Mieheksi sukupuolensa korjannut synnytti ensimmäistä kertaa Suomessa
Mitä ajatuksia herättää?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005628271.html
Suomessa on syntynyt tiettävästi ensimmäinen miehen synnyttämä lapsi, kertoo Lännen Media.
Lapsen synnyttänyt isä on käynyt läpi sukupuolen korjausprosessin. Hän oli keskeyttänyt tilapäisesti hormoniterapiansa, jotta pystyi kokeilemaan lapsen hankkimista puolisonsa kanssa.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kokenut suurta ahdistusta omasta kehostani teininä ja saman huomaan omista teinitytöistäni. Kasvaminen on normaalinakin prosessina vaikeaa. Erittäin vaikeaa se varmasti on, jos taustalla on vanhempien alkoholismi ja erittäin ahdasmielinen kasvatus ja muusta yhteiskunnasta poikkeavat äärimmäisen tiukkaan rajatut sukupuoliroolit (vain mies voi ajaa autoa ja kantaa kauppakasseja). Toivottavasti "Aleksin" traumoja on ensin koitettu hoitaa psykoterapialla ja sukupuolenvaihdosprosessin tarvetta ja edellytyksiä on arvioitu kriittisesti. Näistä haastatteluista lukijalle välittyy kuva henkilöstä, joka haluaa synnyttää lapsia, haluaa olla suhteessa vastakkaisen sukupuolen kanssa, haluaa ajaa autoa ja tehdä muita lapsuudessa naisilta kiellettyjä arjen puuhia. Epäselväksi itselleni jäi, miksi on välttämätöntä muuttaa juridinen sukupuoli mieheksi. Miksi ei riitä, että voisi olla miehekäs nainen, joka korostaa ulkomuodossaan miehekkäitä puolia, mutta säilyttää kuitenkin täysin terveen ja toimivan kehonsa.
Kaikki sukupuolenkorjaukseen haluavat käyvät kyllä läpi psykoterapian. Ainakin Suomessa. Ei näitä korjauksia tehdä ihan kenelle tahansa jollain diipadaapa-periaatteella. Itse tunnen kolme sukupuolensa korjannutta henkilöä. En edes liiku missään LGTB-piireissä, kunhan vain olen sattunut heihin tutustumaan matkan varrella. Ovat todella mukavia, ihan tavallisia ihmisiä, joilta on vaan pudonnut valtava taakka harteilta, kun ovat nyt sitä sukupuolta, joksi ovat itsensä aina mieltäneet.
Jos se on niin suuri helpotus muuttaa sukupuolta, niin miksi sitten sen läpikäyneiden itsemurhaluvut ja masennusdiagnoosit ovat niin korkeita? Jopa korkeampia kuin ennen sukupuolen muutosta.
Selitäpä.
Jos lähteesi on ruotsalainen tutkimus, selitä itse mikset usko tutkimuksen tekijöitä.
Minua tässä hämmentää todella, todella paljon se, että ihminen, joka ei halua olla nainen, haluaa olla raskaana ja synnyttää. Minä olen nainen, enkä todellakaan halua. Ja kun ihmisille selviää, etten ole ikinä voinut kuvitellakaan itselleni mitään äidin roolia, saati että suostuisin fyysisesti käymään läpi sen koko lisääntymisprosessin - esimerkiksi imettämään joutuminen on minulle äärimmäisen vastenmielinen ajatus (muiden imetys ei minua haittaa!) - muhun suhtaudutaan aina jonain epänaisena. Enkä ole koskaan tajunnut monia muitakaan juttuja, inhosin kun tissit alkoi kasvaa, enkä käsitä jotain säärien ajelua ja hääpukujen kuolaamista. Silti olen ihan nainen, enkä ole ikinä harkinnut mitään operaatioita. Ehkä jos voisi olla androgyyni...
JOTEN: miten joku, joka on siis kokenut sukupuolensa vielä hankalammaksi kuin minä, koska on kerran kaikki prosessit halunnut käydä läpi, voi kokea ihan normaaliksi tehdä kehollaan noin, olla raskaana ja synnyttää?
