Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjien tyrkyttäminen. Eikö mikään riitä?

Vierailija
05.04.2018 |

Olen töissä eräässä firmassa, jossa myydään suht. halvalla (eettisesti hieman kyseenalaisesti) tehtyjä vaatteita. Olen yksi parhaimmista myyntitykeistä meidän työpaikallamme ja lukuni ovat todella hyvät. Eli selvästi osaan myydä ja lähestyä asiakasta sellaisella tavalla, jota ei koeta tungetteluksi tai tyrkyttämiseksi.

Olen nyt viime aikoina huomannut, että pomolleni ja firmalleni ei riitä panokseni. He haluavat, että alkaisin oikeasti tyrkyttämään, puhumaan vielä enemmän asiakkaille, jutustella heidän kanssaan, kehua yms.
Pakko myöntää, mutta olen hieman loukkaantunut moisista ehdotuksista -vaikka toisaalta ymmärrän että aina voisi myydä enemmänkin- kuitenkin palvelen asiakkaita todella hyvin, johan sen asiakkaiden kiitokset ja myyntilukuni todistaa.
Olen saanut myös paljon kehuja työkavereilta ja itse pomolta. He oikein kysyvät minulta vinkkejä miten myydä enemmän. Korostan tätä nyt siksi, koska selkeästi tapani toimii, niin tuntuu vähän absurdilta pyytää muokkaamaan sellaista, missä ei ole mitään ongelmaa.

Jutustelen tilanteen mukaan, palvelen, hymyilen, autan ja myyn. Eikö tämä siis oikeasti voi riittää? Miksi minun täytyisi alkaa feikkaamaan ja ahdistelemaan asiakkaita?
Omaan suuhuni ja korvaani tuntuu härskiltä alkaa muuttamaan tapoja sellaisiksi, mikä ei Suomessa vain toimi. Tämä oma tapani toimii juuri näin minulle ja on näköjään toiminut ja kelvannut myös firmalle. Olen mielestäni aito ihminen tilanteessa kuin tilanteessa, enkä edes pystyisi feikkamaan sellaisella tavalla, jota näen joissakin liikkeissä ja kaupoissa harjoitettavan. Tiedätte varmaan jokainen ne muutamat vaatekaupat, joihin ette mielellään astuisi sisään...

Nyt on alkanut tuntumaan siltä, että haluaisin vaihtaa kaupan alalta kokonaan pois. Olen muutenkin sellaista järkyttävää kuluttamista vastaan enkä pidä ollenkaan ''nyhdetään asiakkaiden rahat'' meiningistä. Totta kai välitän firmastani, haluan olla hyödyksi ja pidän asiakaspalvelusta, mutta makuhan tuossa menee, jos aletaan sokeasti ahnehtimaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vois olla ihan kun mun suusta :D 

T. Myyjä joka kyllästynyt asiakkaiden huijaamiseen

Vierailija
2/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä Turun Cybershopissa? Täällä oli taannoin ketju, jossa monet ihmiset kommentoivat tyrkkyä aspalvelus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia lähdin kaupan alalta jo vuosia sitten vaikka erikoisliikkeessä työskentely oli kutsumukseni.

Vierailija
4/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä oli sama, aiemmin painotettiin asiakaspalvelua ja kun tuli tiukempaa piti vaan väkisin myydä enemmän. "kaikille vielä sukkapaketti kaupan päälle", ihan oikeasti kaikki ei tarvi sukkia, tai muutakaan mitä ei tule ostamaan. Se on se ja sama jos myyjä tyrkyttää vielä sukkia tai alushousuja, jos niitä ei tarvi, niin ei tarvi.

Nykyään ihmiset vielä osaavat tuohon varautua kun joka paikassa tyrkytetään vielä se yksi juttu. Enemmän ärsyttää asiakasta kun antaa mitään hyvää.

Vierailija
5/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se kapitalismi teettää. Mikään ei riitä ja pakko vain mainostaa, ostaa, myydä ja mainostaa. Koneisto pyörii.... Tän takia en pystyis ikinä päiväkään työskentelemään missään kaupan alalla. En kestäisi firmaa, joka yrittää vain hyötyä noinkin röyhkeästi asiakkaiden rahoista. Enkä kestäisi asiakkaita, jotista valtaosa ei edes tarvitsisi mitään, mutta tuhlailee muuten vaan ja lankeaa tuohon pyörivään kapitalistiseen ansaan. 

Vierailija
6/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Minäkin olin liikkeen paras myyjä, mutta mikään ei riittänyt vaan aina olisi pitänyt vain parantaa ja tyrkyttää ja ahdistella asiakasta enemmän. Päätin lopulta vaihtaa kokonaan alaa ja nykyisin pääsenkin palvelemaan asiakkaita ilman pakkomyyntiä ja ilman että pomo hengittää niskaan.

