Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjien tyrkyttäminen. Eikö mikään riitä?

Vierailija
05.04.2018 |

Olen töissä eräässä firmassa, jossa myydään suht. halvalla (eettisesti hieman kyseenalaisesti) tehtyjä vaatteita. Olen yksi parhaimmista myyntitykeistä meidän työpaikallamme ja lukuni ovat todella hyvät. Eli selvästi osaan myydä ja lähestyä asiakasta sellaisella tavalla, jota ei koeta tungetteluksi tai tyrkyttämiseksi.

Olen nyt viime aikoina huomannut, että pomolleni ja firmalleni ei riitä panokseni. He haluavat, että alkaisin oikeasti tyrkyttämään, puhumaan vielä enemmän asiakkaille, jutustella heidän kanssaan, kehua yms.
Pakko myöntää, mutta olen hieman loukkaantunut moisista ehdotuksista -vaikka toisaalta ymmärrän että aina voisi myydä enemmänkin- kuitenkin palvelen asiakkaita todella hyvin, johan sen asiakkaiden kiitokset ja myyntilukuni todistaa.
Olen saanut myös paljon kehuja työkavereilta ja itse pomolta. He oikein kysyvät minulta vinkkejä miten myydä enemmän. Korostan tätä nyt siksi, koska selkeästi tapani toimii, niin tuntuu vähän absurdilta pyytää muokkaamaan sellaista, missä ei ole mitään ongelmaa.

Jutustelen tilanteen mukaan, palvelen, hymyilen, autan ja myyn. Eikö tämä siis oikeasti voi riittää? Miksi minun täytyisi alkaa feikkaamaan ja ahdistelemaan asiakkaita?
Omaan suuhuni ja korvaani tuntuu härskiltä alkaa muuttamaan tapoja sellaisiksi, mikä ei Suomessa vain toimi. Tämä oma tapani toimii juuri näin minulle ja on näköjään toiminut ja kelvannut myös firmalle. Olen mielestäni aito ihminen tilanteessa kuin tilanteessa, enkä edes pystyisi feikkamaan sellaisella tavalla, jota näen joissakin liikkeissä ja kaupoissa harjoitettavan. Tiedätte varmaan jokainen ne muutamat vaatekaupat, joihin ette mielellään astuisi sisään...

Nyt on alkanut tuntumaan siltä, että haluaisin vaihtaa kaupan alalta kokonaan pois. Olen muutenkin sellaista järkyttävää kuluttamista vastaan enkä pidä ollenkaan ''nyhdetään asiakkaiden rahat'' meiningistä. Totta kai välitän firmastani, haluan olla hyödyksi ja pidän asiakaspalvelusta, mutta makuhan tuossa menee, jos aletaan sokeasti ahnehtimaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Vilassa käymisen just sen takia kun myyjä koko ajan seurasi vieressä jokaista liikettäni ja kyseli ja puhui koko ajan. Vihaan myös noita hemmetin feissareita jotka ajaa melkein nurkkaan ahdisteluillaan. Monet kerrat vaan ignorannut kävellen ohi ja yli-innokas feissari seuraa perässä. Inhottavaa kävellä kadulla ja tuntuu että kaikki tuijottaa kun en jaksa jäädä puhumaan "mukavia" maailman epäkohdista, kun itsellä sattuu olemaan kiire kotiin lepäämään työpäivän jälkeen.

-introvertti ja yksinäisyyttä rakastava shoppailija

Vierailija
22/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viimeksi 15 min Gigantissa, kun jankkasin myyjälle, että ei, en halua Happy care -vakuutusta enkä suojakuoria enkä uutta liittymää, kun olin tablettia ostamassa. Kun ostimme telkkarin, oli hyvin lähellä ettei marssittu ulos ilman koko tonnin vehjettä, kun myyjä ei lopettanut kalibrointipalvelun kauppaamista. Vaateliikkeissä olen vielä selvinnyt ilman häiritsevää tyrkytystä ja pakkomyyntiä, mutta elektroniikka- ja liittymämyyjät ovat ihan toivottomia. 

Viimeisimmän laitehankinnan tein Powerista. Annoin myyjälle sekä suullisesti että kirjallisesti positiivista palautetta - hän myi mulle asiantuntemuksella sen, mitä halusin, tiedusteli kyllä tarvetta vakuutukselle mutta uskoi heti, kun sanoin että ei kiitos. Gigantista en kyllä vapaaehtoisesti osta enää mitään, niin sairaaksi on touhu mennyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen myyjä osaa lukea asiakkaan käytöksestä tarvitseeko hän palvelua.

