Ymmärrätkö, että sappikivet johtuvat rasvattomasta ruuasta?
Oireet (kivut) alkavat , jos syö rasvaa. Kipuja ei kuitenkaan aiheuta se rasva, vaan sappikivet lähtevät liikkeelle kun viimein saavat rasvaa. Normirasvaisella ruualla niitä sappikiviä ei edes tule.
Kommentit (7)
Höpöhöpö! Itseltäni ja 2 ystävältä leikattu sappikivet eli sappirakon poisto siis ja kyllä kaikki syöneet ihan normaalia sekaruokaa. Kohtaukset voi aiheuttaa sitten yhtälailla pizza kuin lasillinen vaikkapa mehua tai muutama omenanlohko.
Höpöhöpö. Minulle sanottiin että minulle tuli hyvin todennäköisesti sappikiviä kodeiinista eli kun jouduin astman takia ottamaan kodeiinipitoista yskänlääkettä astmalääkkeen rinnalla vuosikausia ajottain. Sappirakko poistetiin ja se oli täynnä eri kokoisia kiviä. Sappirakollahan ei tee mitään, aivan turha lisuke.
En saanut oireita, kivet huomattiin vatsan ultaäänen yhteydessä kun tutkittiin pitkittyneen vatsataudin takia. Se päätettiin kuitenkin poistaa ettei ongelmia tule sillä terveydenhuoltomme oli proaktiivinen asian suhteen eikä jäänyt odottamaan että sappirakko tulehtuu ja että saan mahdollisesti kohtauksen matkustaessa tms.
Söin kaikkea maltillisesti ja eläin sekä kasviperäistä ravintoa.
Olin normaalin ja hoikan väliltä, mutta sappirakon poiston jälkeen laihduin olen ollut hoikka ja hyväkuntoisempi. Monihan laihtuu sappirakkoleikkauksen jälkeen eli joillakin se rakko hidastaa aineenvaihduntaa kuten minulla. Samoin pääsin kertaheitolla eroon myös pienistä refluksi- ja närästysoireista.
Minun kaverilla kaalikääryle laukaisi sappikohtauksen ja rakko tulehtui.
Tuo voi olla perinnöllistä, samoin jos syö pitkään Panacodia tulehduslääkkeenä niin se alkaa kiteyttämään niitä kiviä sappeen.
Huuhaatiedon korvaajaksi tässä hiukan faktaa Terveyskirjastosta:
"Lihavuus lisää selvästi sappikiviä, joten painonhallinnalla niitä voidaan ehkäistä. Nopea ja voimakas laihduttaminen etenkin hyvin vähärasvaisella ruoalla lisää myös sappikivien vaaraa.
Ravinnon koostumuksen, esimerkiksi rasvan tai kuidun määrän, vaikutus sappikivien syntyyn on epäselvä. Siksi ei voida suositella mitään erityistä ruokavaliota, jolla voitaisiin estää sappikivien syntyä.
Vähäinen liikkuminen lisää sappikivien vaaraa, ja liikunnalla niiden ilmaantumista voidaan vähentää. Erään tutkimuksen mukaan miesten liikuntaharrastus 30 minuuttia kerrallaan viidesti viikossa vähensi sappikivien aiheuttamia vaivoja yhden kolmasosan verran."
Ne tulee jos tulee, ei niitä voi millään estää. Minulla kaksi normaalipainoista kuuskymppistä tätiä ja heiltä molemmilta leikattu sappirakko. Tosin sappivaivoja voi tulla nuorellekin ihmiselle, tiedän yhden 19v jolta leikattiin se, hänkin normaalipainoinen.
Ei johdu rasvattomasta ruuasta.