Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheksi sukupuolensa korjannut synnytti ensimmäistä kertaa Suomessa

Vierailija
04.04.2018 |

Mitä ajatuksia herättää?

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005628271.html

Suomessa on syntynyt tiettävästi ensimmäinen miehen synnyttämä lapsi, kertoo Lännen Media.

Lapsen synnyttänyt isä on käynyt läpi sukupuolen korjausprosessin. Hän oli keskeyttänyt tilapäisesti hormoniterapiansa, jotta pystyi kokeilemaan lapsen hankkimista puolisonsa kanssa.

Kommentit (386)

Vierailija
141/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotia ja valtavirtaa... :(? Kuka lähtee korjaamaan sukupuoltaan muodin vuoksi? Ei kukaan. Sitä paitsi viimeistään tutkimuksissa feikkaaminen paljastuisi eikä sukupuolta korjattaisi.

Vierailija
142/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolta Hesarin aikaisemmasta jutusta käy ilmi, että on ensimmäinen miehen henkilötunnuksella oleva synnyttänyt Suomessa:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005497089.html

Seitsemännellä kuulla oleva Aleksi on tiettävästi ensimmäinen Suomessa raskaana oleva mies. On mahdollista, että joku muukin transsukupuolinen on aiemmin pitänyt testosteronihoidoissa taukoa ja tullut raskaaksi. Kukaan miehen henkilötunnusta käyttävä suomalainen ei silti ole aiemmin synnyttänyt lasta.

Maailmanlaajuisestikin tiedossa on vain muutamia tapauksia, joissa mies on synnyttänyt vauvan.

Jos kasvavaa vatsaa ei oteta huomioon, matalaäänisestä Aleksista ei olemuksen perusteella tulisi arvanneeksi, että syn­tyessään 1990-luvun alkupuolella hänet merkittiin väestötietoihin tytöksi.

Sukupuolen korjausprosessin Aleksi aloitti parikymppisenä ja sai viime vuonna miehen henkilöllisyyden.

Ei tulisi arvanneeksi... juu, hyvin harvoista ei arvaa. Töissä tulee vastaan yksi transmies melkein päivittäin, ja heti kun olin tekemisissä tämän kanssa ensimmäisen kerran huomasin että oho, "Matti" (nimi tottakai muutettu) ei taidakaan olla tämän henkilön alkuperäinen nimi. Ja niillä hormoneilla on parrasta päätellen oltu jo hyvä tovi, vuosia.

On yksi transkliseistä, että tavikset näkee sen yhden läpimenemättömän ja luulevat kaikkien olevan samanlaisia. Myös omalla työpaikallani työkaverit naureskelevat minulle samaa eräästä asiakkaasta. Hymähdän vaan, ehkä vikana työpäivänäni kerron, että heidän suosikkinsa on myös "sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jossain uutisoinnissa viitattiin siihen, että kiihkeimmin tätä oli kritisoitu transgender-piireissä. Koska sen koettiin vievän heidän uskottavuutensa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä he tästä ajattelevat.

Enpä kyllä näissä ns.transgender-piireissä ole kuullut mitään tuollaista... toki jokainen elää aivan kuin haluaa.

Vierailija
144/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jossain uutisoinnissa viitattiin siihen, että kiihkeimmin tätä oli kritisoitu transgender-piireissä. Koska sen koettiin vievän heidän uskottavuutensa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä he tästä ajattelevat.

Enpä kyllä näissä ns.transgender-piireissä ole kuullut mitään tuollaista... toki jokainen elää aivan kuin haluaa.

No, se oli tuon Aleksin itse Hesarille kertomaa ...

Vierailija
145/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen etu on aivan ehdottomasti se, että hän syntyy!!! Telkkarissa haastateltiin juuri äskettäin tyttöä, jolla oli kaksi äitiä. Äiti ja äippä. Häntä ei oltu kiusattu koulussa.

Vierailija
146/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolta Hesarin aikaisemmasta jutusta käy ilmi, että on ensimmäinen miehen henkilötunnuksella oleva synnyttänyt Suomessa:

Seitsemännellä kuulla oleva Aleksi on tiettävästi ensimmäinen Suomessa raskaana oleva mies. On mahdollista, että joku muukin transsukupuolinen on aiemmin pitänyt testosteronihoidoissa taukoa ja tullut raskaaksi. Kukaan miehen henkilötunnusta käyttävä suomalainen ei silti ole aiemmin synnyttänyt lasta.

Maailmanlaajuisestikin tiedossa on vain muutamia tapauksia, joissa mies on synnyttänyt vauvan.

Jos kasvavaa vatsaa ei oteta huomioon, matalaäänisestä Aleksista ei olemuksen perusteella tulisi arvanneeksi, että syn­tyessään 1990-luvun alkupuolella hänet merkittiin väestötietoihin tytöksi.

Sukupuolen korjausprosessin Aleksi aloitti parikymppisenä ja sai viime vuonna miehen henkilöllisyyden.

Ei tulisi arvanneeksi... juu, hyvin harvoista ei arvaa. Töissä tulee vastaan yksi transmies melkein päivittäin, ja heti kun olin tekemisissä tämän kanssa ensimmäisen kerran huomasin että oho, "Matti" (nimi tottakai muutettu) ei taidakaan olla tämän henkilön alkuperäinen nimi. Ja niillä hormoneilla on parrasta päätellen oltu jo hyvä tovi, vuosia.

On yksi transkliseistä, että tavikset näkee sen yhden läpimenemättömän ja luulevat kaikkien olevan samanlaisia. Myös omalla työpaikallani työkaverit naureskelevat minulle samaa eräästä asiakkaasta. Hymähdän vaan, ehkä vikana työpäivänäni kerron, että heidän suosikkinsa on myös "sellainen.

Naureskelevat? Luuletko että kaikki huomatut ilmoitetaan kovaan ääneen työkavereille? Olen pyörinyt näissä piireissä aikanaan niin paljon, että tunnistettavat piirteet pistää silmään heti. Tuli mieleen yksi ulkomailla asuvan tutun tarina: tämä oli ollut Pridessa, ja hänen isäpuolensa oli tullut hakemaan tätä. Tämä tuttu törmäsikin vielä yhteen kaveriinsa, transmieheen. Tämä oli paidatta, rinnat oli poistettu ja leikkauksesta oli jo muutama vuosi aikaa. Hormoneja piikitetty kauemmin ja nimi muutettu unisex-nimeksi. Nämä juttelivat hetken. Kun tämä transmies lähti, tutun isäpuoli kysyi "Hei tuota, miksi tuolta naiselta oli poistettu rinnat? Oliko sillä rintasyöpä?"

Vierailija
147/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää koko termi "Sukupuolen korjaaminen". Ennemmin joku kehon mutilointi, tai silpominen kuulostaisi oikeammalta. Mitään ymmärrystä minulta ei heru heille, ketkä syövät vahvoja lääkkeitä ja hormooneja, jotta keho menisi ihan sekaisin. Pahimmassa tapauksessa vielä silvotaan omaa kehoa, jotta saisi ihme mielihalujaan tyydytettyä.

Miehet on miehiä ja naiset naisia. Mielisairaudet ja pakkomielteet ovat sitten toinen juttu, mutteivät ne tätä tosiasiaa muuksi muuta.

Vierailija
148/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko tätä isää nyt äidiksi vai isäksi?

Vierailija
149/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä henkilö haluaa olla mies? Se ei käynyt mistään selville. Ainoa perustelu oli, että oli kiva ajaa autoa ja kantaa ostoksia. Ja pienenä leikki mieluummin poikien kanssa.

Vierailija
150/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä kirjoitti:

Sanotaanko tätä isää nyt äidiksi vai isäksi?

Isäksi. Tai näin hän ainakin itse haluaa.

Vierailija
151/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tiettyyn rajaan asti elää kuten haluaa, mutta siinä vaiheessa kun vaatii muiden verorahoja (nuo muutosprosessit maksavat kymmeniä tuhansia euroja), vetää tilanteeseen pienen lapsen ja tulee isosti julkisuuteen asiasta, niin muilla on oikeus olla asiasta mielipiteitä.

Vierailija
152/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transggender-piireissä on monenkirjavaa porukkaa. Aivan kuten cis ihmisten piireissä (=Sanaa cis käytetään kuvaamaan sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset). Transmiehen synnytys on transgender-piireissä ehkä juuri SE juttu,  joka saa heidät tuntemaan itsensä normaaleiksi (kerrankin). On vaikea hyväksyä, kun joku trans - poikkeaa tästä normista. Menee (muka)uskottavuus toisten silmissä. Vähän samaan tapaan kuin lestadiolaiset oudoksuvat ja paheksuvat jos joku aviopari ei saakaan kuin yksi tai kaksi lasta. Luterilaiset puolestaan paheksuvat lestadiolaisperheiden "liian" monilapsisuutta. Maaseudulla paheksutaan, kun joku kehtaa pukeutua erilailla, ja värjätä hiukset vihreäksi.

Aina kun jotain erilaista paheksutaan vain paheksumisen "ilosta", niin tulee mieleen, ettei paheksujalla taida olla itsellään hyvä olla. 

Vierailija
153/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole korjannut sukupuoltaan jos naisten elimet löytyvät 🙄 sukupuolen korjaus on vasta sitten kun leikkaukset läpikäynyt.

Kyllä sukupuolen voi korjata vaikkei käykään läpi leikkausta. On monia jotka tekevät "kaiken muun" mutta eivät tahdo leikellä itseään.

Kyllä näistäkin kommenteista huomaa kuinka ahdasmielistä porukkaa Suomessa on. Onko jonkun toisen onnellisuus teiltä pois? Tiedättekö kuinka moni tappaa itsensä kun eivät saa näissä asioissa muiden hyväksyntää? Lapsestakin ollaan muka huolissaan kun sitä niin tullaan kiusaamaan, ja sitten itse opetatte omia lapsianne katsomaan kieroon ns. sateenkaariperheiden lapsia. Tottakai niitä hemmetti kiusataan kun ilmapiiri on tämmöinen! Jos kasvattaisitte lapsenne kunnolla niin ei kiusaamista olisi.

Siis tisut leikataan pois ja mieshormoonia naamaan, niin oletkin yhtäkkiä mies. Ja kun taas huvittaa olla nainen, jätetään pillerit pois ja voila, olet taas nainen. Tehdään lapsi, ja taas jatkuu pillerien napsiminen, parta kasvaa, ääni madaltuu, ja olet taas mies.

Miksi ihmeessä tällaista pelleilyä pitäisi hyväksyä ja ymmärtää. En minä ainakaan ymmärrä, enkä ole vähimmäsäkään määrin ahdasmielinen.

Vierailija
154/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää koko termi "Sukupuolen korjaaminen". Ennemmin joku kehon mutilointi, tai silpominen kuulostaisi oikeammalta. Mitään ymmärrystä minulta ei heru heille, ketkä syövät vahvoja lääkkeitä ja hormooneja, jotta keho menisi ihan sekaisin. Pahimmassa tapauksessa vielä silvotaan omaa kehoa, jotta saisi ihme mielihalujaan tyydytettyä.

Miehet on miehiä ja naiset naisia. Mielisairaudet ja pakkomielteet ovat sitten toinen juttu, mutteivät ne tätä tosiasiaa muuksi muuta.

Tosiasia on että puhut paskaa. Minulla on transsukupuolisena käytössä bioidenttiset hormonilääkkeet. Estrogeeni jota käytän on aivan samaa tavaraa jota syntyy munarakkulassa sekä aivokuoressa ihmisen kehossa. Missä vaarallisuus? Oikein käytettynä ei mitään vaaraa. Sanotko samaa e-pillereitä käyttäville? Keho ei mene sekaisin kun noudatat ohjeita. Plastiikkakirurgiset toimenpiteet eivät ole silpomista. Mistään mielihalujen tyydyttämisestäkään ei ole kyse. Tosiian mitään ymmärrystä ei sinun kaltaisille uuvateille irtoa.Länkytät netissä kun jostain syystä aihe sivaltaa sinua kovasti. Oletko ajatellut tulevasi kaapista ulos?

Vierailija
155/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siis minä nainen, haluankin olla mies ja saan lapsen, niin sitten olen  ns. miessynnyttäjä. Mitä tästä sanotte: meidän suvussa on nainen joka on lapsensa biologinen isä mutta nykyään äiti. Oli siis lukioikään asti oikeasti mies. Karmivaa.

Vierailija
156/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naureskelevat? Luuletko että kaikki huomatut ilmoitetaan kovaan ääneen työkavereille? Olen pyörinyt näissä piireissä aikanaan niin paljon, että tunnistettavat piirteet pistää silmään heti. Tuli mieleen yksi ulkomailla asuvan tutun tarina: tämä oli ollut Pridessa, ja hänen isäpuolensa oli tullut hakemaan tätä. Tämä tuttu törmäsikin vielä yhteen kaveriinsa, transmieheen. Tämä oli paidatta, rinnat oli poistettu ja leikkauksesta oli jo muutama vuosi aikaa. Hormoneja piikitetty kauemmin ja nimi muutettu unisex-nimeksi. Nämä juttelivat hetken. Kun tämä transmies lähti, tutun isäpuoli kysyi "Hei tuota, miksi tuolta naiselta oli poistettu rinnat? Oliko sillä rintasyöpä?"

Unisex-nimi? Oliko kyseessä siis muunsukupuolinen vai miksei miehennimi? Ihan sama, itse stealth transmiehenä tunnen paljon samanlaisia eikä meitä tunnista edes toiset samanlaiset ja siksi en mielelläni kommentoisi näitäkään, että saatte pitää sen käsityksenne, että se yksi näkemänne tyyppi on kaikki.

Vierailija
157/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluaa olla mies"? Kysyt väärin. Homotkaan eivät halua olla homoja, he vain OVAT. Samoin on transihmisten laita.

Vierailija
158/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siis minä nainen, haluankin olla mies ja saan lapsen, niin sitten olen  ns. miessynnyttäjä. Mitä tästä sanotte: meidän suvussa on nainen joka on lapsensa biologinen isä mutta nykyään äiti. Oli siis lukioikään asti oikeasti mies. Karmivaa.

Mitä karmivaa?? Siis transnaisella on lapsia, kuten on ollut vuosisatoja, käsittämätöntä...

Vierailija
159/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, minun työpaikallani todellakin ilmoitetaan, siis minulle. Joka siis olen itse transtaustainen, mikä ei kenellekään tulisi mieleenkään, olenhan rento pitkä heteromies.

Vierailija
160/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latvasta laho friikki, sirkukseen kuuluisi tai seinien sisälle valkotakkisten seuraksi.[ /quote]

Millä klinikalla olet töissä, diagnoosisi on hyytävän hyvin muotoiltu?

Kukka ja Mehiläinen. Tämän diagnoosin saitte ihan ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi