En täyttänyt aktiivisuutta
Jätin 19.2. soittopyynnön työkkäriin ilmoittautuakseni konsulttipalveluun. Työkkäristä soittivan viikkoa myöhemmin ja samana päivänä soitin konsultille. Sain ekan käyntiajan kuitenkin vasta huhtikuun puoleen väliin. Sain just kuulla että en täyttänyt aktiivisuutta ekan kolmen kk osalta silti kun ekasta konsulttikäynnistä vasta lasketaan. Kerrottakoon että teen muutaman hakemuksen viikossa ja esim.viime vkolla olin kahdessa haastattelussa. No. Ei voi mitään.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te keksitte, että sen konsulttipalvelun takia muka etuudet olisi myöhässä? Se on ihan samanlainen palvelu kuin avopsykologilla käyminen, ei sen takia etuudenmaksu viivästy.
Viivästyy. Hakemus menee käsittelyjonoon, kun aiemmin maksupäivän sai tietää heti ja maksu tuli parissa päivässä. Tämä siksi, että kun työttömyysajan ilmoitukseen kirjaa mitä muuta tahansa kuin "työtön" yhdellekään päivälle, vaikka sen palvelun ajan on yhtä lailla työtön työnhakija. Kaikki tarkastetaan, eihän muuten voida tietää täyttääkö hakija aktiivisuusehtoa. Ja ne jonot vain pitenevät koko ajan, koska nyt tulee parisataa tuhatta ylimääräistä tarkastettavaa hakemusta (ne puolet työttömistä jotka "aktivoituivat").
Joten ihan kokemusta on nyt kahden kuukauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin aktiivinen palstalla? En lukenut juttuasi, mutta miksei siis silloin aktiivisuus sinulta onnistuisi?
Sinkkumies
Päivässä on sen verran tunteja että aktiivisuutta riittää kyllä tännekin.
Yritit olla aktiivinen, mutta et yrittänyt päästä pesemään ikkunoita. Siinä on leikkiaktiivisuuden ja oikean aktiivisuuden ero.
Sinkkumies
Leikkiaktiivisille tulee nyt kyllä vain keppiä. Porkkanaa saa _oikeasta_ aktiivisuudesta.
Eikä me poikien kanssa luvattukaan, että tässä leikitään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kukaan ei halunnut konsultille, työnhakuvalmennus pyöri vajaateholla ja työttömillä oli miljoonia syitä sille, miksi ei haluta palveluja. Nyt niihin jonotetaan, joten ihmeesti aktiivisuus on lisääntynyt vuodenvaihteen jälkeen. Samoin työttömyysluvuissa näkyy, että väki pääsee aikaisempaa nopeammin töihin, vaikka työpaikkoja ei joidenkin mielestä ole.
Konsulttipalvelusta olisi jotain hyötyä, jos se kykenisi tarjoamaan työpaikan. Nyt höpistään skypessä mukavia se puoli tuntia per pari viikkoa miten ei kannata antaa periksi ja tsemppiä. Hakemuksia lähtee ihan samaan tahtiin kuin ennenkin eikä cv:stäkään löytynyt mitään korjattavaa. Jos työpaikkoja ei ole, mikään konsulttipalvelu ei sitä asiaa muuta.
Se voi olla että nuoret pääsevät aiempaa nopeammin töihin ja hyvä heille, mutta 50+ iässä not so much.
Mistä tuollaisen konsultin itselleen saa? Onko sama kuin uraohjaaja? Minulla oli kerran vuoden ajan uraohjaaja, mutta siitä tuli kirje kotiin ja tämä oli osa jotain projektikokeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te keksitte, että sen konsulttipalvelun takia muka etuudet olisi myöhässä? Se on ihan samanlainen palvelu kuin avopsykologilla käyminen, ei sen takia etuudenmaksu viivästy.
