En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asuntoja rakentaa työpaikkojen yhteyteen?
Neuvostoliitossahan oli tuo käytäntö monessa työpaikassa. Lastentarhat ja koulutkin samoissa yhteyksissä. Ei sitä vain osattu silloin muualla arvostaa.
Berit Muistolehto kirjoitti:
Hö rupeat hönäämään tottakai. Asiat ei ole ikinä niin huonosti etteikö niitä viinalla saisi vielä huonommaksi..
Mutta ratkaiseeko se juominen ne ongelmat, joita on jo ilman alkoholiakin? Aina saa asiansa huonompaan jamaan, kun oikein alkaa juomalla tilannettaan heikentämään. Kurjuuden maksimoinnissa ei ole mitään järkeä. Toki alkoholisti maksimoi kurjuuttaan itse sitä tajuamatta, kun kuvittelee ottavansa neuvoa antavaa ja haaveilee juomisen tuovan ratkaisun.
Teillä on ainakin 3 lasta ja tulot 1000 plus 1300 e
Miten voi olla totta ?
Kolmen pienen lapsen äitinä harkitsisin kyllä kotiin jäämistä. Etsisin jotain työtä jota voi tehdä kotoa käsin esim. iltaisin tai viikonloppuisin, tai sitten ottaisin yhden hoitolapsen.
Neljä vuotta mennyt. Vieläkö ne rahat on loppu vai keksitkö ratkaisun?
Vierailija kirjoitti:
Koira on semmonen kuluerä että hankkiudu eroon, niin säästöä tulee.
Koira on sellainen stressin poistaja, että älä hankkiudu siitä eroon. Itselläni ainakin juuri koira on se mikä auttaa jaksamaan vaikka yksikään ihminen ei enää saisi hymyilemään.
Ap: Hyvin samanlaiselta kuulostaa teidän tilanne, kuin meidänkin. Vähän saadaan säästiin ja sit se menee autoihin. Autot meille myös monikossa aivan välttämättömät. Uuden auton hankinta olisi näitä vanhoja varmaan järkevämpää kun korjauksiin uppoo tuhansia euroja vuositasolla.
Toimeentulotuella työttömänä saisit monta sataa euroa enemmän rahaa, kuin mitä nyt saat palkkaa. Jokaisesta lapsesta nousee tulot, jos kämpän vuokra on kuntakohtainen kohtuullinen, niin kela käytännössä maksaa sen kokonaan (asumistuki plus ttt.) ja siihen lisäks kela maksaa vesi j sähkölaskun sekä terveyden huolto menot. Ilman lasta tähän päälle 570 euroa jos lapsi niin 800€ jos enemmän lapsia niin enemmän rahaa. Maalla saa isoja okt taloja vuokralle 500€/kk. Siinä jää sitten rahaa vielä johkun vanhaan ja luotettavaan kauppakassiin. Kesällä säästää ruokakuluissa kun oma piha täynnä ruokaa ja lasten kanssa metsään poimimaan sienet ja marjat pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asuntoja rakentaa työpaikkojen yhteyteen?
Se olisi osa ratkaisua. Se olisi hyvä, kun kotitalo sijaitsisi työpaikan läheisyydessä. Työmatka olisi lyhyt, ei tarvitsisi herätä ihan niin aikaisin, koska työmatka olisi viisi minuuttia tunnin bussimatkan sijaan. Lisäisi työssä jaksamista.
Uskokaa tai älkää, tuollaisia oli Suomessa ennen vanhaan. Oli työsuhdeasuntoja. Ihan yleinen systeemi.
En tiedä miksi niistä luovuttiin joskus 90-luvun jälkeen. Ehkä siksi, että työantajat eivät enää halunneet palkata ketään työntekijää pysyvästi vaan järjestelivät mielummin YT-neuvotteluja kun muuta kikkaa johdon bonusten saamiseen ei keksitty...
Mä olen kanssa huomannu että tilanne alkaa olla sellainen että ainoa vaihtoehto alkaa olla toimeentulotuelle heittäytyminen. Olen sinnittelyt työmarkkinatuella ja asumistuella nyt useita vuosia, mutta nyt ei ole enää mahdollisuutta tulla toimeen edes niukasti.
Mulla ei edes ole käsitystä saako todella tt-tuella enemmän rahaa vai ei.
Muuttakaa kerrostaloon vuokralle ja lopettakaa turha ulina.
Kerrankin myös te parempiosaiset omakotitaloissa asuvat saatte myös kärsiä!
Meillä ei autoa ole ollut ikinä ja töissä silti käyty.
Vuokralla asumme.
Sähkölasku pysynyt ennallaan.
Voi myös ryhtyä työttömäksi kelapummiksi ka kokeilla onko ne sossunrahat niin hyvät kun huhutaan 😁
Ylpeys ja ahdinko kirjoitti:
Toimeentulotuella työttömänä saisit monta sataa euroa enemmän rahaa, kuin mitä nyt saat palkkaa. Jokaisesta lapsesta nousee tulot, jos kämpän vuokra on kuntakohtainen kohtuullinen, niin kela käytännössä maksaa sen kokonaan (asumistuki plus ttt.) ja siihen lisäks kela maksaa vesi j sähkölaskun sekä terveyden huolto menot. Ilman lasta tähän päälle 570 euroa jos lapsi niin 800€ jos enemmän lapsia niin enemmän rahaa. Maalla saa isoja okt taloja vuokralle 500€/kk. Siinä jää sitten rahaa vielä johkun vanhaan ja luotettavaan kauppakassiin. Kesällä säästää ruokakuluissa kun oma piha täynnä ruokaa ja lasten kanssa metsään poimimaan sienet ja marjat pakkaseen.
Höpö höpö!!!
Näiden juttujen lukeminen antaa kyllä perspektiiviä omiin huoliin. Huulostaa ahdistavalta, jos koko ajan on takaraivossa mietittävä, millä ihmeellä omasta arjesta selviää. Kyllä koulutus kannattaa. Millaistakohan aikuiskoulutustukea voisit ap saada, jos koittaisit vähän kohentaa asemaasi työmarkkinoilla?
Muuttakaa Helsinkiin. Ukko vaikka raksalle töihin ja tienaa siellä 3000e. Mene itse kauppoihin töihin ja yritä saada iltaa ja sunnuntaita. Tienaat 2000e. Autot pois ja kuljette julkisilla. Otatte alkuun jonkun 1000e murjun jostain myllypurosta.
Lasten päivähoitomaksuja ei kyllä pitäisi noin pienistä palkoista tulla.
Auton käyttö alle 2000e/kk työpaikkoihin ei ole millä matematiikalla järkevää. Kyllä teillä pitää nyt tehdä isoja muutoksia.
Poltatekko tupakkaa? Ja hakekaa koko-aikaisia työpaikkoja. Tai muutenkin sellaisia missä olis parempi palkka. Sitten hankkikaa asumisoikeusasunto, niissä halvempi asua ja aso-maksu lopulta mukava säästö.
Lähes pöivittäin joku ajautuu itdemurhaan Marin hallituksen takia hallitus on vikapää hintojen nousuun mutta ei kanna mitään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on semmonen kuluerä että hankkiudu eroon, niin säästöä tulee.
Koira on sellainen stressin poistaja, että älä hankkiudu siitä eroon. Itselläni ainakin juuri koira on se mikä auttaa jaksamaan vaikka yksikään ihminen ei enää saisi hymyilemään.
En ole tiennytkään että haalimalla elätettäviä yli varojensa niin niistä poistuu stressi.
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen, nykyään varsin hyvätuloinen, ja nyt tulee iso tunnustus: mulla ei ole koskaan ollut muita kuin auton vakuutukset. Siinä kyllä paljon enemmän kuin pakolliset. Joku suopea matkavakuutus joka tullut jonkin jäsenyyden myötä, muttei mitään erikseen otettua.
Ei kotivakuutusta. Minkäänlaista. Ei tapaturma- tai terveysvaikutuksia. Ei kotivakuutusta, silloinkaan, kun sitä olisi vaadittu.Riski, kyllä. Mutta tällä riskillä on menty ja mun kohdalla se on kannattanut. En elä kovin riskaabelisti, niiltä osin kuin olen elänyt, ei mikään vakuutus korvaa. (Esim riski kuolemasta laskuvarjohypyssä.)
Olen myös vähän päälle viisikymppinen, olen aina ollut pienituloinen. Ei ole koskaan ollut mitään vakuutusta, ei autoonkaan, koska en ole sellaista koskaan omistanut. :)
Se olisi osa ratkaisua. Se olisi hyvä, kun kotitalo sijaitsisi työpaikan läheisyydessä. Työmatka olisi lyhyt, ei tarvitsisi herätä ihan niin aikaisin, koska työmatka olisi viisi minuuttia tunnin bussimatkan sijaan. Lisäisi työssä jaksamista.