Kadun lastenhoitajaksi opiskelua
Töitä riittää, mutta surkealla palkalla. Iso osa palkasta menee työssä tarvitsemiini vaatteisiin, joita pitää olla kestäviä joka vuodenajalle ja säälle. Normaali ihminen ei mene paniikkiin, jos kumpparit menevät rikki. Lastenhoitaja menee, kun pitää heti mennä ostamaan uudet kun ei tiedä mikä sää ensi viikolla.
Korvista on alkanut kuulo lähtemään. Metelin aiheuttama stressi ja muutenkin pienipalkkainen stressaava työ alkavat ottamaan veronsa. Lisäksi pakollinen ulkoilu, joka tietysti monella tavalla ihan kivaakin on, on kuitenkin eri asia kuin vapaa-ajalla ulkoilu. Keväällä ollaan tuntitolkulla ulkona kirkkaimman aurongonpaisteen aikana ja naama palaa joka kerta todella pahasti, vaikka rasvat on käytössä. Olen alkanut pelkäämään ihosyöpää tämän vuoksi.
Kunnon täytyy olla tip top. Tätä työtä ei voi millään tavalla vammautuneeena tai puolikuntoisena tai esim. varvas murtuneena tehdä. Koko ajan pelkään että loukkaannun ja joudun pitkälle sairauslomalle.
Sitten ärsyttää jatkuva nuhteettomuuden vaatimus. Lastenhoitajan täytyy olla pyhimys. Täytyy jokaiselle uudelle työnantajalle toimittaa tuore rikostaustaote. Lisäksi kaupassa käynnit jännittää jos törmää tuttuihin lapsiperheisiin kaljaa ostaessaan. Täytyy jatkuvasti olla varovainen, ettei vaan kiroile lasten kuullen. Ei vaikka, löisi polvensa kipeästi johonkin kompastuttuaan leluun.
Sometilien on pakko olla suljettuina ja muutenkin olla tarkkana täydellisestä nuhteettomuudestaan. Vanhemmat ovat kovia googlaamaan ja potkut voi tulla jo liian seksikkään selfen vuoksi.
Täytyy olla skarppina koko ajan koska lapsista on valvontavastuu. Jos jollekin lapselle tapahtuu jotain, vanhemmat voivat nostaa syytteen. Lapset myös riitelevät jatkuvasti taaperosta eskariksi ja riitojen selvittely on iso osa työnkuvaa. Missään vaiheessa päivää ei saa hengähtää, ei edes sillä lyhyellä kahvitauolla, koska silloinkin puidaan työasioita.
Älkää edes antako mun aloittaa integroiduista erityislapsista, jotka voivat pahimmillaan saada koko lapsiryhmän sekaisin.
Missään muussa työssä ei myöskään ihmiset kävele suoraan sun työpaikalle ja arvostele ilkeästi tekemääsi työtä. Tätä työtä tehdään omalla persoonalla, joten negatiiviset palautteet sattuvat.
Ihmissuhdekuormitus on valtava. Täytyy tehdä tiimityötä vaikeidenkin työtovereiden, vanhempin kanssa, puhumattakaan suhteesta lapsiin.
Voisin jatkaa vielä vaikka mitä, mutta eiköhän tää ole tässä. Joka jaksoit lukea, niin vältä lastenhoitajan työtä päiväkodissa kuin ruttoa! Tälle alalle ei kannata lähteä.
Kommentit (80)
Onpa harmi lukea kommentteja. Itse löydän jokaisesta päivästä niin paljon hyvää, että viihdyn hyvin työssäni. Joka päivä saa olla tukena tai turvana lapselle ja se on mahtavaa. Päivien jälkeen kyllä korvat soi! Asenne ratkaisee silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lähärit puhuvat itsestään lastenhoitajana tai esim. Ensihoitajana? Ensihoitaja on 4 vuotta kestävä amk-tutkinto joka sisältää myös sairaanhoitajan pätevyyden. Lähihoitajan kuuluu sanoa, että hän on lähihoitaja. Muuten johtaa harhaan.
Tutkinto on lähihoitaja, mutta ammatti on lastenhoitaja, ensihoitaja tai joku muu hoitaja.
Jep. Harvemmin sitä tutkinnolla itseensä esitellään.
Paitsi jos sattuu olemaan maisteri :D (toiseen ketjuun viitaten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lähärit puhuvat itsestään lastenhoitajana tai esim. Ensihoitajana? Ensihoitaja on 4 vuotta kestävä amk-tutkinto joka sisältää myös sairaanhoitajan pätevyyden. Lähihoitajan kuuluu sanoa, että hän on lähihoitaja. Muuten johtaa harhaan.
Tutkinto on lähihoitaja, mutta ammatti on lastenhoitaja, ensihoitaja tai joku muu hoitaja.
No olen maisteri ja niin on useimmat ystävänikin eikä kukaan meistä ole niin dorka, että esittelisi itseään maisterina. Maistereiden ei tartte itsekorostaa tutkintoaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen maisteri ja niin on useimmat ystävänikin eikä kukaan meistä ole niin dorka, että esittelisi itseään maisterina. Maistereiden ei tartte itsekorostaa tutkintoaan noin.
Monien päiväkodissa työskentelevien maisterien mielestä tarvitsee... Kun tekee amisten töitä ylemmällä korkeakoulututkinnolla niin ainoa mahdollisuus saavuttaa itsekunnioitusta on äärimmäinen tittelinkipeys.
Vierailija kirjoitti:
Hanki toinen suuntautuminen. Senhän saat vuodessa.
Ei taida auttaa ap:n tilanteeseen, sillä niin moni hänen luettelemistaan ongelmista koskee koko hoitoalaa. Ei muuallakaan voi kiroilla asiakkaiden kuullen, tai työskennellä fyysisesti rajoittuneena, tai ehdi syödä ruokaa ilman keskeytyksiä, tai välty asiattomasti puhuvilta asiakkailta.
Olen juuri aloittanut työt päiväkodissa ja mietin poislähtöä kyllä päivittäin. Olen alanvaihtaja 15 v. aikaisemmalla työkokemuksella ja uskoin kouluttautuneeni unelmien ammattiin.
Harjoittelujaksot ja sijaisuuksia tein todella mukaviin paikkoihin, joissa homma toimi ja tein työtä ilolla. Harmikseni sitten sain pitkän sijaisuuden ryhmästä, jossa jokainen päivä on selviämistaistelua.
Tämä ei missään nimessä ole lasten vika. Ryhmässä ei toimi työntekijöiden kemiat eikä näinolen yhteistyö, aikuiset ihmiset sättivät toisiaan ja taistelevat vallasta. Tämä heijastuu myös lapsiin. Lapset eivät tiedä kenen säännöillä mennään ja mitä heiltä odotetaan.
Hommaa ei paranna ryhmään integroidut tehostetun tuen lapset, joita on enemmän kuin laki sallii ja jotka vievät aikuisten huomion täysin. Surullinen tosiasia, vaikka parhaansa tässä yritetään. Johdolta ei saa minkäänlaista tukea.
Tulipa tästä nyt vuodatus, mutta niin ahdistaa paluu huomenna työpaikalle. Kumpa taas huomisesta jotenkin selvittäisiin. Se surettaa niin paljon, että olosuhteet vievät muuten niin ihanasta työstä ilon ja riemun.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri aloittanut työt päiväkodissa ja mietin poislähtöä kyllä päivittäin. Olen alanvaihtaja 15 v. aikaisemmalla työkokemuksella ja uskoin kouluttautuneeni unelmien ammattiin.
Harjoittelujaksot ja sijaisuuksia tein todella mukaviin paikkoihin, joissa homma toimi ja tein työtä ilolla. Harmikseni sitten sain pitkän sijaisuuden ryhmästä, jossa jokainen päivä on selviämistaistelua.
Tämä ei missään nimessä ole lasten vika. Ryhmässä ei toimi työntekijöiden kemiat eikä näinolen yhteistyö, aikuiset ihmiset sättivät toisiaan ja taistelevat vallasta. Tämä heijastuu myös lapsiin. Lapset eivät tiedä kenen säännöillä mennään ja mitä heiltä odotetaan.
Hommaa ei paranna ryhmään integroidut tehostetun tuen lapset, joita on enemmän kuin laki sallii ja jotka vievät aikuisten huomion täysin. Surullinen tosiasia, vaikka parhaansa tässä yritetään. Johdolta ei saa minkäänlaista tukea.
Tulipa tästä nyt vuodatus, mutta niin ahdistaa paluu huomenna työpaikalle. Kumpa taas huomisesta jotenkin selvittäisiin. Se surettaa niin paljon, että olosuhteet vievät muuten niin ihanasta työstä ilon ja riemun.
Ryhdy tekemään lyhyitä sijaisuuksia. Silloin ne huonon työilmapiirin ryhmät ovat vain vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, lisään vielä sen pikkujutun, että kaikki sairaudet mitkä päiväkodeissa pyörii: kaikki mahdolliset virukset ja oksennustaudit ympäri vuoden koko ajan. Lisäksi päätäit, kihomadot sun muut. Koko ajan saa pelätä omia tartuntojaan, pestä käsiään verille, koska lapsilla vastustuskyky niin kehittymätön että sairastavat kaikki mahdolliset taudit. Lounas syödään ns. valvontaruokailuna jolloin lapset reippaasti pärskivät ja köhivät pienen ahtaan pöydän ääressä suoraan sun annokselle.... Wonderful. Lisäksi oma ruoka pitää usein syödä kiireessä ja kylmänä kun lapsille pitää samalla antaa lisää ruokaa, voidella näkkäreitä, kaataa maitoja... Okei, tässä vihdoin kaikki.
-Ap
Täi ja kihomato -lääkkeisiin menee myös iso osa palkasta. Varsinkin perheellisellä, koska koko perhe pitää hoitaa. Itse olen urani aikana saanut monet täi ja kihomato tartunnat töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, lisään vielä sen pikkujutun, että kaikki sairaudet mitkä päiväkodeissa pyörii: kaikki mahdolliset virukset ja oksennustaudit ympäri vuoden koko ajan. Lisäksi päätäit, kihomadot sun muut. Koko ajan saa pelätä omia tartuntojaan, pestä käsiään verille, koska lapsilla vastustuskyky niin kehittymätön että sairastavat kaikki mahdolliset taudit. Lounas syödään ns. valvontaruokailuna jolloin lapset reippaasti pärskivät ja köhivät pienen ahtaan pöydän ääressä suoraan sun annokselle.... Wonderful. Lisäksi oma ruoka pitää usein syödä kiireessä ja kylmänä kun lapsille pitää samalla antaa lisää ruokaa, voidella näkkäreitä, kaataa maitoja... Okei, tässä vihdoin kaikki.
-Ap
Täi ja kihomato -lääkkeisiin menee myös iso osa palkasta. Varsinkin perheellisellä, koska koko perhe pitää hoitaa. Itse olen urani aikana saanut monet täi ja kihomato tartunnat töistä. T. Toinen lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Täi ja kihomato -lääkkeisiin menee myös iso osa palkasta. Varsinkin perheellisellä, koska koko perhe pitää hoitaa. Itse olen urani aikana saanut monet täi ja kihomato tartunnat töistä.
Täit eivät hypi päästä toiseen. Kihomatotartunnan voi estää pesemällä käsiä ja olematta nuolla sormiaan. Joten olet luultavasti ihan itse syypää tartuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien päiväkodissa työskentelevien maisterien mielestä tarvitsee... Kun tekee amisten töitä ylemmällä korkeakoulututkinnolla niin ainoa mahdollisuus saavuttaa itsekunnioitusta on äärimmäinen tittelinkipeys.
Lastentarhanopettajan tutkinto on kyllä alempi korkeakoulututkinto, hän on kasvatustieteen kandidaatti, ei maisteri. Maisterit päiväkodissa ovat lähinnä päiväkodin johtajia.
Lähihoitaja on myös suojattu ammattinimike.
Nyt kun noita varhaiskasvatuksen muutoksia tullut jatkossa on kussakin ryhmässä
1. Varhaiskasvatuksen opettaja eli lto ( lto yliopiston varhaiskasvatuksessa valmistunut)
2. Varhaiskasvatuksen sosionomi
3. Varhaiskasvatuksen hoitaja joksi on pätevä joko lasten ohjaaja tai lähihoitaja suuntautunut varhaiskasvatuksen.
Myöhemmin päiväkodin johtajienkin tulee olla maistereita, toki alalle suuntautuneita ja alalla vuosia työssä olleita. Varhaiskasvatuksen voi jatkaa yliopistossa maisteriksi saakka. Lto:sta kandin jälkeen maisteriksi graduineen päivineen 2.v. ja tämä on hyvä koska kasvatusalan organisaation opettajien ja johtajien on erittäin tärkeää myös pysyä kärryillä viimeisimmistä tutkimuksista. Vaikea hän niitä väikkäreitä on jollain Amis tai sosionomin tutkinnon pohjalla tavata....kuitenkin Älä tutkimuksineen kehittyy koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko lähihoitaja? Miksi puhut itsestäsi lastenhoitajana, jos olet lähihoitaja? Lastenhoitaja on entinen koulutus ja suojattu nimike, eikä sillä koulutuksella ole mitään tekemistä lähärin koulutuksen kanssa.
Olen lastenhoitaja. Kyllä, se on nimikesuojattu. Vanhanajan lastenhoitajia ei enää kouluteta, ainoastaan lasten ja nuorten kasvatuksen lähihoitajia, jotka ovat korvanneet aiemman lastenhoitajan tutkinnon jo vuosikymmeniä sitten. Et tunne lähihoitajan tutkintoa. Lähihoitaja on 10 eri ammattia, riippuen suuntautumisesta. Kaikki nykyisin koulutettavat lastenhoitajat ovat peruskoulutukseltaan lastenhoitoon suuntautuneita lähihoitajia, lukuun ottamatta lastenohjaajia, joilla on suppeampi koulutus, mutta jotka myös voivat työskennellä lastenhoitajina.
Lähihoitaja on lähihoitaja. Ei siis lastenhoitaja
Äitini on lastenhoitaja ja hänellä on kyllä julkiset somet, onko se siis kiellettyä vai?
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan työhön haetaan tietyn koulutuksen käynyttä henkilöä, joka nykyään on lähihoitaja. Lastenhoitajat, perushoitajat, mielenterveyshoitajat ja yms, mitä aikaisemmin koulutettiin alkavat olla jo vähemmistössä nykyään, ja jo kohta kuopattuja, joten lähihoitajat ovat nykyään ja tulevaisuudessa lastenhoitajia t. Ei lähihoitaja.
Ei. Lähihoitaja ei ole lastenhoitaja tai perushoitaja. Lähihoitaja on lähihoitaja. Ja nämä entiset nimilkeet ei ole kuopattuja, moni on töissä vielä reilu 15 vuotta.
Oikein on hakea esim hoitajaa ja luetella mitkä koulutukset kelpaa. Voi hakea esim lähihoitajaa tai aiemmin vastaavaa.
Mutta lähihoitaja ei koskaan muutu ladtenhoitajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Täit eivät hypi päästä toiseen. Kihomatotartunnan voi estää pesemällä käsiä ja olematta nuolla sormiaan. Joten olet luultavasti ihan itse syypää tartuntoihin.
Valitettavasti pieniä on pakko ottaa syliin. ja he ovat usein innokkaita halaamaan. Toki täiaikana sekin kannattaa jättää väliin, mutta ei se eka täi huutele, että täällä nyt olen.
Kihomatotartunnat kyllä tosiaan yleensä estyvät hyvällä käsihygienialla. Mutta olen joskus nähnyt ltonkin pesevän ilman hanskoja lapsen peppua🙄Siitä kyllä on jo kohta 10 v.
toinen
Vierailija kirjoitti:
Koodari kirjoitti:
Brutto 2008e
Enemmän se on kuin työttömyyskorvaus. t.lähihoitajaopintoja suunnitteleva toisen alan työtön
On joo.
Laskin joskus, kun olin lapsen kanssa ja yksinhuoltaja, että sain noin 180 euroa enemmän töissä, kuin että olisin ollut lapsen kanssa kotona.
Ja tuo reilu 2000 oli kaikilla ikälisillä, kun kyse oli yksityisestä ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Aiempi koulutukseni on päivähoitaja, eli täysin päiväkotiin tarkoitettu tutkinto. Mutta kyllä se oli suppea verrattuna nykyiseen lähihoitajatutkintoon.