Vierailija
24/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa että tiedät mitä haluat ja turha tyrkyttää mitään ylimääräistä tai ostat muualta. Kun riittävän moni tätä tekee niin ehkä alkaa menemään perille

Vierailija
25/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo hemmetin sukkapaketit!!! :D Työskentelen myös kaupassa, josta voi ostella vaatteita, kenkiä, koruja yms. 

Noh, meillä seurataan päivittäin jokaisen myyjän henkilökohtaisia myyntilukuja. 

Tervehditään jokaista asiakasta ja sen jälkeen täytyisi iskeä kiinni. Mennään kysymään tarvitaanko apua, jos vaikka asiakas ei haluaisi apua, niin meidän pitäisi kertoa kaikki myymälässä olevat tarjoukset asiakkaalle silti, vaikka ne samat tarjoukset lukevat jokaisessa pöydässä, näyteikkunassa, hyllyllä ja rekillä. Yleensä tässä kohtaa avusta kieltäytynyt asiakas näyttää hyvinkin nyrpeältä ja lähtee yleensä ulos myymälästä. :D 

Sitten jos asiakas haluaa apua, niin meidän täytyy sovituskoppiin vaikka toista asua vietäessä ujuttaa sekaan pari muutakin vaatetta tai ylläriä, koska asiakas ostaa silloin helpommin lisää tai vaikkapa sen koko asukokonaisuuden....Itse en kehtaa tuota edes aina tehdä. Jotenkin kummallista ja ahdistavaa :D

Noh, sitten kun asiakas tulee kassalle, niin täytyy kassalla vielä muistutaa niistä tarjouksista. Sen jälkeen tätyyisi tyrkyttää niitä hemmetin, sukka-, pinni- tai kenkäsienipaketteja lisämyyntinä. Tämän jälkeen kysytään vielä, että halutaanko liittyä jäseneksi. Monet kerrat ovat asiakkaat suuttuneet, närkästyneet tai topakasti tiuskineet takaisin, että ''ei kiinnosta, ei kiitos'' yms. 

Älkää siis meille myyjillä räyhätkö, vaan laittakaa viestiä ylemmäs... Ei me tahallaan haluta ärsyttää, mutta siitä koituu meille ongelmia, jos emme tätä kaikkea teille tee...

Vierailija
26/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoinen myyjä osaa lukea asiakkaan käytöksestä tarvitseeko hän palvelua.

Niin osaa, mutta kun yhtäkkiä tälle ei anneta enää sijaa vaan jokaiselle asiakkaalle pitäisi myydä vielä se yksi juttu... Sehän tässä juuri näitä myyjäihmisiä harmittaa.

Vierailija
27/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin  yrittänyt pomolle puhua useampaan otteeseen tästä, mutta hänen mielestään täytyi silti jokaiselle tyrkyttää ja mennä avuksi. Jokaiselle täytyi myös kommentoida ihanaa ostosta tai hyvää löytöä. Vaihdoin lopulta työpaikkaa.

Tuota lisämyyntiä kommentoisin sen verran, että se todellakin toimii. Kassaan kilahtaa enemmän rahaa, kun asiakkaat ottavat niitä lisätuotteita. Hyvä myyjä osaa perustella asiakkaalle miksi hän tarvitsee vaikkapa sen pompulapaketin. Rahaa tulee ja omat myyntiluvut nousee. Toki kaikki eivät osta kassalta enää muuta kuin sen valitsemansa tuotteen, mutta suurin osa kyllä siihen haksahtaa. 

Vierailija
28/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ystävä valittaa samasta asiasta usein... on 35v. Ei uskalla vaihtaa alaa tai lähteä opiskelemaan kun on omasta mielestään liian  ''vanha''.

Kannattaa vielä nuorena häippästä, opiskella sitä mikä oikeesti kiinnostaa, eikä alistua tuollaiseen paskaan. 

Vierailija
29/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa ostoshelvetissä oli joku kosmetiikkakauppa, jonka liikeideaan ilmeisesti kuului se että myyjät norkoilivat kaupan edessä sisäänheittäjinä ja tuotteita tyrkyttämässä. Ei Suomalaiset tykkää yhtään tuollaisesta. Kaiki yritti koukata siitä ohi mahdolisimman nopeati ja osa valitsi kiertoreitin että ei tarvi kävellä siitä lainkaan ohi. Onneksi lähti pois koko liike, luultavasti meni konkurssiin tai muuten lopetettiin kannattamattomana.

Vierailija
30/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisessa ostoshelvetissä oli joku kosmetiikkakauppa, jonka liikeideaan ilmeisesti kuului se että myyjät norkoilivat kaupan edessä sisäänheittäjinä ja tuotteita tyrkyttämässä. Ei Suomalaiset tykkää yhtään tuollaisesta. Kaiki yritti koukata siitä ohi mahdolisimman nopeati ja osa valitsi kiertoreitin että ei tarvi kävellä siitä lainkaan ohi. Onneksi lähti pois koko liike, luultavasti meni konkurssiin tai muuten lopetettiin kannattamattomana.

"Käsivoidetta?"

Ihan oikeasti, kuka haluaa kesken ostosreissun rasvaa pesemättömiin käsiin...

Vierailija
31/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaitahan tuossa enemmän käy sääliksi kuin myyjiä, vaikka tottahan se on, että olette periaattessa tuon saman sorron alla. Ihme, ettei kukaan ole takertunut tuohon sen tarkemmin. 

Asiakkaita höynäytetään, painostetaan ja manipuoloidaan. Kaikki nyhdetään irti ja yritetään maksimoida voitot. Eivät yleensä itse huomaa sitä, koska elävät aivopestyinä lampaina. Ovat samaan aikaan mainosten ja tämän nykymaailman kulutusjuhlien uhreja sekä sen rahoittajia. Hesarissa taidettiin hyvin kirjoittaa tuosta aiheesta. 

Miksi ihminen yleensäkään ostaa mitään mitä ei oikeasti tarvitse? Nämä shoppailuaddiktit ostelevat yleensä vielä mainstream-tavaraa mainstream-kaupoista. Muovijätettä, ongelmajätettä. Muovikenkiä ja vaatteita, jotka tuotettu kehitysmaissa epäinhimillisissä olosuhteissa. Mutta kun Osta 3 maksa 2!!! '' Niin halpaa!!'' Kenelle on ja kenelle ei? 

Sääliksi käy tällaisia ihmiä, koska ovat niin hölmöjä. 

Vierailija
32/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä oli sama, aiemmin painotettiin asiakaspalvelua ja kun tuli tiukempaa piti vaan väkisin myydä enemmän. "kaikille vielä sukkapaketti kaupan päälle", ihan oikeasti kaikki ei tarvi sukkia, tai muutakaan mitä ei tule ostamaan. Se on se ja sama jos myyjä tyrkyttää vielä sukkia tai alushousuja, jos niitä ei tarvi, niin ei tarvi.

Nykyään ihmiset vielä osaavat tuohon varautua kun joka paikassa tyrkytetään vielä se yksi juttu. Enemmän ärsyttää asiakasta kun antaa mitään hyvää.

Lisämyynnin yrittäminen on ihan ok, jos myyjällä on tarjota jotain joka sopii asiakkaan ostamaan tuotteeseen. Esimerkiksi jos ostaa puhelimen, niin voi tarjota siihen suojakuorta, panssarilasia tai muistikorttia, varsinkin jos se on vielä jossain tarjouksessa.

Ostin kirjakaupasta retkeilykartan ja minulle ja kaikille muille tarjottiin kassalla ostettavaksi stabilo-tusseja, meinasi nousta savu korvista, viittä vaille että en jättänyt sitä karttaakin siihen kassalle. Eniten siinä ehkä ärsytti se että kassalle oli aika pitkä jono ja osa asiakkaista jäin miettimään että ostaisiko ne tussit vai ei ja jono hidastui aivan hemmetisti.

Vierailija
33/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asiakas lähtee pois liikkeestä jos myyjät tuputtaa ja tyrkyttää ja puhuu liikaa silloin jos asiakas haluaa katsoa tuotteita rauhassa, ja sen takia asiakkaat menevät mieluummin ostamaan ne nettikaupasta vaikka hinta on sama, ettei tarvitse kuunnella muiden häirintää.

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Itse asiassa ikävä tosiasia on että lisämyynti ja pakkotyrkytys toimii. Olen ollut vaatekaupassa missä lisämyynti oli pakollista ja sitä seurattiin koko ajan, ja myynti lisääntyi aina kun kassalla alettiin tarjota näitä sukkapaketteja ja muita lisämyyntiartikkeleita. Ja siksihän sitä tehdään, koska se toimii.

Itsekin lähdin kaupan alalta sen pakkomyynnin takia, mutta myönnettävä on että ne asiakkaat ketkä ostoksille tulivat haksahtivat myös ostamaan enemmän tarjottaessa. Johtuuko se sitten siitä että ei kehdata kieltäytyä vai että oikeasti halutaan ostaa, en tiedä.

Ja tietysti se on sitten eri asia että miten moni asiakas on alkanut kokonaan vältellä niitä kauppoja missä tätä tyrkytystä tehdään, siitä ei tilastoja ole nähtävillä.

Sanotaan että menen ostamaan housuja. Olen ehkä jo valmiiksi katsellut mitä ne maksaa. No kaupasta löytyy mieleiset ja sopivat housut ja sitten kassalla myyjä tarjoaa vielä että onko tarvetta sukille, meillä olisi kolme kahden hinnalla tai uusi vyö, ne on nyt puoleen hintaan. Aika helposti ajattelee että no otetaan vaan, kun on tarjouksessakin ja ainahan niitä tarvii. Ja se juju on siinä että asiakas ei ole valmistautunut tähän yllätysmyyntiin eikä ole selvittänyt normaalia hintatasoa ja tajuaa vasta kotona että sukat ja vyö olivat tarjouksesta huolimatta tosi kalliita.

Vierailija
34/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tyrkytetään väkisin jotain kaupassa, lopetan asioinnin kyseisessä lafkassa.

Esim. Vero Modassa en asioi enää, sillä menin sinne taannoin katselemaan ja mahdollisesti mekkoa etsin. Myyjä tuli heti kysymään voiko olla avuksi - ei siinä mitään, kohteliasta asiakaspalvelua. Vastasin että kiitos ei, katson rauhassa itsekseni ja kysyn jos tulee jotain. Pari min sain kierrellä rauhassa kun myyjä tuli kysymään että mitä etsin. Kerroin taas painokkaasti että katselen vaan ja kerron jos tarvitsen apua. Olisi olettanut että myyjä ymmärtäisi ärtymykseni, mutta ei, hän kulki perässä ja  mainosti miten oli tullut uutta sitä ja tätä ja minulle voisi sopia uusi oranssi huivi.

Sanoin jo vähän ikävästi myyjälle että ihan oikeasti katsoisin mielelläni rauhassa ja pyydän sitten apua jos tarvitsen. Myyjä hiljeni. Ostinkin erään tuotteen ja kassalla alkoi tyrkytys: Huomasitko että meille on tullut uusia korvakoruja. Vastasin että  huomasin kyllä, kiitos ei. "Tuossa olisi legginsejä (tms tuote, en muista) tarjouksessa, tarvisitko" - sanoin että lyö nyt vaan kassaan se ostamani tuote, en ole ostamassa mitään muuta. 

Kun pääsin liikkeestä ulos totesin että never again.

Vierailija
35/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asiakas lähtee pois liikkeestä jos myyjät tuputtaa ja tyrkyttää ja puhuu liikaa silloin jos asiakas haluaa katsoa tuotteita rauhassa, ja sen takia asiakkaat menevät mieluummin ostamaan ne nettikaupasta vaikka hinta on sama, ettei tarvitse kuunnella muiden häirintää.

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Itse asiassa ikävä tosiasia on että lisämyynti ja pakkotyrkytys toimii. Olen ollut vaatekaupassa missä lisämyynti oli pakollista ja sitä seurattiin koko ajan, ja myynti lisääntyi aina kun kassalla alettiin tarjota näitä sukkapaketteja ja muita lisämyyntiartikkeleita. Ja siksihän sitä tehdään, koska se toimii.

Itsekin lähdin kaupan alalta sen pakkomyynnin takia, mutta myönnettävä on että ne asiakkaat ketkä ostoksille tulivat haksahtivat myös ostamaan enemmän tarjottaessa. Johtuuko se sitten siitä että ei kehdata kieltäytyä vai että oikeasti halutaan ostaa, en tiedä.

Ja tietysti se on sitten eri asia että miten moni asiakas on alkanut kokonaan vältellä niitä kauppoja missä tätä tyrkytystä tehdään, siitä ei tilastoja ole nähtävillä.

Nimenomaan näin, selkeää kasvua myynneissä näkyy lisämyynnin myötä. Osa on ihan oikeaa palvelumyyntiä, moni tulee esim. ostamaan housuja niin että kertoo myyjälle suunnilleen mitä hakee ja myyjä kantaa sitten sovitukseen eri vaihtoehtoja. Ja osa on takuulla sitten sitä ns. pakkomyyntiä, kaikki eivät kehtaa kieltäytyä kun agressiivisesti lisätuotteita tyrkytetään.

Ei kyllä uppoa meikäläiseen agressiivinen lisämyynti, eikä varmaan myöskään moneen muuhun suomalaiseen. Olin Gigantissa ostamassa läppäriä ja myyjä alkoi tyrkyttää lopuksi niitä vakuutuksia, esiasennuksia ja huoltosopimuksia. Touhuan työkseni jonkin verran tietokoneiden kanssa, joten pakasta vedetyn koneen toimintakuntoon saattaminen ei ole mikään paha rasti minulle. Myyjän ketale alkoi haukkua minua että teen nyt tyhmästi ja säästän väärässä paikassa. Totesin vain että "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" ja poistuin liikkeestä. Tilasin läppärin netistä.

Vierailija
36/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ei oikeasti sovi tuollainen myyntikulttuuri. Suomessa on muutenkin tapana että jokaisen omaa tilaa ja rauhaa kunnioitetaan, niin ei silloin myyntitilanteessakaan tyrkytystä katsota hyvällä. Se on epäkohteliasta. Tämän kun nämä johtajat ymmärtäisivät.

Vierailija
37/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös asiakkaan näkökulmasta tyrkyttäminen ja yliavuliaisuus myynnin edistämiseksi on niin hermoja raastavaa, että en enää mielelläni asioi sellaisissa kaupoissa, joissa tiedän näin tapahtuvan.

Mielestäni paras myyjä on ystävällinen, heti ulottuvilla, jos tarvitsen kokoa tai lisätietoja tuotteesta, osaa vastata kysymyksiini ja jättää kaupanteosta yleisesti mukavan mielen. Muutoin en todellakaan tarvitse mitään katseluapua, sillä usein shoppaillessa minulla ei ole aivan tarkalleen itsellenikään selvää, millaista puseroa tms olen vailla ja jos joudun myyjän kanssa kiertämään kaikki puseromallit läpi, innostus koko hommaan lopahtaa. 

Myynninedistämistä mietittäessä voisi mielestäni keskittyä epäsuorempiin keinoihin. Esimerkiksi usein vaihtuva liikkeen tavaroiden asettelu, siisteys, valaistus, sisustus ylipäätänsä ja musiikin luoma ympäristö vaikuttavat ostohalukkuuteen huomattavan paljon. 

Vierailija
38/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee heräteostoksia, jos jotain tyrkytetään. Sen sijaan olisi kiva kierrellä rauhassa katselemassa, jos jotain mieleistä löytyisi. Jos ei saa rauhassa katsella, tuo kiertely ja myös ne ns. heräteostokset jäävät kokonaan pois. Eli omaan nilkkaan sahaavat. Sitten sitä käy vaan, kun on pakko oikeasti löytää vaikka uusi takki. Tai ehkä tilaa senkin netistä.

Vierailija
39/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran uskaltauduin Vilaan ja kassalla myyjä tyrkytti mulle korvakoruja. Sanoin että en tarvi kun ei ole korvareikiä. Myyjä siihen sitten, että "No, eihän semmoset paljoa maksa!". Oli kyllä niin outo tilanne että huh huh :D

Vierailija
40/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Tokihan se myynti näyttää lisääntyvän tämän pakkotuputuksen myötä, mutta mikä on sitten pidemmällä aikavälillä koko totuus? Itse olen kyllä pikemminkin taipuvainen uskomaan että vaikka siihen yksittäiseen myyntitapahtumaan saadaankin ujutettua jotain lisää, muutaman tällaisen ahdistavan pakkomyyntikokemuksen jälkeen se asiakas onkin entinen asiakas. Ollaanko valtaosan kauppojen johdossa nykyisin todellakin niin lyhytnäköisiä tyyppejä, ettei tajuta kumpi on tärkeämpää; tuputtamalla isomman kertaoston tekevä asiakas joka ei tule kauppaan toiste vai asiakas joka ostaa kerralla vähemmän mutta palaa ostoksille kerta toisensa jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan