Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikit - sallia vai ei vuokra-asunnossa?

Vierailija
04.04.2018 |

Vuokralainen osti oman asunnon ja uuden etsintä on edessä. Asunto on todella hyvässä kunnossa, joten mietin, sallinko lemmikit vai en. Lattia on parkettia, joten se mietityttää. Maalatut seinät eivät ole ongelma. Hyviä vuokralaisia ei ole kamalasti tarjolla tällä suunnalla, joten lemmikkien salliminen voisi lisätä ehdokkaiden määrää. Mutta onko asunto sen jälkeen remonttikunnossa? Kokemuksia? Akvaariota en missään nimessä salli, pelkkä ajatus siitä vesimäärästä muualla kuin kylppärissä saa kylmät väreet aikaan...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko laittaa "mahdollisista lemmikeistä sovittava tapauskohtaisesti" tjsp? Siis tarkoituksena että et ehdottomasti kiellä etkä salli, vaan riippuu ihmisestä ja lemmikistä? Onhan se nyt aika erilaista pitää lemmikkinä minipossua tai gekkoa...

Aloittajan mukaan paikkakunnalla on vaikea saada hyvää vuokralaista eli ilmeisesti vuokra-asuntotarjontaa on. Itse kerrostaloelämään tottuneiden koiran ja kissan omistajana karsisisin - jos valinnan mahdollisuutta on - heti jo pois sellaisen vuokranantajaehdokkaan, joille lemmikkien salliminen ei ole itsestäänselvyys. Ja parketit olen aina suojannut matoilla ja huolehtinut siitä, etteivät muutenkaan aiheuta tuhoja.

Vierailija
42/50 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kissat raapivat ovien pystylistoja, mutta siinä se sitten onkin. Takuuvuokra on 2200€, joten kai sillä muutaman listametrin kustantaa.

Mulla tekivät samoin, mutta korjasin ne jäljet ennen poismuuttoa. Poismuuttotarkastuksessa vuokranantaja ihmetteli, että onpa hyvässä kunnossa pysyneet ovilistat. No kai ne oli, paremmassa kun silloin kun muutin. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat ovat tosi allergisoivia eläimiä, eli ymmärrän jos ei haluta eläimiä asuntoon. Harvoin tuhoavat mitään, meillä kärsii eniten sohva kuin mikään muu asunnossa. Ovat myös hiljaa eivätkä hauku.

Koirat taas tuhoavat useimmiten enemmän asuntoa. Kaverin koira puri ovesta itsensä läpi ja muuta hauskaa.

Riippuu kissasta ja koirasta. Mulla kissa raapi ovilistat (oon tuo joka edellä kertoi ne vahingot itse korjanneensa). Koira ei tehnyt mitään tuhoja ja kun naapurin mummo ensimmäisen kerran kahden vuoden asumisemme jälkeen sattui rappukäytävään samaan aikaan mun&koiran kanssa (mut erikseen oli kyllä nähnyt) ihmetteli, että ai tuollainenko siellä on... ei oo mitään kuulunut. 

Vierailija
44/50 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole meidänkään 17-vuotias sisäkissa koskaan pissannut lattialle, ei yhtään ainutta kertaa. Aina on mennyt vessaan omalle astialleen ja odottaa kiltisti oven takana, jos vessa on varattu. Tuhoja se on tehnyt vain sohvaan ja kynnet terottaa raapimispuuhun. Kynnet myös leikataan usein.

Vierailija
45/50 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen lähipiirissäni eläimiä katsellut, en sallisi lemmikkejä omassa sijoitusasunnossani.

Kissojen kusen lemu tulee jo ulko-ovella vastaan, vaikka jokainen kissanomistaja on sitä mieltä, että ei heillä vaan haise. Yhtään kissataloutta en tunne, jossa kissa ei olisi edes kerran-pari kussut lattialle/matolle, josta on vaarana että se imeytyy. Kuseskelu on eläimillä aika tyypillinen tapa osoittaa mieltään, kuitenkin.

Sitten taas koirat...naapurissa asuu helvetin haukkuherkkä tapaus, tosi väsyttävää kuunnella sitä louskuttamista aina kun joku erehtyy kulkemaan rapussa (ei edes samassa kerroksessa) tai tilaa hissin. Koirien kynnet pilaavat tosiaan lattiat, osa roduista haukkuu paljon ja lujaa, osa järsii rakenteita ikävyyksissään.

Eläimet, tai ainakaan kissat, ei osoita mieltään kuseskelemalla. Jos kissa tekee yllättäen jätöksensä muualle kuin hiekkalaatikkoon, siihen on aina syy. Virtsatieongelmat on todella yleisiä kissoilla, ihmiset ei tätä tajua vaan luulevat mielenosoitukseksi, kun eläin oikeasti kärsii.

Ps. meillä ei todistetusti kissan kusi haise, vaikka kissoja on kaksin kappalein. Tämä kuultu niin perheenjäseniltä kuin ystäviltäkin, joista kaksi sanoi suoraan, että odotti sitä kusen hajua, mutta yllättyivät, kun ei ollutkaan.

Vierailija
46/50 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kissat raapivat ovien pystylistoja, mutta siinä se sitten onkin. Takuuvuokra on 2200€, joten kai sillä muutaman listametrin kustantaa.

Mulla tekivät samoin, mutta korjasin ne jäljet ennen poismuuttoa. Poismuuttotarkastuksessa vuokranantaja ihmetteli, että onpa hyvässä kunnossa pysyneet ovilistat. No kai ne oli, paremmassa kun silloin kun muutin. :D

Harva vuokralainen on tuollainen...

Vierailija
47/50 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen osti oman asunnon ja uuden etsintä on edessä. Asunto on todella hyvässä kunnossa, joten mietin, sallinko lemmikit vai en. Lattia on parkettia, joten se mietityttää. Maalatut seinät eivät ole ongelma. Hyviä vuokralaisia ei ole kamalasti tarjolla tällä suunnalla, joten lemmikkien salliminen voisi lisätä ehdokkaiden määrää. Mutta onko asunto sen jälkeen remonttikunnossa? Kokemuksia? Akvaariota en missään nimessä salli, pelkkä ajatus siitä vesimäärästä muualla kuin kylppärissä saa kylmät väreet aikaan...

Myy asuntosi et ole vuokranantaja ainesta. Pliis.

Vierailija
48/50 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi et ole vuokranantaja ainesta. Pliis.

Osittain samaa mieltä. Mulla on paljon kokemusta vuokralla asumisesta, sillä kolmikymppiseksi asti elin työn takia aika liikkuvaa elämää ja siihen tilanteeseen vuokra-asuminen sopi.  Opin hyvin nopeasti sen, että tarkkoja ja nipottavia vuokranantajia kannattaa välttää. Samalla olin itse aina huolellinen sen suhteen, että olen hyvä vuokralainen. Nyt oon itse vuokranantaja ja voin sanoa, että pitkästä vuokrallaolokokemuksesta on hyötyä. En pidä oikeutenani rajoittaa vuokralaisen elämää (mitä on, jos vuokrasopimuksen pykälän takia jää lemmikki hankkimatta). Olkoon kissoja, koira, akvaarioita - panostan valinnassa siihen, että vuokralainen vaikuttaa tyypiltä, joka huolehtii asioistaan. Fiksusti elävän ihminen osaa opettaa eläimensäkin siihen ja vahinkojen sattuessa korjaa ne. 

Vierailija
49/50 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu palstan mielipide olevan, että lemmikit pitäisi sallia, koska vuokralainen kyllä korjaa lemmikin aiheuttamat vahingot. Monesti korjaamisen vaiva on suurempi kuin vuokralaisen korvaama summa, ja jos lemmikit kerta sallii, tulisi niiden aiheuttamiin vahinkoihin myös olla myötämielisempi (vrt. ei-lemmikkitalouteen). Jos asunto on nyt hyvässä kunnossa, kannattaa kokeilla vuokralaisen saantia ilman sallittuja eläimiä ja sopia sitten yksityiskohdista vuokralaisen kanssa.

Itse sallisin lemmikit vain sellaiseen asuntoon, joka olisi muutenkin todennäköisesti menossa pintaremonttiin vuokralaisen jälkeen. Täten ei tarvitsisi miettiä koiran tai kissan aiheuttamia kohtuullisia kulumisia.

Se on kaunis ajatus, et eläimet olisivat sisäsiistejä tai kaikki vauriot korjattavissa.

Yritäpä otsonoida sata vuotta vanhaa lautalattiaa koirankusesta. Uutta alkuperäistä ei saa.

Vierailija
50/50 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös tehty. Laitan ilmoitukseen, että mahdollisista lemmikeistä voidaan neuvotella. Tarkka sanamuoto vielä miettimättä. Katsotaan miten käy. Kiitos mielipiteistä! Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan