Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka pidät kodin aina siistinä

Vierailija
04.04.2018 |

Miten onnistut?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti paljon riippuu siitä onko aikaa, energiaa ja yli päätään kiinnostusta siivoamiseen.

Ei se siivoamisen määrä, vaan sotkemisen. Kun laittaa aina tavarat paikoilleen, tiskit koneeseen ja pyykit pyykkikoriin/kaappiin, onkin koko ajan siistin näköistä.

Mä olen sellainen, joka inhoaa sotkua. Siksi koko ajan toimin niin, etten esim. murustele ruokia pitkin poikin tai jätä tyhjää maitopurkkia pöydälle jne. Kaikkihan eivät edes tajua, miten levittävät jotain leivänmuruja ympäriinsä.

Puhtaana paikat pysyy, kun imuroi ja pyyhkii pölyt tarpeeksi usein. Monesti imuroinnin välipäivinä pyyhin lattioista kulkuväylät Sinin kertakäyttöisillä tomuliinoilla. Tulee nopeasti ja leppoisasti puhtaan näköistä.

Sotkua tulee, sille ei voi mitään. Esimerkiksi ne tiskit on sotkua, en ainakaan itse jaksa aina juuri sillä hetkellä tyhjätä astianpesukonetta, kun likaisia astioita olisi tulossa. Ja sitten toisaalta jos astianpesukone on ollut puolillaan likaisia, päivällisen jälkeen sinne ei mahdu enää kaikki likaiset astiat. Sitten ne jäävät siihen tiskipöydälle ja kunnes joku jaksaa taas tyhjätä tiskikoneen, sitä likaista astiaa on taas enemmän. 

Enkä jaksa joka päivä imuroida ja kesäisin sitä hiekkaa tulee, kun lapsia ravaa edestakaisin. Leivänmurutkin vain ilmestyvät jostain keittiön pöydän alle, kun lapset kavereineen syövät välipalaa koulun jälkeen. Itseltänikin tippuu muruja ja sotkua lattialle, kun kokkailen. 

Nytkin keittiö on ihan hirveässä sotkussa. En vain jaksanut mennä siivoamaan. Odottelen, jospa mies urheilemasta tultuuan olisi energisempi. Inhoan erityisesti keittiön siivousta. Lasten mentyä nukkumaan alkaa oma aikani. Silloin en yleensä tee yhtään mitään kotitöitä oli koti miten kaaos tahansa. No, onneksi edellinen viikko oli pääsääntöisesti siistiä.

Kerran viikossa pidän siivouspäivän ja välillä imuroin muutaman kerran ja pesen vessat. 

Vierailija
42/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hapankorpunmuruja joka paikka täynnä.

Meillä tämä ratkaistiin niin, että ei osteta hapankorppuja. Eikä jotain hemmetin siemenleipää, jonka siemenet sinkoili pitkin keittiötä.

Olen miettinyt itse samaa, että kieltäytyisinkö ostamasta näkkäriä, muroja, riisikakkuja tai siemenleipää. Mutta sitten mietin, olenko niin turhamainen, että murujen takia kiellän syömästä jotakin tiettyä ruokaa, josta muu perhe tykkää. Siemennäkkäri esimerkiksi on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto kuin ruisleipä.

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa niin, että riisikakkujen ja murojen syönnin jälkeen pitää jokaisen kurkata lattialle ja tarvittaessa lakaista itse murut pois. Se vain tahtoo jäädä lapsilta ja saa itse olla nalkuttamassa koko ajan. Koululaiset varsinkin unohtavat tai "unohtavat" asian jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset maailmalla, asutaan kaksin + koira. Korjaan miehen jäljet, paitsi hänen työhuoneeseen, joka on useimmiten up side down (epännistuin miehen koluttamisessa ja luovutin). Teen useina päivinä viikossa jotain pientä extraa normirutiinien lisäksi. Pinoja ei ole, eivätkä tavarat ajelehdi. Siivoamme yhdessä kerran viikossa, tavaroilla on omat paikkansa eli samat perusjutut kuin muillakin siisteillä. Kokemukseni mukaan järjestyksen ylläpito on sitä helpompaa, mitä enemmän on tilaa. Kaikissa kodeissa olen tykännyt suunnitella toimivat säilytysratkaisut - aloitettiin yhteiselo pienessä yksiössä.

Vierailija
44/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin tavarat paikoilleen.Tiskit koneeseen,tavarat paikoilleen,pyykit koriin ja vaatteet kaappiin ym.Kerta viikkoon imurointi ja lattioiden pesu.

Lähinnä ylläpitoa,kun aina perussiistiä.Inhoan sotkua.

Siinä tulikin aikalailla oleellinen: Astiat koneeseen. Entä jos on itse se astiakone?Prkl koko ajan saa olla tiskaamassa😂!

Entä ne muut? Sormenjäljet ikkunoissa ja ovissa, hammastahnaroiskeet peilissä, pölyt tasoilla, valumat roska-astiassa, tahmea jääkaapin ovi ja lasipurkkien jäljet jääkaapin hyllyillä.... oikeasti siivoamisessa on sata muuta pikkuasiaa, kuin pyykit, imurointi ja lattioiden pyyhintä ja tiskikoneen käynnistys. Just eilen pyyhin ulko-oven sisäpuolen kun sopivassa valossa näkyi kaikki töhryt.... nuo isoista linjoista huolehtimiset eivät vielä tee siistiä kotia, ei lähellekään.

Just näin. Joku tiskikoneen tyhjennys ei ole siivousta.

Vierailija
45/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen sotkija ja nykyinen siisti. Tämä on parempi. Ei mene aikaa hakemiseen ja ympäristö on esteettisempi.

Ihan harjoittelin siistiksi ja vein romut ja ryönät pois.

Vierailija
46/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen todella sotkuinen:D vanhemmat oli tosi siistejä ja järjestelmällisiä, mutta mun ei tarvinnut tehdä kotitöitä. Ainut oli että pitäisin huoneeni kunnossa... No vaatteet oli aina sikin sokin eikä lattiaa näkynyt. Kokosin kamat aina sängyn, tuolien yms päälle, kun huoneeni imuroitiin viikonloppuna. Välillä kun kyllästyin sotkuun/vanhempien nalkutukseen tai oli juhlat, siivosin mutta siisteyttä kesti ehkä pari päivää...

Muutkin kaksikymppisenä pois himasta ja jotenkin se oma koti motivoi mut siivoamaan. Keittiö yms aina siisti. Tuli ihan luonnostaan. Vaatteiden kanssa edelleen välillä vaikeuksia, mutta yleensä siivoan viimeistään parin päivän päästä (jos olen esimerkiksi vaatekriisin seurauksena levitellyt vaatteita).

Tosiaan nykyään olen ihan kontrollifriikki kodin siisteyden suhteen ja kämppiksien kanssa asuneena on ollut vaikea sietää muiden sotkuisuutta :D ihme että vanhempani jaksoivat. Nykyään kun olen välillä pidempiä aikoja vanhemmillani (opiskelen eri kaupungissa), he ovat yllättyneitä kun osallistun kotitöihin oma-aloitteisesti.

N24

Vierailija
47/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siistit ihmiset on tylsiä ja epäluovia.

Enpä tiedä, mutta sellainen tutkimustulos on saatu, että sotkuiset ihmiset ovat empaattisempia ja siistit kylmempiä.

Pienellä otoksella lähipiiristä, niin tämä muuten pitää jopa paikkansa. :D

Vierailija
48/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä noihin tiskikonekommentteihin. Ymmärrän että tilanne on varmasti eri lapsiperheissä, mutta jos asuu yksin tai kahdestaan, paljonko sitä tiskiä muka päivän aikana tulee? Itse asun tällä hetkellä ilman tiskikonetta ja esim ruuanlaiton lomassa laitan heti likaiset astiat likoutumaan ja ruuan jälkeen tiskaan. Menee pari minuuttia...

