Mieheksi sukupuolensa korjannut synnytti ensimmäistä kertaa Suomessa
Mitä ajatuksia herättää?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005628271.html
Suomessa on syntynyt tiettävästi ensimmäinen miehen synnyttämä lapsi, kertoo Lännen Media.
Lapsen synnyttänyt isä on käynyt läpi sukupuolen korjausprosessin. Hän oli keskeyttänyt tilapäisesti hormoniterapiansa, jotta pystyi kokeilemaan lapsen hankkimista puolisonsa kanssa.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sukupuoli on katsokaas tätä nykyä vain pään sisäinen asia. Biologian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se miltä pään sisällä tuntuu on tärkeintä, ulkoiset ominaisuudet ovat sivuseikka. Se mihin raja täysin järjettömän hulluuden ja uuden normin välillä vedetään on häilyvä. Itsehän olen biologisesti mies, mutta tunnen olevani 12 -vuotias tyttö. Haluaisinkin sukupuolen korjausleikkaukseen, muuttaa sukupuoleni laillisesti naiseksi ja muuttaa syntymäaikani vastaamaan päänsisäistä tuntemustani.
Minä haluaisin olla merikotka.
Sääliksi kävisi merikotkia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni hän ei ole vielä mies. Mies ei pysty synnyttämään, joten millä periaatteella on mies? Se ei tee kenestäkään miestä, että näyttää mieheltä, vaan se, että on miehen sukupuolielimet. Onhan niitäkin naisia, jotka ovat kuin ilmettyjä miehiä, muttei se tee heistä miehiä.
Kerroppas nyt rehellisesti, näetkö kuvassa miehen vai naisen, minulle se on aika selvää?
https://www.instagram.com/p/BNO_4oxDPGt/?taken-by=buschbaumbalian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni hän ei ole vielä mies. Mies ei pysty synnyttämään, joten millä periaatteella on mies? Se ei tee kenestäkään miestä, että näyttää mieheltä, vaan se, että on miehen sukupuolielimet. Onhan niitäkin naisia, jotka ovat kuin ilmettyjä miehiä, muttei se tee heistä miehiä.
Kerroppas nyt rehellisesti, näetkö kuvassa miehen vai naisen, minulle se on aika selvää?
Eikö ulkonäkö ole tässä aika epärelevantti seikka? Ovathan esimerkiksi miehet pukeutuneet naisiksi vaikka kuinka kauan (drag queens).
Mutta aika paljon isompi juttu mennä silpomaan itseään. Ja senkin voi tehdä, mutta se pitäisi tehdä omalla rahalla. Tai vähintään, jos argumentti on, että on oikeus tehdä omalla keholla mitä haluaa, niin olla vetämättä muita ihmisiä siihen, kuten tässä viatonta lasta.
Ja lisäksi, eikö koko tämä juttu vie pohjan koko transgender -väitteeltä, että halutaan muutosta koska koetaan että ollaan väärässä kropassa - silti tässä selvästi ei oikeasti koettu noin, koska henkilö haluaa silti olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija, jolle vastasit, sanoi että pelkästään se että näyttää mieheltä ei tee kenestäkään miestä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo jutussa, että hänellä on oikeus tehdä kehollaan mitä haluaa, mutta kyllä tässä väistämättä miettii, että onko se oikein tuota lasta kohtaan.
Kun eihän tuossa ole kyse vain tuon aikuisen kehosta, vaan lapsen elämästä ja oikeuksista. Voiko tuo olla oikein lasta kohtaan?
