Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheksi sukupuolensa korjannut synnytti ensimmäistä kertaa Suomessa

Vierailija
04.04.2018 |

Mitä ajatuksia herättää?

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005628271.html

Suomessa on syntynyt tiettävästi ensimmäinen miehen synnyttämä lapsi, kertoo Lännen Media.

Lapsen synnyttänyt isä on käynyt läpi sukupuolen korjausprosessin. Hän oli keskeyttänyt tilapäisesti hormoniterapiansa, jotta pystyi kokeilemaan lapsen hankkimista puolisonsa kanssa.

Kommentit (386)

Vierailija
121/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei taida olla ihan hanskassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt. Niitä kuitenkin on Suomessa runsaasti. Oletko koskaan kuullut sateenkaariperheestä? Niiden erilaisissa kokoonpanoissa elää tuhansia lapsia, jo aikuistuneitakin.  

Mitä h**vetin tekemistä homoilla on tämän kanssa, taaskaan?

Vierailija
122/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko Caitlyn  Jenner lapsilleen isä vai äiti?

Who cares? Lapset ovat aikuisia. Ei voi verrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä että sukupuolesta on tehty suurin rikos mitä maa päällään kantaa. Jos tämä henkilö haluaa olla raskaana ja synnyttää niin miksi ihmeessä hän kokee olevansa mies? Itse olen käsittänyt että transihmisten suurin ahdistus tulee nimenomaan siitä että he kokevat kehonsa vääräksi joten sikäli mietityttää miksi he haluavat pitää väärät synnytyselimet?

Sinällään koko homma on minulle aivan sama, ei vaikuta elämääni mitenkään. Tunnen transmiehen joka itse jakoi tätä uutista fb:ssä miettien myös samaa kuin minä.

Itseäni mietitytti ihan sama, että mikä siinä miehuudessa on tämän henkilön mielestä sitten niin ratkaisevaa? Kun kuitenkin haluaa toimia niin perustavanlaatuisesti kuin nainen voi, eli saada lapsia. Mikä siinä naiseudessa on niin kauheaa ja vihattavaa? Miten hän käsittää naiseuden?

Jotenkin saa vaikutelman, että vihaa noita lapsuudenkodista saatuja todella tiukkoja sukupuolirooleja eikä halua sopeutua niihin.

Mieshän ei voi haluta saada lasta tai haluta olla mies vihaamatta naiseutta? Ehkä tässä IHMINEN hankki lapsen ainoalla keinolla, mikä tälle oli mahdollista.

Vierailija
124/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäjä on äiti vaikka olisikin mies.

Biologisesti toki. Sosiaalisesti yleensä isä. Tuskin huudat steriilille, lapsen keinohedelmöityksellä saaneelle isälle, ettet ole isä, koska et biologisesti ole.

Vierailija
125/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjettömyys on viety uudelle asteelle. Kauhistuttaa ajatus henkilöstä joka on leikellyt ruumiinsa jonkinlaiseksi kahden sukupuolen väliseksi sekasotkuksi... :(

Oikeasti jos kerran haluaa sukupuoltaan VAIHTAA (ei korjata, koska korjaaminen tarkoittaisi että ehjässä sukupuolessa olisi jotain vikaa), niin miksi jättää homma puolitiehen ja ottaa vain ne rusinat pullasta? Miksei vedä hommaa loppuun asti?

Onko luonnottomuudella enää mitään rajaa... Toivottavasti tällaista ei ihan oikeasti kustanneta verorahoista. Siihenkin varmaan tullaan jokin päivä ellei olla tultu jo.

Sukupuolenkorjausprosessi on Suomessa kuulunut julkiseen terveydenhuoltoon vuodesta -94. Asialla on kääntöpuolensa - Suomessa prosessia ei juuri voi vauhdittaa rahalla, joten virhediagnooseja ei juuri tule. Toki diagnoosin jälkeen leikkauksiin pääsee nopeasti yksityiselle tai ulkomaille, jos rahaa löytyy.

Vierailija
126/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä että sukupuolesta on tehty suurin rikos mitä maa päällään kantaa. Jos tämä henkilö haluaa olla raskaana ja synnyttää niin miksi ihmeessä hän kokee olevansa mies? Itse olen käsittänyt että transihmisten suurin ahdistus tulee nimenomaan siitä että he kokevat kehonsa vääräksi joten sikäli mietityttää miksi he haluavat pitää väärät synnytyselimet?

Sinällään koko homma on minulle aivan sama, ei vaikuta elämääni mitenkään. Tunnen transmiehen joka itse jakoi tätä uutista fb:ssä miettien myös samaa kuin minä.

Itseäni mietitytti ihan sama, että mikä siinä miehuudessa on tämän henkilön mielestä sitten niin ratkaisevaa? Kun kuitenkin haluaa toimia niin perustavanlaatuisesti kuin nainen voi, eli saada lapsia. Mikä siinä naiseudessa on niin kauheaa ja vihattavaa? Miten hän käsittää naiseuden?