T. 46

Vierailija
49/59 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Vie mennessäs, tuo tullessas!”

Älä haali turhaa tavaraa ja pientä sälää ”koristeeksi” sinne tänne.

Laita tavarat ja vaatteet aina käytön jäljeen paikoilleen.

Jos näet pölyä tai tahran, pyyhkäise se saman tien. Samoin imuroi hiekat eteisestä päivittäin.

Keittiö siistitään aina ruokailun jälkeen heti. Ruokaa laittaessa pestään kipot ja pannut sitä mukaa, kun niitä ei enää tarvita.

Kodit, joissa on paljon kaikkea, näyttävät väkisin sotkuisilta.

Yksinkertaista!

Vierailija
50/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin lapset aikoinaan aivan pienestä pitäen pitämään huoneet siistinä. Nukkumaan ei menty ennenkuin tavarat on paikoillaan. Siivouspäivänä oli pinimmälläkin rätti kädessä. Yhdessä siivottiin. Oppi meni näin perille.

Vierailija
51/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole muuta elämää kuin työt ja vapaa-ajan makaan sängyssä katsoen televisiota/nukkuen. Tiskaan aina kun tulee tiskiä, imuroin kerran viikossa... Olen aina ollut siisti ihminen ja tykkään siivoamisesta. En ymmärrä ihmisiä jotka elävät sotkun keskellä.

Vierailija
52/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oli ylisiistiä mutta joka viikko siivotaan. Laitetaan tavarat paikoilleen, siivotaan vessat, imuroidaan ja pyyhitään lattiat.

keittiö tosin siivotaan päivittäin, kaapit pyyhin viikoittain.

En usko että olisin sotkuisena empaattisempi:D Ja olen tutkitusti erittäin luovakin vielä.

Kun on haastavassa työssä jossa tuntuu ettei mikään ikinä valmistu on ihanaa nähdä jotain valmista edes kotona. Tästä syystä olemme myös rakentaneet itse 2 taloamme:)

Vierailija
53/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie mennessäs, tuo tullessas! 

Paikat on helpompi pitää siistinä kun lähtökohta on siisti koti, eli sotku pistää heti silmään. Joka päivä vähän siistimistä joka ei tunnu isolta operaatiolta (tiskikone, pyykit keittiön pyyhkiminen jne). Miehen kanssa hyvä rytmi ja työnjako. Tämän lisäksi isoimmat tekijät ovat, ettei tavaraa ole liikaa ja kaikella on oma paikkansa. Mikään kama ei ajelehdi ympäriinsä pitkin asuntoa.

Olin nuorempana tosi sotkuinen ja mieheni siisteyskäsitys oli myös aika alhainen kun tavattiin, mutta uusiin tapoihin kyllä oppii kun löytää sen itselleen hyvän tavan pitää paikat siistinä. Nykyään sotku häiritsee niin paljon ettei sitä kauaa ehdi katsella. 

Vierailija
54/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä imuroin kerran päivässä, vaihdan petivaatteet kerran viikossa. Jos joku on likainen tai tahrainen, pesen sen. Pölyt pyyhin kerran viikkoon. Lapset pesee käsiään, kukaan ei kulje sisällä likaisissa vaatteissa. En säilyttele mitään kuravaatteita missään, vaan pesen ne. Pyykkiä pesen päivittäin. Lattioita joudun pyyhkäisemään päivittäin. Mulla menee päivässä tunti kunnon päiväsiivoukseen ja loppupäivä kun nostelen tavaroita paikalleen ja teen koko ajan jotain pientä. Ruoan teko sotkut siivoan heti.

Perheessä viisi lasta ja koira ja kissa.

Vierailija
55/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ovat asiat pielessä, jos huomaa, että on olemassa sellainen kotityö kuin roskien keräily ja/tai tavaroiden pois laittaminen. Kun roskat pannaan heti roskiin ja tavarat heti käytön jälkeen paikalleen, koti on aina perussiisti.

Tokikin ensin on oltava olemassa paikka kaikelle eikä tavaraa saa olla liikaa. Minkään paikka ei voi mielestäni olla pöydällä tai lattialla, ellei sitten kyse ole huonekalusta tai harkitusta koriste-esineestä. Tavarat kaappeihin, tasot puhtaaksi.

Meillä on aina perusiistiä. Käytän siivoamiseen ehkä puoli tuntia viikossa, ellei keittiötöitä lasketa.

Vierailija
56/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siistit ihmiset on tylsiä ja epäluovia.

Olen siisti, mutta kaukana epäluovasta. Olen musikaalinen ja taiteellinen.

Vierailija
57/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein: karsimalla ihan hitosti tavaraa :)

Vierailija
58/59 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelin joskus aikoinaan siistiksi, nyt se on itsestään selvä asia ja tulee luonnollisesti.

Opettelin esim. aina tiskaamaan tiskit, pyyhkimään pölyt, imuroimaan ajoissa, korjaamaan tavarat. Kun sitä tekee tarpeeksi säännöllisesti, siitä tulee tapa, kuten hampaiden harjaamisesta aamuin illoin.

No minun täytyy sitten vissiin aloittaa siitä, että opettelen sen hampaiden harjauksen...

Mutta miten siis onnistuu siisteys sellaisessa huushollissa, jossa muut eivät myötävaikuta? Meillä kun on ollut viime aikoina liikaa tähdellisempiäkin huolenaiheita, eletään edes kohtuullisessa harmoniassa kun en jaksa taistella siivoamisesta kuin kerran viikkoon. Ja se kun ei riitä mihinkään, kun se järjestelytyökään ei pääse käynnistymään kunnolla, kun ensin täytyy siivota edes jotenkin, että ilkeää järjestellä...

Vierailija
59/59 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin tavarat paikoilleen.Tiskit koneeseen,tavarat paikoilleen,pyykit koriin ja vaatteet kaappiin ym.Kerta viikkoon imurointi ja lattioiden pesu.

Lähinnä ylläpitoa,kun aina perussiistiä.Inhoan sotkua.

Siinä tulikin aikalailla oleellinen: Astiat koneeseen. Entä jos on itse se astiakone?Prkl koko ajan saa olla tiskaamassa😂!

Entä ne muut? Sormenjäljet ikkunoissa ja ovissa, hammastahnaroiskeet peilissä, pölyt tasoilla, valumat roska-astiassa, tahmea jääkaapin ovi ja lasipurkkien jäljet jääkaapin hyllyillä.... oikeasti siivoamisessa on sata muuta pikkuasiaa, kuin pyykit, imurointi ja lattioiden pyyhintä ja tiskikoneen käynnistys. Just eilen pyyhin ulko-oven sisäpuolen kun sopivassa valossa näkyi kaikki töhryt.... nuo isoista linjoista huolehtimiset eivät vielä tee siistiä kotia, ei lähellekään.

Noi kaikki jutut on semmoisia joiden hoitamiseen menee pari minuuttia. Esim. pyyhin vessan puhtaaksi kerran viikossa ja samalla se peilikin puhdistuu. Hampaat voi myös pestä niin ettei niitä roiskeita ehdi viikossa kertya ihan tolkuttomasti. Jos on paljon ihan pieniä lapsia niin niitä tahmaisia pintoja täytyy vaan kestää sen aikaa että lapset vähän kasvaa.

Itse teen usein niin, että kun jaksan ottaa rätin käteen niin pyyhin kaikki pinnat saman tien, en vain sitä keittiötä. Tavaran vähyys auttaa tässä, kun ei tarvitse ensin järjestellä kamoja oikeille paikoilleen. 

Olin itse nuorempana todella sotkuinen ja olen oppinut siistiksi myöhemmällä iällä. Kannattaa miettiä ne omat siivousrutiinit semmoisiksi että homma sujuu, kyllä siihen kaikki kykenee. Kuten tosi moni on jo sanonut, tavaran vähentäminen auttaa ihan todella paljon pitämään järjestystä yllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme