Miten joillekkin voi riittää elämän sisällöksi kotiäitiys?
Ymmärrän jos muutaman vuoden mutta että kymmenenkin vuotta elää vain lasten ehdoilla neljän seinän sisällä? Eikö tule tunne että pitää osallistua oman elämän rahoitukseen itse eikä roikkua muiden veroilla kustantamilla kelan tuilla? Ihmettelen mikä malli lapsillekkin tulee siitä että ollaan kotona ja elatus tulee tilille muiden tienaamana.
Kommentit (128)
Onko tärkämpää asiaa kuin lasten kasvatus? Ei ole.
Ikävää ettet ole sitä tajunnut.
En tiedä minäkään, mutta veikkaisin, että ovat ihmisiä, jotka kestävät hyvin rutiineja ja osaavat nauttia arjen pienistä asioista. Luultavasti myös kokevat valintansa olevan lapsen kannalta oikea, uskovat siis siihen ideologiaan jonka mukaan kotona oleva äiti on lapsen etu.
Mulla polla hajoisi enkä koe että kotona olemiseni olisi lapsenkaan etu, mutta meitä on moneksi. Eläkööt miten lystäävät. Ja yhteiskunnallehan tuo on säästöä verrattuna päivähoitoon, joten eipä heitä siitäkään voi syylistää, että tulhlaavat verorahoja.
Oleppa kymmen vuotta kotona työmarkkinoiden ulkopuolella, ei työtä löydy. Tai löytyy siivoushommaa jne mutta ei mitään sellaista josta saa tyydytystä. Kukaan ei enää palkkaa vastuullisiin tehtäviin vaan ajattelee että on kyse laiskasta ja kunnianhimottomasta.
Vierailija kirjoitti:
Oleppa kymmen vuotta kotona työmarkkinoiden ulkopuolella, ei työtä löydy. Tai löytyy siivoushommaa jne mutta ei mitään sellaista josta saa tyydytystä. Kukaan ei enää palkkaa vastuullisiin tehtäviin vaan ajattelee että on kyse laiskasta ja kunnianhimottomasta.
Luuletko, että isokin osa tekee antoisaa, mielekästä työtä?
Eihän tälläistä mallia muualla maailmassa olekkaan että saa olla ja chillailla kotona ja muut maksaa. Kyllä leipä hankitaan ja on Suomessa ennen hankittu kovalla työllä, omalla työllä. Aina ennen.
No en elä lasten ehdoilla vaan omillani vaikka toki lapset ovat tärkeintä elämässä kun kerran olen lapsia tehnyt.
Voisitko ap kertoa mitä tukia voisin saada kelasta kun ei ole muita rahoja tilillä näkynyt kun lapsilisä x 1 enää. Esikoinen on siis jo aikuinen. 13 vuotta sitten sain kotihoidontukea sen pari sataa/kk. Emme saa/tarvitse asumistukea tai toimeentulotukea.
En ole työtön työnhakija joten en tietenkään saa työkkäriä ym.
Maksan pääomaveroja.
Viihdyn kotona mutta en ole mikään pakko nysvätä neljän seinän sisällä. Elämässä on kuitenkin perheen lisäksi ystäviä, sukulaisia ja harrastuksia. Ja rakkain harrastus on matkustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tälläistä mallia muualla maailmassa olekkaan että saa olla ja chillailla kotona ja muut maksaa. Kyllä leipä hankitaan ja on Suomessa ennen hankittu kovalla työllä, omalla työllä. Aina ennen.
No muualla maailmassa on vähän erilaiset palkat ja verotus. Täällä ei olekaan mahdollista elättää perhettä yhden ihmisen palkalla, paitsi harvinaisissa tapauksissa. Monessa muussa maassa työelämän ja perheen yhdistäminen onkin äidille vaikeampaa, kun äitiyslomia tai muita perhevapaita ei ole, ja monelle ainoa valinta onkin kotiäitiys.
En tiedä, millainen kuva sulla on esim. kotihoidontuen suuruudesta, mutta sehän ei kovin kummoinen raha ole:
"Hoitoraha
Hoitorahan määrään eivät vaikuta perheen tulot. Hoitorahaa maksetaan jokaisesta tukeen oikeutetusta lapsesta erikseen. Hoitorahan määrä on
yhdestä alle 3-vuotiaasta 338,34 e/kk
muista perheen alle 3-vuotiaista lapsista 101,29 e/kk/lapsi
yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 65,09 e/kk/lapsi."
http://www.kela.fi/kotihoidontuki-maara-ja-maksaminen
Kotihoidontuen ensisijaisena tavoitteena on saada osa lapsista olemaan kotihoidossa päivähoidon sijaan. Päivähoito on kunnalle paljon kalliimpaa. Siksihän toiset kunnat maksavat kotihoidontuen lisäksi kuntalisää.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksipä luulet, että tällainen systeemi rakennettiin? Vink: oisko sillä entiselläkin ollut kääntöpuolensa?
Miten jotkut tekevät alkeellisia kirjoitus- ja kielioppivirheitä? Joillekkin - mitä kieltä se on?
Vierailija kirjoitti:
No en elä lasten ehdoilla vaan omillani vaikka toki lapset ovat tärkeintä elämässä kun kerran olen lapsia tehnyt.
Voisitko ap kertoa mitä tukia voisin saada kelasta kun ei ole muita rahoja tilillä näkynyt kun lapsilisä x 1 enää. Esikoinen on siis jo aikuinen. 13 vuotta sitten sain kotihoidontukea sen pari sataa/kk. Emme saa/tarvitse asumistukea tai toimeentulotukea.
Maksan pääomaveroja.
Viihdyn kotona mutta en ole mikään pakko nysvätä neljän seinän sisällä. Elämässä on kuitenkin perheen lisäksi ystäviä, sukulaisia ja harrastuksia. Ja rakkain harrastus on matkustaminen.
Oletko varakkaan miehen kermape*rsepuoliso?
No mites joillekin riittää elämän sisällöksi pelkkä työ? No veikkaan että sillä "uraihmisellä" on muutakin elämää kuten sillä kotiäidilläkin on muutakin elämää kuin koti+lapset. Ihmeellistä eikös vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan pääomaveroja.
sanoi maksavansa pääomaveroja eli omaisuutta löytynee omasta takaa. Ja lasten kasvattaminen ei ole mitään kermaperseilyä.
En ole kermaperse vaan ihan tavis. Se että maksan pääomaveroja kertoo että minulla on omaakin varallisuutta. Kun lapset oli pieniä niin mies oli perusinssi joten tarkkana sai olla talouden kanssa.
Nykyään mies on varakas...omalla työllä ja hyvillä talouspäätöksillä vaurastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan pääomaveroja.
sanoi maksavansa pääomaveroja eli omaisuutta löytynee omasta takaa. Ja lasten kasvattaminen ei ole mitään kermaperseilyä.
Mutta mitä kautta oma omaisuus on tullut? Monet tiettyjen piirien kotirouvat saavat omaisuutta puolisoltaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole kermaperse vaan ihan tavis. Se että maksan pääomaveroja kertoo että minulla on omaakin varallisuutta. Kun lapset oli pieniä niin mies oli perusinssi joten tarkkana sai olla talouden kanssa.
Nykyään mies on varakas...omalla työllä ja hyvillä talouspäätöksillä vaurastunut.
Insseillä on kyllä kohtuuttoman suuri lähtöpalkkakin suhteessa koulutukseen. Sukuni miehet ovat melkein kaikki inssejä ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta heillä on pikkuvaimot kotona.
Mulle riitti oikein hyvin just sen 10 v, sitten lähdin yrittäjäksi. Kotiäitinä oli päivät täynnä työtä ja touhua, ei ollut tylsää hetkeä koskaan. Tykkään laittaa ruokaa ja muutkin kotityöt on ihan kivoja ja parasta tietysti oli se lasten kanssa oleminen. Paljon askarreltiin, luettiin, soitettiin ja laulettiin, ulkoiltiin, retkeiltiin, käytiin uimassa, kyläiltiin jne. Nautin oikein todella. Aamulla ei ollut kiire minnekään ja päiväohjelmastakin saattoi aina poiketa, vaikka meillä olikin tietty päiväjärjestys: aamupala, ulkoilu, lounas, päiväunet, välipala, ulkoilu, päivällinen, suihku, iltapala.
Nyt olen ollut yrittäjänä jo lähes 15 v ja maksellut veroja aika mukavasti ja tällähetkellä myös työllistän kaksi työntekijää, joten enköhän ole kotihoidontukeni jo ansainnut näin jälkikäteen. Mun aikana se oli 250 e brutto. Ja meidän lapset eivät tarvinneet sitten päivähoitopalveluja, jotka on aika kalliita. Töitä ehdin tehdä vieläl lähes 20 v tai todennäköisesti pidempään, kun eläkeikää hilataan ylöspäin. Ja ennen lapsiakin olin muutaman vuoden töissä, eli työuraa tulee sellaiset 35-40 v.
Jos niillä on kivat lapset? Monilla on niin hirveet lapset (ja huonosti kasvatetut), että niistä pitää päästä mahdollisimman paljon eroon, esim. harrastuksiin ja kavereiden luokse kyläilemään. Ettei vaan itse tarvitse viettää aikaa omien lasten kanssa.
Mä tykkään rutiineista. Mun vanhemmat oli alkoholisteja enkä saanut kokea turvallista lapsuutta. Nyt nautin äärettömästi omien lasteni seurasta ja olen tosi onnekas, koska se on mahdollista mieheni hyvien tulojen takia. Hän taas tykkää haasteista, joita saa työelämässä kokea. Ollaan tosi lapsirakkaita molemmat, mutta mä en kaipaa työntekoa laisinkaan.
Mieheni yritys maksaa veroja monen ihmisen edestä, joten en pidä meidän perhettä "elättinä". Meille on kertynyt myös iso omaisuus tulevaisuuden turvaksi ja sitä kasvatetaan joka kuukausi. Maksamme myös reilusti pääomaveroa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos niillä on kivat lapset? Monilla on niin hirveet lapset (ja huonosti kasvatetut), että niistä pitää päästä mahdollisimman paljon eroon, esim. harrastuksiin ja kavereiden luokse kyläilemään. Ettei vaan itse tarvitse viettää aikaa omien lasten kanssa.
Eihän se ole normaalia, että aikuisen ihmisen koko elämä pyörii lasten ympärillä. Onhan lapset kivoja, mutta niin on kissatkin.
Sulla on varmasti ongelmana yleisemminkin se, ettet oikein ymmärrä sitä, jos joku haluaa erilaisia asioita kuin sinä. Kannattaa tiedostaa tämä ongelma ja yrittää kehittää itseään.