Äiti! Kuinka paljon sinulla on päivässä/viikossa/kk aikaa täysin itsellesi?
Ja miten se järjestyy? Nyt tarkoitan aikaa jolloin voit tehdä aivan mitä ikinä haluat, eli tähän ei lasketa mitään ”lapsi nukkuu, joten nyt on aikaa tehdä ruokaa pakkaseen tai järjestellä ulkovarastoa”.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle niitä kotitöitä sitten tehdään? Ei vissiin ollenkaan itselle?
Mitä ihanampaa omalla ajalla voisi tehdä kuin imuroida?
Onko jossain määritelty, miten se oma aika pitää käyttää? Jos joku ihminen, joka ei ole äiti, tykkää käyttää aikaansa "sisustamiseen" ja "ruuanlaittoon", kenen aikaa hän niihin käyttää? Jonkun muun aikaa kuin omaansa vissiin?
Mikäs siinä jos ”oma aika” on sulle yhtä kuin kotityöt. Kai sä itse sentään olet sinut asian kanssa? Itse en oikein pidä kotitöistä ja teen mielummin jotain muuta.
Niinpä, sinä et tykkää kotitöistä, joten käytät ajan mieluummin johonkin muuhun. Kuitenkin haluat määritellä, mitä se oma aika kullekin on – se ei saa sisältää kotitöitä. Jonkun toisen mielestä taas kotityöt ovat mukavia ja rentouttavia, oli tuolla ihmisellä sitten lapsia tai ei. En kirjoittanut, että oma aika olisi mulle yhtä kuin kotityöt (itse asiassa en kirjoittanut "omasta ajastani" mitään), sinä kirjoitit niin. Haluan vain ylipäätään kritisoida käyttämääsi käsitettä "oma aika". Se kun tarkoittaa eri ihmisille oikeasti ihan eri asioita.
Nöyrä anteeksipyyntöni. Olen voitettu ym ym.
Aiotko nyt vastata otsikon kysymykseen vai oliko tarkoitus vain päteä?
Miksi haluat edes tietää, paljonko minulla on omaa aikaa? En osaa vastata, kun en laske sitä, mihin aikani kulloinkin käytän, enkä tiedä, mikä lasketaan omaksi ajaksi. Kävin esim. tänään mieheni kanssa hiihtämässä. Oliko se omaa aikaani vai ei? Eilen olin lapseni kanssa ravintolassa syömässä. Oliko se omaa aikaani vai jonkun muun?
Miksi olet tässä ketjussa?
Ihmettelemässä tätä avausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saman verran kuin lapsettomanakin oli. Eli kaikki aika, jolloin en ole töissä.
kahden lapsen äiti
Missä sun lapset on sen ajan? Oikeastiko sulle ”omaa aikaa” on se kun viet lapset leikkipuistoon tai teet niille iltapalaa, leikität ym?
Missä milloinkin. Ne on jo teinejä. Luulitko, että lapset pysyy aina ja ikuisesti vaippaikäisinä?
Oma aika lisääntyy koko ajan. Kouluikäisinä lapsilla alkaa jo olla harrastuksia ja kavereita.
Toki minä nytkin aina välillä autan teinejäni vaikkapa kokeisiin lukemisessa, mutta se on valinnanvaraista ja voin tehdä sen tänään tai vasta huomenna - kunhan noteeraamme kokeisiin lukemisen tarpeen aikaisemmin kuin vasta edellisenä iltana.
Ja toisaalta nuo teinit myös tekevät tosi hienosti kotitöitä jo. Eli säästävät minulta monenlaista sellaista vaivaa, joka sinun lapsettomana pitää huolehtia itse.
Olet ap hölmö. Ei mulla muuta.
Käyn töissä ja työmatkoineen tähän kuluu noin 8,5 tuntia päivästä. Nukun noin 8 tuntia, eli noin 7-8 tuntia voin tarvittaessa käyttää täysin itseeni. Haluan myös olla lasteni ja perheeni kanssa, joten minulle riittää 3-4 30min-1h juoksulenkkiä viikossa ja käyn näiden lisäksi kerran viikossa kahden tunnin ajan kokkikurssilla.
Lapset ovat jo teini-ikäisiä, joten heilläkin on paljon vapaa-ajan menoja harrastusten takia. Viikonloppuina on perheaikaa, eli kukaan ei lähde mihinkään - ollaan yhdessä ja tehdään asioita yhdessä.
Muistan hyvin ajan 10-15 vuotta sitten, kun lähikauppaan meneminen YKSIN ilman lapsia tuntui viikon mittaiselta lomamatkalta. Mieli virkistyi, kun sai kahta kättä heilutellen astella kauppaan, kukaan ei puhunut sinulle (ei sitä ikuista äitiäitäiti saanks mä karkkiibanaaniimuumitikkarii äitiäitiäiti) ja pystyit hoitamaan kauppareissun niinkuin normaali-ihmiset. Otin yleensä myös sen pisimmän jonon kassoille, jotta sain pidennettyä minilomaani :D Pikkulapsiaikaan ei sitä omaa aikaa juuri ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saman verran kuin lapsettomanakin oli. Eli kaikki aika, jolloin en ole töissä.
kahden lapsen äiti
Missä sun lapset on sen ajan? Oikeastiko sulle ”omaa aikaa” on se kun viet lapset leikkipuistoon tai teet niille iltapalaa, leikität ym?
Missä milloinkin. Ne on jo teinejä. Luulitko, että lapset pysyy aina ja ikuisesti vaippaikäisinä?
Oma aika lisääntyy koko ajan. Kouluikäisinä lapsilla alkaa jo olla harrastuksia ja kavereita.
Toki minä nytkin aina välillä autan teinejäni vaikkapa kokeisiin lukemisessa, mutta se on valinnanvaraista ja voin tehdä sen tänään tai vasta huomenna - kunhan noteeraamme kokeisiin lukemisen tarpeen aikaisemmin kuin vasta edellisenä iltana.
Ja toisaalta nuo teinit myös tekevät tosi hienosti kotitöitä jo. Eli säästävät minulta monenlaista sellaista vaivaa, joka sinun lapsettomana pitää huolehtia itse.
Olenpa hölmö, kun oletin ”vauva”-foorumilla lapsista keskustellessa puhuttavan vauvoista/taaperoista/lapsista, ei teineistä. Aloituksessa puhuttiin lapsesta ja sinä vastaat miten toimit teinin kanssa. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahden lapsen äiti
Olenpa hölmö, kun oletin ”vauva”-foorumilla lapsista keskustellessa puhuttavan vauvoista/taaperoista/lapsista, ei teineistä. Aloituksessa puhuttiin lapsesta ja sinä vastaat miten toimit teinin kanssa. Hmm.
Et kyllä avauksessasi puhunut lasten iästä mitään. Koskevatko mielestäsi kaikki Aihe vapaan avaukset vauvoja ja taaperoita? Itse asiassa tuolla tavalla ajateltuna Vauva-lehden palstalla ei pitäisi voida kirjoittaa taaperoista mitään, koska eiväthän taaperot ole vauvoja.
kaikki aika. ruokaa teen myös itselleni. pyykkiä pesen myös itselleni.
lapsi on kyllä jo 16 vee.
Juu mä lähden tästä ketjusta 😂 😂 mukavaa päivänjatkoa! Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, minulla on omaa aikaa viikossa nyt esitettyjen kriteerien mukaan ehkä 2-3 tuntia. Jos omaa aikaa ei ole ruuanlaitto, siivous, kuntoilu jne., niin eipä sitä vuorokaudessa työn ja unen jälkeen kovin paljoa "omaa aikaa" enää jää. Tapaan kavereita (ei ole omaa aikaa), matkustan (ei ole omaa aikaa), käyn elokuvissa/teatterissa (ei ole omaa aikaa) jne.
Mitä ystävien tapaaminen tai elokuvissa käyminen on sinulle, jos ei omaa aikaa? Työtä? Ikävä velvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, minulla on omaa aikaa viikossa nyt esitettyjen kriteerien mukaan ehkä 2-3 tuntia. Jos omaa aikaa ei ole ruuanlaitto, siivous, kuntoilu jne., niin eipä sitä vuorokaudessa työn ja unen jälkeen kovin paljoa "omaa aikaa" enää jää. Tapaan kavereita (ei ole omaa aikaa), matkustan (ei ole omaa aikaa), käyn elokuvissa/teatterissa (ei ole omaa aikaa) jne.
Mitä ystävien tapaaminen tai elokuvissa käyminen on sinulle, jos ei omaa aikaa? Työtä? Ikävä velvollisuus?
Ihan vain sellaisena huomiona tähän, ettei se lastenkaan kanssa oleminen ole pelkästään työtä tai ikävä velvollisuus. Luulenpa, että tämä aloitus ärsytti siksi, että aloittaja halusi määritellä oman ajan omien standardiensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahden lapsen äiti
Aihe vapaalla on myös teitä lapsettomia. Mitä sinä sitten täällä teet? Eikös se ollutkaan teidän velojan pääargumentti, että täällä on kaikenlaisia naisia ja miehiä?
Koeta nyt päättää.
Sinä kysyit, miten paljon ÄIDEILLÄ on aikaa itselleen.
Et puhunut ikärajauksista. Minulla on yhä kaksi alaikäistä LASTA, ja lapsia he ovat koko ikänsä suhteessaan minuun.
Halusin tuoda esille sen teidän velojen kirkkaasti AINA unohtaman seikan, että lapset eivät tosiaan pysy aina vaippaikäisinä, ja tilanne muuttuu radikaalisti muutamassa vuodessa. Teini-iässä lapsista on jopa rutkasti apua ja iloa.
Miksi muuten kysyt mitään, jos et halua kuulla vastauksia? Et näy hyväksyneen monia muitakaan vastauksia, koska sinä et halua kuulla, että lapsista on hirmusti iloa ja monet äidit jatkavat - jopa sen vaippavaiheen aikana - harrastuksia ja oman ajan ottamista sen lisäksi, että heillä on elämässä paljon, paljon rakkautta ja sisältöä.
Aika paljon, koska eroperhe ja viikko-viikkoasuminen lapsilla. Niillä viikoilla kun on lapset käyn myös omissa harrastuksissa 2x vkossa, nykyinen mieheni on tällöin lasten kanssa.
Pitäisi kyllä määritellä se "oma aika" tarkoittaako se sitä että olen talossa ihan yksin? Tai olen pois kotoa yksin? Lasketaanko se aika kun muut nukkuu ja valvot yksin? Entä se, kun nukut ja muut on valveilla? Mitäs jos asuu kämppiksen kanssa, onko silloin omaa aikaa jos kämppis on kotona? Vai lasketaanko oman ajan esteeksi vain perheenjäsenet? Lasketaanko vaikka koira siihen että et ole yksin?
Mulla on suurin osa aikaa omaa aikaa, osa ajasta toki menee joihinkin pakollisiin kotitöihin, mutta kaipa nekin on mun aikaa eikä jonkun muun. Varsinaista lastenhoitoa on enää hyvin vähän koska lapset on jo koulussa, ja kotitöitä teen mahdollisimman vähän, mies tekee oman osuutensa molemmista. Arvioisin että minulla menee muihin ihmisiin kuin itseeni ehkä tunti vuorokaudessa nyt kun en ole töissä. Lapsille pitää antaa esim. välipalaa tai ruokaa lautaselle, niiden läksyjä pitää tarkistaa, tai no ei pidä, esikoisen läksyjä en tarkistanut koskaan koska hän oli hyvä koulussa ja teki läksynsä aina itsenäisesti ilman mitään sanomisia, nuorimmille pitää vielä sanoa että tehkää läksyt ja tarkistaa että tekivätkö. Sitten sanon illalla lapsille että ottakaa iltapalaa ja menkää hampaiden pesulle, mutta senkin teen niin että itse katson telkkaria tai olen koneella, sekin on vähintäänkin puoliksi omaa aikaa. Minä pesen vaatteet ja mies tiskaa ja hoitaa lemmikit. Kumpikin tekee ruokaa, ja siinä samalla tulee se ruoka myös lapsille. Muut siivoukset tehdään yhdessä koko perhe.
2,5h viikossa. Jos itse ja lapset ovat terveinä, tuon ajan käytän urheiluun.
Niin paljon, etten kehtaisi edes kertoa. Tiedän, että moni olisi onnellinen murto-osastakin. Lasten isä on välillä ulkona heidän kanssaan tai vie heitä jonnekin. Lisäksi on neljä muuta aikuista, joista yksi vie lapset uimaan viikottain, kolmea muuta tapaavat päivittäin ja ovat yökylässä ym. ja juuri nyt pilkillä. Arkivapainani lapsivapaata on 7:30-13:20, kun lapset ovat koulussa.
Olen todella kiitollinen kaikesta tästä ja kokemuksista, joita lapset saavat, itse en jaksaisi kaikkea sitä kivaa heille järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon, etten kehtaisi edes kertoa. Tiedän, että moni olisi onnellinen murto-osastakin. Lasten isä on välillä ulkona heidän kanssaan tai vie heitä jonnekin. Lisäksi on neljä muuta aikuista, joista yksi vie lapset uimaan viikottain, kolmea muuta tapaavat päivittäin ja ovat yökylässä ym. ja juuri nyt pilkillä. Arkivapainani lapsivapaata on 7:30-13:20, kun lapset ovat koulussa.
Olen todella kiitollinen kaikesta tästä ja kokemuksista, joita lapset saavat, itse en jaksaisi kaikkea sitä kivaa heille järjestää.
Ihana kommentti. Tuli hyvä mieli tästä. Monesti ihmiset eivät osaa olla kiitollisia ja iloisia upeista asioista joita saavat elämässään. On oma lajinsa kyky nähdä elämässään hyvät asiat. :)
Itse kuulun niihin joilla ei ole ns tukiverkkoa ja lasten isä ottaa lapsiaan luokseen epäsäännöllisesti, välillä kuukausienkin taukoja. Hyvää se elämä on näinkin kun osaa suhtautua oikein ja iloita pienistä asioista arjessa.
Miksi olet tässä ketjussa?