Raskaus ja lentäminen
Tarkoituksena olisi lennellä Ranskan maalle viikoilla 32 ja risat. Olen kuullut, että jotkut lentoyhtiöt vaatii etukäteen lääkärintodistuksen, että raskaudessa on kaikki ok. Sattuuko joku tietämään, miten SAS suhtautuu raskauteen ja miten pitää toimia, kun mahan kanssa koneeseen haluaa? (SAS:n sivuilta en tätä tietoa löytänyt ja palvelunumeroon joutuu odottamaan tuhottoman kauan...)
Lääkärintodistuksen sain jo, mutta riittääkö se, että mulla on se mukanani kun lähden reissuun vai pitääkö mun toimittaa se etukäteen jonnekin?
Kaikenlaisia vinkkejä lentomatkalle otetaan myös vastaan! Tukisukat on kuulemma ehdottomat. Mistäköhän sais parhaat?
Kommentit (4)
Ainakin Finnairille pitää lääkärintodistus toimittaa etukäteen ja uskoisin, että myös SAS:lla vastaava käytäntö. Raskauteen liittyvissä kysymyksissä SAS:n sivuilla pyydetään ottamaan yhteyttä matkatoimistoon, josta liput hankittu.
masunasu rv20
Itse olen menossa Italiaan raskausvk:lla 28. Lennämme ensin Blueone:lla Kööpenhaminaan, josta jatkamme SAS:in koneella Italiaan. Soitin Blueonen toimistoon, ja siellä sanottiin, että en tarvitse kyseiselle lennolle mitään todistusta. Muistaakseni vasta viikoilla 36 sellainen tarvitaan.
Yleisin käytäntö (ainakin Finnairilla) on että lähilentoja (eurooppa) saa lentää ilman todistusta rv 32 asti. Kaukolennoille (euroopan ulkopuolellel) vaaditaan rv 28 alkaen.
Mistä varasit liput, soita sinne. Siellä he opastavat miten toimia. Finnairilla riitti ainakin se että soitin sinne ja sitte todistus oli vain mukana JOS sitä joku sattuu vilkasemaan/tarvitsemaan.
Ja lentää saa aina rv 38 asti jos raskaus edennyt ok ja lääkäri siitä todistuksen antaa.
Vasta äsken Italiasta itse palasin :)
Marieela rv 30+5
Raskausviikoille 28 asti voit lentää ilman lääkärintodistusta, mutta siitä sitten tuonne 36rv:lle asti tarvitset sen lääkärintodistuksen.
Tuon 36rv:n jälkeen et voi enään lentää.
Mutta, jokaisella lentoyhtiöllä on omat sääntönsä. Joten suosittelen että otat yheyttä suoraan SAS:n kysyt heiltä heidän käytäntönsä.
Kaksonen76 ja Asukki 13+2