Miksi abortti pitäisi kieltää lailla?
Jos sinä et jostain syystä hyväksy aborttia, ei sinun tarvitse sitä koskaan tehdä. Siltikään sinulla ei ole mitään oikeutta kieltää sitä muilta.
Kommentit (551)
On eri asia pärjääkö hengissä ilman toisen apua, kuin ilman toisen ruumista. Ei kenenkään tarvitse luovuttaa munuaistaankaan toiselle, vaikka toinen henkilö kuolisi ilman sitä. Tekohengitystäkään ei tajuttomalle kuolevalle ihmiselle tarvitse antaa, kun enää ei jaksa. En ymmärrä miksi tiedottomalla sikiöllä pitäisi olla oikeus kävellä tässä asiassa naisen yli. Etenkin kun kaikki tietää ettei raskaus ole mikään läpihuutojuttu, vaan se voi olla jopa hengenvaarallista. Abortilla itsemääräämiseen on paljonkin tekemistä, koska se on TOISEN keho, jossa sikiö oleskelee, jonka voi myös ottaa pois.
Sille on kuitenkin perustellut syyt miksi meillä Suomessakin, jota (vielä) oikeusvaltioksi kutsutaan abortti on kirjattu lakiin oikeutena (rajatusti). Ei varmasti ole kaikista moraalisesti oikein, mutta eipä sitä itse tarvitsekaan tehdä, kun vaihtoehto on. Toki lakeja voidaan muuttaa, mutta ei niitäkään välttämättä paremmiksi muuteta, kuten nyt mekin olemme viime aikoina saaneet kokea.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt abortin 8v sitten ollessani 20v.
Kun huomasin olevani raskaana, en edes miettinyt lapsen pitämistä. En olisi voinut tarjota sille mitään, mitä esimerkiksi nyt. Tuon aikaisesta poikaystävästänikin olen jo eronnut. Ehkäisykeinona tuolloin käytin vielä pillereitä.
Minusta on hienoa, että Suomessa saa abortin.sen halutessaan. Olisin varmasti jotenkin selvinnyt vauvan kanssa, mutta vaikeaa olisi tietysti ollut. Olisin varmasti myös rakastanut lastani, mutta luulen, että olisin hieman jäänyt katkeraksi. Olen iloinen, että sain elää kokemusrikkaan nuoruuden.
Jos nyt saisin lapsen, minulla olisi vakaa parisuhde, taloutemme olisi vakaa ja minä valmis siihen.
Ikävä uutinen varmasti, mutta et tule saamaan sitä lasta enää takaisin.
”En olisi voinut tarjota sille mitään, mitä esimerkiksi nyt.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla tappamisen vastustaminen susta kuulostaa itsekeskeiseltä?
Tätä ihmettelen minäkin. Kun puolustaa jonkun oikeutta elämään ja vastustaa tappamista niin silloin on paha ihminen. Logiikka on outoa.
Kukaan ei halua tappaa ketään! Puhumme abortista, emme taposta tai murhasta.
Niin ja siinä kun puolustaa oikeutta "elämään" niin tulee samalla tuhonneeksi jo olemassa olevia elämiä. Sitä pahaa siinä on.
Minkälainen elämä on ihmisellä, jonka elämä tuhoutuu, kun hän joutuu synnyttämään lapsen?
Onneksi minulla on ihan tavallinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen minäkin. Kun puolustaa jonkun oikeutta elämään ja vastustaa tappamista niin silloin on paha ihminen. Logiikka on outoa.
Niin ja siinä kun puolustaa oikeutta "elämään" niin tulee samalla tuhonneeksi jo olemassa olevia elämiä. Sitä pahaa siinä on.
Minkälainen elämä on ihmisellä, jonka elämä tuhoutuu, kun hän joutuu synnyttämään lapsen?
Sellainen elämä, että ei halua lapsia. Ei siis olla raskaana, synnyttää, hoitaa lasta. Eli minulle aivan normaali elämä. Oletko yllättynyt, että kaikki eivät halua lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt abortin 8v sitten ollessani 20v.
Kun huomasin olevani raskaana, en edes miettinyt lapsen pitämistä. En olisi voinut tarjota sille mitään, mitä esimerkiksi nyt. Tuon aikaisesta poikaystävästänikin olen jo eronnut. Ehkäisykeinona tuolloin käytin vielä pillereitä.
Minusta on hienoa, että Suomessa saa abortin.sen halutessaan. Olisin varmasti jotenkin selvinnyt vauvan kanssa, mutta vaikeaa olisi tietysti ollut. Olisin varmasti myös rakastanut lastani, mutta luulen, että olisin hieman jäänyt katkeraksi. Olen iloinen, että sain elää kokemusrikkaan nuoruuden.
