Nivuskipu / myooma
Onko teillä muilla liittynyt raskauteen nivuskipua? Itselläni alkoi viikko sitten kamala kipu varsinkin toisessa nivusessa - kuin puukkoa olisi joku siellä kääntänyt. Aamulla on helpointa, samoin jos lepäilen päivällä. Liikkuminen on kivuliasta.
Olisiko kenelläkään helpotusvinkkejä? Olen ottanut panadolia tarvittaessa, mutta ei sitäkään viitsisi jatkuvasti syödä? Mahtaakohan tuota riittää synnytykseen asti vai onko ohimenevää - esikoista odottaessani ei tällaista kipua ollut. Alkaa tuntua siltä, etten jaksa olla työssä loppuun asti jos tämä on joka päivä tällaista - just välillä käveleen pääsee.
Kysynpä samalla myoomasta. Onko kenelläkään todettu raskausaikana kohdun lihaskasvainta, myoomaa? Onko aiheuttanut kipua, kasvoiko raskausaikana? Seurattiinko tilannetta jotenkin, mitä toimenpiteitä tehtiin? Itselläni on 5 sentin myooma vasemmalla alavatsalla, joka väliin on kovastikin kipeä.
Kirkonrotta 19+5
Kommentit (4)
on koskenut jo monta viikkoa niin, että lenkkeily tekee tuskaa ensimmäiset puoli kilometriä. Sen jälkeen ilmeisesti paikat on lämmenneet niin, että kipu hellittää hieman.
Myoomista. Minulla todettiin syksyisen keskenmenon yhteydessä, että kohdussani on useita suurehkoja myoomia. Pienimmät 1,5cm halkaisijaltaan, suurin sitten kokoa 6x8cm. Ensin epäiltiin, että ne olisivat olleet syynä km:oon.
Tässä uudessa raskaudessa niitä ultrailtiin ensimmäisen kerran kunnolla (lekuri NKL:lla) rakenneultran yhteydessä. Olivat kasvaneet jo tuolloin muutamassa kuukaudessa jonkin verran. Tohtori sanoi, että tulevat aiheuttamaan kipuja ja tuo suurin tulee painamaan sydäntäni loppuraskaudessa hieman. Mitään erikoisseurantaa ei niiden takia kuitenkaan järjestetä, koska eivät ole kohdun kaulassa. Ne eivät myöskään vaikuta raskauteen tai synnytykseen. Uusi " seurantakäynti" on kuitenkin kuukautta ennen laskettua aikaa.
Lääkäri sanoi myös, että mahdollisesti tulevat aiheuttamaan kipuja ja painontunnetta. Jos kivut yltyvät älyttömiksi, pitää mennä NKL:n päivystykseen (en sitten tiedä, mitä voivat asialle siellä tehdä). Minulla on nyt menossa vk 30+ ja tunnen suurimman myooman selvästi vasemmalla kylkiluiden alla. Kipuja ne ovat aiheuttaneet, mutta en ole viitsinyt mennä päivystykseen. Niille ei tehdä raskaudenkaan jälkeen mitään, jolleivat kasva todella suuriksi (mikä sitten on tosi iso), aiheuta liiallisia kipuja tai vuotohäiriöitä.
Ne eivät myösakään katoa minnekään yksinään. Elimistön hormoonit ruokkivat niitä, joten ne katoavat aikaisintaan sitten, kun tulee vaihdevuodet. Tuolloinkin vain, jollei käytetä mitään hormonikorvaushoitoa. Niiden kanssa pitää siis vaan elellä niitä ajattelematta.
Mulla on 1 4*5 kokoinen myooma siis lihaskasvain. Painontunnetta on ollut jo monta viikkoa eli se saattaa tietenkin olla osasyyllinen siihen, koska on jossain alhaalla tai sitten ei vaan kohtu vaan jotenkin painaa mikä on tietty paljon todennäköisempää.
Mitään kipuja siitä ei ole aiheutunut, mutta menen tarkastukseen tässä muutaman viikon päästä lääkärille äitipolille vko:lla 28.
Niin ja hei ei niistä tosiaan välttämättä kipuja tule. Ystävälläni oli vielä paljon isompi myooma eikä alkanut kipuilemaan edes loppuraskaudesta. Yleensä myoomat siis kasvavat alkuraskaudesta niiden alkuhormonien vaikutuksesta.
Pia rv:lla 26
mulla alko nivuskivut n. rv 32,jouduin jäämään sen ja iskiaksen takia pois töistä sairaslomalle. tossa rv 36-37 alko helpottaa. kivut alko heti ku liikenteeseen lähti ja paheni vaan jos ei päässy lepäämään. en keksiny muuta keinoa kipujen helpottamiseks ku levon. kotona ollessa ja levätessä kipuja ei tullu. kyllä ne varmaan sullaki sitten jossain vaiheessa helpottaa, toivotaan. voimia!
tytsi80 rv 38+5
mulla alkoi kauheet nivuskivut joskus viikon 30 tienoilla. ihan yhtä tuskaa oli. helpotusta en siihen kyllä löytänyt kärsin vain. nyt viikkoja 38 ja olo on sen suhteen helpottanu hiukan.
mut luulen et lähtee vasta laitoksella.
ei tää paljoo varmaa auttanu mut ainut et kipus kanssa ole :)
onnea odotukseen.