Määrittelepäs mikä on oikein lasta kohtaan? Pitäiskö olla se ydinperhe? Omakotitalo, Volvo, tietty tulotaso? Koulutus? Terveys? Ikä? Että vain hyvätuloisilla, naimisissa olevilla, riittävän korkeakoulutetuilla terveillä 20-30 vuotiailla heteroilla on oikeus lisääntyä? Entäs ne lapset sitten? Ruvetaanko sääntelemään sitäkin, että kenellä on oikeus syntyä? Jos perimästä löytyy sairauksia, abortti. Jos lapsella on vääränväriset silmät, joku kehitysvamma, vanhemmat epäkelpoja edellä listatun perusteella, abortti. Oikeesti, mitä se meille kuuluu jos aikuinen ihminen haluaa lapsen. Se ei ole minulta pois, ei vaikuta minun elämääni millään lailla, eikä se varmasti tänä päivänä oikeesti vaikuta sen lapsenkaan elämään millään tapaa. Me ei eletä enää 1800-lukua, kyllä 2000-luvun lapset ovat vanhempiaan suvaitsevaisempia ja avomielisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kokenut suurta ahdistusta omasta kehostani teininä ja saman huomaan omista teinitytöistäni. Kasvaminen on normaalinakin prosessina vaikeaa. Erittäin vaikeaa se varmasti on, jos taustalla on vanhempien alkoholismi ja erittäin ahdasmielinen kasvatus ja muusta yhteiskunnasta poikkeavat äärimmäisen tiukkaan rajatut sukupuoliroolit (vain mies voi ajaa autoa ja kantaa kauppakasseja). Toivottavasti "Aleksin" traumoja on ensin koitettu hoitaa psykoterapialla ja sukupuolenvaihdosprosessin tarvetta ja edellytyksiä on arvioitu kriittisesti. Näistä haastatteluista lukijalle välittyy kuva henkilöstä, joka haluaa synnyttää lapsia, haluaa olla suhteessa vastakkaisen sukupuolen kanssa, haluaa ajaa autoa ja tehdä muita lapsuudessa naisilta kiellettyjä arjen puuhia. Epäselväksi itselleni jäi, miksi on välttämätöntä muuttaa juridinen sukupuoli mieheksi. Miksi ei riitä, että voisi olla miehekäs nainen, joka korostaa ulkomuodossaan miehekkäitä puolia, mutta säilyttää kuitenkin täysin terveen ja toimivan kehonsa.
Kaikki sukupuolenkorjaukseen haluavat käyvät kyllä läpi psykoterapian. Ainakin Suomessa. Ei näitä korjauksia tehdä ihan kenelle tahansa jollain diipadaapa-periaatteella. Itse tunnen kolme sukupuolensa korjannutta henkilöä. En edes liiku missään LGTB-piireissä, kunhan vain olen sattunut heihin tutustumaan matkan varrella. Ovat todella mukavia, ihan tavallisia ihmisiä, joilta on vaan pudonnut valtava taakka harteilta, kun ovat nyt sitä sukupuolta, joksi ovat itsensä aina mieltäneet.
Työssäni olen nähnyt nuoria miehiä, miehen kropassa, mutta tuntevat olevansa naisia. Saman ikäisiä kuin omat lapseni, poikani. Onhan se helvetin raskasta heille. Jos kokoajan tuntee ahdistusta siitä, että on syntynyt "väärään" sukupuoleen. Niitä sukupuolia siinä sitten lähdetään korjaamaan. Se on vuosien raskas prosessi niin henkisesti kuin fyysisesti. Siihen ei kukaan lähde huvikseen kevyin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Menee ymmärryksen yli tämän tason idiotismi.
"Tasapaino on se tila, minkä jokainen ihminen haluaa kokea."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ulkonäkö ole tässä aika epärelevantti seikka? Ovathan esimerkiksi miehet pukeutuneet naisiksi vaikka kuinka kauan (drag queens).
Mutta aika paljon isompi juttu mennä silpomaan itseään. Ja senkin voi tehdä, mutta se pitäisi tehdä omalla rahalla. Tai vähintään, jos argumentti on, että on oikeus tehdä omalla keholla mitä haluaa, niin olla vetämättä muita ihmisiä siihen, kuten tässä viatonta lasta.
Ja lisäksi, eikö koko tämä juttu vie pohjan koko transgender -väitteeltä, että halutaan muutosta koska koetaan että ollaan väärässä kropassa - silti tässä selvästi ei oikeasti koettu noin, koska henkilö haluaa silti olla nainen.
Ulkoinen habitus ei todellakaan ole epärelevantti, koska sen perusteellahan me luokitellaan ihmiset miehiksi ja naisiksi ja olen satavarma, että sinäkin nähdessäsi tuon henkilön pidät itsestään selvänä, että hän on mies, vaikka hänellä saattaa hyvin olla naisen sukupuolielimet jäljellä, sitä kun emme voi varmuudella tietää, mitä kullakin on vaatteiden alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kokenut suurta ahdistusta omasta kehostani teininä ja saman huomaan omista teinitytöistäni. Kasvaminen on normaalinakin prosessina vaikeaa. Erittäin vaikeaa se varmasti on, jos taustalla on vanhempien alkoholismi ja erittäin ahdasmielinen kasvatus ja muusta yhteiskunnasta poikkeavat äärimmäisen tiukkaan rajatut sukupuoliroolit (vain mies voi ajaa autoa ja kantaa kauppakasseja). Toivottavasti "Aleksin" traumoja on ensin koitettu hoitaa psykoterapialla ja sukupuolenvaihdosprosessin tarvetta ja edellytyksiä on arvioitu kriittisesti. Näistä haastatteluista lukijalle välittyy kuva henkilöstä, joka haluaa synnyttää lapsia, haluaa olla suhteessa vastakkaisen sukupuolen kanssa, haluaa ajaa autoa ja tehdä muita lapsuudessa naisilta kiellettyjä arjen puuhia. Epäselväksi itselleni jäi, miksi on välttämätöntä muuttaa juridinen sukupuoli mieheksi. Miksi ei riitä, että voisi olla miehekäs nainen, joka korostaa ulkomuodossaan miehekkäitä puolia, mutta säilyttää kuitenkin täysin terveen ja toimivan kehonsa.
Kaikki sukupuolenkorjaukseen haluavat käyvät kyllä läpi psykoterapian. Ainakin Suomessa. Ei näitä korjauksia tehdä ihan kenelle tahansa jollain diipadaapa-periaatteella. Itse tunnen kolme sukupuolensa korjannutta henkilöä. En edes liiku missään LGTB-piireissä, kunhan vain olen sattunut heihin tutustumaan matkan varrella. Ovat todella mukavia, ihan tavallisia ihmisiä, joilta on vaan pudonnut valtava taakka harteilta, kun ovat nyt sitä sukupuolta, joksi ovat itsensä aina mieltäneet.
Jos se on niin suuri helpotus muuttaa sukupuolta, niin miksi sitten sen läpikäyneiden itsemurhaluvut ja masennusdiagnoosit ovat niin korkeita? Jopa korkeampia kuin ennen sukupuolen muutosta.
Selitäpä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen nähnyt nuoria miehiä, miehen kropassa, mutta tuntevat olevansa naisia. Saman ikäisiä kuin omat lapseni, poikani. Onhan se helvetin raskasta heille. Jos kokoajan tuntee ahdistusta siitä, että on syntynyt "väärään" sukupuoleen. Niitä sukupuolia siinä sitten lähdetään korjaamaan. Se on vuosien raskas prosessi niin henkisesti kuin fyysisesti. Siihen ei kukaan lähde huvikseen kevyin perustein.
Mutta ilmeisesti tämä Aleksi ei kokenut oikeasti olevansa väärää sukupuolta biologisesti, koska nyt haluaakin olla taas nainen ainakin jonkin aikaa (suunnitelmissa myös toinen lapsi, joten täytyy ainakin jonkin aikaa vielä olla nainen).
Eikö tässä nyt leikitellä aika vakavilla asioilla, kun välillä halutaan olla mies, sitten taas nainen, sitten taas mies. ...
Vierailija kirjoitti:
Siis haluaisivat olla naisia. Mutta eivät voi tuntea olevansa naisia, koska eivät tiedä millaista se olisi. Sukupuolen korjauksessa yritetään jäljitellä toista sukupuolta tarhaikäiselle lapselle täydestä menevällä tavalla; kyse ei ole vaihdoksesta, vaan jäljittelystä sama kuin ristiinpukeutumisessa, mutta tehdään pysyviä vahinkoja ruumiiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta Hesarin aikaisemmasta jutusta käy ilmi, että on ensimmäinen miehen henkilötunnuksella oleva synnyttänyt Suomessa:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005497089.html
Seitsemännellä kuulla oleva Aleksi on tiettävästi ensimmäinen Suomessa raskaana oleva mies. On mahdollista, että joku muukin transsukupuolinen on aiemmin pitänyt testosteronihoidoissa taukoa ja tullut raskaaksi. Kukaan miehen henkilötunnusta käyttävä suomalainen ei silti ole aiemmin synnyttänyt lasta.
Maailmanlaajuisestikin tiedossa on vain muutamia tapauksia, joissa mies on synnyttänyt vauvan.
Jos kasvavaa vatsaa ei oteta huomioon, matalaäänisestä Aleksista ei olemuksen perusteella tulisi arvanneeksi, että syntyessään 1990-luvun alkupuolella hänet merkittiin väestötietoihin tytöksi.
Sukupuolen korjausprosessin Aleksi aloitti parikymppisenä ja sai viime vuonna miehen henkilöllisyyden.
Ei tulisi arvanneeksi... juu, hyvin harvoista ei arvaa. Töissä tulee vastaan yksi transmies melkein päivittäin, ja heti kun olin tekemisissä tämän kanssa ensimmäisen kerran huomasin että oho, "Matti" (nimi tottakai muutettu) ei taidakaan olla tämän henkilön alkuperäinen nimi. Ja niillä hormoneilla on parrasta päätellen oltu jo hyvä tovi, vuosia.
Oikeasti muuten todella monesta transtaustaisesta miehestä ei kyllä sitä arvaisi, mutta poikkeuksia toki on. Itsestänikään ei ilmeisesti helpolla huomaa, ainakin mitä päättelen reaktioista, silloin harvoin kun olen taustastani kertonut - toinen yrittää epätoivoisesti olla ihan cool ja kaikki energia menee järkytyksen peittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla on naisen värmeet synnytti. Miten tämä on uutinen?
Try again, libtards.
Uutinen lienee siinä, että ensimmäistä kertaa mieshetuinen synnytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti tämä Aleksi ei kokenut oikeasti olevansa väärää sukupuolta biologisesti, koska nyt haluaakin olla taas nainen ainakin jonkin aikaa (suunnitelmissa myös toinen lapsi, joten täytyy ainakin jonkin aikaa vielä olla nainen).
Eikö tässä nyt leikitellä aika vakavilla asioilla, kun välillä halutaan olla mies, sitten taas nainen, sitten taas mies. ...
Jotkut miehet on valmiita menemään todella pitkälle saadakseen lapsen, jopa olemaan raskaana ja synnyttämään, koska muuta mahdollisuutta ei ole - olisiko palstamammojen miehistä siihen?
Näin itse transmiehenä kyllä ahdistaa nämä kommentit. Ymmärrättekö, että henkilölle joka pääsee korjausprosessiin, on tehty pitkät ja piinaavat psykiatriset selvitykset siitä, että tämä henkilö todella on trans eikä esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen. Ja ihan oikeasti, se korjausprosessi on myös kaikkea muuta, kuin "se leikkaus" eli sukuelinkirurgia. Voisittepa ymmärtää sen, että transihmisten mielenterveysongelmat tulevat suurimmin osin siitä että meitä ei hyväksytä, se tulee näistäkin kommenteista hyvin ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Näin itse transmiehenä kyllä ahdistaa nämä kommentit. Ymmärrättekö, että henkilölle joka pääsee korjausprosessiin, on tehty pitkät ja piinaavat psykiatriset selvitykset siitä, että tämä henkilö todella on trans eikä esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen. Ja ihan oikeasti, se korjausprosessi on myös kaikkea muuta, kuin "se leikkaus" eli sukuelinkirurgia. Voisittepa ymmärtää sen, että transihmisten mielenterveysongelmat tulevat suurimmin osin siitä että meitä ei hyväksytä, se tulee näistäkin kommenteista hyvin ilmi.
Voitko sitten ihan oikeasti selittää, miksi tämä henkilö on ensin halunnut muuttua mieheksi mutta sitten ollakin taas nainen? Eikö se todista sen, että hän ei aidosti kokenut itseään mieheksi tai halunnut olla mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko sitten ihan oikeasti selittää, miksi tämä henkilö on ensin halunnut muuttua mieheksi mutta sitten ollakin taas nainen? Eikö se todista sen, että hän ei aidosti kokenut itseään mieheksi tai halunnut olla mies?
Ei tarkoita että haluaisi olla "taas nainen" jos synnyttää. Vaikka ainakin tällä hetkellä synnyttäminen nähdään vahvasti naiseuteen liitettynä asiana, tälle synnyttäneelle miehelle se ei välttämättä itselleen merkitse naiseutta. Hänellä on toimivat lapsen saamiseen sopivat elimet joten miksi niitä ei voisi hyödyntää? Ei se tee tämän synnyttäneen miehen miehuutta yhtään sen huonommaksi miehuudeksi.
Eikä myöskään lapsettomuushoitoja.