En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Ja aibakib pk-seudulla pärjää ilmankin.
Juu, aina ne pärjää jotka ei itse asu täällä. Koetapa viedä ensin laspi bussilla hoitoon ja mene sen jälkeen töihin bussilla + ratikalla + junalla. Ja takaisin sama homma, paitsi että töistä ei saa lähteä etuaikaan eikä hoidosta hakea myöhässä. Mahdotonta.
Vien lapset pyörällä hoitoon ja sen jälkeen pyöräilen toimistolle tai kotiin etätöihin. Mies hakee. Hyvin toimii.
Melkoisen tandemin tarvitsisin että saan kaikki 3, vauva mukaan lukien kyytiin.
Onko ne kaikki 3 vauvoja? Isommat ajaa tietysti itse. On olemassa pyöräkärryjä, peräpyöriä, pitkäperäpyöriä, ja samaan pyörään voi saada useamman lapsen kyytiin. Mun 4- ja 6-vuotiaat ajaa itse, hyvin saisin pari pientä vielä kulkemaan. Ihan pieni vauva toki hankala pyörällä.
2- ja 5-vuotiaat ajaa pyörällä läpi Helsingin keskustan? :D Matkaa 7 km yhteensä. Koettakaa nyt jo tajuta että teidän ratkaisunne ei sovi kaikille ja maalla on ihan erilaista kuin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asuntoja rakentaa työpaikkojen yhteyteen?
Se olisi osa ratkaisua. Se olisi hyvä, kun kotitalo sijaitsisi työpaikan läheisyydessä. Työmatka olisi lyhyt, ei tarvitsisi herätä ihan niin aikaisin, koska työmatka olisi viisi minuuttia tunnin bussimatkan sijaan. Lisäisi työssä jaksamista.
Eläkää vaan jossakin radanvarren slummissa kerrostalossa, minä en suostu.
Teillä on kyllä tosi pienet tulot, jos reilusta paristatonnista pitää maksaa nuo kaikki ja asuntokin ja laskut ja jotain vielä säästääkin? Kyllä ne kaksi autoa on ihan liikaa, toinen pois. Kotivakuutus lienee ainut pakollinen, muusta kannattaa luopua nyt ainakin siihen saakka että tulot ehkä joskus nousee. Ratkaisu lienee uudelleenkouluttautuminen alalle josta tienaa paremmin. Tai sitten toinen työ, jos haluat luopua vapaa-ajastasi.
Me todettiin kahden auton pitämisen tulevan suhteettoman kalliiksi. Sain järjetettyä omat työkuvioni niin, että en enää tarvitse autoa ja myimme toisen auton pois. Iso vaikutus tälläkin kuukausimenoihin (ennen ajoin työmatkaa päivttäin 30 km suuntaansa) + tietysti auton myyntihinnasta saatiin "puskurirahastoa".
Luovuin myös kuntosalikortista, ja aloitin tehdä treeniä kotona + lenkkeillä - eikä maksa mitään. Lehtiä emme tilaa, suoratoistopalveluita (jos Bookbeatia ei lasketa) emme ole koskaan edes tilanneet.
Itse olen ollut tämän vuoden alusta vaatteidenostolakossa, mikä sekin on jättänyt euroja sukan varteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Juu, aina ne pärjää jotka ei itse asu täällä. Koetapa viedä ensin laspi bussilla hoitoon ja mene sen jälkeen töihin bussilla + ratikalla + junalla. Ja takaisin sama homma, paitsi että töistä ei saa lähteä etuaikaan eikä hoidosta hakea myöhässä. Mahdotonta.
Vien lapset pyörällä hoitoon ja sen jälkeen pyöräilen toimistolle tai kotiin etätöihin. Mies hakee. Hyvin toimii.
Onko ne kaikki 3 vauvoja? Isommat ajaa tietysti itse. On olemassa pyöräkärryjä, peräpyöriä, pitkäperäpyöriä, ja samaan pyörään voi saada useamman lapsen kyytiin. Mun 4- ja 6-vuotiaat ajaa itse, hyvin saisin pari pientä vielä kulkemaan. Ihan pieni vauva toki hankala pyörällä.
2- ja 5-vuotiaat ajaa pyörällä läpi Helsingin keskustan? :D Matkaa 7 km yhteensä. Koettakaa nyt jo tajuta että teidän ratkaisunne ei sovi kaikille ja maalla on ihan erilaista kuin kaupungissa.
Tässä puhuttiin siitä että Helsingissä pärjää halutessaan ilman autoa. Jos on Helsingin keskustassa 3,5km matkaa suuntaansa, kannattanee hakea päiväkotipaikkaa lähempää. Ja kyllä, senkin matkan voi halutessaan taittaa pyörällä tai julkisilla.
Köyhien ei pitäisi tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ei pitäisi tehdä lapsia.
Pöh. Köyhyys ei ole tässä se ongelma, vaan typeryys ja kykenemättömyys arjen-/taloudenhallintaan.
Jos kerran menoista ei voi enää säästää, niin silloin ainut keino pärjätä paremmin on hankkia lisää tuloja.
Töitä voi tehdä muitakin kuin yhden ja saman työnantajan tarjoamia 0-sopparin osa-aikatunteja..
Tsemppiä, ap! Mulla myös ollut jo vuosia se tilanne että kaikki mikä tulee niin menee samassa kuussa, vaikka yritän tehdä hankinnat mahd järkevästi ja esim itselleni ostan vaatteita tai mitään aniharvoin. Ulkomaanreissulla oon käynyt viimeksi yli 10 vuotta sitten ja hyvin vähän kotimaassakaan.
Tuo teidän kauppalasku 500€ on minusta jo niin pieni (kun sisältää kaiken koko perheeltä), että kyllä mestari saa olla jos tuosta vielä tiukentaa. Koira on joo sellainen mihin menee paljon rahaa kun sen hoitaa vastuullisesti kuten pitää. Tämä oikeasti kaikille koiraa hankkiville tiedoksi! Ymmärtäkää ihmiset että jo koiran kunnollinen ruokinta maksaa aika paljon, ja siihen lisäksi eläinlääkärikulut niin ollaan jo suurissa summissa! (Mua järkyttää kun nykyään koira on melkein joka kodissa, se oikeasti vaatii paljon sekä aikaa että rahaa!)
Mutta isoin kuluerä on varmasti teilläkin auto/ autot. Eli menisin sitä kohti että heti kun mahdollista niin toinen kiesi pois. Ja kun itsekin aina ajan 10+ vuotta vanhalla autolla niin oman kokemuksen perusteella välttäisin niitä merkkejä joissa on vanhempana usein ja kallista korjattavaa (citikka, renault, fiat..). Katsastustilastojen vähävikaisimpia ovat esim. Toyota ja Honda, myös Kia, Hyundai, Mitsu ilmeisesti aika luotettavia. Itse ostan aina vanhemman auton jälkimmäistä sorttia ja oon toistaiseksi (kopkop) pärjännyt suht vähillä korjauskuluilla.
Tilanne ei onneksi ole katastrofi kun ette kuitenkaan elä velaksi vaan saatte kaiken hoidettua, se on jo hyvä ja antaa toivoa paremmasta 👍 Autokulut on suuria, ja jos joudutte viemään autoja usein pajalle niin miettisin merkin vaihtoa, kuten edellinen kommentoijakin kirjoitti. Jos pääsette tulevaisuudessa yhden auton ja vähempien korjauskulujen tilanteeseen niin rahat alkaakin riittää paremmin.
Meillä 4 henkisen perheen ruokabudjetti on 300e. Enempään ei ole varaa.
Se on hassua että melkein kaikilla on sama tilanne, riippumatta tuloista.
Tämä kertoo siitä että jotenkin ne menot on onnistuttu saamaan sinne ylärajoille (millainen asunto, millainen auto, sisustus, puhelimet, matkat, harrastukset, jne).
Tyypillinen tilanne nykyään.
Kulkeminen korvesta on kallista.
Sitten taas kaupungeissa asuntojen hinnat ovat järjettömiä. Noilla tuloilla saisi yksiön joltain surkealta alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Tää. Mulla meinaa pää räjähtää kun ajattelen jotain 4- ja 6-vuotiaita yhtä aikaa yhden vanhemman kanssa pyöräilemässä jossain ison kaupungin ruuhkassa.
Poliisi sanois aika äkkiä, että nyt soitatte tilataksin ja siirrätte pyörien kanssa ulkoilun johonkin turvalliseen lähiön puistoon näiden leikki-ikäisten kanssa. Niin ku olis jo!
Voi jessus.
Ja oon itse maalainen vieläpä, en silti tajua minkä tynnyrin alta joku voi pokkana ehdottaa tuon ikäisten pyöräilyä ruuhkassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähes pöivittäin joku ajautuu itdemurhaan Marin hallituksen takia hallitus on vikapää hintojen nousuun mutta ei kanna mitään vastuuta.
Höpö, höpö.
Mitenköhän meidän hallitus on aiheuttanut koko läntistä maailmaa koettelevan inflaation, kerropa se?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä syödään? Kasvisruokaa päivästä toiseen? Meillä riittää tuo ehkä 1,5 viikkoa ja siltikin tuntuu että saisi monesta asiasta tingata, kuten hyvästä juustosta, monipuolisesta kasvistarjonnasta ja sokerittomista jugurteista.
Ai että kun tätätkin ketjua lukee, niin huomaa kuinka ihmisillä puuttuu empatiakyky ja varmaan suurimmalta osalta myös ihan perusälykkyyttäkin :) Vauva palsta tarjoaa kyllä aina niin hyvää viihdettä.
Tietty moni täällä trollaa ihan vain provotakseen, mutta on varmaan niitäkin jotka menevät yllämainituun kategoriaan. Tuntuu vain, että ihmisillä ei ole ymmärrystä tajuta, että tähänkin maahan mahtuu jo kokonsa puolesta jos jonkinlaista tarinaa ja kohtaloa. Esimerkkinä nyt vaikka se, että ehdotuksena on muuttaa esim töiden perässä toiselle paikkakunnalle paremman palkan perässä. Toki hieno ajatus, mutta käytännön tasolla aloittajankin osalta ei varmasti ihan niin yksinkertaista monista syistä (toisen asunnon vuokrakulut, matkakulut pidemmän työmatkan osalta jos ei asuntoa vuokraa). Taas sitten mitä tästä aiheutuu henkisellä tasolla (jos vaikka asuu toisaalla töiden vuoksi)? Pois perheen luota, vähemmän vapaa-aikaa yms. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia opiskella parempiin ammatteihin, usein tämä (mitä/missä opiskelee) periytyy jo omien vanhempien kautta. Esim korkeastikoulututettujen tausta on usein korkeastikoulutetut vanhemmat. Toki poikkeuksiakin on, eikä korkeakoulutus tietysti aina takaa korkeita tuloja. Tämä taas usein tarkoittaa sitä, että näillä on jo lähtökohtaisesti paremmat eväät elämälle vanhempien rahallisen tuen kautta esimerkiksi, sijoitukset, verkostot yms.
Tällä hetkellä monessa kotitaloudessa eletään kovia aikoja ja kyllä koskee useita tuloluokkia, ei pelkästään pienituloisia. Sähkönhinta, korkojen nousu, polttoaineiden hintojen nousu, ruuan hinnan nousu. Tämä on kaikki pois muusta kulutuksesta (palveluista esim.) Huolestuttavaa on miten ihmiset pärjää.
Itse olen kohtuu hyvätuloinen, mutta ei tulisi edes pieneen mieleen kommentoida sillä tyylillä, miten moni täällä kommentoi, en edes vaikka sen pystyy nykyään kasvottomana tekemäänkin. Ehkä se karma näidenkin osalta sadon jossain kohtaa korjaa?
Vinoparkki kirjoitti:
Ai että kun tätätkin ketjua lukee, niin huomaa kuinka ihmisillä puuttuu empatiakyky ja varmaan suurimmalta osalta myös ihan perusälykkyyttäkin :) Vauva palsta tarjoaa kyllä aina niin hyvää viihdettä.
Tietty moni täällä trollaa ihan vain provotakseen, mutta on varmaan niitäkin jotka menevät yllämainituun kategoriaan. Tuntuu vain, että ihmisillä ei ole ymmärrystä tajuta, että tähänkin maahan mahtuu jo kokonsa puolesta jos jonkinlaista tarinaa ja kohtaloa. Esimerkkinä nyt vaikka se, että ehdotuksena on muuttaa esim töiden perässä toiselle paikkakunnalle paremman palkan perässä. Toki hieno ajatus, mutta käytännön tasolla aloittajankin osalta ei varmasti ihan niin yksinkertaista monista syistä (toisen asunnon vuokrakulut, matkakulut pidemmän työmatkan osalta jos ei asuntoa vuokraa). Taas sitten mitä tästä aiheutuu henkisellä tasolla (jos vaikka asuu toisaalla töiden vuoksi)? Pois perheen luota, vähemmän vapaa-aikaa yms. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia opiskella parempiin ammatteihin, usein tämä (mitä/missä opiskelee) periytyy jo omien vanhempien kautta. Esim korkeastikoulututettujen tausta on usein korkeastikoulutetut vanhemmat. Toki poikkeuksiakin on, eikä korkeakoulutus tietysti aina takaa korkeita tuloja. Tämä taas usein tarkoittaa sitä, että näillä on jo lähtökohtaisesti paremmat eväät elämälle vanhempien rahallisen tuen kautta esimerkiksi, sijoitukset, verkostot yms.
Tällä hetkellä monessa kotitaloudessa eletään kovia aikoja ja kyllä koskee useita tuloluokkia, ei pelkästään pienituloisia. Sähkönhinta, korkojen nousu, polttoaineiden hintojen nousu, ruuan hinnan nousu. Tämä on kaikki pois muusta kulutuksesta (palveluista esim.) Huolestuttavaa on miten ihmiset pärjää.
Itse olen kohtuu hyvätuloinen, mutta ei tulisi edes pieneen mieleen kommentoida sillä tyylillä, miten moni täällä kommentoi, en edes vaikka sen pystyy nykyään kasvottomana tekemäänkin. Ehkä se karma näidenkin osalta sadon jossain kohtaa korjaa?
No mitä se kaunistelu ja hyssyttely mitään auttaa, kun vinkkejä kerran kipeästi kaivataan? Siellä tuli varsin hyviä vinkkejä. Ihme sössötystä, että ei voi muka opiskella ja lässynlää. Ja vinkki se on sekin, että ei kannata jäädä olosuhteiden uhriksi, vaan aktiivisesti suunnitella, ennakoida, taktikoida, järjestellä ja selvitellä eikä vollottaa siinä vaiheessa, kun vetelät lorahtaa lahkeeseen. Tai vollottaa, että en mä voi kun ei isikään voinu. Usein sitä tarvitaan rumia sanoja, että ihminen havahtuu omaan reppanuuteensa. Joillekin se sitten vaan noh, ei mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä syödään? Kasvisruokaa päivästä toiseen? Meillä riittää tuo ehkä 1,5 viikkoa ja siltikin tuntuu että saisi monesta asiasta tingata, kuten hyvästä juustosta, monipuolisesta kasvistarjonnasta ja sokerittomista jugurteista.
Emme syö kasvisruokaa.
Kyllä näin oli. Olen nyt 77 vuotias työurani (43 v) alkuaikoina kotini ikkunasta näkyi tehtaan valot, työmatka kävellen 10 minuuttia, sitten rakensin omakotitalon ja työmatka piteni.