta lähteä kävelemään mihinkään omasta kodistaan.

ap

Kangasala, Suomi:

https://www.google.com/maps/@61.4687481,24.0246887,3a,75y,44.83h,74.82t…

No onhan se nyt selvä, ettei tuollaisen vanhan omakotilähiön kapeille teille mitään kevyenliikenteenväyliä voi rakentaa, eikä ole tarviskaan. Jos avaat kyseisen puutarhurintien lintuperspektiiviin ja hieman zoomaat, niin havaitset, että kumpaankin päähän kyseistä tietä tulee kevyenliikenteenväylät, joita molempia pitkin pääsee aina Tampereelle asti ja sieltä ties minne, siis pelkästään kevyenliikenteenväyliä pitkin.

Kun tämän keskustelun läpi pikasesti plarasin, niin täällä muutamat aivan turhaan nillittää siitä, että "no onhan noissa kuvissakin siellä kevyenliikenteen väyliä". Juu onhan siellä satunnaisia ikivanhoja ja erittäin kapeita, sekä käyttämättömyyden takia ruohottuneitakin jalkakäytäviä, mutta vain jollain pääväylillä ja muutenkin erittäin satunnaisesti. Eli ne eivät muodosta mitään järkevää jatkumoa ja kun vähänkään mennään taajaman ulkopuolelle, niin siihen loppuvat ne vähäisetkin kapeat laatoitukset.

Meillä täällä taas kevyenliikenteenväylillä on yhdistetty taajamia ja lähiöitä niin, että ne muodostaa järkeviä reittejä. Esim itse asun maalla, siis oikeasti maalla peltojen keskellä ja lähimpään naapuriin on puolikilsaa matkaa, eikä tässä hajallaan olevassa maalaiskylässä muutenkaan montaa taloa ole. Silti kylän halkoo kevyenliikenteen väylä, jota pitkin pääsee kaupunkiin kumpaan suuntaan tahansa lähteekään. Toisessa suunnassa kaupunki tulee vastaan 15 kilometrin päässä ja toisessa suunnassa 20 kilometrin päässä ja menee kumpaan kaupunkiin tahansa, niin kertaakaan ei tarvitse edes ylittää tietä vaikka välillä kevyenliikenteenväylä vaihtaakin tien toiselle puolelle, sillä kaikki vaihdot hoituu alikulkutunnelilla, vaikka siis kyseessä ei ole edes mikään vilkas valtatie, vaan kahden pikkukaupungin välinen paikallistie.

Itse olen aikas paljon googlemapsia tutkinut, myös Usan osalta, enkä kyllä ole nähnyt siellä ainuttakaan vain kevyelleliikenteelle tarkoitettua alilkulkutunnelia. Tokihan niin isossa maassa jokunen sellainenkin varmaan löytyy tietenkin, ainakin isommista kaupungeista, mutta eipä ole silmääni osunut. Suomessa taas alikultunneleita on kaikkialla ja useita pienilläkin pätkillä, usein jopa ihan turhiakin.

Mutta siis onhan se karu tosiasia, että kyseisen valtion liikenneratkaisut on viimeistään toisen maailmansodan jälkeen rakennettu täysin autoilun ehdoilla ja pikkuhiljaa he alkavat itsekin ymmärtämään, että näin ei voi loputtomiin jatkua. Ei tästä ole hirveän kauaa aikaa, kun tuli tv:ssä joku dokumentti, jossa jonkun keskisuuren amerikkalaisen kaupungin (Kansas City tai vastaava) pormestari kertoi, että he alkavat panostamaan pyöräteihin ja ottavat mallia Euroopasta. Helppoa se ei varmaankaan tule olemaan niin autoiluorientoituneessa yhteiskunnassa, kun koko rakentaminen pitää aloittaa käytännössä aivan alusta. Varmasti tuleee saamaan paljon kuraa niskaansa autoväeltä, kun ensimmäiset kustannuslaskelmat tulee kaupungin rattiväen tietoon, kun se todennäköisesti on heidän mielestä täysin hukkaan heitettyä rahaa. Hyvä asia, että siellä kuitenkin tällaisia rohkeita pioneerejakin löytyy.

Suomessa tosiaan on mittaamattoman pitkiä kevyen liikenteen yhtäjaksoisia väylästöjä. Minunkin kodistani voisin laittaa rullaluistimet kinttuihin pyrähtää tuosta pihanurmikolta sen editse kulkevalle kevyen liikenteen väylälle ja hyötyliikkua tai kuntoliikkua kymmeniä kilometrejä eri kaupunkikeskustoihin tai taajamiin. Ajoneuvoja kohtaisin vain siten, että niillä on liikennemerkein määrätty väistämisvelvollisuus.

Tällainen. Ei. Ole. Mahdollista. Yhdysvalloissa. Miljardöörien. Määrään. Katsomatta.

Täällä ainakin on pyörätiet ja autotietkin niin huonossa kunnossa ettei rullaluistelua voi edes harkita.

Jos haluaa luistella pitää ajaa autolla muutaman kilometrin päähän.

Vierailija
309/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt Las Vegasissa, Los Angelesissa, New Yorkissa ja Chicagossa ja joka päivä askelia on tullut yli 10 000 kävellen ympäriinsä.

Mä olen kävellyt Amsterdamissa 25000 askelta, mutta en usko että sillä on mitään tekemistä paikallisten ihmisten askellukujen kanssa.

Vierailija
310/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani amerikkalaiset ovat hoikkia ja fiksuja. Joka maassa on näitä yksinkertaisia ihmisiä ,jotka vain lisääntyvät ja syövät. Jenkeissä on enemmän ihmisiä/enemmän rupusakkia.

Taidat itsekin olla hoikka ja fiksu. Sulla on selvästi korkealle kehittynyt käsitys siitä miten tilastotiedettä tehdään: otannaksi kaikki sun kaverit ja siitä sitten päätellään

Vierailija
311/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Atlantassa koirat viedään koirapuistoon autolla. Ja kävelyteitä ei ole.

Atlantassa ja Decaturissa on jalkakäytäviä. Alpharettassa, Duluthissa, Mariettassa, Kennesawssa ei juurikaan ole jalkakäytäviä, mutta kyllä niissäkin kävelemään pystyy kadun reunassa.

Kaikki mainitsemani kaupungit kuuluvat metro-Atlantan alueeseen.

Vierailija
312/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n elintarviketeollisuus lobbaa/ lahjoo sujuvasti. Kouluissa ei opeteta terveellisen ruoan merkitystä ja tuetaan sokeria ym. sisältävien ruokien tuotantoa. Ei tavallisen ihmisen terveys merkitse mitään suurten monikansallisten yritysten intressien edessä.

Vierailija
313/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä ihan totta myös oman kokemuksen mukaan (samassa paikassa muutaman kerran käyneenä). Ruokaostoksia olisi ollut aivan mahdoton tehdä ilman autoa, koska tosiaan maitopurkit painoi melkein neljä kiloa kappale ja kaikki muukin ruoka myytiin isoissa pakkauksissa, suomalaisittain "tukkupakkauksissa".

Kumma kyllä kun minä löysin noista Orlandon alueen ruokakaupoista myös yhden ja kahden litran maitotonkkia gallonan tonkkien lisäksi.

Vierailija
314/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hypermarketit on tosiaan omaksunu amerikkalaisen mallin mukaisen tarjonnan, jossa valmisruokaa ja pakasteita ja kuivatuotteita on satoja hyllymetrejä. Toisaalta HEVI-osastot on pääsääntöiseti myös erittäin laajoja ja hyvinhoidettuja. Täytyy olla siis tyytyväinen nykymeininkiin Härmälandiassa?

Samanlaisia ne on Espanjassakin. Suomessa vain 2/3 kalliimpaa.

Espanjassa kyllä ruoka paikoitellen jopa samoissa hinnoissa kuin Suomessa. Jotkut tuotteet jopa kalliimpia. Hintataso selkeästi noussut entiseen verrattuma. T. Eripuolella Espanjaa matkustellut.

Vierailija
315/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat itsekin olla hoikka ja fiksu. Sulla on selvästi korkealle kehittynyt käsitys siitä miten tilastotiedettä tehdään: otannaksi kaikki sun kaverit ja siitä sitten päätellään <3

niin olenkin, seura tekee kaltaisekseen

ja itse olet läski ja.....

Vierailija
316/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:n elintarviketeollisuus lobbaa/ lahjoo sujuvasti. Kouluissa ei opeteta terveellisen ruoan merkitystä ja tuetaan sokeria ym. sisältävien ruokien tuotantoa. Ei tavallisen ihmisen terveys merkitse mitään suurten monikansallisten yritysten intressien edessä.

Riippuuko sitten koulusta, mutta ainakin mun lapsille on koulussa (USA:ssa) opetettu terveellisen ruoan merkitystä.

Vierailija
317/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://goo.gl/maps/voM22YqjJzG2

Siinä on esimerkiksi koulu. Edes koululle ei tule kevyenliikenteen väylää. Siellä vaan ei liikuta jalan.