Sitä en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse transmiehenä kyllä ahdistaa nämä kommentit. Ymmärrättekö, että henkilölle joka pääsee korjausprosessiin, on tehty pitkät ja piinaavat psykiatriset selvitykset siitä, että tämä henkilö todella on trans eikä esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen. Ja ihan oikeasti, se korjausprosessi on myös kaikkea muuta, kuin "se leikkaus" eli sukuelinkirurgia. Voisittepa ymmärtää sen, että transihmisten mielenterveysongelmat tulevat suurimmin osin siitä että meitä ei hyväksytä, se tulee näistäkin kommenteista hyvin ilmi.
Voitko sitten ihan oikeasti selittää, miksi tämä henkilö on ensin halunnut muuttua mieheksi mutta sitten ollakin taas nainen? Eikö se todista sen, että hän ei aidosti kokenut itseään mieheksi tai halunnut olla mies?
Ei tarkoita että haluaisi olla "taas nainen" jos synnyttää. Vaikka ainakin tällä hetkellä synnyttäminen nähdään vahvasti naiseuteen liitettynä asiana, tälle synnyttäneelle miehelle se ei välttämättä itselleen merkitse naiseutta. Hänellä on toimivat lapsen saamiseen sopivat elimet joten miksi niitä ei voisi hyödyntää? Ei se tee tämän synnyttäneen miehen miehuutta yhtään sen huonommaksi miehuudeksi.
Eihän samalla logiikalla myöskään rinnat ole naiselliset. Itse asiassa ovat sitä vielä vähemmän koska manboobsit. Miksi sukupuolta pitää lähteä korjaamaan, jos lopulta mikään ulkoinen ei ole mieheyttä tai naiseutta? Kyllä synnyttävä itsensä mieheksi tunteva on aivan liian suuri ristiriita voidakseen olla totta.
Mistä voi tietää, että haluaa olla jotain muuta sukupuolta, kun ei ole kokemusta kuin yhdestä? Minä esim en tiedä miltä tuntuu olla mies.
Kummeksuttaa nimenomaan se, että haluaa korjata sukupuolensa mieheksi, mutta ei kuitenkaan lisääntymiselimistöään. Kyllä omassa tajunnassani ihminen on nainen juuri silloin kun omaa kohdun ja voi synnyttää lapsen. Tällä henkilöllä tuntuu jääneen korjausoperaatio puoliväliin.
Tulevaisuudessa on luvassa paljon tällaisia totutusta poikkeavia tapauksia, joten juuri lasten takia on suvaitsevaisuus paikallaan. On niin helppo verkossa sättiä toisten ihmisten ratkaisuja, varsinkin "lapsi kärsii" -argumentilla, unohtaen että juuri tämä sättijäjoukko on asenteineen sen (oletetun) kärsimyksen lähde.
On synnyttänyt henkilö nyt lapselle sekä isä ja äiti?
On tämä kyllä että sukupuolesta on tehty suurin rikos mitä maa päällään kantaa. Jos tämä henkilö haluaa olla raskaana ja synnyttää niin miksi ihmeessä hän kokee olevansa mies? Itse olen käsittänyt että transihmisten suurin ahdistus tulee nimenomaan siitä että he kokevat kehonsa vääräksi joten sikäli mietityttää miksi he haluavat pitää väärät synnytyselimet?
Sinällään koko homma on minulle aivan sama, ei vaikuta elämääni mitenkään. Tunnen transmiehen joka itse jakoi tätä uutista fb:ssä miettien myös samaa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi hän haluaa olla mies mutta ei sitten kuitenkaan (vaan on parisuhteessa miehen kanssa ja halusi synnyttää).
Miten miehen kanssa parisuhteessa oleminen liittyy mihinkään? Ei kaikki transihmiset ole heteroita.
Vaatii rohkeutta ennen kaikkea! Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen on hurjan paljon vaativampaa kuin enemmistöihin, vaikka eletäänkin jo vuotta 2018.
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä että sukupuolesta on tehty suurin rikos mitä maa päällään kantaa. Jos tämä henkilö haluaa olla raskaana ja synnyttää niin miksi ihmeessä hän kokee olevansa mies? Itse olen käsittänyt että transihmisten suurin ahdistus tulee nimenomaan siitä että he kokevat kehonsa vääräksi joten sikäli mietityttää miksi he haluavat pitää väärät synnytyselimet?
Sinällään koko homma on minulle aivan sama, ei vaikuta elämääni mitenkään. Tunnen transmiehen joka itse jakoi tätä uutista fb:ssä miettien myös samaa kuin minä.
Itseäni mietitytti ihan sama, että mikä siinä miehuudessa on tämän henkilön mielestä sitten niin ratkaisevaa? Kun kuitenkin haluaa toimia niin perustavanlaatuisesti kuin nainen voi, eli saada lapsia. Mikä siinä naiseudessa on niin kauheaa ja vihattavaa? Miten hän käsittää naiseuden?
Jotenkin saa vaikutelman, että vihaa noita lapsuudenkodista saatuja todella tiukkoja sukupuolirooleja eikä halua sopeutua niihin.
Tuosta jutusta vaan sai sen kuvan että hoitoihin pääsee aika kevyin perustein ja hyvinkin nuorena! Toivottavasti niin ei oikeasti ole eikä kaikkia sukupuolensa korjanneita leimattaisi sukupuolishoppailijoiksi.
Vaikka mielestäni suvaitsevainen olenkin niin tästä nyt tuli vaan surullinen olo. Onnea heille kuitenkin vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii rohkeutta ennen kaikkea! Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen on hurjan paljon vaativampaa kuin enemmistöihin, vaikka eletäänkin jo vuotta 2018.
No ei kyllä ole. Tämähän on nyt muotia ja valtavirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin itse transmiehenä kyllä ahdistaa nämä kommentit. Ymmärrättekö, että henkilölle joka pääsee korjausprosessiin, on tehty pitkät ja piinaavat psykiatriset selvitykset siitä, että tämä henkilö todella on trans eikä esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen. Ja ihan oikeasti, se korjausprosessi on myös kaikkea muuta, kuin "se leikkaus" eli sukuelinkirurgia. Voisittepa ymmärtää sen, että transihmisten mielenterveysongelmat tulevat suurimmin osin siitä että meitä ei hyväksytä, se tulee näistäkin kommenteista hyvin ilmi.
Ei se silti sukupuolta vaihda mies on mies ja nainen on nainen vaikka mitä tekis.
Synnyttäjä on äiti vaikka olisikin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi hän haluaa olla mies mutta ei sitten kuitenkaan (vaan on parisuhteessa miehen kanssa ja halusi synnyttää).
Miten miehen kanssa parisuhteessa oleminen liittyy mihinkään? Ei kaikki transihmiset ole heteroita.
No kyllä saa aika vahvasti kokonaisuudessaan käsityksen, että henkilö oikeasti kokee itsensä ihan "tavalliseksi" naiseksi ja haluaa sen mukaisia "perinteisiä" asioita (miehen, lapsia), mutta kapinoi vanhempiensa asettamia todella kapeita sukupuolirooleja vastaan eikä jotenkin voi hyväksyä omaa käsitystään siitä, millainen naisen pitäisi olla.
Sinulla ei taida olla ihan hanskassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt. Niitä kuitenkin on Suomessa runsaasti. Oletko koskaan kuullut sateenkaariperheestä? Niiden erilaisissa kokoonpanoissa elää tuhansia lapsia, jo aikuistuneitakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jutusta vaan sai sen kuvan että hoitoihin pääsee aika kevyin perustein ja hyvinkin nuorena! Toivottavasti niin ei oikeasti ole eikä kaikkia sukupuolensa korjanneita leimattaisi sukupuolishoppailijoiksi.
Vaikka mielestäni suvaitsevainen olenkin niin tästä nyt tuli vaan surullinen olo. Onnea heille kuitenkin vauvasta.
Nimenomaan. Koko juttu on vain jotenkin surullinen ja traaginen.
onko Caitlyn Jenner lapsilleen isä vai äiti?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla ihan hanskassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt. Niitä kuitenkin on Suomessa runsaasti. Oletko koskaan kuullut sateenkaariperheestä? Niiden erilaisissa kokoonpanoissa elää tuhansia lapsia, jo aikuistuneitakin.
Miten tämä kommentti liittyy koko keskusteluun? Ja kenelle se on osoitettu?
Uutinen nyt kuitenkin oli, että ensimmäinen mies joka synnytti lapsen. Jos näitä on jo laumoittain, niin kenties kannattaisi vinkata medialle että sen uutisointi oli väärää.
Lapsiparka