Jos nyt saisin lapsen, minulla olisi vakaa parisuhde, taloutemme olisi vakaa ja minä valmis siihen.
Ikävä uutinen varmasti, mutta et tule saamaan sitä lasta enää takaisin.
”En olisi voinut tarjota sille mitään, mitä esimerkiksi nyt.”
No shit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen elämä, että ei halua lapsia. Ei siis olla raskaana, synnyttää, hoitaa lasta. Eli minulle aivan normaali elämä. Oletko yllättynyt, että kaikki eivät halua lapsia?
Olen ”yllättynyt”, että ihmiset jotka eivät halua lapsia tulevat raskaaksi. Luulin, että velat ovat suurimmaksi osaksi aseksuaaleja.
Suhteileva vela..? Äläkä ymmärrä väärin, meilläkin vanhempien parisuhde on se ensisijainen suhde, lapset on vaan lainaa.
Ehkä se silti on outo ajatus, jos jonkun elämä oikein tuhoutuu, jos hän joutuu synnyttämään. (!) Mitäs jos kuitenkin vaan hoitaisi sen synnyttämisen, kun se vauva nyt kuitenkin on syytön siihen tilanteeseen ja jos sitten tosiaan on niin tunnekuollut niin antaa sen lapsen saada elämänsä jonkun muun hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukeneena heräsi minulle aivan relevantti kysymys, kumpiko meistä, siis länsimaiset miehet vs. muslimimiehet aivan todellisuudessa ymmärtävät naista ja myös tietävät kuinka naisten kanssa tulee menetellä?
Kyllä, ehdottomasti muslimimiehet ovat tässä asiassa voittajia, he päättävät naisten puolesta mikä on naisille ja myös kaikille muille parasta, olkoon kyse abortista, äänestysoikeudesta, osallistumisesta politiikkaan tai naisille myönnetyistä mistä vaan vapautuksista.
Kyllä, me länsimaiset miehet olemme aivan oikeasti idiootteja.
Kyllä, tähän ei voi olla yhtymättä.
Tässä ketjussa naiset ovat itsetodistaneet äärettömän pahuutensa, kieroutensa, epärehellisyytensä ja ennenkaikkea opportunisminsa, minkä nimissä murha on heille pikkujuttu kun kyseessä on omien etujen vaaliminen.
Kyllävaan, muslimit ymmärtävät naisten kuuluvan holhouksenalaisiksi ja toimivat niinkuin miehen kuuluukin.
Juu, onneksi mies on pyhä, eikä koskaan halua mitään pahaa kenellekään. Varsinkaan näille naisille joiden oikeuksia haluavat itsekkäistä syistä kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ”yllättynyt”, että ihmiset jotka eivät halua lapsia tulevat raskaaksi. Luulin, että velat ovat suurimmaksi osaksi aseksuaaleja.
Suhteileva vela..? Äläkä ymmärrä väärin, meilläkin vanhempien parisuhde on se ensisijainen suhde, lapset on vaan lainaa.Ehkä se silti on outo ajatus, jos jonkun elämä oikein tuhoutuu, jos hän joutuu synnyttämään. (!) Mitäs jos kuitenkin vaan hoitaisi sen synnyttämisen, kun se vauva nyt kuitenkin on syytön siihen tilanteeseen ja jos sitten tosiaan on niin tunnekuollut niin antaa sen lapsen saada elämänsä jonkun muun hoidossa.
Olet yllättynyt että nainen voi tulla raskaaksi vaikka ei halua lapsia? Olet elänyt koko elämäsi pahvilaatikossa ja luulet että velat ovat suurimmaksi osaksi aseksuaaleja? Olet yllättynyt että velat(kin) haluavat seurustella/harrastaa seksiä? Vaikka vela tarkoittaa vain sitä, ettei halua lapsia, eikä sitä ettei halua rakkautta? Et tiennyt että synnytys voi vaurioittaa kehoa? Mitä jos vain tulisit pois pahvilaatikostasi?
Aborttia ei pidä kieltää. Tuskin kukaan haluaa takaisin tilanteisiin, joissa oltiin 105 vuotta sitten:
https://www.lapinkansa.fi/lappi/pieni-ruumis-loytyi-makasiinin-alta-kem…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukeneena heräsi minulle aivan relevantti kysymys, kumpiko meistä, siis länsimaiset miehet vs. muslimimiehet aivan todellisuudessa ymmärtävät naista ja myös tietävät kuinka naisten kanssa tulee menetellä?
Kyllä, ehdottomasti muslimimiehet ovat tässä asiassa voittajia, he päättävät naisten puolesta mikä on naisille ja myös kaikille muille parasta, olkoon kyse abortista, äänestysoikeudesta, osallistumisesta politiikkaan tai naisille myönnetyistä mistä vaan vapautuksista.
Kyllä, me länsimaiset miehet olemme aivan oikeasti idiootteja.
Kyllä, tähän ei voi olla yhtymättä.
Tässä ketjussa naiset ovat itsetodistaneet äärettömän pahuutensa, kieroutensa, epärehellisyytensä ja ennenkaikkea opportunisminsa, minkä nimissä murha on heille pikkujuttu kun kyseessä on omien etujen vaaliminen.
Kyllävaan, muslimit ymmärtävät naisten kuuluvan holhouksenalaisiksi ja toimivat niinkuin miehen kuuluukin.
Juu, onneksi mies on pyhä, eikä koskaan halua mitään pahaa kenellekään. Varsinkaan näille naisille joiden oikeuksia haluavat itsekkäistä syistä kontrolloida.
Kaiken viestiäsi edeltävät kirjoitukset todistat omalla viestilläsi todeksi;
- miehet ovat pahoja ja itsekkäitä, kun kieltävät naisilta murhaaamisen joka on luonnollisesti naisten oikeuksia rajoittavaa, koska naiselle kuuluu oikeus murhhata näin halutessaan.
Viestisi ja ajatusmaailmasi ovat kertakaikkisen sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteileva vela..? Äläkä ymmärrä väärin, meilläkin vanhempien parisuhde on se ensisijainen suhde, lapset on vaan lainaa.Ehkä se silti on outo ajatus, jos jonkun elämä oikein tuhoutuu, jos hän joutuu synnyttämään. (!) Mitäs jos kuitenkin vaan hoitaisi sen synnyttämisen, kun se vauva nyt kuitenkin on syytön siihen tilanteeseen ja jos sitten tosiaan on niin tunnekuollut niin antaa sen lapsen saada elämänsä jonkun muun hoidossa.
Mistä päästään taas tuohon julmaan asetelmaan jossa lapsi on ihan ok laittaa kärsimään vanhemmista jotka eivät häntä halunneet tai vaihtoehtoisesti lastenkotiin ym? Etkö itse näe kuinka sydämetöntä olisi ensin pakottaa nainen synnyttämään (ja mahdollisesti läpikäymään vakavat komplilaatiot synnytyksestä) ja sitten sille lapsellekin vain tokaista että "joo sori että sun elämä tulee olemaan p-skaa, mä vaan halusin että sä pääset syntymään koska elossa oleminen on tärkeintä, ei se onko se elämä elämisen arvoista ja tasapainoista. Niin ja joo, kun mä nyt pakotin sut tähän maailmaan niin en mä susta huolehdi, yhteiskunta hoitaa, moro! ".
Itse olen vela ja harrastan kumppanini kanssa seksiä ja ehkäisystä huolehdimme. Jos se pettäisi, niin en epäröisi hetkeäkään vaan teetättäisin abortin. Mieti omalle kohdallesi epämiellyttävin, kauhistuttavin ja vain sanalla sanoen hirvittävin asia mitä sinut voisi pakottaa tekemään vastentahtoisesti ja ennemmin kuolisit kuin suostuisit siihen. Minulle tuo asia olisi pakkosynnytys ja lapsen kasvattaminen. On todella lapsellista kuvitella että kaikki ihmiset olisivat samoilla haluilla ja tuntemuksilla varustettuja, tajua siis että se synnytys ei ole mikään pikkujuttu tai toivottu asia kaikille maailman naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla joku voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani ettei äitisi abortoinut sinua :(
Koska abortti on pienen täysin puolustuskyvyttömän (oman) lapsen murha
Ja ihmisellä ei ole oikeus tappaa toisia
Ja koska vain Jumalalle kuuluu oikeus päättää elämän loppumisesta
Vierailija kirjoitti:
Koska abortti on pienen täysin puolustuskyvyttömän (oman) lapsen murha
Ja ihmisellä ei ole oikeus tappaa toisia
Ja koska vain Jumalalle kuuluu oikeus päättää elämän loppumisesta
Abortti ei ole murha eikö sikiö ole lapsi.
Ei olekaan, mutta abortti ei ole murha.
Jumalaa ei ole. Sun uskosi takia ei muiden tarvitse kärsiä ja synnyttää, vain koska "Jumalalla on valta ihq
Näyttää ne solukasoilta. Ja myös ovat.