Ootko tosissasi?

https://goo.gl/maps/Mo1hCd2K3em

Mutta tottakai tuolla kävellään kouluun vähemmän koska etäisyydet ovat pitkiä, ja siksi mennään koulubusseilla. Aina myöskään lapset eivät edes pääse siihen lähikouluun:

https://en.wikipedia.org/wiki/Desegregation_busing

Kiitos. Tuo on ehkä levein kevyen liikenteen väylä Yhdysvalloista toistaiseksi. Paljonko tuon betonilaatan leveys olisi. Onko 90 cm?

Etelässä tuo näyttäisi päättyvän noin sadan metrin päässä ensimmäiseen risteykseen eikä siis jatku siitä mihinkään suuntaan t-risteyksessä. Pohjoisen suuntaan tuota kävely- ja pyöräilyinfrastuktuuria koulun välittämässä läheisyydessä jatkuu joku parisataa metriä parkkipaikalle. On vahva arvio, että tuo struktuuri tukee vain autoilijoita ja parkkipaikka on sen keskuspiste muihinkin suuntiin.

Lisää. Lisää? Lisää?? Me revitään ne rikki karuilla faktoilla yksi kerrallaan.

Nostetaan nyt rimaa edes vähän, esittäkää kuva vasta sitten kun koululaisten kävely- ja pyöräilyväylän miltei rikkumaton mitta on edes kolme kilometriä kuten kaikkialla Suomessa.

Renfroe Middle school, Decatur GA

Voi olla ettei ihan 3km ole kun koulupiiri on kokonaisuudessaan 4kmx4km ja koulu on aika keskellä.

Vierailija
318/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuuko sitten koulusta, mutta ainakin mun lapsille on koulussa (USA:ssa) opetettu terveellisen ruoan merkitystä.

Ihan yleistä tuo on. Alakoulussa pitää ottaa tuoreita kasviksia jos kouluruuan syö, ja on erilaisia kampanjoita, millä kouluihin tuodaan terveellisempiä ruokia. Kouluun ei saa tuoda välipalaksi karkkia ja esim nyt Valentinen päivänäkin meillä oli karkkikielto koulussa, vaan jaettavien lahjojen piti olla jotain muuta.

Vierailija
319/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on esimerkiksi koulu. Edes koululle ei tule kevyenliikenteen väylää. Siellä vaan ei liikuta jalan.

Ootko tosissasi?

Mutta tottakai tuolla kävellään kouluun vähemmän koska etäisyydet ovat pitkiä, ja siksi mennään koulubusseilla. Aina myöskään lapset eivät edes pääse siihen lähikouluun:

Kiitos. Tuo on ehkä levein kevyen liikenteen väylä Yhdysvalloista toistaiseksi. Paljonko tuon betonilaatan leveys olisi. Onko 90 cm?

Etelässä tuo näyttäisi päättyvän noin sadan metrin päässä ensimmäiseen risteykseen eikä siis jatku siitä mihinkään suuntaan t-risteyksessä. Pohjoisen suuntaan tuota kävely- ja pyöräilyinfrastuktuuria koulun välittämässä läheisyydessä jatkuu joku parisataa metriä parkkipaikalle. On vahva arvio, että tuo struktuuri tukee vain autoilijoita ja parkkipaikka on sen keskuspiste muihinkin suuntiin.

Nostetaan nyt rimaa edes vähän, esittäkää kuva vasta sitten kun koululaisten kävely- ja pyöräilyväylän miltei rikkumaton mitta on edes kolme kilometriä kuten kaikkialla Suomessa.

Voi olla ettei ihan 3km ole kun koulupiiri on kokonaisuudessaan 4kmx4km ja koulu on aika keskellä.

Kyllä vaikuttaa nopsaan katsottuna aika hyvältä ainakin E College Avenuen suuntaan. Jopa kouluun kävelijöitä ja pyöräilijä. Tuon valtaväylän varrella on siisti yhtenäinen leveähkö kevyen liikenteen väylä. Hyvin bongattu tai tiedetty. Ainakin osaan risteävistä teistä myös jatkuu samanlainen tai kapeampi yhteinäinen kulkuväylä. Ei huono.

Vierailija
320/645 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko tosissasi?

Kyllä vaikuttaa nopsaan katsottuna aika hyvältä ainakin E College Avenuen suuntaan. Jopa kouluun kävelijöitä ja pyöräilijä. Tuon valtaväylän varrella on siisti yhtenäinen leveähkö kevyen liikenteen väylä. Hyvin bongattu tai tiedetty. Ainakin osaan risteävistä teistä myös jatkuu samanlainen tai kapeampi yhteinäinen kulkuväylä. Ei huono.

Kyllä meidänkin lasten kouluille pyöräreitit on oikein hyvät, ei vaan nyt tänne niitä viitsi laittaa esille. Ja lähellä asuvat ihan normaalisti kävelevät kouluun.