Vierailija
7/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko töissä Turun Cybershopissa? Täällä oli taannoin ketju, jossa monet ihmiset kommentoivat tyrkkyä aspalvelus.

Se on sitä nykypäivää kaupassa kun kaupassa. Ärsyttävämpiä ovat käytävillä myyjät. Esimerkiksi meidän Prisman käytävällä on Elisan myyntipiste. Käymme vähintään kerran viikossa kaupassa ja joka ikisellä kauppareissulla sama utelu mitä liittymiä meillä on. Eihän nuo myyjät toki syyllisiä ole, tai voi muistaa että toissapäivänä juuri kysyi, tai oli se mahdollisesti kollega. Ei vaan jaksaisi joka kerta sitä että joku hyppää eteen kyselemään asioita kun kantaa painavia ostoksia.

Vierailija
8/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmetellään, kun kauppa siirtyy verkkoon ja oikein tyrkyttämällä tyrkytetään ne viimeisetkin asiakkaat pois. En ymmärrä, miten tuon saisi taottua johtajien kalloon. Itse olen ainakin joka kyselyssä moittinut liikaa turkyttämistä ja kehunut, jos on saanut katsellakin rauhassa.

Vierailija
9/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asiakas lähtee pois liikkeestä jos myyjät tuputtaa ja tyrkyttää ja puhuu liikaa silloin jos asiakas haluaa katsoa tuotteita rauhassa, ja sen takia asiakkaat menevät mieluummin ostamaan ne nettikaupasta vaikka hinta on sama, ettei tarvitse kuunnella muiden häirintää.

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Vierailija
10/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kulttuuriin ei kuulu tuollainen.

Tarpeeksi ärsyttävää mennä Välimeren maihin lomalle kun siellä tuputetaan niin ravintoloita kuin krääsää.

Vierailija
11/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä nykypäivää kaupassa kun kaupassa. Ärsyttävämpiä ovat käytävillä myyjät. Esimerkiksi meidän Prisman käytävällä on Elisan myyntipiste. Käymme vähintään kerran viikossa kaupassa ja joka ikisellä kauppareissulla sama utelu mitä liittymiä meillä on. Eihän nuo myyjät toki syyllisiä ole, tai voi muistaa että toissapäivänä juuri kysyi, tai oli se mahdollisesti kollega. Ei vaan jaksaisi joka kerta sitä että joku hyppää eteen kyselemään asioita kun kantaa painavia ostoksia.

Nimenomaan tuo on ärsyttävää ruokamarketin auloissakin kun ne tulee siihen eteen pälpättämään vaikka minulla on monta ruokakassia käsissä ja kiire kotiin laittamaan lapsille ruokaa, ja jäätelötkin ehtii sulaa siinä.

Vierailija
12/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita joilla menee hermo kaupoilla kun ei voi hetkeäkään rauhassa vain kierrellä ja katsella ? On ihan kiva kun kysytään että voiko jotenkin auttaa, mutta jos vastaan että katselen vain niin en silloin todellakaan halua saada mitään henkilökohtaista esittelyä jokaisesta tuotteesta. Usein joudun ”karkaamaan” liikkeistä kesken myymälän kiertämisen kun myyjä ei vain anna katsella rauhassa vaan on jatkuvasti tyrkyttämässä jotakin, jotkut ehkä pitävät tätä hyvänä myyntikikkana kun ihmiset pakolla ostavat jotain kun eivät kehtaa kieltäytyä ja haluavat rasittavasta myyjästä eroon, mutta itse kyllä arvostan enemmän sitä että kenellekään ei koiteta pakkomyydä.

Vierailija
13/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Sama juttu. Sama jannu saatana kysy varmaan kymmenenä peräkkäisenä päivänä. V*ttu vaihda alaa jos ei nyt yhtään jää naamat mieleen. Ymmärrän toki, että ei nut kaikkia voi muistaa, mut jotain rajaa. Ihan v*tun ärsyttävää. Päiväni murmelina.

Vierailija
14/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se kapitalismi teettää. Mikään ei riitä ja pakko vain mainostaa, ostaa, myydä ja mainostaa. Koneisto pyörii.... Tän takia en pystyis ikinä päiväkään työskentelemään missään kaupan alalla. En kestäisi firmaa, joka yrittää vain hyötyä noinkin röyhkeästi asiakkaiden rahoista. Enkä kestäisi asiakkaita, jotista valtaosa ei edes tarvitsisi mitään, mutta tuhlailee muuten vaan ja lankeaa tuohon pyörivään kapitalistiseen ansaan. 

Joo, parempi maata sängyn pohjalla ja huutaa vaan lisää rahaa. 

