Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan ilmapiiri muuttui kylmäksi ja etäiseksi #metoo-kampanjan jälkeen.

Vierailija
03.04.2018 |

Meillä oli ja on hyvä työyhteisö, jossa on sekä naisia että miehiä. Olemme säännöllisesti käyneet läpi työhyvinvointiasioita ja esimiesten kanssa on keskusteltu hyvästä työympäristöstä puolivuosittain. Kiusaamista tai häirintää ei ole ollut ja pienenpienetkin erimielisyydet on keskusteltu välittömästi.

Metoo-kampanjan jälkeen miehet yhtäkkiä alkoivat etääntyä ja käyttäytyä kylmästi. Ei mitään hauskaa tai huumoria enää. Ja painotan: aiemminkaan täällä ei flirttailtu tai heitetty kaksimielistä juttua. Nyt on vain täysin kylmää asiapitoista asiaa, ei kysellä kuulumisia tai vahingossakaan kehuta tai huomata mitään.

Lämmin ja mukava työyhteisö muuttui etäiseksi ja koko ajan on sellainen olo, että kaikki (miehet) ovat jatkuvasti varpaillaan.

Onko muissa työyhteisöissä samaa?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sä heräsit... 

Vierailija
2/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, en usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat ihan tosissaan että lämmin ja mukava työilmapiiri vaattii seksuaalista häirintää?? Ei helkutti näitä provoja.

Vierailija
4/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap että menee läpi? Oikeesti.... Mene töihin.

Vierailija
5/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollooolooooo!

Vierailija
6/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehetkään sitten aivan tyhmiä ja voimaantuneet naiset saavat rauhassa sitten ihmetellä.

Vierailija
7/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja moni (mies)kollega ollaan alettua toimia juuri kuten ap:n viestissä kuvataan.

Vierailija
8/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa, jos ei siis teillä ole ollut ongelmia ton asian kanssa aiemmin. Omalla työpaikalla meno on ihan entisensä kun ei täällä ketään miestä kukaan ole ahdistelusta syyttänyt, niin ei ole tullut jännitteitäkään. Sit varmaan tulis jos aiheettomia syytöksiä tulis mutta tuskin muuten.

Vierailija
9/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen kuullut muiltakin. Mutta se on nyt sitten tällaista tästä eteenpäin. 

Vierailija
10/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä oli töissä tuollainen kampanja?

Sinä sanot, että ei ollut flirttailua eikä häirintää. Joten miksi kampanja katsottiin tarpeelliseksi? Vai olisiko sittenkin niin, että jotkut muut kuin ap ovat kokeneet häirintää ja siksi kampanja pidettiin?

Vierailija
11/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttava kertoi, kuinka aikaisemmin oli ihan normaali antaa halaus, jos näki jonkun työkaverin pitkästä aikaa (yrityksellä useita konttoreita Suomessa), mutta nykyään hädin tuskin kätellään. 

Vierailija
12/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aloituksessa sanoin, meillä EI ole ollut mitään ongelmaa häirinnän tai kiusaamisen kanssa. Pienetkin väärinkäsitykset on korjattu välittömästi, koska meille hyvä työympäristö ja ilmapiiri ovat tärkeitä.

Miehet jostain syystä pelkäävät nyt naisten reaktioita ja sen huomaa. Ennen esim. työkaverit kyselivät miten viikonloppu meni tai sanoivat, että onpa minulla kiva takki/uusi hiustyyli/uudet silmälasit. Nyt ei mitään. Ei keskustella mistään muusta kuin työasioista, ei vahingossakaan.

ap

Vierailija
13/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kuullut muiltakin. Mutta se on nyt sitten tällaista tästä eteenpäin. 

Miesmuisti on kolme kuukautta, joten ette te mitään enää kesällä muista.

Vierailija
14/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttava kertoi, kuinka aikaisemmin oli ihan normaali antaa halaus, jos näki jonkun työkaverin pitkästä aikaa (yrityksellä useita konttoreita Suomessa), mutta nykyään hädin tuskin kätellään. 

Aivan! Tämäkin on kadonnut kokonaan. Ennen meillä halailtiin paljonkin nimenomaan ennen lomia tai pitkiä poissaoloja. Nyt ennen pääsiäistä ei mitään.

Pitkien sairauslomien jälkeenkin tultiin kyselemään vointia. Nyt kun olin viikon poissa, niin kukaan ei sanonut mitään.

ap

Vierailija
15/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä oli töissä tuollainen kampanja?

Sinä sanot, että ei ollut flirttailua eikä häirintää. Joten miksi kampanja katsottiin tarpeelliseksi? Vai olisiko sittenkin niin, että jotkut muut kuin ap ovat kokeneet häirintää ja siksi kampanja pidettiin?

Ei se kampanja meillä ollut, vaan koko maailmassa. Tämähän oli globaali kampanja, eikä mikään yhden työyhteisön kampanja. 

ap

Vierailija
16/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon tähän. Ja olen huomannut pientä (siis korostan Sanaa pientä) liikennettä tähän suuntaan.

Vierailija
17/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni (mies)kollega ollaan alettua toimia juuri kuten ap:n viestissä kuvataan.

Haluatko kertoa miksi? Metoo kamppaniassa on ollut kysymys valta-aseman väärinkäytöksen kritisoimisesta; siitä että seksiin kiristäminen tai toisen seksuaalinen häpäiseminen ei ole ok. Oletan että näitä ei ole teidän työpaikalla harrastettu tai hyväksytty aikaisemminkaan, etkä varmaan hyväksyisi omalle kohdallesi myöskään moista käytöstä, joten mikä siis on ongelma?

Vierailija
18/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse miesvaltaisella alalla (konsultointi), jossa läppä lensi puolin ja toisin. Jos joku meni ns. huumorissaan  liian pitkälle tai puheet kääntyivät härskiydeksi, siihen puututtiin.  Takaisin sai sanoa niin tiukasti kuin katsoi tarpeelliseksi. Esimies antoi myös ohjeita. Kyllä sen aistii, milloin ei ole enää huumorista kyse. Sitten vaan kunnolla toinen ruotuun.  Sen verran oli kuitenkin työpaineita, että ei sitä kukaan ehtinyt paljon tyhmillä ja tyhjillä puheilla itseään viihdyttää.

Itseäni kauhistuttavat nämä tarinat 15-20 vuoden takaa siinä mielessä, että oma muistikin on saattanut tehdä tepposet. Toivottavasti minun sanomisiani ei kaiveta parinkymmenen vuoden takaa.

t. Nainen

Vierailija
19/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä kans meni jotenkin tosi viralliseks tää touhu ton Meetoo-kampanjan myötä. Harmi, musta oli välillä kiva kuulla esimerkiksi,  että "hei näytätpäs sä hyvältä tossa housupuvussa". Eikä mua haitannu, vaik joku komee mies sano mua "aika namuks". Nyt kaikki vaan sanoo sen hein ja jatkaa hommiaan. Oikeestaan mä kaipaan niitä entisiä aikoja, ku oli vähä rennompaa, tiättekste.

Vierailija
20/90 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Juu, ihan varmasti.

2. Oletetaan, että puhut totta. Jos olet lainkaan lukenut naisten #metoo -tarinoita, Suomesta ja maailmalta, niin lienet samaa mieltä kanssani siitä, että teidän työpaikan ilmapiirin tuhoutuminen ei ole hirveän iso asia jos vastapainona on seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan kulttuurin tuominen päivänvaloon ja väheneminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi