Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lastentarhanopettajista tullut ahneita?

Vierailija
04.04.2018 |

Vaativat korkeampaa palkkaa vain koska rankka työ ja korkeakoulututkinto. Onhan tässä maassa niin monta muutakin rankkaa työtä, josta palkkio pieni. Eniten ärsyttää kun valittavat, ettei lto:n palkalla elätä perhettä. Tuskin on ainoa työ , josta saadulla palkalla ei pysty elättämään perhettä. Varmasti löytyy tältäkin palstalta ihmisiä, joilla aivan yhtä rankka työ, oli korkea koulutus tai ei (esim. siivooja, lastenhoitaja, sairaanhoitaja)

Kommentit (276)

Vierailija
1/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainen joka ei yli kahden tonnin palkalla elätä perhettä on tehnyt elämässään vääriä valintoja, useimmiten asuu liian kalliisti ja kulutustottumukset ovat väärät. 

Mielestäni palkankorotus kuitenkin olisi paikallaan mutta ei todellakaan vain lastentarhanopettajille vaan ihan kaikille hoitoalan ihmisille. Se on todella todella kuormittavaa työtä jossa ei juuri kiitosta kuule ja toimivuus revitään työntekijöiden selkänahasta. Ei tipu bonusta vaikka kuinka hyvin teet työsi ja usein siivoat kirjaimellisesti paskaa. Mielestäni lto:t sahaavat omaa oksaansa kun vaativat korotuksia vain itselleen, vähemmistössä he päiväkodeissa vielä toistaiseksi ovat ja jos palkkaero kovin suureksi nousee niin helposti käy niin että muut katsoo että tuolla palkalla sietää tehdäkin vähän enemmän töitä kuin toiset. 

Vierailija
2/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että on oikein että mieheni ammattitutkinnolla saa 4 x minun palkkani verran palkkaa, vaikka olen korkeakoulutettu ja opetan tulevaisuuden toivoja?

t. 1600 e/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että on oikein että mieheni ammattitutkinnolla saa 4 x minun palkkani verran palkkaa, vaikka olen korkeakoulutettu ja opetan tulevaisuuden toivoja?

t. 1600 e/kk

Tuohan paljastaa oikeastaan sen, että nämä koulutuksen korkeudet ja mataluudet ovat hallinnollisia käsitteitä eivätkä kerro suoraan vaativuudesta.

Vierailija
4/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua palkkakitinää. Annetaan lisää palkkaa ja tehdään suurempia hoitoyksiköitä, jolloin on enemmän kiirettä, koska ei voida rekrytoida enää yhtä montaa. Saa säntäillä ympäriinsä eikä töitä ehdi tekemään samalla tavalla kuin aiemmin. Sitten on hyvä?

Vierailija
5/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua palkkakitinää. Annetaan lisää palkkaa ja tehdään suurempia hoitoyksiköitä, jolloin on enemmän kiirettä, koska ei voida rekrytoida enää yhtä montaa. Saa säntäillä ympäriinsä eikä töitä ehdi tekemään samalla tavalla kuin aiemmin. Sitten on hyvä?

Kiire ei voi tästä enää lisääntyä. Äärirajoilla mennään jo nyt, ja nytkin juostaan lapsiryhmästä toiseen auttamaan, kun sijaisia ei oteta/saada.

t.lto

Ja onhan tuo törkeää että kokeakoulutettu saa näin surkeaa palkkaa. Kannattaa hankkia rikas tai hyvätuloinen mies.

Vierailija
6/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on.itse olen lastenhoitaja.Meidän opettaja pyörii päivät pitkät lippujen ja lappujen ja papereiden kanssa.Tärkein eli lapset on sivuseikka.Opettaja ei ole ryhmässä lähes lainkaan.Jatkuvia palavereja kahvikupposten kera.

Me vedämme toimintatuokiot,piirit,ulkoilemme,retkeilemme,olemme lapsille läsnä.

Lisäksi opettajilla vain 7h päivät.Meille se palkankorotus kuuluisi!Niin helpolla pääsevät.

Vierailija
7/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto ja lastenhoitajien työ on tosi rankkaa. Kuinka monella muulla alalla tehdään töitä 100 db melussa ilman kuulosuojaimia?

Vierailija
8/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus tappaa kalat vedestä, siskot pienet. Jatkakaa vaan toistenne kadehtimista, niin pysytte jatkossakin matalapalkkaisina.

Terveisin vahingoniloisena naurava Björn Wahlroos

Vierailija
9/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire ei voi tästä enää lisääntyä. Äärirajoilla mennään jo nyt, ja nytkin juostaan lapsiryhmästä toiseen auttamaan, kun sijaisia ei oteta/saada.

t.lto

Ja onhan tuo törkeää että kokeakoulutettu saa näin surkeaa palkkaa. Kannattaa hankkia rikas tai hyvätuloinen mies.

Miksi sitten vingutte lisää palkkaa? Vai onko äärirajoilla jatkuva oleminen palkankorotuksen arvoista?

Vierailija
10/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on.itse olen lastenhoitaja.Meidän opettaja pyörii päivät pitkät lippujen ja lappujen ja papereiden kanssa.Tärkein eli lapset on sivuseikka.Opettaja ei ole ryhmässä lähes lainkaan.Jatkuvia palavereja kahvikupposten kera.

Lisäksi opettajilla vain 7h päivät.Meille se palkankorotus kuuluisi!Niin helpolla pääsevät.

Ei kuuluisi. Lastentarhanopettaja vastaa pedagogiikan toteutuksesta ja lastenohjaaja ei. 

Vierailija
11/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai. Kaikille meille kuuluisi lisää palkkaa. Toki sahaavat omaa oksaansa kun vaativat lisäliksaa vain itselleen, ottavat kaiken kunnian työstä vain itselleen, SEKÄ samalla vielä koittavat savustaa sosionomeja ulos :,D No ei ehkä opet varsinaisesti, vaan heidän liittonsa. 

T. lastenhoitaja

Vierailija
12/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuuluisi. Lastentarhanopettaja vastaa pedagogiikan toteutuksesta ja lastenohjaaja ei. 

Kaikki vastaa suunnittelusta ja toteutuksesta. En minä ainakaan ole saanut noista vapautusta? Lto ottaa kokonaisvastuun. Valitettavan iso osa lto;n työstä on nykyään lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa työtä.

T. lastenhoitaja

Vierailija
13/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä lastenohjaajien alhainen koulutus riitä pedagogiikan ymmärtämiseen tai vastuun ottamiseen, mikä puolestaan luonnollisesti oikeuttaa yliopiston käyneet lastentarhanopettajat suurempaan palkkaan.

Vierailija
14/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Mikä kaupunki? Uuden vakalain myötä opettajan työtehtävät ja vastuualueet ovat lisääntyneet ja laajentuneet. Pidättekö lh:t vasukeskustelutkin? Missä päin Suomea näin on?

ps.opet eivät näitä "lippulappujen täyttöä" päästään keksi. Ihan ovat vasuja, hojkseja, pedag.arvioita, selvityksiä jne. Palaverit moniammatillista yhteistyötä ja kasvatuskeskusteluja vanhempien kanssa. Ainahan voit hakea yliopistoon ja opiskella lto:ksi niin ymmärrät itsekin näiden lippulappujen ja palaverien merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle itsekin.

Toki en ymmärrä jos ope ei ikinä ole ryhmässä ?! Ota puheeksi esimiehellesi jos ope vaan juo kahvia eikä vedä ikinä mitään toimintaa.

Vierailija
15/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä lastenohjaajien alhainen koulutus riitä pedagogiikan ymmärtämiseen tai vastuun ottamiseen, mikä puolestaan luonnollisesti oikeuttaa yliopiston käyneet lastentarhanopettajat suurempaan palkkaan.

Lto:lla on jo suurempi palkka. Suhteessa lastenhoitajan palkkaan ero on ihan ok, 200-300e/kk.

T. lastenhoitaja

Vierailija
16/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vielä jatkaa:

Siis oikeastiko opet ei oo ikinä teillä retkillä mukana? Miten aikuisten ja lasten määrä tällöin täsmää ryhmässänne ja miten voitte tehdä retkiä vajaamiehityksellä? Turvallisuus!

Opeilla ei oo muuten 7 h työpäiviä vaan 7 h ryhmätyöaikaa ja se loppu on suunnitteluaikaa. Tämäkään ei ikävä kyllä toteudu kaikissa päiväkodeissa vaikka on työehtosopimuksessa .Sama kokonaistuntimäärä sii opeillakin. Opet toimittavat pomolle selvitykset suunnitteluajasta.

Vierailija
17/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutti tutkintoa ollaan monesti oltu siirtämässä ammattikorkean puolelle, sinne sopisi lastentarhanopettajan koulutuskin paremmin.

Vierailija
18/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto:lla on jo suurempi palkka. Suhteessa lastenhoitajan palkkaan ero on ihan ok, 200-300e/kk.

T. lastenhoitaja

Onko lastenhoitaja mielestäsi korkeakoulutettu?

Vierailija
19/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. lastenhoitaja

Onko lastenhoitaja mielestäsi korkeakoulutettu?

Ei, väitinkö niin? Lto on korkeakoulutettu, hänellä on kokonaisvastuu ja hän saa siitä jo nykyisellään suuremman palkan kuin hoitaja. Työnkuva on molemmilla silti hyvin samanlainen ja palkka maksetaan ensisijaisesti työstä, ei opiskeluvuosien määrästä (jotka ei lto:lla edes erityisen pitkät ole; 3,5 vuotta. Esim. terveydenhoitajat opiskelee pidempään... )

T. lastenhoitaja

Vierailija
20/276 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ahneita. Ei lastenvahdin hommista tarvitse noinkaan paljon maksaa.