Se siitä röyhkeydestä.

Vierailija
15/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kerran huutelivat:"Hei anteeksi, olisi kysyttävää." Olin todella surullinen tuolloin, sillä oli ollut todella kurja päivä. Sanoin itku silmässä hieman tiukemmin:"Ei nyt!" Niin nämä myyjät alkoivat vain keskenään nauraa. Muita ei ollut paikalla silloin, voin sanoa että huono-olo vain lisääntyi..

Vierailija
16/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asiakas lähtee pois liikkeestä jos myyjät tuputtaa ja tyrkyttää ja puhuu liikaa silloin jos asiakas haluaa katsoa tuotteita rauhassa, ja sen takia asiakkaat menevät mieluummin ostamaan ne nettikaupasta vaikka hinta on sama, ettei tarvitse kuunnella muiden häirintää.

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Kyllä tämän tuntuu tiedostavan kaikki muut paitsi johtajat, jotka ei jostain syystä tunne ollenkaan suomaisten ostotottumuksia.

Lisäksi suurimmalla osalla ihmisistä on nyt niin vähän rahaa, ettei pysty ostamaan ylimääräisiä vaikka mieli tekisi.

Vierailija
17/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Itse asiassa ikävä tosiasia on että lisämyynti ja pakkotyrkytys toimii. Olen ollut vaatekaupassa missä lisämyynti oli pakollista ja sitä seurattiin koko ajan, ja myynti lisääntyi aina kun kassalla alettiin tarjota näitä sukkapaketteja ja muita lisämyyntiartikkeleita. Ja siksihän sitä tehdään, koska se toimii.

Itsekin lähdin kaupan alalta sen pakkomyynnin takia, mutta myönnettävä on että ne asiakkaat ketkä ostoksille tulivat haksahtivat myös ostamaan enemmän tarjottaessa. Johtuuko se sitten siitä että ei kehdata kieltäytyä vai että oikeasti halutaan ostaa, en tiedä.

Ja tietysti se on sitten eri asia että miten moni asiakas on alkanut kokonaan vältellä niitä kauppoja missä tätä tyrkytystä tehdään, siitä ei tilastoja ole nähtävillä.

Vierailija
18/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Tämä juuri! Olen jaloillani äänestänyt jo monessa kaupassa. En mene tyrkyttksen takia.

Olin eräässä kaupassa harjoittelussa ja minua painostettiin jatkuvasti tyrkyttämään tuotteita. Oli todella ahdistavaa. Myyjät tekivät itse sitä, että kysyivät voiko auttaa, jos asiakas sanoi haluavansa katsella rauhassa, tähän he tokaisivat, että katselkaa vain ja kysykää jos tarvitsette apua jne. Itse jätin tähän. Mutta nuo myyjät menivät hetken päästä iholle uudelleen kommentoimaan heidän uutuuksiaan tai kuinka juuri se paita on niin ihana, jota asiakas katseli. Arvatkaa vain kuinka moni jätti ostamatta?

Vierailija
19/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, parempi maata sängyn pohjalla ja huutaa vaan lisää rahaa. 

Se siitä röyhkeydestä.

Äläs nyt :D  Onneksi on muita töitä, niin ei kaikkien tarvitse myydä jotain.

Vierailija
20/46 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan.

t. markkinointitutkija

Itse asiassa ikävä tosiasia on että lisämyynti ja pakkotyrkytys toimii. Olen ollut vaatekaupassa missä lisämyynti oli pakollista ja sitä seurattiin koko ajan, ja myynti lisääntyi aina kun kassalla alettiin tarjota näitä sukkapaketteja ja muita lisämyyntiartikkeleita. Ja siksihän sitä tehdään, koska se toimii.

Itsekin lähdin kaupan alalta sen pakkomyynnin takia, mutta myönnettävä on että ne asiakkaat ketkä ostoksille tulivat haksahtivat myös ostamaan enemmän tarjottaessa. Johtuuko se sitten siitä että ei kehdata kieltäytyä vai että oikeasti halutaan ostaa, en tiedä.

Ja tietysti se on sitten eri asia että miten moni asiakas on alkanut kokonaan vältellä niitä kauppoja missä tätä tyrkytystä tehdään, siitä ei tilastoja ole nähtävillä.

Nimenomaan näin, selkeää kasvua myynneissä näkyy lisämyynnin myötä. Osa on ihan oikeaa palvelumyyntiä, moni tulee esim. ostamaan housuja niin että kertoo myyjälle suunnilleen mitä hakee ja myyjä kantaa sitten sovitukseen eri vaihtoehtoja. Ja osa on takuulla sitten sitä ns. pakkomyyntiä, kaikki eivät kehtaa kieltäytyä kun agressiivisesti lisätuotteita tyrkytetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi