Työpaikan ilmapiiri muuttui kylmäksi ja etäiseksi #metoo-kampanjan jälkeen.
Meillä oli ja on hyvä työyhteisö, jossa on sekä naisia että miehiä. Olemme säännöllisesti käyneet läpi työhyvinvointiasioita ja esimiesten kanssa on keskusteltu hyvästä työympäristöstä puolivuosittain. Kiusaamista tai häirintää ei ole ollut ja pienenpienetkin erimielisyydet on keskusteltu välittömästi.
Metoo-kampanjan jälkeen miehet yhtäkkiä alkoivat etääntyä ja käyttäytyä kylmästi. Ei mitään hauskaa tai huumoria enää. Ja painotan: aiemminkaan täällä ei flirttailtu tai heitetty kaksimielistä juttua. Nyt on vain täysin kylmää asiapitoista asiaa, ei kysellä kuulumisia tai vahingossakaan kehuta tai huomata mitään.
Lämmin ja mukava työyhteisö muuttui etäiseksi ja koko ajan on sellainen olo, että kaikki (miehet) ovat jatkuvasti varpaillaan.
Onko muissa työyhteisöissä samaa?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aloituksessa sanoin, meillä EI ole ollut mitään ongelmaa häirinnän tai kiusaamisen kanssa. Pienetkin väärinkäsitykset on korjattu välittömästi, koska meille hyvä työympäristö ja ilmapiiri ovat tärkeitä.
Miehet jostain syystä pelkäävät nyt naisten reaktioita ja sen huomaa. Ennen esim. työkaverit kyselivät miten viikonloppu meni tai sanoivat, että onpa minulla kiva takki/uusi hiustyyli/uudet silmälasit. Nyt ei mitään. Ei keskustella mistään muusta kuin työasioista, ei vahingossakaan.
ap
Älä v***u viitti. Kellään normaalilla miehellä ei ole ollut ennen eikä metoon jälkeenkään ole vaikeuksia erottaa normaalia kanssakäymistä ja ahdistelua toisistaan. Ilmeisesti teidän "mukavassa ja lämpimässä työilmapiirissä" työskentelevät miehet eivät ole normaaleja.
Kyllä se on miesten parempi keskittyä täysin robottimaiseen käyttäytymiseen ja keskusteluun työympäristössä.
#metoo on osoittanut sen, että mistä tahansa on oikeus loukkaantua ja loukkaantuja on aina täysin oikeassa. Jos siis tänä päivänä jokin on "normaalia kanssakäymistä", voi se 10 vuoden kuluttua olla seuraava #metoo, ja sitten lähtee työpaikka alta asian takia mikä on vielä tänään ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillä kans meni jotenkin tosi viralliseks tää touhu ton Meetoo-kampanjan myötä. Harmi, musta oli välillä kiva kuulla esimerkiksi, että "hei näytätpäs sä hyvältä tossa housupuvussa". Eikä mua haitannu, vaik joku komee mies sano mua "aika namuks". Nyt kaikki vaan sanoo sen hein ja jatkaa hommiaan. Oikeestaan mä kaipaan niitä entisiä aikoja, ku oli vähä rennompaa, tiättekste.
Tuollainen käytös on asiatonta, eikä kuulu työpaikalle. Meillä ei ole ollut tuollaista, enkä sitä haluaisikaan. Tuskinpa teilläkään, haluat vain vääntää aloitukseni täysin väärille raiteille.
"Aika namuksi" sanominen on jo häirintää.
Meillä miehet käyttäytyivät kuin olisimme heidän siskojaan, tyttäriään tai äitejään. Ei siis ole ollut ongelmaa kanssakäymisessä aiemmin. Nyt ovat muuttuneet etäisiksi ja kylmän asiallisiksi ja se hämmentää.
ap
No nyt ei auta kuin odotella, että saavat asian läpikäytyä ja osaavat viimein asennoitua normaalimmin. Tilannetta voi myös nopeuttaa itse näyttämällä omat rajansa. Jos ihmisiä ei tunne oikeasti tarpeeksi hyvin niin onhan se hankalaa tietää kunkin henkilökohtaiset rajat. Jos ei oikeasti uskalla enää kehua jonkun uusia silmälaseja, jutustella kesälomasuunnitelmista tai kehua työtehokkuudesta niin se on jo astetta isompi henkilökohtainen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kuten aloituksessa sanoin, meillä EI ole ollut mitään ongelmaa häirinnän tai kiusaamisen kanssa. Pienetkin väärinkäsitykset on korjattu välittömästi, koska meille hyvä työympäristö ja ilmapiiri ovat tärkeitä.
Miehet jostain syystä pelkäävät nyt naisten reaktioita ja sen huomaa. Ennen esim. työkaverit kyselivät miten viikonloppu meni tai sanoivat, että onpa minulla kiva takki/uusi hiustyyli/uudet silmälasit. Nyt ei mitään. Ei keskustella mistään muusta kuin työasioista, ei vahingossakaan.
ap
No jos teillä ei ole ollut mitään ongelmia tai ahdistelusyytöksiä työpaikalla aiemmin, niin sittenhän syy ilmapiirin kiristymiseen ei ole työpaikkasi naisissa vaan miehissä. Itse he siis ovat halunneet muuttaa ennen rennon ja hyvän työilmapiirin varautuneeksi ilman mitään syytä tai provokaatiota teidän naisten puolelta.
Antakaa siis miehille mitä he haluavat, eli viileää ja ammatillista kohtelua ja ylläpitäkää entistä ilmapiiriä naisten kesken. Kehukaa te toinen toisianne ja halailkaa, jos se halaaminen töissä on tärkeää. Mihin te miehiä tarvitsette muuten kuin ammatillisesti, jos miehet kerran niin lapsellisesti haluavat ehdoin tahdoin käyttäytyä, että ilman syytä haluavat oman työilmapiirinsä pilata. Veikkaan että fiksuimmat miehet kyllä tulevat mukaan entiseen hyvähenkiseen työkavereiden kohtaamiseen teidän naisten kanssa, kun huomaavat että te ette aio antaa muutaman hapannaaman pilata omaa työfiilistänne.
Jos kyse on vain tämän kampanjan aiheuttamasta varautuneisuudesta, se kyllä unohtuu, kun miehet huomaavat että teidän työpaikkanne ei ole sama asia kuin seksuaalisen ahdistelun vastainen yhteiskunnallinen kampanja. Normaali ihminen kyllä hoksaa, että teidän työilmapiirinne ei tarvitse muuttua miksikään vain siksi, että joillain muilla työpaikoilla on ollut ongelmia ahdistelun vuoksi. Siihen asti jättäkää miesten murjotus omaan arvoonsa ja pitäkää yllä hauskaa ja rentoa tunnelmaa naisten ja niiden miesten kanssa, jotka eivät jaksa syyttä suotta murjottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole siellä töissä. Mitähän ajatuksia heidän päässään liikkuu, jos ei tiedä kuinka ihmistä lähestytään normaalisti ja asiallisesti.
Varmaan päässä liikkuu että jos ihmisiä lähestyy vain tiukasti työasioissa niin ei ole sitä riskiä että joku tulkitsisi käytöksen väärin. Tosin tilanteessa jossa miehet heittävät keskenään läppää työasioiden ulkopuoleltakin voi käydä niin että juttujen ulkopuolelle jätetty nainen syyttää kiusaamisesta ja syrjiinnästä. Suo siellä, vetelä täällä.
Ap, et voi mistään tietää että työpaikkasi ilmapiirin muutos liittyy millään tavalla metoo-kampanjaan. Katsos kun korrelaatio ei kerro kausaliteetista yhtään mitään. Se, että työpaikkasi ilmapiiri huononi metoo-kampanjan jälkeen ei tarkoita että metoo olisi sen aiheuttanut. Ihan kuten jäätelönsyöntikään ei aiheuta hukkumiskuolemia vaikka korrelaatio on vahva.
Ei pidä tehdä tuollaisia pitkälle meneviä johtopäätöksiä noin heppoisin perustein. Toivottavasti ajattelet työasioissasi vähän selkeämmin.
Nykyään sekin voi olla seksuaalista häirintää jos sanoo että esim. naisella on kauniit kengät tai hame tai kehuu vaikka kampausta,ei tietenkään ole kaikkien mielestä mutta joidenkin mielestä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä oli töissä tuollainen kampanja?
Sinä sanot, että ei ollut flirttailua eikä häirintää. Joten miksi kampanja katsottiin tarpeelliseksi? Vai olisiko sittenkin niin, että jotkut muut kuin ap ovat kokeneet häirintää ja siksi kampanja pidettiin?
Ei se kampanja meillä ollut, vaan koko maailmassa. Tämähän oli globaali kampanja, eikä mikään yhden työyhteisön kampanja.
ap
No siinä tapauksessa mistä päättelet, että muutos liittyy juuri tuohon kampanjaan. Maailmassa on sattunut samaan aikaan vaikka mitä muutakin, miksi jokin muu ei olisi syynä muutokseen. Ja kaikkein todennäköisintä on, että ihan siellä työpaikalla on ollut jotain, joka on aiheuttanut muutoksen.
Ap taitaa oikeasti olla trollaava sovinistimies.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa oikeasti olla trollaava sovinistimies.
Ya think?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole siellä töissä. Mitähän ajatuksia heidän päässään liikkuu, jos ei tiedä kuinka ihmistä lähestytään normaalisti ja asiallisesti.
Varmaan päässä liikkuu että jos ihmisiä lähestyy vain tiukasti työasioissa niin ei ole sitä riskiä että joku tulkitsisi käytöksen väärin. Tosin tilanteessa jossa miehet heittävät keskenään läppää työasioiden ulkopuoleltakin voi käydä niin että juttujen ulkopuolelle jätetty nainen syyttää kiusaamisesta ja syrjiinnästä. Suo siellä, vetelä täällä.
Niin, no ei kai töissä tarvitse kauheasti muuta kuin työasioita puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap murehtii että ei vahingossakaan kehuta tai huomata mitään. Mitä ihmettä tällä tarkoitat? Miten sinua on työpaikallasi miehet aiemmin kehuneet? Millaista kehumista kaipaat, jos sen pitäisi nimenomaan miespuolisilta työkavereilta tulla?
Sellaisia kehuja, joita voitaisiin sanoa yhtä hyvin miehelle kuin naisellekin, siskolle tai pomolle. En siis puhu flirtistä ollenkaan. Nyt kaikki kehut ovat loppuneet, kun kukaan ei "uskalla" sanoa mitään ja puhutaan vain kylmästi työasioista.
ap
Miksi te naiset ette kehu toisianne? Pelkäättekö tekin jotain?
Tämän vuoksi minä en ole myöskään feminismin tai tasa-arvon kannattaja. Koska nuo kaikki aatteet menevät monen kohdalla ihan överiksi. Ja lopputulos on se, että ensin mesotaan, että naisten pitää saada koskemattomuus tai rauha ylimääräiseltä huomiolta. Ja sitten kun ei kosketa tai huomioida, niin valitetaan, että on ihan epistä.
Itse olen nainen. Ja voisin hyvin syyttää joitakin miehiä seksuaalisesta häirinnästä työpaikalla. Mutta en sitä tee, sillä oikeasti minullakin on vastuuni tilanteesta. Minua ei häiritty, jos annoin signaaleja tai sanoin, että se ei ole suotavaa. Ja jos sallin se, niin fyysistä kosketusta tuli. Eli sitä saa mitä tilaa.
Erikseen on sitten päällekäymiset ja muu väkivalta. Mutta niitä käsitellään sitten esimiehen kanssa tai tuomiosituimessa. Ei niitä tarvitse hyväksyä, vaikka ei mitään aatteita kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja moni (mies)kollega ollaan alettua toimia juuri kuten ap:n viestissä kuvataan.
Sama juttu meillä. Uusien työntekijöiden (myös naisten) kanssa saattoi aiemmin olla keskustelua pienimuotoisista henkilökohtaisista asioista, mutta nykyään mennään kylmän asiallisella linjalla vain töihin keskittyen. Paitsi tietysti tutulla miesporukalla. Olen yliopistolla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan päässä liikkuu että jos ihmisiä lähestyy vain tiukasti työasioissa niin ei ole sitä riskiä että joku tulkitsisi käytöksen väärin.
Jos työyhteisössä ei ole koskaan ollut mitään väärinkäsityksiä taikka muitakaan ongelmia ahdistelun tiimoilta, niin miksi nyt yhtäkkiä pitää muuttaa käytöstään kollegoitaan kohtaan? Kostatko sinä metoo-kampanjan syyttömille työkavereillesi, vai miksi epäilet, että nyt yhtäkkiä alkaisi väärinkäsityksiä käytöksestäsi syntymään, jos ei aiemmin ole ollut mitään ongelmia?
"kylläpä te naiset ootte tehokkaita" kuulostaa kieltämättä... nololta. Ja kehuuko joku työkaveri (mies) siis oikeesti silmälaseja tai vaatteita, erikoista :D
Yksi nuorempi Naispuolisista työkavereistani oli viime viikolla käynyt laitattamassa itselleen hienot, punaiset kynnet. Innoissaan esitteli niitä muille naisille. Satuin itsekin samaan aikaan paikalle ja kehuin niitä kivan näköisiksi. Hän vaikutti olevan ihan mielissään. Syyllistyinkö jonkinlaiseen seksuaaliseen häirintään?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sekin voi olla seksuaalista häirintää jos sanoo että esim. naisella on kauniit kengät tai hame tai kehuu vaikka kampausta,ei tietenkään ole kaikkien mielestä mutta joidenkin mielestä on
Hieno lause, hieno lause.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Älä v***u viitti. Kellään normaalilla miehellä ei ole ollut ennen eikä metoon jälkeenkään ole vaikeuksia erottaa normaalia kanssakäymistä ja ahdistelua toisistaan. Ilmeisesti teidän "mukavassa ja lämpimässä työilmapiirissä" työskentelevät miehet eivät ole normaaleja.
Kyllä se on miesten parempi keskittyä täysin robottimaiseen käyttäytymiseen ja keskusteluun työympäristössä.
#metoo on osoittanut sen, että mistä tahansa on oikeus loukkaantua ja loukkaantuja on aina täysin oikeassa. Jos siis tänä päivänä jokin on "normaalia kanssakäymistä", voi se 10 vuoden kuluttua olla seuraava #metoo, ja sitten lähtee työpaikka alta asian takia mikä on vielä tänään ihan ok.
Kun tätä palstaa lukee, niin menettää kyllä helposti uskonsa ihmiskuntaan. Ihan totta, kouriminen, rivouksien kertominen ja seksin kärttäminen valta-asemaan nojaten ei ole koskaan ollut hyväksyttyä. Niistä vaan ei ole ollut toivottua valittaa, tai jos on joku valittanut, niin on vain sanottu että "älä välitä, sitä penaa täytyy vähän varooo..." Niitä ahdistelijoita on kyllä inhottu ja niistä on jutut kiertäneet. Usein vain ovat olleet niin hyvässä asemassa organisaatioissa, että niiden on annettu jatkaa porsastelua. Ei ne kertomukset ahdistelusta ole mitään, mitä millään mittapuulla koskaan missään ikinä olisi pidetty normaalina toimintana. Toimintaa on pidetty epänormaalina, mutta sitä on siedetty jostain käsittämättömistä syistä. Mua jotenkin niin ahdistaa, että on olemassa noin paljon ihmisiä, jotka haluaa vesittää tätä kampanjaa. Tuo, että muka esitetään niin kuin ahdistelukertomukset olisi jotain ihan mitä tahansa käytöstä ja että muka mikä tahansa käytös voisi olla ahdistelua, on täyttä potaskaa. Jokainen normaaleilla hoksottimilla varustettu ihminen tajuaa kyllä milloin ahdistelee ja milloin ei, jos vain haluaa tajuta. Mutta turha tällä palstalla on jankata näiden vähä-älyisten naisvihaajien kanssa. IRL mun ei onneksi tarvi kuunnella noita sairaita tilityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo minusta häirintää ole, mutta työpaikalla kyllä tarpeetonta. Ihmettelen että jos mies kehuu naisen kampusta, hametta tai kenkiä, niin mikä siinä on tarkoituksena, jollei flirttailu? Naisten kehut toisille naisille ymmärrän sikäli, että nainen kehuessaan yleensä tuo ilmi myös taka-ajatuksensa kehujen takana ja siksi niihin on helpompi vastata ilman että tarvitsee hämmentyneenä miettiä mistä on kyse. Nainen kehuu hametta ja kysyy samalla mistä se on hankittu. Kehun tarkoitus on siis heti selvä: hän miettii hankkisiko itselleenkin samanlaisen hameen. Siihen on helppo vastata ja suhtautua sekä kehuun että kehujaan luontevasti.
Mutta jos mies tulee ja kehuu mun hametta, niin en tiedä mitä hän ajaa takaa. Miksi hän minun hameeseeni kiinnittää huomiota, vai onko hän pikemminkin kiinnittänyt huomionsa minuun, ei niinkään hameeseeni? Vastaan tietysti ystävällisesti että kiitos, mutta en kyllä lupaa että kauhean luonteva tunnelma tuon miehen läheisyydessä olisi. Yksi kehu sinne tai tänne unohtuu tietenkin nopeasti, mutta jos sama tyyppi alkaa päivittäin tai pari kertaa viikossa jotain vaatteisiini tai muuten ulkonäkööni liittyvää kommenttia heittämään, niin alan tuntemaan oloni vaivautuneeksi.
Kyllähän minä luin aloituksen. Siinä annat selvästi ymmärtää, että kampanjan seurauksena työpaikkanne ilmapiiri muuttui ikäväksi. Minä ilmaisin mielipiteeni, että mielestäni työpaikkanne ilmapiiri on pieni hinta kampanjan hyödyistä. Miten vastaukseni ei liittynyt avaukseen?