En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Koira on semmonen kuluerä että hankkiudu eroon, niin säästöä tulee.
Joku täys idiootti päästää näitä suustaan.
Vaikka se jo hankittu koira tulisi kuinka kalliiksi, niin ei siitä hankkiuduta eroon vaan yritetään hoitaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot? Yhdelläki pärjää.
Ja aibakib pk-seudulla pärjää ilmankin.
Juu, aina ne pärjää jotka ei itse asu täällä. Koetapa viedä ensin laspi bussilla hoitoon ja mene sen jälkeen töihin bussilla + ratikalla + junalla. Ja takaisin sama homma, paitsi että töistä ei saa lähteä etuaikaan eikä hoidosta hakea myöhässä. Mahdotonta.
Vien lapset pyörällä hoitoon ja sen jälkeen pyöräilen toimistolle tai kotiin etätöihin. Mies hakee. Hyvin toimii.
Melkoisen tandemin tarvitsisin että saan kaikki 3, vauva mukaan lukien kyytiin.
Onko ne kaikki 3 vauvoja? Isommat ajaa tietysti itse. On olemassa pyöräkärryjä, peräpyöriä, pitkäperäpyöriä, ja samaan pyörään voi saada useamman lapsen kyytiin. Mun 4- ja 6-vuotiaat ajaa itse, hyvin saisin pari pientä vielä kulkemaan. Ihan pieni vauva toki hankala pyörällä.
2- ja 5-vuotiaat ajaa pyörällä läpi Helsingin keskustan? :D Matkaa 7 km yhteensä. Koettakaa nyt jo tajuta että teidän ratkaisunne ei sovi kaikille ja maalla on ihan erilaista kuin kaupungissa.
Tää. Mulla meinaa pää räjähtää kun ajattelen jotain 4- ja 6-vuotiaita yhtä aikaa yhden vanhemman kanssa pyöräilemässä jossain ison kaupungin ruuhkassa.
Poliisi sanois aika äkkiä, että nyt soitatte tilataksin ja siirrätte pyörien kanssa ulkoilun johonkin turvalliseen lähiön puistoon näiden leikki-ikäisten kanssa. Niin ku olis jo!Voi jessus.
Ja oon itse maalainen vieläpä, en silti tajua minkä tynnyrin alta joku voi pokkana ehdottaa tuon ikäisten pyöräilyä ruuhkassa.
Varmaan juuri siksi et tajua, että olet maalainen? Minä pyöräilen täällä Helsingin kantakaupungissa ihan päivittäin näiden 4- ja 6-vuotiaan kanssa. Tottakai opetetaan turvalliset reitit ja liikennesäännöt. Ja lisäksi tosiaan epävakaammille kulkijoille on olemassa pyörän istuimia, pyöräkärry, laatikkopyörä tai peräpyörä vaihtoehtoina
Kaikkia näitä näkee täällä joka päivä.
Yksikään poliisi ei ole pysäyttänyt. Eikä ole tarvettakaan.
Paremminkin hulluutta on vapaaehtoisesti liittyä autolla keskusta-alueen aamuruuhkiin, kun jalan, pyörällä ja julkisillakin pääsee.
Katso 1. Mistä saat proteiinia edullisesti = soija ym pavut.
2. Muut
Huumoria siihen köyhyysruoanlaittoon.
Sähkömopo.
Ketju on aloitettu vuonna 2018. Ap:n tilanne lienee muuttunut, lapset kasvaneet jne.
Vierailija kirjoitti:
Katso 1. Mistä saat proteiinia edullisesti = soija ym pavut.
2. MuutHuumoria siihen köyhyysruoanlaittoon.
Sähkömopo.
Hyi hele. Noista saa anemian ja pierutaudin. Ja muutenkin ihan kamalaa rehuruokaa, jos joutuu päivästä toiseen mättämään.
Kalastamaan ja sen semmoista. Se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on aloitettu vuonna 2018. Ap:n tilanne lienee muuttunut, lapset kasvaneet jne.
Mutta aika moni on tällä hetkellä tässä tilanteessa, joten se puhuttaa.
Aikoinaan kun meillä oli tosi tiukkaa, otin yhteyttä Takuusäätiöön. Saimme keskusteluajan ja siellä neuvon, että haemme vapautusta päivähoitomaksuista (kaksi lasta). Hakemus meni läpi ja saimme muutaman satasen kuussa lisää käyttöön (en muista tarkkaa summaa) ja se pelasti taloutemme.
Pitkällä tähtäimellä: onko mahdollista opiskella lisää tai muuten yrittää päästä töihin, joissa parempi palkka? Tulotasonne on todella matala.
Niin älytöntä kuin se onkin, ap.n tilanteessa jäisi enempi rahaa jollei työskentelisi.
Itse teen osa-aikaista ja nostan loput ansiosidonnaista, käteen jää yhtä paljon kuin päivätyössä lähihoitajana kun ottaa huomioon työmatkakustannukset tuolloin.
Jos liityt Autoliittoon, maksu on muutaman kympin vuodessa ja saat eräänlaisen vakuutuksen että auto hinataan tarvittaessa pois tienposkesta.
Eli ei tarvitse vanhalle autolle kuin pakollisen liikennevakuutuksen ja säästää rahaa. Olen aina ajanut vanhoilla kotteroilla näin ja hankkinut luottokorjaajan joka rassailee autoa halvalla. Tsemppiä 🌷
Ei teillä ole varaa autoon. Muuttakaa sellaiseen paikkaan jossa ei ole pakko olla autoa.
Ja ruoka ja muut - elätte liian leveästi.
Vakuutuksissa voi säästää nostamalla omavastuurajan ylemmäs, jolloin tosin joutuu kärsimään pienemmät vahingot nahoissaan, mutta maksut laskevat ja vakuutussuoja säilyy täystuhon varalta.
Esimerkiksi auton huollossa on paljon asioita jotka voi tehdä itse sen sijaan että palkkaa jonkun tekemään ne yli 50 € tuntihintaan. Esimerkiksi auton renkaanvaihdot, polttimoiden ja pyyhkijänsulkien vaihdot pystyy tekemään kuka tahansa. Öljynvaihdon, sisäilmasuodattimen vaihdon jne. oppii pienellä perehtymisellä. Kun tekee nämä pikkuhommat itse, säästöä kertyy yllättävän paljon.
Polttopuita polttamalla voi säästää lämmityskustannuksissa. Polttopuiden arvosta suurin osa koostuu työstä, eli itse puuta saa kohtuullisen edullisesti ja hintaa kertyy kun puuta pätkitään, halotaan, säilötään ja toimitetaan. Puuta voi saada ilmaiseksi tai edullisesti tuttujen metsänmistajien lisäksi kunnilta ja kaupungeilta, jotka karsivat ja harventavat omia alueitaan. Rankoja voi hakea peräkärryllä ja pätkiä ja halkoa omalla pihalla. Tämä neuvo ei tietenkään auta tulevaan talveen, sillä puuta pitää kuivata ennen käyttöä vähintään vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista hankkia asunto jomman kumman työpaikan lähettyviltä, jolloin voisi luopua toisesta autosta?
No joo ja ei. Minulla määräaikainen työ joten sen vuoksi ei kannata muuttaa. Miehen työpaikka taas aika kaukana palveluista... sit menis vaihtoon lapsilta päiväkoti ja isommalta tuleva koulu jonka eskaria nyt käy.. halvempaa asuntoa ei varmaan löydetä ellei muuteta kaksioon... kunnan asuntoja ei saada kun edellä on satoja työttömiä ja sosiaaliongelmaisia jne... yritetty on sitäkin. Eikai mikään mahdotonta ole mutta aika kipeitä valintoja vaatii.
ap
Sukupuuttoa ei meillä turhaan tehdä.
Elintasonlasku on ja tulee jatkossa olemaan arkipäivää johan siitä Suomen rahaministerikin kertoi loppukesällä.
Tervetuloa köyhien kerhoon! Saman ongelman kanssa painittu sen jälkeen, kuin sairastuin niin pahasti, että se johti eläkkeelle ihan fyysisen vamman takia. En nyt tässä sitä kuvaile tarkemmin, kuin että mitään syytä ei löytynyt, olin vain huono-onninen, samalla kuitenkin hyväonninen: henki säilyi.
Tulot kutenkin romahtivat, asuminen muuttui, nyt ränsistynyt vuokramökki räbsistyy lisää, eikä yksityinen vuokranantaja tee asialle mitään.
Jos olisi rahaa, tästä muutettaisiin pois mahdollisimman nopeasti, ei tiedä, milloin tulee purkupäätös. Tai eihän tällä seudulla juuri pureta, annetaan romahtaa omia aikojaan.
Auto on pakko olla, että pääsee ruokakauppaan, terveyskeskukseen, sairaalaan tutkimuksiin.
Ruuassakin säästetään jo, esim omenatuoremehu laimennetaan kolmannekseen alkuperäisvahvuudesta. Ei sentään ihan vedeltä maistu, ja kunnan vesijohtovesi ei kehuja ansaitse.
Lehtiä ei tilata yhtään, halpa netti, lomamatka=välttämättömyyksien ostosmatka 85km päähän joka viides vuosi, ruoka lähempää.
Yhden asian olen vuosien varrella oppinut: suomalaiseen ei voi luottaa, ei ainakaan suomalaiseen yksityiseen vuokranantajaan! Vain vähävaraisen, köyhän, hyväksikäyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuksissa voi säästää nostamalla omavastuurajan ylemmäs, jolloin tosin joutuu kärsimään pienemmät vahingot nahoissaan, mutta maksut laskevat ja vakuutussuoja säilyy täystuhon varalta.
Esimerkiksi auton huollossa on paljon asioita jotka voi tehdä itse sen sijaan että palkkaa jonkun tekemään ne yli 50 € tuntihintaan. Esimerkiksi auton renkaanvaihdot, polttimoiden ja pyyhkijänsulkien vaihdot pystyy tekemään kuka tahansa. Öljynvaihdon, sisäilmasuodattimen vaihdon jne. oppii pienellä perehtymisellä. Kun tekee nämä pikkuhommat itse, säästöä kertyy yllättävän paljon.
Polttopuita polttamalla voi säästää lämmityskustannuksissa. Polttopuiden arvosta suurin osa koostuu työstä, eli itse puuta saa kohtuullisen edullisesti ja hintaa kertyy kun puuta pätkitään, halotaan, säilötään ja toimitetaan. Puuta voi saada ilmaiseksi tai edullisesti tuttujen metsänmistajien lisäksi kunnilta ja kaupungeilta, jotka karsivat ja harventavat omia alueitaan. Rankoja voi hakea peräkärryllä ja pätkiä ja halkoa omalla pihalla. Tämä neuvo ei tietenkään auta tulevaan talveen, sillä puuta pitää kuivata ennen käyttöä vähintään vuoden.
Tuota puujuttua kokeillut. Vähäiseksi jäi puusaalis kun sai pahoista paikoista itse kaataa ilman koneita, käsisahalla, raahata jalan tienvarteen. Sellaisia paikkoja, joihin on koneella vaikea mennä. Pari-kolme heittokubiikkia sain kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Elintasonlasku on ja tulee jatkossa olemaan arkipäivää johan siitä Suomen rahaministerikin kertoi loppukesällä.
Mitä köyhempi on alkuaan, sitä kovemmin ja kipeämmin se puree. Varakkaimmille se on vain numeroita paperilla, voisivat olla mitä tahansa koukeroita, joita lapsi piirtänyt. Jo alkuaan köyhällä se näkyy ruokakaupan ostoskorissa, vaatteissa, terveydessä.
Säästin silloin kun meni paremmin. Asuin pienessä asunnossa, en käynyt kalliilla lomamatkoilla, en autoa, ostin vain halpoja vaatteita, enkä käynyt paljon ravintoloissa. Olisin voinut.
Ehkä jäi osittain elämättä, vaikka mitään kituuttamista ei ole ollut. Toisaalta eipä raha stressaa yhtään nyt, kun ei menekään yhtä hyvin.
Tein valintani jo vuosia sitten, ja vaikutukset ulottuvat tähän päivään. Ihan kivasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo! Minäkin vaihdoin ennen aina renkaat itse, kunnes tuli sellainen rangas jota en millään ilveellä saanut irti. Kolme rengasta olin jo vaihtanut. No, vaihdoin takaisin ne kolme rengasta, ajoin verstaalle, ja sielläkin oli kova työ saada sen yhden renkaan pultit irti, vaikka oli kunnon paineilmatyökalut. Lopulta irtosi, vaihdettiin kokonaan uudet pultit. Sen jälkeen en ole siihen hommaan ryhtynyt.
Nykyisin pikkuverstaalla tekevät homman hyvin, tehokkaasti, täyttävät samalla liraukset öljyä, jarrunestettä, aina tietysti tarpeen mukaan. Yleinen pikkutarkastus siinä, joku lampunvaihto jne. Ei mene monta euroa tarkastukseen tarpeineen, renkaanvaihto maksaa enemmän.
Auto pestään ja vahataan itse käsityönä korkeapainepesuri apuna, siistitään myös sisätilat. Antaa ammattilaisen tehdä loput. Jos asuu isommassa kaupungissa, kannattaa tutustua pikkuverstaisiin esim lomailupaikkakunnalla, palvelu voi olla yllättävän asiantunteva, luotettava ja edullinen. Se lähivertas isossa kaupungissa ei ehkä ole viisain valinta.
Sijoita osakkeisiin. Monelta osakkeelta irtoaa vielä tämän vuoden aikana 4 % osinkotuotto.
Myös sijoitusasunto jostain pk-seudulta vois olla hyvä idea.
T. Kokoomusnuoret
No tässähän se taas tuli hyvä esimerkki hieman agressiivisesta viestinnästä. Toki aloittaja on saanut hyviä vinkkejä, enkä niitä kiistänytkään omasta mielestäni, vaan lähinnä ilkeitä kommentteja joista ei mitään apua ole. Ja olen samaa mieltä kanssasi, että jonkin verran on hyvä suunnitella omaa talouttaan jo etukäteen, jotta osaa varautua tulevaan. Mutta kukaan ei kukaan meistä voi sanoa, mikä on kenenkään meistä senhetken tilanne, mitä on tehty jotta varaudutaan tulevaan, miten on päädytty tähän tilanteeseen, mitä pitäisi tehdä tai mitä on mahdollista tehdä, tuntematta henkilöä sen paremmin. Minun mielestä aloittaja ihan fiksusti toi esille oman tilanteensa ja vastailikin ihmisten kommentteihin kohtuu fiksusti (en kaikkia sivuja tästä keskustelusta lukenut).