Lemmikit - sallia vai ei vuokra-asunnossa?
Vuokralainen osti oman asunnon ja uuden etsintä on edessä. Asunto on todella hyvässä kunnossa, joten mietin, sallinko lemmikit vai en. Lattia on parkettia, joten se mietityttää. Maalatut seinät eivät ole ongelma. Hyviä vuokralaisia ei ole kamalasti tarjolla tällä suunnalla, joten lemmikkien salliminen voisi lisätä ehdokkaiden määrää. Mutta onko asunto sen jälkeen remonttikunnossa? Kokemuksia? Akvaariota en missään nimessä salli, pelkkä ajatus siitä vesimäärästä muualla kuin kylppärissä saa kylmät väreet aikaan...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Voit aina yrittää saada vuokralaiselta korvauksia. Harvalla on todellisuudessa varaa maksaa lattioiden ja seinien uusimista. Silloin ne jäävät sinun maksettavaksi!
Jep, tämä riski on tiedossa. Vakuuden vaadin aina ja nimenomaan rahana, en kelan maksusitoumuksena vai mikä se nyt onkaan. Ja nimenomaan sopimukseen kirjattuna sanalla vakuus, jotta sitä voi käyttää muuhunkin kuin maksamattomien vuokriin.
Hankalaa. Ap
Kissasta tai akvaariosta ei tule vahinkoja asuntoon. Jos akvaario levähtää niin vakuutus korvaa vahingot mutta ei menetettyjä vuokratuloja. Leikattu kissa ei haittaa mitään. Koiran kynnet naarmuttavat parketin. Parketin saa kyllä pilalle ihan ihmisvoiminkin eipä siinä.
Jos on tarkoitus pitää asuntoa vukrauskäytössä eikä esim. muuttaa siihen myöhemmin niin sallisin lemmikit.
Koiran kynnet ja parkettilattia taitaa olla aika huono yhdistelmä jos olen oikein ymmärtänyt. Kissa voisi olla turvallisempi vaihtoehto, mutta kannattaa varmaan tarkentaa sopimuksessa että kissan tulee olla leikattu. Terve leikattu kissa ei kuse ympäriinsä. Valitettavasti löytyy paljon idiootteja jotka eivät leikauta kissojaan koska ne eivät ulkoile ja sitten ihmetellään kun kissa pissaa minne sattuu ja mouruaa öisin. Voit kieltää ne eläimet joita et asuntoon halua, sinunhan se on. Eläimiä ei ole pakko sallia, ymmärrän itsekin kissanomistajana että eläin voi saada isoa sotkua aikaiseksi.
Sato ja VVO/Lumo mainostavat et lemmikit ovat tervetulleita!
Voiko laittaa "mahdollisista lemmikeistä sovittava tapauskohtaisesti" tjsp? Siis tarkoituksena että et ehdottomasti kiellä etkä salli, vaan riippuu ihmisestä ja lemmikistä? Onhan se nyt aika erilaista pitää lemmikkinä minipossua tai gekkoa...
Vierailija kirjoitti:
Kissasta tai akvaariosta ei tule vahinkoja asuntoon. Jos akvaario levähtää niin vakuutus korvaa vahingot mutta ei menetettyjä vuokratuloja. Leikattu kissa ei haittaa mitään. Koiran kynnet naarmuttavat parketin. Parketin saa kyllä pilalle ihan ihmisvoiminkin eipä siinä.
Jos on tarkoitus pitää asuntoa vukrauskäytössä eikä esim. muuttaa siihen myöhemmin niin sallisin lemmikit.
Asunto on vain vuokrauskäytössä sijoitusasuntoja. Olen aikoinani asunut siinä itse, mutta nyt jo muualla enkä aio muuttaa ko. asuntoon enää. Vakuutus korvaa akvaarion, jos asukkaalla se vakuutus on. Toki se vaaditaan, mutta sen saa irtisanottua yhdellä puhelinsoitolla.
Riskejä on kaikessa sijoitustoiminnassa ja nyt mun pitää vain päättää onko lemmikit sellainen riski, jonka haluan ottaa. Hyviä kommentteja täällä, kiitos niistä! Ap
Itse olen luvannut, että asiaa pitää kysyä. Siten homma on ainakin jotenkin kontrollissani. Ja miksi pitää vuokra-asunnossa parkettia, itse laiatatan muovimattoa, niin kestää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luvannut, että asiaa pitää kysyä. Siten homma on ainakin jotenkin kontrollissani. Ja miksi pitää vuokra-asunnossa parkettia, itse laiatatan muovimattoa, niin kestää paremmin.
No vaikka siksi, että niissä asunnoissa on asuttu itse ensin ja esim. isompaan muuttaessa jätetty sijoitusasunnoksi. En tiedä ap:n tilannetta, mutta minulla on 2 sijoitusasuntoa, joissa olen ensin asunut itse ja niissä molemmissa on parketti. Kun lattioiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, laitan laminaatin. Yhdessä suoraan sijoituskäyttöön ostetussa on laminaatti.
Kissat ovat tosi allergisoivia eläimiä, eli ymmärrän jos ei haluta eläimiä asuntoon. Harvoin tuhoavat mitään, meillä kärsii eniten sohva kuin mikään muu asunnossa. Ovat myös hiljaa eivätkä hauku.
Koirat taas tuhoavat useimmiten enemmän asuntoa. Kaverin koira puri ovesta itsensä läpi ja muuta hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kissat ovat tosi allergisoivia eläimiä, eli ymmärrän jos ei haluta eläimiä asuntoon. Harvoin tuhoavat mitään, meillä kärsii eniten sohva kuin mikään muu asunnossa. Ovat myös hiljaa eivätkä hauku.
Koirat taas tuhoavat useimmiten enemmän asuntoa. Kaverin koira puri ovesta itsensä läpi ja muuta hauskaa.
Minun kaverini koirat repivät keittiön alakaapeista ovet irti pyrkiessään käsiksi koiranruokasäkkiin.
Mitä olen lähipiirissäni eläimiä katsellut, en sallisi lemmikkejä omassa sijoitusasunnossani.
Kissojen kusen lemu tulee jo ulko-ovella vastaan, vaikka jokainen kissanomistaja on sitä mieltä, että ei heillä vaan haise. Yhtään kissataloutta en tunne, jossa kissa ei olisi edes kerran-pari kussut lattialle/matolle, josta on vaarana että se imeytyy. Kuseskelu on eläimillä aika tyypillinen tapa osoittaa mieltään, kuitenkin.
Sitten taas koirat...naapurissa asuu helvetin haukkuherkkä tapaus, tosi väsyttävää kuunnella sitä louskuttamista aina kun joku erehtyy kulkemaan rapussa (ei edes samassa kerroksessa) tai tilaa hissin. Koirien kynnet pilaavat tosiaan lattiat, osa roduista haukkuu paljon ja lujaa, osa järsii rakenteita ikävyyksissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu palstan mielipide olevan, että lemmikit pitäisi sallia, koska vuokralainen kyllä korjaa lemmikin aiheuttamat vahingot. Monesti korjaamisen vaiva on suurempi kuin vuokralaisen korvaama summa, ja jos lemmikit kerta sallii, tulisi niiden aiheuttamiin vahinkoihin myös olla myötämielisempi (vrt. ei-lemmikkitalouteen). Jos asunto on nyt hyvässä kunnossa, kannattaa kokeilla vuokralaisen saantia ilman sallittuja eläimiä ja sopia sitten yksityiskohdista vuokralaisen kanssa.
Itse sallisin lemmikit vain sellaiseen asuntoon, joka olisi muutenkin todennäköisesti menossa pintaremonttiin vuokralaisen jälkeen. Täten ei tarvitsisi miettiä koiran tai kissan aiheuttamia kohtuullisia kulumisia.Ajattelin, että ilmoituksesta voisi ”unohtaa” lemmikkikohdan. Jos joku sitten kysyy onko lemmikit sallittu, voisi asiasta keskustella tarkemmin. Täällä päin on todella huonosti tarjolla hyviä vuokralaisia (lue: luottotiedot kunnossa jne), joten edes pienellä lemmikkimyönteisyydellä laajentaisi mahdollisuuksia löytää sellainen. Ap
Ei, ei ja ei. Laitat ilmoitukseen lemmikkikohdan, kuten kaikki muutkin ehdot hyvälle vuokralaiselle (ei tupakointia, kotivakuutukset jne). Itseäni ärsyttää asuntoilmoituksissa juuri tuo ettei viitsitä kirjoittaa kunnon ilmoitusta. Usein puuttuu myös tiedot siitä, että onko pesukoneille liitäntöjä tai edes tiloja. Laittakaa ne tiedot niin ei tartte ihmisten turhaan soitella ja tuhlata aikaa.
t:vuokralainen
Kissoja en itse vuokranantajana salli asuntooni. On nimittäin kokemusta. Raapivat v*tuiksi kaiken. Muutaman asunnon pihalla olevan kukkapenkin hajottivat temmeltämällä siinä. Lisäksi kun niitä pidetään irti niin ovat aiheuttaneet harmia muille asukkaille. Eihän se kissan vika toki ole, vaan omistajien. Tuntuu että todella moni kissanomistaja on täysin vastuuton.
Onhan näitä sekopäisiä koiranomistajiakin ja koiria, jotka tuhoaa kaiken, itsellä on koiraihmisiä ollut vuokralla eikä koskaan ole ongelmia ollut.
Miksi mulle on osunut vain vuokranantajia jotka ei salli lemmikkejä? Aina vieläpä ollut syynä "seuraavan vuokralaisen mahdollinen allergia", vaikka kaikki asunnot on ollut sellaisella sijainnilla/hinnalla/pohjalla että vuokranantajalla todellakin olisi varaa valita.
Nytkin ainoa miinus nykyisessä asunnossa/elämäntilanteessani on se, etten vuokrasopparin takia voi ottaa kauan haaveissa ollutta koirakaveria.
Miksi aina oletetaan, että kissa/koira kusee lattialle? Kissalla on oma hiekkalaatikko, johon se tekee tarpeensa. Mulla on ollu kissoja n. 25 vuotta, 13 kpl, nyt 2 kollia eikä yksikään oo pissannu muualle, ku omaan kissanpissalaatikkoonsa.
Itse en sallisi. Jos lemmikitöntä hyvää vuokralaista ei löytyisi kohtuullisessa ajassa, saattaisin harkita lemmikin sallimista tapauskohtaisesti.
Sallisin lemmikit tapauskohtaisesti. Fiksulla ihmisellä voi olla siisti hyvin hoidettu lemmikki, josta ei ole mitään harmia. Ja toisella ihan järkky koiralauma, joka oikeasti tuhoaa asunnon. Kun tapaa ihmisen, voi olla ihan hyvä, että toiselle voi sanoa lemmikin perusteella, että ei kiitos, mutta ei kuitenkaan poissulje sitä erittäin hyvää vuokralaista, jolla on lemmikki.
Meillä on asunto vuokralla, ja koska se on tarkoitus ottaa joskus omaan käyttöön, olimme hyvin tarkkoja vuokralaisen valinnassa. Emme laittaneet sitä julkiseen hakuun ollenkaan, vaan etsimme vuokralaista tuttujen kautta. Lemmikit eivät ole itsessään ongelma, vaan ihmisten pitää olla fiksuja, vastuuntuntoisia kunnollisia ihmisiä, jotka eivät tupakoi, ryyppää jne.
Vuokralaisellani oli sisäsiisti kissa, sellainen vanha ja rauhallinen. Onneksi sopimuksessa oli yksiselitteisesti, että vuokralainen korvaa kaikki kotieläimistä koituvat korjaukset, koska lopputarkastuksessa selvisi, että kissoja oli 4 kpl, 2 niistä pentuja. Ovenkarmit oli raavittu suunnilleen 120 cm korkeudelle asti, jalkalistat oli myös naarmuilla ja olohuoneen (sinne kissat ei kuulemma edes saaneet mennä...) tapetti entinen. Lisäksi keittiössä kaappien ovet ja laatikot oli naarmuilla.
Eli vuokralainen maksoi noin 18 000 euron remontin, jossa uusittiin käytännössä kaikki listat, ovet, seinäpinnat ja yhden huoneen lattia. Ammattilaisen tuntipalkka alveineen on 65 e, itse ei käynyt edes mielessä työhön ryhtyä.
Omat kissat raapivat ovien pystylistoja, mutta siinä se sitten onkin. Takuuvuokra on 2200€, joten kai sillä muutaman listametrin kustantaa.
Voit aina yrittää saada vuokralaiselta korvauksia. Harvalla on todellisuudessa varaa maksaa lattioiden ja seinien uusimista. Silloin ne jäävät sinun maksettavaksi!