Myyjien tyrkyttäminen. Eikö mikään riitä?
Olen töissä eräässä firmassa, jossa myydään suht. halvalla (eettisesti hieman kyseenalaisesti) tehtyjä vaatteita. Olen yksi parhaimmista myyntitykeistä meidän työpaikallamme ja lukuni ovat todella hyvät. Eli selvästi osaan myydä ja lähestyä asiakasta sellaisella tavalla, jota ei koeta tungetteluksi tai tyrkyttämiseksi.
Olen nyt viime aikoina huomannut, että pomolleni ja firmalleni ei riitä panokseni. He haluavat, että alkaisin oikeasti tyrkyttämään, puhumaan vielä enemmän asiakkaille, jutustella heidän kanssaan, kehua yms.
Pakko myöntää, mutta olen hieman loukkaantunut moisista ehdotuksista -vaikka toisaalta ymmärrän että aina voisi myydä enemmänkin- kuitenkin palvelen asiakkaita todella hyvin, johan sen asiakkaiden kiitokset ja myyntilukuni todistaa.
Olen saanut myös paljon kehuja työkavereilta ja itse pomolta. He oikein kysyvät minulta vinkkejä miten myydä enemmän. Korostan tätä nyt siksi, koska selkeästi tapani toimii, niin tuntuu vähän absurdilta pyytää muokkaamaan sellaista, missä ei ole mitään ongelmaa.
Jutustelen tilanteen mukaan, palvelen, hymyilen, autan ja myyn. Eikö tämä siis oikeasti voi riittää? Miksi minun täytyisi alkaa feikkaamaan ja ahdistelemaan asiakkaita?
Omaan suuhuni ja korvaani tuntuu härskiltä alkaa muuttamaan tapoja sellaisiksi, mikä ei Suomessa vain toimi. Tämä oma tapani toimii juuri näin minulle ja on näköjään toiminut ja kelvannut myös firmalle. Olen mielestäni aito ihminen tilanteessa kuin tilanteessa, enkä edes pystyisi feikkamaan sellaisella tavalla, jota näen joissakin liikkeissä ja kaupoissa harjoitettavan. Tiedätte varmaan jokainen ne muutamat vaatekaupat, joihin ette mielellään astuisi sisään...
Nyt on alkanut tuntumaan siltä, että haluaisin vaihtaa kaupan alalta kokonaan pois. Olen muutenkin sellaista järkyttävää kuluttamista vastaan enkä pidä ollenkaan ''nyhdetään asiakkaiden rahat'' meiningistä. Totta kai välitän firmastani, haluan olla hyödyksi ja pidän asiakaspalvelusta, mutta makuhan tuossa menee, jos aletaan sokeasti ahnehtimaan.
Kommentit (46)
Itsekään en asioi enää VILA liikkeissä. Liikkeissä on todella rauhaton meininki. Musiikki soi kovaa ja myyjät käyvät ylikierroksilla ja huutelevat asiakkaille kovaan ääneen ja nauravat koko ajan kaikille asioille. (Mietin jo ovatko vetäneet jotain aineita). Varmaan paras heitto mitä minulle on sanottu kun astuin sisään liikkeeseen on ” Mitäs tähän aikaan shoppailemassa” Ootko päässyt jo töistä?”. En tuntenut myyjää mitenkään ennestään.
Haluan shoppailla rauhassa ja pyydän toki apua jos tarvitsen. Kulutan satoja euroja kuukaudessa vaatteisiin. Tällä hetkellä ostan tuotteet nettikaupoista ja esim. urheiluliikkeistä. Palaan takaisin kivijalkakauppoihin kun siellä saa asioida rauhassa.
T: ekstrovertti nainen
Mua ei huijata ja stoppi tulee heti tyrkyttämisestä. Tyrkyttäminen on niin ärsyttävää.
Ostin Soneralta kännyn ja myyjä ujutti mukaan muistikortin. Kysyin pojalta että otitko tämän, ei ottanut.
Myyjä vaan nappasi sen mukaan, no maksoin sen 15 ekeä.
Nyt pitäisi ostaa 1100 ekeä maksava puhelin ja liittymä.
Olisin ostanut sen Soneralta mutta taidan tilata sen Verkkokauppa Comista.
Näin se menee pitemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni viimeksi 15 min Gigantissa, kun jankkasin myyjälle, että ei, en halua Happy care -vakuutusta enkä suojakuoria enkä uutta liittymää, kun olin tablettia ostamassa. Kun ostimme telkkarin, oli hyvin lähellä ettei marssittu ulos ilman koko tonnin vehjettä, kun myyjä ei lopettanut kalibrointipalvelun kauppaamista. Vaateliikkeissä olen vielä selvinnyt ilman häiritsevää tyrkytystä ja pakkomyyntiä, mutta elektroniikka- ja liittymämyyjät ovat ihan toivottomia.
Viimeisimmän laitehankinnan tein Powerista. Annoin myyjälle sekä suullisesti että kirjallisesti positiivista palautetta - hän myi mulle asiantuntemuksella sen, mitä halusin, tiedusteli kyllä tarvetta vakuutukselle mutta uskoi heti, kun sanoin että ei kiitos. Gigantista en kyllä vapaaehtoisesti osta enää mitään, niin sairaaksi on touhu mennyt.
Itse ostan Gigantin verkkokaupasta ja toimii hyvin, maksan Klarna laskulla.
Liikkeestä en osta.
Aivan upea Kitchen aid kahvimylly, toki hintaakin oli.
Se menee mielestäni järkevissä rajoissa, jos mekkoa ostaessa myyjä kysyy tarvitsenko sukkahousuja tai ehdottaa sopivaa huivia tms. Kunhan uskoo ensimmäisellä kieltäytymisellä. Joskus tuosta on ihan hyötyäkin, olen ainakin itse löytänyt kivan neuletakin kun myyjä sitä osasi ehdottaa toisen vaatteen kanssa käytettäväksi. Silloin se voi olla myös palveluksi tulemista eikä huijaamista.
Eniten kuitenkin ärsyttää selkeästi pakkomyyntiin pakotetut myyjät esimerkiksi postissa tai apteekissa. Absurdein esimerkki oli kun Postissa pakettia noutaessa myyjä yritti kaupata villasukkia. Oli heinäkuu ja ulkona hellekeli...
Mua kanssa risoo tuo meininki, ja mm. ostoskeskuksissa ja kauppojen auloissa saalistavat koju-myyjät. Kerran eräs kojumyyjä oli niin häikäilemätön, että kirjoitin hänestä valituksen kyseiselle ostoskeskukselle. Sain ihan kohteliaat pahoittelut, ja lupauksen että ovat tarkkoina jatkossa... Laittakaa valituksia, ei toi muuten muutu. Ja vähintään pitää boikotoida kaikkia ostopaikkoja joissa on häirintää. Mäkin shoppaan nykyään mieluiten netissä, siellä ei tyrkytetä ja häiriköidä.