Viivästyy. Hakemus menee käsittelyjonoon, kun aiemmin maksupäivän sai tietää heti ja maksu tuli parissa päivässä. Tämä siksi, että kun työttömyysajan ilmoitukseen kirjaa mitä muuta tahansa kuin "työtön" yhdellekään päivälle, vaikka sen palvelun ajan on yhtä lailla työtön työnhakija. Kaikki tarkastetaan, eihän muuten voida tietää täyttääkö hakija aktiivisuusehtoa. Ja ne jonot vain pitenevät koko ajan, koska nyt tulee parisataa tuhatta ylimääräistä tarkastettavaa hakemusta (ne puolet työttömistä jotka "aktivoituivat").
Joten ihan kokemusta on nyt kahden kuukauden ajalta.
Sain ohjeen kirjata työtön jokaiselle päivälle, koska olen työtön. Vasta kun menen töihin, ei tätä kirjausta tee. Mitä sinä sitten kirjaat vai oikeastiko ole koko 7 tuntia konsultaatiossa?
Onko teillä aina sama CV? Minulla on koka työpaikkaan erikseen painotettu ja olen nyt ollut 1.5 kk työttömyyden aikana 6 kertaa haastattelussa ja tänään varmistui työpaikka, jossa aloitan 16.4.2018. Niinkö nykyisin opetetaan, että samat paperit jokaiselle työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä aina sama CV? Minulla on koka työpaikkaan erikseen painotettu ja olen nyt ollut 1.5 kk työttömyyden aikana 6 kertaa haastattelussa ja tänään varmistui työpaikka, jossa aloitan 16.4.2018. Niinkö nykyisin opetetaan, että samat paperit jokaiselle työnantajalle?
Mulla sama cv, mutta hakemus kohdennettu aina haettavaan työhön
Kertokaahan sitten, laskettiinko konsulttihöpinöitä aktiivisuudeksi.
Ikäviä yllätyksiä on monelle tulossa. Näin olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Sama cv joka paikkaan. Ei se koulutus - ja työhistoria muuksi muutu. Hakemus toki vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan sitten, laskettiinko konsulttihöpinöitä aktiivisuudeksi.
Ainakin minun liittoni kassa hyväksyi. Omaa tyhmyyttäni sitten vain hain liian myöhään ensimmäiseen tarkastelujaksoon nähden.
Muuttuuko ansioluettelosi joka työpaikkan mukaan? Et kai valehtele työpaikoista joissa olet "työskennellyt"? Hakemus on eri asia kuin CV, tiesitkös?
Vierailija kirjoitti:
34 oli tarkoitettu tähän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen aika yksinkertainen olet, jos et tiennyt ihan itse, ettei toimintasi täyttänyt aktiivisuutta.
t: aktiivimallia vastustava työtön
Itse konsulttipalvelu täyttää. Jätin vain liian viime tippaan ilmoittautumisen. Oletin että se 26.3. riitti ja kassakin vahbisti että ok. Sitten työkkäri sanoikin että alkaa vasta ekasta tapaamisesta eli menee huhtikuun puoleen väliin. Pelkästään työkkärin soittoa odotin viikon maaliskuussa.
Mikä ihmeen 26.3.? Jos tarkoitit 26.2., ja että jo samana päivänä tiesit ensimmäisen konsulttiajan olevan vasta huhtikuussa, niin olet siltikin törppö. Lähes joka päivä on ollut uutisissa ja lehdissä asiaa aktiivimallista ja on kerrattu toistuvasti sen ehdoista. Lyön vetoa, ettei yksikään virkailija ole sinulle sanonut, että tammi-maaliskuun aktiivisuudeksi riittää, että aloittaa jollain kurssilla vasta huhtikuussa.
Ei sinun ilmoittautumisajassa (jos se oli 26.2.) ollut sinänsä vikaa, vaan kurssin aloitusajassa.
Päivässä on sen verran tunteja että aktiivisuutta riittää kyllä tännekin.