Jotenkin saa vaikutelman, että vihaa noita lapsuudenkodista saatuja todella tiukkoja sukupuolirooleja eikä halua sopeutua niihin.

Mieshän ei voi haluta saada lasta tai haluta olla mies vihaamatta naiseutta? Ehkä tässä IHMINEN hankki lapsen ainoalla keinolla, mikä tälle oli mahdollista.

No, hän itse kyllä sanoi, että vihasi naisen kehoaan niin paljon, että halusi käytännössä tuhota sen. Minusta on surullista, että joku vihaa itseään noin paljon.

Mutta hienoa, jos hän todella aidosti halusi lapsen ja tekee sen eteen parhaansa.

Vierailija
127/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii rohkeutta ennen kaikkea! Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen on hurjan paljon vaativampaa kuin enemmistöihin, vaikka eletäänkin jo vuotta 2018. 

No ei kyllä ole. Tämähän on nyt muotia ja valtavirtaa.

Menin prosessiin 90-luvulla ja sain kuulla aivan saman.

Vierailija
128/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noin mene. Kaksi lääkäriä vahvistaa sukupuolen. Ei sukuelinten leikkaus "toiseen suuntaan". 

"Sukupuolen juridiseen vahvistamiseen Suomessa vaaditaan tällä hetkellä seuraavat ehdot:

Lausunto kahden tutkimusryhmän psykiatrilta

Lausunto lisääntymiskyvyttömyydestä

18 vuoden ikä

Suomen kansalaisuus tai pysyvä asuinpaikka Suomessa

Käytännössä lisääntymiskyvyttömyys täyttyy monilla sillä perusteella, että henkilö katsotaan lisääntymiskyvyttömäksi kun hän on käyttänyt vuoden ajan hormonihoitoa. Mikäli henkilö ei halua tai ei pysty terveyssyistä käyttämään hormoneita, tämä ehto ei välttämättä täyty. Naimattomuusehdosta voidaan poiketa puolison suostumuksella, jolloin avioliitto muuttuu rekisteröidyksi parisuhteeksi ja rekisteröity parisuhde avioliitoksi.

Kun sukupuolen vahvistaa niin henkilön kohdalle merkitään väestötietojärjestelmään uusi henkilötunnus ja jätetään vanha passiiviseksi järjestelmään. Lisäksi järjestelmään lisätään erikseen tieto henkilön ”transseksuaalisuudesta”. Merkintää on virallisesti perusteltu ihmisten suojelemisella, mutta Trasek kampanjoi merkinnän poistamiseksi."

Vierailija
129/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hän itse kyllä sanoi, että vihasi naisen kehoaan niin paljon, että halusi käytännössä tuhota sen. Minusta on surullista, että joku vihaa itseään noin paljon.

Mutta hienoa, jos hän todella aidosti halusi lapsen ja tekee sen eteen parhaansa.

Aivan samoin transnaiset ovat mm.viillelleet kiveksiään päästäkseen nopeammin hoitoihin ja leikkauksiin. Oletko koskaan ajatellut miltä jostain nyt vaikka 14-vuotiaasta pojasta tuntuisi herätä tytön kropassa, miltä se mahtaisi tuntua - samalta kuin 14-vuotiaasta tranapojasta joka päivä.

Vierailija
130/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan samoin transnaiset ovat mm.viillelleet kiveksiään päästäkseen nopeammin hoitoihin ja leikkauksiin. Oletko koskaan ajatellut miltä jostain nyt vaikka 14-vuotiaasta pojasta tuntuisi herätä tytön kropassa, miltä se mahtaisi tuntua - samalta kuin 14-vuotiaasta tranapojasta joka päivä.

Transpojasta, kiitos autocorrectille tranasta...

Vierailija
131/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep... pian arkipäivää Suomessa. Ollut Usassa tämmönen meno jo 5 vuotta. Mutta nykyään tapahtuu niin paljon kaikkea etten jaksa enää yllättyä mistään.

Kesä tulee, luetaan vähempi uutisia ja naatitaan elämästä :)

Vierailija
132/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii rohkeutta ennen kaikkea! Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen on hurjan paljon vaativampaa kuin enemmistöihin, vaikka eletäänkin jo vuotta 2018. 

No ei kyllä ole. Tämähän on nyt muotia ja valtavirtaa.

Menin prosessiin 90-luvulla ja sain kuulla aivan saman.

Mutta olisitko keskeyttänyt prosessin välillä useammaksi vuodeksi ja palannut aikaisempaan sukupuoleesi?

Vierailija
133/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolen vaihtaminen on keinotekoinen ja poliittinen konstruktio. Kuinka moni hetero valitsisi itselleen kumppaniksi henkilön jonka tietää leikelleen itseänsä joksikin muuksi kuin alunperin on ollut.

Vaimoni ihastui minuun vahvasti ennen kuin tiesi taustoistani. Eikä tiedolla enää myöhemmin ollut merkitystä, kun olimme rakastuneita. Itse en olisi miehenä pystynyt olemaan raskaana, mutta toisaalta homona olisin ehkä saattanut, jos olisin rakastanut miestäni yhtä paljon kuin vaimoani nyt. Onneksi vaimoni synnytti meille kolme tervettä lasta.

Vierailija
134/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies joka oli ennen nainen.. siis nainen joka haluaa olla mies mutta kuitenkin haluu olla kuin nainen ja synnyttää..... ööööööö

Vierailija
135/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikilla transihmisillä on vähän surullinen ja paha olo, ennen korjauksia. He kun ovat syntyneet väärään kroppaan. Jotta voisi päästä transpolille tutkimuksiin, niin että virhe voitaisiin korjata, täytyy läpikäydä vähintään kaksivuotinen tutkimusprosessi terapioineen. Siinä joutuu ihminen todella koville. Sellainen saattaa alkaa vähintäänkin masentaa. Eikä mikään ihme.

Vierailija
136/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voisi vaihdella sukupuoltaan aina vaikka menopaussien mukaan. Mies kun huonot päivät ja nainen kun on hyvät päivät...

Vierailija
137/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan mihin tässä hulluudessa raja vedetään? Voinko muuttaa syntymäaikaani, jos tunnen olevani 9-vuotias henkisesti? Haluan lapsen oikeudet. Lisäksi minusta on aina tuntunut, että minun kuuluisi olla syntynyt ilman raajoja. Voidaanko raajani poistaa yhteiskunnan varoin, jotta kokisin olevani sinut kroppani kanssa? Viiltelen raajojani joka päivä, päästäkseni amputaatioleikkaukseen. Miksei?

Vierailija
138/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen se silti on. Ei leikkaus ja pillerit mieheksi tee.

Vierailija
139/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kokenut suurta ahdistusta omasta kehostani teininä ja saman huomaan omista teinitytöistäni. Kasvaminen on normaalinakin prosessina vaikeaa. Erittäin vaikeaa se varmasti on, jos taustalla on vanhempien alkoholismi ja erittäin ahdasmielinen kasvatus ja muusta yhteiskunnasta poikkeavat äärimmäisen tiukkaan rajatut sukupuoliroolit (vain mies voi ajaa autoa ja kantaa kauppakasseja). Toivottavasti "Aleksin" traumoja on ensin koitettu hoitaa psykoterapialla ja sukupuolenvaihdosprosessin tarvetta ja edellytyksiä on arvioitu kriittisesti. Näistä haastatteluista lukijalle välittyy kuva henkilöstä, joka haluaa synnyttää lapsia, haluaa olla suhteessa vastakkaisen sukupuolen kanssa, haluaa ajaa autoa ja tehdä muita lapsuudessa naisilta kiellettyjä arjen puuhia. Epäselväksi itselleni jäi, miksi on välttämätöntä muuttaa juridinen sukupuoli mieheksi. Miksi ei riitä, että voisi olla miehekäs nainen, joka korostaa ulkomuodossaan miehekkäitä puolia, mutta säilyttää kuitenkin täysin terveen ja toimivan kehonsa. 

Kaikki sukupuolenkorjaukseen haluavat käyvät kyllä läpi psykoterapian. Ainakin Suomessa. Ei näitä korjauksia tehdä ihan kenelle tahansa jollain diipadaapa-periaatteella. Itse tunnen kolme sukupuolensa korjannutta henkilöä. En edes liiku missään LGTB-piireissä, kunhan vain olen sattunut heihin tutustumaan matkan varrella. Ovat todella mukavia, ihan tavallisia ihmisiä, joilta on vaan pudonnut valtava taakka harteilta, kun ovat nyt sitä sukupuolta, joksi ovat itsensä aina mieltäneet.

Jos se on niin suuri helpotus muuttaa sukupuolta, niin miksi sitten sen läpikäyneiden itsemurhaluvut ja masennusdiagnoosit ovat niin korkeita? Jopa korkeampia kuin ennen sukupuolen muutosta.

Selitäpä.

Täh? Suomessa ainakaan ei prosessin läpikäyneet juurikaan tee itsemurhia. 20 prosentin itsemurhaluku koskee sitä aikaa, kun prosessiin ei vielä päässyt. Se onkin sitten ihan eri asia.

Vierailija
140/386 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jossain uutisoinnissa viitattiin siihen, että kiihkeimmin tätä oli kritisoitu transgender-piireissä. Koska sen koettiin vievän heidän uskottavuutensa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä he tästä ajattelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi